Annons

Sony A9

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Hastighet brukar ha ett pris i sämre träffsäkerhet och precision. I det här fallet är det alltså tvärtom. A9 gav procentuellt fler "keepers" men man fick betydligt fler bilder att välja mellan rent praktiskt. Det skulle vara intressant att se hur Nikon skulle klara den ekvationen om de var tvingade att hetsa upp sin elektromekaniska lösning till 20 bilder per sekund.
För att komma upp i 20 bilder per sekund behöver Nikon sannolikt låsa såväl bländare som spegel, precis som Sony gör på SLT-modellerna och Canon på 1Dx. Där har man ju en av EVF:ens fördelar, att man även nedbländat faktiskt ser något i sökaren och att serietagningen därmed endast begränsas av slutaren (och den elektronik som ska hantera datamängderna). Utgår från att A9 inte öppnar bländaren mellan varje bild utan att den hålls nedbländad (men att den ändå kan varieras upp/ned kontinuerligt vid behov i läget för slutarprioritet)

Sen vore det intressant, med tanke på hur stor skillnaden är i bildfrekvens, att se mätningar av under hur lång tid autofokusen klarar av att hänga med det som fotograferas. "Antalet skarpa bilder i en serie" kan snabbt bli skevt när skillnaden i serietagning rusar iväg.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Alla Sigma Global Vision funkar inte bra. Det finns fortfarande en del problem att lösa. Vissa Canon-objektiv funkar bättre än Sigmas egna med MC-11.

Kolla t.ex. här med Sigma 135/1,8 Art och MC-11.
https://www.youtube.com/watch?v=eXWus72cnMA&feature=youtu.be

Lite underligt ändå att Sigma har problem att få till det rätt, men jag är optimist och tror att det kommer att bli bra.

/Mats
Jag såg att det tydligen finns problem med fokuseringen fortfarande med den nya FW men jag vet inte vilka objektiv det gäller. De gick ju ut explicit och talade om att fixen bl.a gällde just min kombo med 17-70mm-objektivet så man får ju hoppas att det inte var den fixen som sabbade för andra. Man är tydligen tvungen att starta om kameran när fokus ballar ur och så illa var det ju inte ens tidigare.
 

Bengf

Aktiv medlem
Varnings flagg för K.R. Vi få vänta in Ming Teng och höra vad han säger om A9, hans långa fördömande av A7 serien gent i mot DSLR var tuff och hård, fick en hel del medhåll av vara en mycket korrekt testare på fotosidorna.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Varnings flagg för K.R. Vi få vänta in Ming Teng och höra vad han säger om A9, hans långa fördömande av A7 serien gent i mot DSLR var tuff och hård, fick en hel del medhåll av vara en mycket korrekt testare på fotosidorna.
Antar du menar "Ming Thein" isf "Ming Teng"?
https://blog.mingthein.com/

Som vanligt bör man läsa recensioner/omdömen med en nypa salt och sortera ut vad som är viktigt just för dina behov.
 

Bengf

Aktiv medlem
Antar du menar "Ming Thein" isf "Ming Teng"?
https://blog.mingthein.com/

Som vanligt bör man läsa recensioner/omdömen med en nypa salt och sortera ut vad som är viktigt just för dina behov.
Ja så är nog namnet. Har bara läst Ming Thein vid något fåtal tillfällen. det blir väl så att A7 serien och nu A9 ställs mot dom klassiska och mycket omtyckta DSLR modellerna, C/N har inte för närvarande några FF-spegellösa att tillgå, och Sony har inga FF- DSLR.

Det blir gärna referenser mot vad yppersta yrkeseliten använder för typ av kameror, det har blivit som en grundbult som sitter djupt i våra sinnen. Leica spelar i sin egen division och berörs med mycket större vördnad och respekt av fotonördar.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Jag saknar trots all möjligheten att tex kunna köpa en upphottad A6000 för strax under 10000 kr, jag är kvar lite i det gamla, kameror över 20k måste då bjuda på en hel del extra, och börjar man krypa över 30 och över 50000 kr som blir lätt 73000 med ett 24-70f/2,8. då blir jag mycket kräsen och retar mig på detaljer och andra saker.

Missförstå mig inte, jag tror nog att A9 på många sätt är en fantastisk kamera att äga inte tu tal om annat, och jag är glad för dig att du kunnat köpa den.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Ja så är nog namnet. Har bara läst Ming Thein vid något fåtal tillfällen. det blir väl så att A7 serien och nu A9 ställs mot dom klassiska och mycket omtyckta DSLR modellerna, C/N har inte för närvarande några FF-spegellösa att tillgå, och Sony har inga FF- DSLR.

