Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

FlyerOne

Aktiv medlem
Men även om minoxen använde vanlig 35mm film så var väl negativformatet 18x24mm, var det inte så? Dvs, halvformat.
...
Nej, Minox har aldrig gjort någon halvformatskamera. Minox 35 GT gav 24x36 mm bilder. Är 100% säker, har själv haft en, men nu har jag bara kvar den speciella blixten. :-(

Däremot har Minox gjort kameror för ännu mindre format - 8x11 mm (som jag också har haft, så även där är jag 100% säker...). Vilket ju är den ursprungliga Minoxen - den klassiska spionkameran (Minox A, B, C etc.). Vilket grundade deras rykte - en miniatyriserad precisionskamera med hög driftsäkerhet. Först i rostfritt stål, och sedan i lättmetall (vilket halverade vikten).
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det vi kallade skarpt när vi använde film, är det samma vi kallar skarpt nu när de flesta studerar bildernas hörn vid 100% i Photoshop? Jag misstänker att det vi nu kallar oacceptabel hörnskärpa betraktades som skarpt tidigare.
Är helt övertygad om att du har alldeles rätt i detta. Jag minns själv hur svårt det var att skilja på olika objektiv och testa dem när man körde med film, och hur enkelt det är nuförtiden i bildbehandlingsprogrammet... Åtminstone när det gäller skärpa.

Digitalkamerorna har gjort många av oss glömmer att titta på bilden, eftersom vi har förvandlats till pixel-neurotiker...
 

paddmannen

Aktiv medlem
Nej, Minox har aldrig gjort någon halvformatskamera. Minox 35 GT gav 24x36 mm bilder. Är 100% säker, har själv haft en, men nu har jag bara kvar den speciella blixten. :-(

Däremot har Minox gjort kameror för ännu mindre format - 8x11 mm (som jag också har haft, så även där är jag 100% säker...). Vilket ju är den ursprungliga Minoxen - den klassiska spionkameran (Minox A, B, C etc.). Vilket grundade deras rykte - en miniatyriserad precisionskamera med hög driftsäkerhet. Först i rostfritt stål, och sedan i lättmetall (vilket halverade vikten).
Ja, då har jag fel. Men jag är ganska säker på att det fanns nån kamera på 80-talet som var just halvformat, man fick ut 72 bilder på en 36-rulle. Vad var det för ngt då?
Den där spionkameran med 8x11mm negativformat, vad använde den för film?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ja, då har jag fel. Men jag är ganska säker på att det fanns nån kamera på 80-talet som var just halvformat, man fick ut 72 bilder på en 36-rulle. Vad var det för ngt då?
Den där spionkameran med 8x11mm negativformat, vad använde den för film?
Det har funnits åtskilliga halvformatskameror (18x24 mm) genom åren. I själva verket hade alla småbildskameror detta format i början. Sedan kom någon på att vrida bilden 90 grader så att man fick ut 24x36 mm. Tror att den första "fullformat" analoga kameran hette Simplex (kom ungefär när första världskriget startade). Vid den tiden höll ju Oskar Barnack också på och experimenterade med detta format. Efter något årtionde av pulande lanserade han den första Leican år 1923. Detta innebar genombrottet för småbildskamerorna, eftersom hans kamera bevisade att detta format var användbart även för professionell fotografi.

Det fanns även andra format, t.ex. 24x24 mm. Mest känd här är ju Robot Star (som jag också har haft, förstås - när jag var ung var jag intresserad av att prova allting...). Satt förr monterad upp-och-ner vid backspegeln i polisbilarna - för att fotografera trafiksyndare. Den hade ingen manuell framdragning, utan man kunde fotografera halva alternativt hela filmrullen i ett svep genom att bara trycka av. Den hade ett mekaniskt fjäderverk som man drog upp innan man satte igång.

