Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Raevunge

Ny medlem
Hej alla!

Jag har ett problem med min NEX-5N, nämligen att vid uppspelning av filmat material så hörs ett lågt pip med jämna mellanrum. Närmare bestämt 48 pip i minuten, vilket råkar vara exakt så många gånger som den röda lilla lampan på undersidan kameran blinkar medans man filmar.

Jag har haft min kamera sedan i juni i år och har mest tagit bilder med den då jag har en videokamera sen innan. Men nu tänkte jag sälja videokameran och enbart filma med Nex:en och har då upptäckt detta olägliga och ovälkomna fel...

Jag ringde Sony:s support idag och de hade ingen aning om vad det kunde vara för fel, så jag åker och lämnar in den på Media Markt så snart jag har tid till det.

Nu är det så att det verkar finnas en del personer här på forumet som har en NEX-5, och jag undrar ifall någon av er upplevt detta problem eller ifall ni möjligtvis har lust att provfilma en snutt och sen spela upp och lyssna noggrant efter pipljud?
 

Linmajon

Aktiv medlem
När jag filmar med min NEX-5 avslutas varje klipp med ett ljudligt "KLICK!" som måste komma från avtryckaren. Ljudet lär fortplanta sig till mikrofonen.
Finns något sätt att slippa det på?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om du kör JPEG och får detta problem (RAW korrigerar du ju detta själv i) så kan man ställa med färgmättnaden i standardmallen. Sony har haft dessa egenheter i fler kameratyper. Den jag tänker på främst är väl A350. Där blev rött väl accentuerat i startk dagsljus men såg bättre ut om det var molnigt och mer balanserat ljus.
 
ANNONS