Annons

Stativ med så låg höjd som möjligt

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Om du ska fota i pilens riktning så behövs kanske den xtra stödpinnen..
Tanken med ett V var att man alltid hade överhänget inom öppningen i V.

Men jag kanske har en lösning med mitt befintliga stativ, att förlänga den vertikala delen av smallrig, om den är längre så kommer jag ner till marken även om stativet bygger 3-4cm i höjd.

Just nu har jag satt ett Arcafäste på smallrig, men det kanske finns högre vertikala stag till smallrig? Skulle behöva 5cm till så hade det varit perfekt
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Det blev ju bättre än väntat. Att förlänga smallrig med ett arcafäste fungerade inte för det tog inte lång stund innan skruven kom lös. Nu gjorde det inget för ute i naturen så lutar marken så jag var tvungen att höja kameran för att inte slår marken och skulle inte marken luta så går det att justera ett stativben så att stativet lutar lite och att justera upp den lutningen med huvudet gick fint. Jag är nöjd med denna set up som jag har i dessa bifogade bilder, smidig ihopfällbar lösning och allt hade jag hemma bara skruv ihop.
 

Bilagor

Falumas

Aktiv medlem
Jag har också ett sådant där objektiv, förstår att du behöver detta för med det är skärpedjupet även på f8 tämligen begränsat. Det är dock ett roligt objektiv med vilket man kan få rätt mycket att se stort ut.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har också ett sådant där objektiv, förstår att du behöver detta för med det är skärpedjupet även på f8 tämligen begränsat. Det är dock ett roligt objektiv med vilket man kan få rätt mycket att se stort ut.
Tämligen begränsat är väl dagens syrliga underdrift för något som går upp till 5X. 🙃 Det här är f/16 med ett AF 105/2,8D handhållet och det är väl knappt 1:1 då det nog inte var helt mot närgränsen. Tycker det är nog knepigt som det är utan att skaffa sig ännu mer förstoring...

DSC_0580.jpg

Och ja, klockan är dammig... Inte den den jag brukar ha, utan tog den från hyllan. Den som tittar noga ser att den står på sommartid, vilket är då jag mest brukar ha den såsom varande tålig och inte så dyr. Sedan är det komiska att den här typen av urverk ofta verkar vägra dö, till skillnad från dyrare som vill ha likaledes dyr service. :p

Tog bilden just för att visa hur kort det blir trots rätt hyfsad nedbländning i ett annat sammanhang, så det är lite onödigt hög ISO också för att jag inte besvärade mig att kolla hur mycket blixten orkade studsad i rummet.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det ska ju inte vara för enkelt. Idag har jag fotograferat bakgrundsspeglingar i vattendroppar. En vattendroppe var ju ganska lagom för 5x 😊. Set-up’en fungerade utmärkt, mitt nästa projekt får bli en läskärm för det var väldans vad det blåser i 5x
 

Falumas

Aktiv medlem
Jo även med stativ så behövs det inte mycket vind innan man saknar att kameran skall trycka av själv så fort något kommer i fokus. För något i fokus är bättre än inget i fokus.
 

pysse

Aktiv medlem
Jag trodde jag hade ett lågt stativ, men det är ändå för högt. Här har jag tagit bort huvudet och har bara ett Arcafäste men jag behöver komma längre ner och helst så ska jag ha en makrosläde också emellan. Funderar på om man skulle sätta några ben direkt på släden? Men medan jag skrev kom jag på något……avbryta för test ..…ibland är det bra att tänka högt

Om jag sätter dit mitt tvåvägshuvud, nu testade jag med smallrig men det borde gå med ett längre Arcafäste också så kommer jag faktisk längre ner och glädjande är att en makrosläde inte bygger något höjden, nackdelen är kanske att det bilden blir på höjden, men det kommer att lösas när det blir en rund sensor 😊

Jag fick ner centrum av objektivet från 11cm till 8cm genom att vinkla kameran 90 grader. Rent teoretiskt så skulle det vara möjligt att få ner kameran till 4,5cm om kameran ligger nästan på marken, problemet är att med detta stativ så tar kameran i stativbenen

Det är möjligt, har inte testat att kanske använda mitt större stativ med fällbar mittpelare och låta pelaren gå parallellt med marken och huvudet i 90 eller 180 grader. I 180 grader så kommer ju kameran längre ner hur mer saker man sätter i mellan, men det blir också mer att bära på och mer bök i set-up

Någon som har andra idéer 💡
ställ kameran på marken
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Platypod? Lägre blir det nog inte.
Finns en kraftigare modell också. Själv tycker jag det verkar krångligt, men en del gillar det. Och för ditt användningsområde är det kanske inte så dumt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Platypod? Lägre blir det nog inte.
Finns en kraftigare modell också. Själv tycker jag det verkar krångligt, men en del gillar det. Och för ditt användningsområde är det kanske inte så dumt.
Något för gör det själv’aren kanske. Man blir nog snabbt trött på allt skruvande och fötterna kommer nog att sitta där permanent. En något större platta och fötter med större fot så att man kan ha den på mjukare underlag.

ibland kan det vara bättre med enbart en platta, på stranden tex för att fotografera vadare, då räcker det ju med bara en platta med ett stativhuvud
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Ja, det är just det där med skruvarna som känns jobbigt. Men det kanske inte är det. Är ju rätt mycket att skruva på på ett vanligt stativ också.

Själv skulle jag nog satsa på vänd mittpelare. Men en stor fördel med plattan är så klart att man kan bära den i fickan. Så om det enda behovet av stativ den dan är i väldigt lågt läge så kanske det inte är så dumt ändå.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ja, det är just det där med skruvarna som känns jobbigt. Men det kanske inte är det. Är ju rätt mycket att skruva på på ett vanligt stativ också.

Själv skulle jag nog satsa på vänd mittpelare. Men en stor fördel med plattan är så klart att man kan bära den i fickan. Så om det enda behovet av stativ den dan är i väldigt lågt läge så kanske det inte är så dumt ändå.
Var ute idag igen med denna set-up, fungerar riktigt bra och smidigt att bära med sig. Stativet är ett mini, kanske 2dm hopfällt
 

Bilagor

ANNONS