Annons

Sonys nya FE-objektiv (24-240, 28/2, 35/1,4 och 90/2,8)

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Sonys nya FE-objektiv

Idag blev fyra nya FE-objektiv från Sony officiella; något som säkert inte kommer som en överraskning för de som följer rykessajten SAR. Objektiven är följande:

FE 24-240 mm F/3,5-6,3 OSS
FE 28 mm f2 med FE Ultrawide Converter (ger 21 mm F/2,8) och FE Fisheye Converter (som ger 16 mm Fisheye F/3,5)
FE 35 mm f/1,4 ZA
FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS

Alla är gjorda för att teckna ut fullformat och är stora tunga och tämligen dyra, förutom 28:an som är ganska lätt och inte allt för dyr.

Superzoomen 24-240 är i sitt kortaste läge faktiskt något längre än Nikon 28-300/3,5-5,6 för tjockkameror, men kortare i teleläget. Framför allt går den från 24 mm vilket jag personligen tycker är viktigare än längre tele och den sammanlagda längden på A7 blir ändå kortare tack vare det korta registeravståndet. På en A7 II känns den som ett smidigt reseobjektiv trots sin storlek. Zoomringen på det objektiv jag testade var synnerligen trög, men jag vet inte om det var ett förserieobjektiv. Objektivet börjar säljas i mars för ungefär 1000 Euro.

28 mm f/2 är det objektiv jag tyckte var mest intressant. Utan konverterar är det varken stort eller tungt, och känns välbyggt. Konvertrarna bygger förstås på en del, men framför allt den mer användbara vidvinkelkonvertern som förvandlar den till 21/2,8 känns vettig. Konvertrarna monteras med bajonettfattning med god passform, och torde inte försämra bildkvaliteten nämnvärt eftersom många vanliga vidvinklar har ungefär samma optiska konstruktion (till tjockkameror). Säljstart i maj för Euro 450 tillsammans med vidvinkeladaptern för Euro 250 och Fisheye för 350.

35/1,4 ZA (designad av Sony och Zeiss och tillverkas av Sony som alla deras ZA-objektiv) är en rejält stor, tung och dyr klump. Som första FE-objektiv är det försett med bländarring som kan ställas in för klicklöst läge. Redaktör Fröderbergs första reaktion var att Sony lyckats missa låsmöjlighet för bländarringen, så det är fullt möjligt att tro att man har bländaren på auto men om man råkat komma åt den är den i själva verket på f/22 (eller vice versa). Känns som ett mycket bra objektiv, men i den här storleksklassen tappar man en del av vitsen med de små kamerorna. Objektivet är vädertätat och ska börja säljas i april för Euro 1600.

Också Makroobjektivet 90/2,8 är stort. Ungefär samma storlek och vikt som motsvarande objektiv från Canon och Nikon (och tyvärr ett par tusenlappar dyrare). Objektiv har omkopplare för att stänga av stabilisering och begränsa fokusområde, och ställs enkelt om mellan AF och MF genom att skuta på fokusringen. Fokusringen är för övrigt också försedd med avståndsskala om man föredrar att ställa skärpan genom att mäta (fokuseringen görs trots det elektriskt). Priset blir 1200 Euro och säljstart i juli (så eventuella spekulanter missar vårblommorna).

Jag har ingen uppgift om svenska priser, eller om objektiven kommer finnas på marknaden samtidigt här, men det bör de göra.

De bilder vi fick se från de olika objektiven såg mycket bra ut, men något annat är förstås inte att vänta :)

De objektiv jag spontant vill ha själv är 28/2 och 90/2,8 (trots att jag inte har någon fullformatare). 28:an blir en utmärkt normal och 90 mm makro är aldrig fel.
 
Senast ändrad:
Wtf, 1600$ för 35'an när sigmas tokfina finns för ca700$, vem tänkte där???

mvh jensa
 
Den på 28 mm verkar ju riktigt trevlig, liten och prisvärd. Ingen dum idé heller att kunna använda en vidvinkelkonvertern vid behov.

35:an skulle ju också vara riktigt fint att ha men oj va dyrt. Skulle inte ha något emot några mindre f1.8 varianter av 35 mm och 85 mm som både är mindre en Zeiss och framför allt billigare. Jag har 55:an och den har helt klart varit värd slantarna. Fler sådana objektiv skulle jag vilja se.

Annars får man köpa Sigmas fina varianter och använda med adaptern.
 
Annars får man köpa Sigmas fina varianter och använda med adaptern.

Och det fungerar alldeles utmärkt. har använt den lösningen med ett Sigma 35/1.4 Art med Nikonfattning och adapter på A7R. Givetvis med MF men EVF med förstorad sökarbild och focuspeaking gör att ekipaget blir ganska snabbarbetat i alla fall.

Dessutom känns det lättare än man vad man först tror. Resultatet blir som med en Nikon D800/D810 vad gäller DR, skärpa etc.