Annars är väl den mest välrenommerade 18x24 mm-kameran Olympus Pen F, som var världens första halvformats-SLR-kamera (samt vad jag vet också den enda). Vill du bilda dig lite kan du ju börja med att ögna igenom detta:
http://www.olympus-global.com/en/corc/history/camera/pen.cfm

Som bekant har ju Olympus nu kommit på att utnyttja goodwillen från det namnet genom att klistra på det på deras digitala micro FourThirds-kameror.


Minox miniatyrkameror använder Minopan och Minocolor, förstås, för svartvit respektive färg (både negativ och diafilm fanns). De svartvita levererades med olika känslighet - de vanliga var 25, 100 och 400 ASA. Det fanns också en ortokromatisk film med låg känslighet. Användes främst för reproduktion av dokument.

Eller du menade kanske vilken typ av film som patronerna laddades med? Minox använde operforerad 9,5 mm smalfilm. Ett ganska ovanligt format - de vanligen använda formaten vid smalfilmning var ju 8 och 16 mm.


Sorry, jag försöker att INTE bli långrandig, men jag lyckas så sällan... :)
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Hm.. tycker det är väldigt lite inlägg i denna tråden.. Detta är trots allt det mest intressanta som hänt sedan digitalt kom!

Eller, är de allra flesta nöjda med bildkvaliteten från sina knappnålssensor-kompakter trots allt?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag tror att bara ungefär 50% eller så är nöjda med kvaliteten på sina kompaktkameror, men det är inte detsamma som att 50 miljoner köpare kommer att kasta sig över NEX-kamerorna (det säljs tydligen över 100 miljoner kompaktkameror per år).

Sedan var väl Oly/Panny i och för sig före med konceptet spegellösa kameror, med sitt micro FourThirds-system. Fast deras sensorer är ju mindre än NEX-kamerornas, närmare kompakternas... trots att deras kamerahus är större, så i det avseendet ligger NEX-kamerorna närmare kompakterna... :)
 

mayro

Aktiv medlem
Hm.. tycker det är väldigt lite inlägg i denna tråden.. Detta är trots allt det mest intressanta som hänt sedan digitalt kom!
Jag måste erkänna att jag liksom du sitter och funderar på om jag skall sälja av min systemare och skaffa en NEX i stället..

Det / Den är förbannat lockande.. Smidig.. Verkar ha klart dugande prestanda. Live view med vinklingsbar skärm..... osv... Ja... Den skulle troligen vara med ungefärligen flera tusen % oftare än den stora fotoväskan är med... Så vetetusan om inte kanske jag skall gå totalt tvärt om mot vad som jag tänkt tidigare ...

Och jag håller med. Denna kamera är verkligen en fet nyhet.. Men men. Det står Sony på den.. Kameravärldens "Sonydemokraterna".. Fniss.. Då är det föga rumsrent att jubla lite högt i dom korrekta leden..

Hur som helst. Detta kommer säkerligen bli en stor sattsning på ifrån Sony med dessa nya systemkompaktare.. Så varför inte börja bygga sig ett system direkt från start.. Och utöka fotandet med flera tusen % .. Så tänker jag...

Funderingar gror .. :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
...
Och jag håller med. Denna kamera är verkligen en fet nyhet.. Men men. Det står Sony på den.. Kameravärldens "Sonydemokraterna".. Fniss.. Då är det föga rumsrent att jubla lite högt i dom korrekta leden..
...
LOL!

Jo, det har ju kommit in en katt (Sony) bland hermelinerna (Canon och Nikon).

Om ens det - en massa fundisar ser tydligen på allt som det står Sony på, som något som katten har släpat in... :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Fast om man inte är helt förtappad så kan man kanske se att Sonys NEX-kameror har ett antal USP (Unik Selling Points).

En är ju att registeravståndet är bara 18 mm. Detta innebär att alla objektiv från alla världens system som någonsin har existerat kan användas med adaptrar (som säkerligen kommer att dyka upp). T.ex. Leica-objektiv. Intressant ifall man har lite Summicron-objektiv liggande, men inte har råd med en M8 eller M9. Registeravståndet för Oly/Pannys micro FourThirds är 20 mm och för Samsungs NX 25 mm, så t.o.m. objektiv från dessa skulle kunna användas.

