Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

  • 1 bild / vecka

    Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

    Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

    Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

    Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

    Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

    Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

    Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

    Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

    Röster: 223 20.8%

  • Totala väljare
    1,073

Anders Östberg

Guest
Det enda som händer med längdspärren är att folk skriver in nåt blaj för att få sin korta kommentar lång nog, eller låter bli att skriva överhuvudtaget. Jag tycker den spärren kan tas bort, en kort kommentar är bättre än ingen.
 
Senast redigerad av en moderator:

ulltand

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
...Det enda som händer med längdspärren är att folk skriver in nåt blaj för att få sin korta kommentar lång nog...
Du menar att folk verkligen skriver:

Fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin biiiiiiiiiiiiiiiiiild!

Jo, jag vet att det är så.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Re: Re: Strypa inflödet?

pby skrev:
Varför inte kräva typ 2-3 kommentarer för varje ny upplaggd bild i kritikerpool? Man får 2 fria uppladdningar sedan måste man börja kommentera.

Tror jag inte alls på. Blir bara ännu fler skitkommentarer istället ´för konstruktiv kritik.

Jag tror mer på att begränsa inflödet kopplat till det medlemsskap man har. En guldmedlem kan få ladda upp som idag medan en gäst inte alls.....
 

Artificiell

Aktiv medlem
Fair enough, men låt säga - till en början - att 1 st bild i veckan, per pool, skulle göra susen? Det borde åtminstone hämma en himla massa onödiga publiceringar...:)
U
 

alf109

Aktiv medlem
Om det stryps ytterliggare kommer jag nog överväga om jag skall lägga upp bilder här över huvud taget, kanske bra för den totala kvaliteten iofs. Personligen tycker jag att man borde skippa pooler och begränsningar helt och hållet och i stället förfina kategorierna så att det blir lättare att hitta det man är intresserad av. Om det skall vara begränsningar kunde man ju tex tillåta ett visst antal uppladdningar per vecka, för det finns som jag ser det ingen mening med att som det är nu kunna tanka upp fler bilder än vad man kan exponera. Den enda anledningen att lägga upp bilder här är väl för att andra skall se dem? Sen detta evinnerliga tjat om hur "kritik" skall utformas, de som inte tål en enklare ryggdunkning kan ju skriva det under sina bilder.

Angående detta med bildkvalitet så tror jag att den ganska väl återspeglar vilka bilder som tas av medlemmarna. Då FS vänder sig till alla med någon form av foto-, och kanske främst pryl-intresse får man nog räkna med att bilderna blir därefter.

Om man skall ändra fördelningen mellan "bra" och "mindre bra" bilder krävs i så fall att medlemmar som tar "bra" bilder får möjlighet att ladda upp fler bilder än de som tar "mindre bra" bilder. Annars kommer förhållandet vid ytterligare begränsningar vara lika eller tom att totalressultatet blir mindre "bra" bilder då flera bildintresserade förmodligen kommer att överge FS.

Om ni verkligen vill få en uppryckning, våga vara lite osvenska och gå in och såga "skräpet". Det är så typiskt svenskt att man "bestraffar" alla kollektivt för att "vissa" inte håller måttet, om det nu är så man ser det.

Slutligen, under den tid jag varit medlem här har FS förvandlats från att vara en site för fotointresserade till att främst vara en site för kameraintresserade och det är det som skapar "problemen" med bildkvaliteten. Detta har påpekats hur många gånger som helst, men så länge medlemsantalet är allt annat överordnat så kommer detta inte att förändras. Så varför inte sluta med allt tjafs om begränsningar och förändringar hit och dit då det ändå bara är ett spel för galleriet.
 
Senast ändrad:

Anders Östberg

Guest
Det är ju lite svårt att genomföra någon sorts godkännande bara, vem ska bedöma och släppa in vissa men stänga ute andra bilder? Vissa som klagar verkar också ha en relativt smal intresseinriktning så dom vill jag inte se som "domare". Kan tänka mig att fågelbilder t.ex. kommer att få svårt att ta sig förbi sådana. :)

Släpp fritt, eller i alla fall tillåt frikostig uppladdning, är min åsikt. Hellre för mycket än för litet.
 