Men AF hade ju inte suttit illa, fast plånboken ska ju inte kvida av ångest.

//Lennart
 
Och det fungerar alldeles utmärkt.

//Lennart

Kul att höra! Jag har en LA-EA4 som jag har till mitt Minolta 85mm. Det funkar riktigt bra med af även om objektivet är lite tungarbetat, eller vad man ska säga. :) Skulle vara intressant att höra från någon som använt Sigmas art-objektiv, speciellt 35:an med liknande adapter. Hur är af med en modern af-motor i objektivet och framförallt hur är följande af? Fungerar andar funktioner som eye-af och ansiktsigenkänning?

Många frågor. :)
 
Sony släpper en bunt objektiv till FE, men det syns ingenting på fotosidans framsida om det? Sover redaktionen?
 
Kul att höra! Jag har en LA-EA4 som jag har till mitt Minolta 85mm. Det funkar riktigt bra med af även om objektivet är lite tungarbetat, eller vad man ska säga. :) Skulle vara intressant att höra från någon som använt Sigmas art-objektiv, speciellt 35:an med liknande adapter. Hur är af med en modern af-motor i objektivet och framförallt hur är följande af? Fungerar andar funktioner som eye-af och ansiktsigenkänning?

Många frågor. :)

Borde inte vara något problem eftersom 35/1.4 HSM Art är ett A-mountobjektiv och LA-EA4 är just till för A-mount. När jag själv körde med LA-EA2 adapter och Sigmas långa telezoomar med HSM-motor fanns ingen begränsning på min NEX-7.

Hade inte skaffat A7R vid den tidpunkten, men Sigmas HSM borde inte blivit sämre sedan dess och inte heller LA-EA4.

Nu använder jag mest Nikon, men har A7R som smidigt komplement. Men ssv kan jag inte tänka mig att så viktiga saker som t ex följande AF inte skulle fungera.

Bolla frågan till Sten-Åke Sändh som har både NEX-7 och A7R samt en del Sigmagluggar samt adapter och fråga honom.

//Lennart
 
Den frågan kanske dock kan tas i egen tråd så vi håller denna till de nya objektiven? ;)

Själv blev jag faktiskt inte det minsta sugen på just 35:an då den är så stor och tung (och ogratis), men både makrot och 28:an är fina, och vidvinkelkonvertern är inte för stor att ha med sig (däremot fisheyekonvertern är ganska klumpig och onödig för mig).

Byggmässigt känns Sonyobjektiven minst lika bra som Zeissen tycker jag.
 
Sony släpper en bunt objektiv till FE, men det syns ingenting på fotosidans framsida om det? Sover redaktionen?

Nu finns det här i alla fall, om det nu var det som efterlystes eller inte vet jag inte.
Vore kul med lite mer seriösa tester av prestanda och det är ju det jag tror man efterlyser lite till mans vilket framgår rätt tydligt av kommentarerna till FS blänkare.

Sony/Zeiss har ju inte riktigt fått till det med zoomarna tidigare så jag är väl inte ensam om att undra om de lyckats bättre med denna långzoom än med de kortare man gjort tidigare.
 
Sony/Zeiss har ju inte riktigt fått till det med zoomarna tidigare så jag är väl inte ensam om att undra om de lyckats bättre med denna långzoom än med de kortare man gjort tidigare.

Ja, det känns lite som om man måste lyckas här med tanke på FE 24-70/4:s tillkortakommanden. Nu tror jag inte vidvinkelläget kommer att nagelfaras lika kritiskt på denna 10x zoom, men den måste visa att den kan prestera bra nog.

F/6.3 är ju ingen höjdare ljusstyrkemässig i det längre läget. Frågan är vid vilken brännvidd f/5.6 börjar. Börjar den tidigt, exempelvis redan vid 135 är det inte så kul.

Personligen känns 28/2.0 intressantast eftersom så pass ljusstarka 28mm klassiskt har varit svåra vad gäller kantskärpa och kontrast. Med tanke på storlek/vikt är det annars en perfekt kombination med ett A7-hus. Ja, även med ett Nex/A6000-hus.

Om den gluggen presterar bra känns kombinationen 28/2.0 tillsammans med FE 55/1.8 ZE och FE 70-200/4 ZE som en bra lineup som man klarar det mesta med. Vore kul om konvertrarna till 28:an också gav bra resultat.

//Lennart
 
De utskrifter jag såg av bilder tagna med 28:an (både med och utan konvertrar) såg mycket bra ut. Också de från 24-240 var bra, men objektivet innehåller förstås en del kompromisser. Som reseobjektiv tror jag dock det är helt ok.

28:an tycker jag ligger bra till prismässigt, förutsatt att den presterar lika bra som den verkar göra. 90:an tycker jag är lite väl dyr med tanke på konkurrenternas prissättning, och ska man bara ha ett objektiv till makro klarar man sig nästan lika bra med manuell fokus och utan stabilisering tycker jag.
 
