Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ med så låg höjd som möjligt

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Jag trodde jag hade ett lågt stativ, men det är ändå för högt. Här har jag tagit bort huvudet och har bara ett Arcafäste men jag behöver komma längre ner och helst så ska jag ha en makrosläde också emellan. Funderar på om man skulle sätta några ben direkt på släden? Men medan jag skrev kom jag på något……avbryta för test ..…ibland är det bra att tänka högt

Om jag sätter dit mitt tvåvägshuvud, nu testade jag med smallrig men det borde gå med ett längre Arcafäste också så kommer jag faktisk längre ner och glädjande är att en makrosläde inte bygger något höjden, nackdelen är kanske att det bilden blir på höjden, men det kommer att lösas när det blir en rund sensor 😊

Jag fick ner centrum av objektivet från 11cm till 8cm genom att vinkla kameran 90 grader. Rent teoretiskt så skulle det vara möjligt att få ner kameran till 4,5cm om kameran ligger nästan på marken, problemet är att med detta stativ så tar kameran i stativbenen

Det är möjligt, har inte testat att kanske använda mitt större stativ med fällbar mittpelare och låta pelaren gå parallellt med marken och huvudet i 90 eller 180 grader. I 180 grader så kommer ju kameran längre ner hur mer saker man sätter i mellan, men det blir också mer att bära på och mer bök i set-up

Någon som har andra idéer 💡
 

Bilagor

Tomas1960

Aktiv medlem
Tänker mig ett stativ där kameran hänger i mittpelaren för fotograferande upp och ner? Eller är det så du menar?
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Vill du komma riktigt långt ner, så att objektivet nuddar marken så kan du använda ett stativ där du kan montera en mittpelare upp och ner så att kameran "hänger" ner mot marken/underlaget.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tänker mig ett stativ där kameran hänger i mittpelaren för fotograferande upp och ner? Eller är det så du menar?
Jo har tänkt på det, blir lite stabilare än att ha kameran hängande ut på en arm. Nackdelen är att det blir lite mer skrymmande än ett litet makrostativ, men visst det är en lösning.

Edit

Jag mätte och man kom inte så mycket längre ner med kameran upp och ner, det var typ 7cm från toppen av kameran och till centrum av objektivet. Nu hade jag 8.

Längst ner kommer man om kameran är vinklad 90 grader då skulle man faktisk kunna komma ner till 4,5cm, typ då 270 grader.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Vill du komma riktigt långt ner, så att objektivet nuddar marken så kan du använda ett stativ där du kan montera en mittpelare upp och ner så att kameran "hänger" ner mot marken/underlaget.
Se vad jag skrev till Tomas. Jag gillar lätt utrustning så jag satsar nog att förfina 90graders lösningen och sätter jag på släden så kommer kameran lite längre ut från centrum av stativet och får då också lite mer fritt från stativbenen
 

Petren1

Ny medlem
427812948_3756580741243707_837501917214355139_n.jpg428111205_7619359431460537_8790390925458725074_n.jpg

Min lösning. Visst den är lite klumpig men går att få väldigt stabil om man fäller ut benen ännu mer och kortar av armen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
I stället för stativ - kan du inte ställa kameran på en brädbit, tegelsten, fat eller något liknande som är plant?
Du gav mig en idé till, något fatliknade där jag monterar mitt huvud och då kan jag sänka ner kameran till 4,5cm + höjden för fatet. Jag vill ju kunna stacka och ha med en makrosläde i set-upen så det behöver ändå vara lite stabilt.

Men för bilder utan stativ, så har jag funderat på en bönpåse
 

Bilagor

AWid

Aktiv medlem
Du gav mig en idé till, något fatliknade där jag monterar mitt huvud och då kan jag sänka ner kameran till 4,5cm + höjden för fatet. Jag vill ju kunna stacka och ha med en makrosläde i set-upen så det behöver ändå vara lite stabilt.