Artificiell

Aktiv medlem
Hmmm, det ligger nåt i vad Affe skriver - alla regler kanske bara är kosmetika? Och att grundproblemet är att de flesta medlemmar främst är intresserade av tekniken snarare än bilden? Knepigt det här. Känner mig kluven i frågan. Dagens flöde av publicerade bilder är dock påträngande stort och omöjligt att överblicka. Således vore det bra med nån sorts begränsning eller filtreringsverktyg.
U
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Mette B skrev:
Är instruktionerna kring forumen för dåliga?

Ofta när jag tittar på bilderna i de olika forumen så händer det att jag ifrågasätter vad bilderna har där att göra. Ja, nu är det inte så att jag tycker att mina bilder är så bra men det finns någon ambition med dom. I många fall är det mest en fråga om smak, jag kan se att en bild har en viss kvalite men jag tilltalas inte av den. Men många bilder som till exempel ligger under hård kritik hör inte dit för att nivån på bilden är för låg. Det gör det mycket svårt att kommentera, att ge hård kritik på en sådan bild. Är det så att personerna ifråga tycker att bilden är så pass bra att den hör hemma där eller är det något annat som felar? Borde det kanske specificeras alt sollas för att få bort skräpet?

Tja, bara en fundering från mig...
Jag tror många lägger bilder i Hård kritik för att se om det kommer fler kommentarer då. (Eftersom man inte behöver vara finkänslig på samma sätt). Det kanske ska vara tydligare att Hård kritik är för de mer avancerade?

För övrigt tror jag ändå att kommenterande borde premieras. Det måste vara det effektivaste sättet att få balans mellan inlagda bilder och kommentarer. Det är klart att det kommer en helt del väldigt korta kommentarer, men behåll längdkravet så kanske det löser sig. Det visar sig ofta att när man väl börjat skriva en kommentar så går det av sig själv.
10 kommentarer ger rätt till att lägga upp en bild eller något liknande. Kvoten kan ju justeras efterhand.
 
Senast ändrad:

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det kanske ska vara tydligare att Hård kritik är för de mer avancerade?
Det var precis så den började - den poolen hette från början "Mycket erfarna", som en motpol till "Mjukstart" som är för rena nybörjare. Men det vart en mindre proteststorm mot detta, med iofs många bra argument mot att dela upp på det sättet, så vi backade där och döpte om den...

Det skrivs ju dock inte så mycket hård kritik i den poolen heller, så frågan om den har ett existensberättigande? Man kan nog summera det till att de flesta av oss nog är ganska okritiska och/eller svenskt försiktiga och vänliga till sin läggning.

Debatten om inflöde blir alltid lite snårig, för vi blandar två olika önskningar i samma debatt; dels att man vill att bilderna skall vara snäppet bättre på Fotosidan, dels att man skall ha en chans att få fler kommentarer på sina bilder.

Det är det senare vi pratar om här tycker jag. Bättre bilder blir det nog enklast genom att vi utvecklar och utbildar varandra genom ärliga men konstruktiva kommentarer, inte genom några ny tekniska påhitt eller komplicerade regelverk.
 

Anders Östberg

Guest
Skulle syftet enbart vara att medvetet analysera sitt bildskapande med hjälp av andras kommentarer så kan man nog inte smälta dom och applicera på nya försök snabbare än max en bild i veckan eller så, förmodligen ännu färre egentligen.

Om man utgår från min tes att dom allra flesta lägger upp sina bilder för att dela med sig och få synas/få uppmärksamhet så förstår man varför det är så stort inflöde. Dom flesta vill få (uppskattande) kommentarer men vill inte ge några. Eftersom det är kritikpoolerna som visas i menyerna så är det där folk kikar och därmed där alla vill lägga sina bilder så andra kan få se dom också.