Blev först väldigt sugen på 90/makro med stabilisering vilket är väldigt bra.
Blev dock väldigt överaskad av A7II som hade inbyggd stabilisering då faller makrot bort lite pga priset är rätt högt. Dock ser designen med många element avanserad ut så den kanske presterar lite bra, ska bli intressant att se vad den presterar....
Nu väntar man bara på att A7II sjunker i pris eller att A7rII kommer med en 36-50 mpix sensor och stabilisering. Har dock inga super planer på att byta till E-mount FF. Tycker att Rhino+ Nex-7 ger sjukt bra makro bilder. Dock bara statiska objekt och lite meckigt.
 
Ja, det känns lite som om man måste lyckas här med tanke på FE 24-70/4:s tillkortakommanden. Nu tror jag inte vidvinkelläget kommer att nagelfaras lika kritiskt på denna 10x zoom, men den måste visa att den kan prestera bra nog.

F/6.3 är ju ingen höjdare ljusstyrkemässig i det längre läget. Frågan är vid vilken brännvidd f/5.6 börjar. Börjar den tidigt, exempelvis redan vid 135 är det inte så kul.

Personligen känns 28/2.0 intressantast eftersom så pass ljusstarka 28mm klassiskt har varit svåra vad gäller kantskärpa och kontrast. Med tanke på storlek/vikt är det annars en perfekt kombination med ett A7-hus. Ja, även med ett Nex/A6000-hus.

Om den gluggen presterar bra känns kombinationen 28/2.0 tillsammans med FE 55/1.8 ZE och FE 70-200/4 ZE som en bra lineup som man klarar det mesta med. Vore kul om konvertrarna till 28:an också gav bra resultat.

//Lennart

Men vill man inte hellre ha en 24mm? Där är det ju inte heller lika viktigt med AF så då kan det ju säkert funka bra för många även med manuella objektiv. Med alla våra pixlar så får du ju ett 28mm och ett 35mm också utan märkbara problem.
 
Men vill man inte hellre ha en 24mm? Där är det ju inte heller lika viktigt med AF så då kan det ju säkert funka bra för många även med manuella objektiv. Med alla våra pixlar så får du ju ett 28mm och ett 35mm också utan märkbara problem.

En 24 är önskvärd, men hellre en 21mm. Konvertrarna till 28:an medger ju det senare. Egentligen utgick jag ifrån den "gamla skolans" grundobjektivuppsättning:

28, 50 samt 135mm var väldigt vanliga. Med 70-200/4 istället för en 135 blir det mer flexibelt. Idealet hade varit om FE 24-70/4 ZE varit bra, men det är det inte.

Jag tror 28:an kan bli en vinnare, även om jag själv föredrar en lineup som denna.

21 mm
35 mm
55 mm /50 mm
70-200mm

Självklart är AF-vidvinklarna klart ersättningsbara med dito MF, men det är till syvende och sist bekvämt med AF i många lägen och dessutom får man EXIF samt slipper konverter och minskar därmed storlek/vikt på ekipaget.

I de flesta fall räcker pixelmängden till, som du skriver för att croppa bilderna, men närbilderna med en 24 eller 28 sett till relationen till bakgrunden vs en 35:a är stor.

//Lennart
 
Kul att höra! Jag har en LA-EA4 som jag har till mitt Minolta 85mm. Det funkar riktigt bra med af även om objektivet är lite tungarbetat, eller vad man ska säga. :) Skulle vara intressant att höra från någon som använt Sigmas art-objektiv, speciellt 35:an med liknande adapter. Hur är af med en modern af-motor i objektivet och framförallt hur är följande af? Fungerar andar funktioner som eye-af och ansiktsigenkänning?
Jag kör Sigmas 35mm f1.4 med LA-EA4, noterade att nya Zeissen är ca 2 cm längre än Sigman så borde väl bli ungefär lika lång som Sigman med adapter. Tvivlar på att Zeissen är bättre än Sigman då det är ett väldigt bra objektiv. Adaptern har ju egna fokuspunktsensorer, så jag är hyfsat säker på att ansiktsigenkänning, och annat som bygger på tillgång till hela bildsensorn, inte fungerar med den.

24-240mm känns lite intressant, beroende på hur stor kompromiss det innebär kvalitetsmässigt, och för 28/2 beror intresset mycket på storleken (edit: tyvärr 50%, 2cm, längre än Zeiss 35/2.8)
 
Fina objektiv på pappret, men alltså, Sony...vad är det för priser?

Just nu känns det som att Sony mjölkar marknaden rejält.
 
Det går väl inte att säga så innan man vet hur objektiven presterar?

Och när det gäller Zeiss så lär Sony få betala en rejäl slant till dem. Om man klarar sig utan AF så kan man ju komma undan med t.ex.en Zeiss Loxia 35/2,0 FE för facila 11.300 kr. Fokuseringen lär dock vara underbar, och bildkvaliteten verkar inte heller vara så pjåkig ...
 
ANNONS