Det blir gärna referenser mot vad yppersta yrkeseliten använder för typ av kameror, det har blivit som en grundbult som sitter djupt i våra sinnen. Leica spelar i sin egen division och berörs med mycket större vördnad och respekt av fotonördar.
Har lite svårt att hitta vad som definierar och skiljer begreppen "yppersta yrkeseliten", "fotonördar", "amatör", "proffs" osv. och om/vad det säger om utrutningen. Oavsett vilken kategori vi själva eller andra placerar oss i betyder det inte ett skit när det kommer till vilka egenskaper vi värderar när vi väljer utrustning. De här kategoriklasserna är högst intetsägande, jag och många andra imponeras inte ett dugg av epitet "proffs-blaha". En bekant som kör Volvotaxi har en "proffsVolvo", efter jobbet har han privat en likadan modell men då är det plötsligt en "amatörVolvo". Suck. Det säger inte ett dyft om utrustningen, bara att "proffset" använder den i jobbet och amatören utanför jobbet.

Är "proffs"-hysterin ett marknadsföringstrick för att få Wannabefolket att shoppa prylar som gudarna (=proffsen) använder?

Jag skiter fullständigt i vilket märke av toapapper proffsen använder, det jag använder funkar säkert lika bra för de flesta. Typ...
 

PMD

Aktiv medlem
Det är väl inget märkligt med att det finns fotoutrustning som är bättre ämnad för yrkesbruk än annan? Vad ska man kalla sådan utrustning? Det finns förvisso ingen skarp gräns mellan "proffsutrustnig" och "amatörutrustning".

Jämför med andra verktyg. Bosch har en serie elverktyg för amatörer ("Bosch grön") och en annan serie för yrkesburk ("Bosch blå"). Det finns antagligen amatörsnickare som köper verktyg ur den blå serien fastän de skulle klara sig lika bra med något ur den gröna, men vad spelar det för roll för oss andra? De blir säkert gladare av att veta att de använder mycket bra verktyg.

När det gäller kameror är det väl främst priset som skiljer "amatörkameror" från "proffskameror" och därför kvalar nog Sony A9 in i den senare kategorin.
 

Bengf

Aktiv medlem
Angående dagens prisbilder så är det lite annorlunda vilket har tagits upp ett flertal gånger i våra fotosidan trådar. Mindre antal kameror säljs men inkomsterna har ökat NÅGOT, tidigare gick man på kvantitet och lägre priser, flertalet nya objektiv av hög kvalitet ligger högt i pris från dom flesta tillverkarna, otur för amatören kan åtminstone jag tycka. Visst det går att plocka i hop paket som ligger bättre till prismässigt, begagnat och äldre objektiv osv.

Här ligger väl C/N runt 10-15 år före Sony genom mängden av objektiv, hade A7-A9 kommit 2007 så är det väl inte omöjligt att det funnits lite begagnat att kolla på i dag för Sony intresserade.


Nu minskar antalet fotografer runt världens tidnings redaktioner, måste nog vara en jätteskillnad mot forna glansdagar, men jag vet inte hur det ser ut för C/N i dag när så många fotografer blir uppsagda.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är väl inget märkligt med att det finns fotoutrustning som är bättre ämnad för yrkesbruk än annan? Vad ska man kalla sådan utrustning? Det finns förvisso ingen skarp gräns mellan "proffsutrustnig" och "amatörutrustning".

Jämför med andra verktyg. Bosch har en serie elverktyg för amatörer ("Bosch grön") och en annan serie för yrkesburk ("Bosch blå"). Det finns antagligen amatörsnickare som köper verktyg ur den blå serien fastän de skulle klara sig lika bra med något ur den gröna, men vad spelar det för roll för oss andra? De blir säkert gladare av att veta att de använder mycket bra verktyg.