Men för bilder utan stativ, så har jag funderat på en bönpåse
Är förmodligen ute och cyklar, men ändå:)
Vet inte vad du ska fotografera, men.... Måste du ha kameran på huvud/kula och måste du ha makrosläde? Din kamera har ju inbyggd fokusförskjutning (stackning). (Är det inte en Z6 du har?). "Fokusföskjutning" på Z funkar ju jäkligt bra (t o m handhållet med lite övning).

För stabilare kamera går det ju att dra en bult med stativgänga genom brädbiten, fatet eller vad man nu använder som stöd.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är förmodligen ute och cyklar, men ändå:)
Vet inte vad du ska fotografera, men.... Måste du ha kameran på huvud/kula och måste du ha makrosläde? Din kamera har ju inbyggd fokusförskjutning (stackning). (Är det inte en Z6 du har?). "Fokusföskjutning" på Z funkar ju jäkligt bra (t o m handhållet med lite övning).

För stabilare kamera går det ju att dra en bult med stativgänga genom brädbiten, fatet eller vad man nu använder som stöd.
Jo det stämmer det är en Z6ii och jag använder fokusskift ganska ofta. Huvudproblemet är att jag vill försöka få vettig stackning med Laowa 2,5-5x, den har ju alla utmaningar man kan tänka sig med obefintligt skärpedjup och det rör sig så man blir sjösjuk i sökaren. Den har ju manuellt fokus så det går ju inte använda den inbyggda stackningen.

Det är den som syns på den första bilden vid snödropparna
 

AWid

Aktiv medlem
Aha - då förstår jag. Med den gluggen finns inte mycket "svajmån". Kommer jag på något så återkommer jag och hittar du en bra lösning så berätta gärna vad det blev för det är säker något jag med flera kan ha glädje av.
 

PerK

Aktiv medlem
Varför inte en "bönpåse"? Billig och enkel, tar liten plats. Lägg på marken och forma till den så kameran får rätt stöd och vinkel. Jag använder den då jag fotar lågt. Den har dels en stativgänga, dels en justerbar rem. Tyget mot mark är vattentätt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Varför inte en "bönpåse"? Billig och enkel, tar liten plats. Lägg på marken och forma till den så kameran får rätt stöd och vinkel. Jag använder den då jag fotar lågt. Den har dels en stativgänga, dels en justerbar rem. Tyget mot mark är vattentätt.
Jo har funderat på bönpåse intressant att det finns med stativgänga.
Fast jag behöver en stabil konstruktion där man kan sätta en makrosläde. Jag tror att jag ska ha kameran som inlägg #10, till detta kommer en makrosläde som bygger en 3-4cm, då I sidled så jag kommer ha en stor viktförskjutning i sidled och behöver då ett stag som fångar upp detta, något typ av ett V kanske som tar upp vikten där kameran sitter.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Eller två remsor plywood. Den ena platt på marken. Den andra åker släde på den första. Kameran fäster du med skruv genom släd-plywooden.

Någon konstruktion med skruv och mutter som drar släden kontrollerat mellan exponeringar. Eller bara en millimeterskala på kanten så drar du själv.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har ett ”fungerande” koncept med en smallrig en makrosläde, och tvåvägshuvud. Jag kommer helt ner till markplanet och jag kan justera kameran i alla riktningar och kameran sitter horisontellt. Rent teoretiskt så är det perfekt, men…..

Är orolig över tyngdpunkten och den hävstång jag skapat med det överhäng jag har från foten. Jag har tänkt bygga en V fot i plywood för att testa, men jag tänker typ stativ till bildskärm, mikroskop mm, helst vill man ju har något otroligt stabilt som man kan fälla ut och som är lätt men som klarar denna vikt och tyngdpunkt. Återkommer när jag testat med min dummy i trä hur mycket vibrationer mm det blir
 

Bilagor

ANNONS