En annan USP är att NEX-kamerorna är de enda spegellösa som det kommer att finnas Zeiss-objektiv till, med full autofokus.

Ytterligare en är att E-fattningen anses vara tillräckligt stor för att medge en kommande NEX-9(?) med fullformat, eller säkert med minst APS-H storlek.
 

pet

Aktiv medlem
Fast om man inte är helt förtappad så kan man kanske se att Sonys NEX-kameror har ett antal USP (Unik Selling Points).

En är ju att registeravståndet är bara 18 mm. Detta innebär att alla objektiv från alla världens system som någonsin har existerat kan användas med adaptrar (som säkerligen kommer att dyka upp). T.ex. Leica-objektiv. Intressant ifall man har lite Summicron-objektiv liggande, men inte har råd med en M8 eller M9. Registeravståndet för Oly/Pannys micro FourThirds är 20 mm och för Samsungs NX 25 mm, så t.o.m. objektiv från dessa skulle kunna användas.

En annan USP är att NEX-kamerorna är de enda spegellösa som det kommer att finnas Zeiss-objektiv till, med full autofokus.

Ytterligare en är att E-fattningen anses vara tillräckligt stor för att medge en kommande NEX-9(?) med fullformat, eller säkert med minst APS-H storlek.
Håller med...ska blir intressant o se vad Sonys nex och e-fattning kommer att ge oss i framtiden.
Hoppas även att tex Sigma vågar "hacka" på o släpper objektiv med e-fattning.

Tror inte e-fattningen mäktar med att täcka in en fullformatssensor.....men det hade varit kul om det gick alt att dom kommer med en FF-version med a-fattning.

En Nex-5 + adapter för m-fattning och en Voigtländer 35mm/1,4 hade passat mig perfekt :)
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Hahaha ser helt sjukt ut.
Ifall någon undrar, så är det alltså en bild av ett gigantiskt (relativt NEX-huset) 80-400 mm objektiv med en adapter och en liiiiten NEX-kamera monterad längst ut baktill.

En Dyxum-medlem rekommenderade att man skulle välja ett rött NEX-hus, eftersom det då skulle bli lättare att hitta kameran... :)
 

mayro

Aktiv medlem
Den fokuseringen hade nog räckt för min del i absolut dom flesta fallen.. Och bara det att man har kameran med sig skapar ju så många fler fototillfällen och bilder.

Så missas några då och då pga fokushastighet så vinner man extremt många fler i totalen därför kameran faktiskt följer med och inte ligger hemma i sin väska.....
 

pet

Aktiv medlem
Den fokuseringen hade nog räckt för min del i absolut dom flesta fallen.. Och bara det att man har kameran med sig skapar ju så många fler fototillfällen och bilder.

Så missas några då och då pga fokushastighet så vinner man extremt många fler i totalen därför kameran faktiskt följer med och inte ligger hemma i sin väska.....
Håller med dig Torbjörn...det är trotts allt ingen kamera som är gjord för actionfoto.
Jag kommer troligtvis att köpa en NEX-5 och ha den som "vardagskamera" som alltid följer med trotts att man inte är ute på fotorunda...DSLR är för stor för att ständigt följa med och det är ofta man ser motiv när man inte har kameran med sig.

Tycker dock filmfunktionen verkar lite "klippt" endast Auto med möjlighet till +/- 2ev vilket jag tycker är synd då bilkvalite och af verkar vara kanon...den "klippta" filmfunktionen sätter stopp för den som vill filma lite mer kreativt...hade gärna sett att man minst hade möjligheten att kunde låsa exponeringen.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Då får du kanske byta upp dig, eller vänta tills NEX-7 eller NEX-9 kommer...

NEX-7 ska tydligen komma senare i år.
 
ANNONS