När det gäller kameror är det väl främst priset som skiljer "amatörkameror" från "proffskameror" och därför kvalar nog Sony A9 in i den senare kategorin.
Försa om snickare Bob kan haka på när chefen köper ett antal Bosch blå, till ett bättre pris menar jag, kan dom ha några sådana förmåner tro. Ett antal tusental fotografer ägde väl aldrig själva sina Canon med objektiv när det begav sig, var nog en fin inkomstkälla för Canon.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Här ligger väl C/N runt 10-15 år före Sony genom mängden av objektiv, hade A7-A9 kommit 2007 så är det väl inte omöjligt att det funnits lite begagnat att kolla på i dag för Sony intresserade.
Enl. CyberPhotos hemsida saluför dom 63 objektiv till E-mount FF. Det skulle förvåna om dom har alla. Därtill dyker det upp ett knippe till varje månad från Sony, Zeiss och andra 3:e partstillverkare, se SAR. Sony mfl. har utfäst att dom satsar stort på E-mounts objektivutbud, arbete pågår.

Därtill tillkommer 1000-tals äldre snorbilliga utsökt bra manuella FF-gluggar från 20-talet tillverkare.
Med smart adapter kan A7/A9 använda alla andras moderna objektiv med AF och stabilisering ink. C/N. Ingen annan kamera klarar detta.

Att påstå att C/N ligger 10-15 år före Sony förutsätter att man vet var Sony är om 10-15 år.

De flesta, skulle jag tro, klarar sina uppdrag (utan bärare) med 3-4 objektiv och då spelar det ingen roll vilken annan tillverkare som har flest objektiv jag ändå aldrig behöver.

Breaking News:
http://www.sonyalpharumors.com/sr4-sony-a7iii-announced-fall-24mp-sensor-a9-autofocus-system/

Kanske nåt för oss som betalar våra prylar med egna skattade pengar (=amatörer) och söker en budget-A9 utan 20fps?
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Därtill tillkommer 1000-tals äldre snorbilliga utsökt bra manuella FF-gluggar från 20-talet tillverkare.
Med smart adapter kan A7/A9 använda alla andras moderna objektiv med AF och stabilisering ink. C/N. Ingen annan kamera klarar detta.
A9 (eller eventuell A7 III) med manuella objektiv känns lite bortkastat - det är ju den snabba autofokusen som är hela poängen med kameran. 20 FPS är visserligen kul, men mycket sällan nödvändigt.
 

torbeno

Aktiv medlem
A9 (eller eventuell A7 III) med manuella objektiv känns lite bortkastat - det är ju den snabba autofokusen som är hela poängen med kameran. 20 FPS är visserligen kul, men mycket sällan nödvändigt.
Från några i fb-gruppen Sony A9 som faktiskt har provat kameran, med dess unika 20 fps:

"I love the 20 fps on my a9. I shoot dance, and many times I do dance portraits on locations in public. The pictures that are demanded are of moves that are very difficult and very dangerous to do. I definitely don't want to make a dancer do a dangerous flip or jump again because I missed it the first time."

"1,2 seconds from the trail yesterday. Have to say that I was a bit sceptical that If I really have use for the 20fps speed that #sony #A9 offers. Well yesterday I was sold for the 20fps! It makes it a lot more easier to get that exact moment you want. Even Juho (the rider) was a bit amazed that it was really that easy to get the shot and no need to climb up a again for a rerun. There was that one moment in the one twentieth of a second where the sun was hitting Juhos face when he was on the corner going a bit of a sideways. And yeah got it! Would have been a quite hard thing to do with 5fps or even 10fps.
This camera is going to save me a lot of time and the energy of the guys I´m shooting at and will allow me to shoot a lot more different locations and spots just because it is so easy to nail that shot on the first try!
Loving this camera more and more every day!
Shot with Sony A9 + Sony FE 70-200/F4 G 1/1000s, ISO1000 F4"
 

afe

Aktiv medlem
Det är säkert jättebra vid något enstaka tillfälle. Själv har jag aldrig dragit nytta av ens de 11 fps (eller vad det nu är) min A6000 klarade. Snabb AF är däremot mycket användbart även vid lägre hastigheter.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
A9 (eller eventuell A7 III) med manuella objektiv känns lite bortkastat - det är ju den snabba autofokusen som är hela poängen med kameran. 20 FPS är visserligen kul, men mycket sällan nödvändigt.
Att använda A9 med uteslutande manuella gammelgluggar är som att kasta pärlor åt svin.

Huvudsyftet med mitt inlägg var inte heller det utan snarare att upplysa om det sanlöst rika objektivurvalet till E-mount FF, där manuella gammelgluggar också ingår för den som vill blanda hej vilt. Med A7 gen. II och A9 får du stabilisering med ALLA FF-objektiv. Tyvärr är detta ännu unikt för Sony E-mount.
 
ANNONS