Jag har inget svar på hur man skulle uppnå syftet att utbilda/utveckla, kanske en idé vore mer organiserad kritik kring några få utvalda bilder.
 

Arne S

Aktiv medlem
clindh skrev:

Debatten om inflöde blir alltid lite snårig, för vi blandar två olika önskningar i samma debatt; dels att man vill att bilderna skall vara snäppet bättre på Fotosidan, dels att man skall ha en chans att få fler kommentarer på sina bilder.

Det är det senare vi pratar om här tycker jag. Bättre bilder blir det nog enklast genom att vi utvecklar och utbildar varandra genom ärliga men konstruktiva kommentarer, inte genom några ny tekniska påhitt eller komplicerade regelverk.
Keep it simple brukar ju vara ett framgångsrikt koncept. Jag tror inte heller på mer komplicerade lösningar eller regelverk. Jag tror inte heller på idén med onyanserad hård kritik (som en del förespråkar)då den oftast bara tillfredställer den som ger kritiken.

Jag tillhör de som i likhet med Alf Johansson tror på ett enkelt upplägg med olika intressegrupper där man lägger sin bild och då även gör den tillgänglig för kritik. Varför skall jag ladda upp en bild som jag inte vill ha kritik på? Det är väl det FS bl.a. är till för. Så...varför då speciella kritikpooler? Ärligt, jag har aldrig riktigt förstått vitsen med det. Lägg den i en intressegrupp direkt vid uppladdningen, that´s it.

Jag har själv någon bild som inte ligger i kritikpool. Det beror på att jag laddade upp tillsammans med andra bilder för att senare, när reglerna så medgav, lägga den i en pool. Ganska onödigt gjort då den sedan aldrig kom till poolen. Tror att fler gör så vilket leder till att många bilder aldrig hamnar i kritikpoolerna, det blir bara ett fotoalbum. Vilket är fel.

Christer: Håller helt med om att ni skall vara försiktiga med för mycket tekniska lösningar och begränsningar. Men samtidigt får ni inte vara rädda att förändra. Men gör det i så fall enklare, det är min åsikt. En begränsning av antalet uppladdade bilder tycker jag är helt ok.

/Arne
 

Piet

Aktiv medlem
Ah....
Nu har jag läst igenom ALLA 29 sidorna i den här tråden. Plus en hel del länkade trådar om samma ämne etc. Bara det är fanimig värt ett guldmedlemskap..

Som snikmedlem kanske jag skall hålla käft, men jag tror precis som tidigare sagts att det inte är bildmängden som är problemet, utan användarnas oförmåga/ovilja att kommentera. Och den tror jag inte ökar med färre antal bilder. Tyvärr.

Jag tror att det i så fall vore bättre att tydligare pusha för att kommentera en bild, typ banners "Har du kommenterat en bild idag" etc. Eller nåt.

Nu skall jag förbättra statistiken och kommentera lite själv. Tack för siten

/P
 

mikaelkr

Aktiv medlem
Jag har nu läst en stor del av tråden. (Inte hela, så förlåt om jag dubbelskriver).

Eftersom det verkar som om många lägger ut bilder för att visa upp dem, snarare än för att använda Fotosidan för att bli bättre fotografer, varför inte underlätta just det?

Dvs göra en avdelning för visning av bilder för släkt och vänner och världen? Helt enkelt en Kolla mina bilder-avdelning. Jag vet inte om det skall vara en pool eller något annat, men ett enkelt sätt att visa upp sina bilder. Då kanske biderna hamnar där istället för i en kritikpol.

En ytterligare variant är att man måste genomgå något litet teoriprov första gången man lägger in en bild i en pol, för att visa att man verkligen har läst polens syfte.

Lite tankar från en som mera avbildar och dokumenterar än skapar kost, och därför ännu inte lat ut någon bild alls. (Tycker inte att de är värda att visas ännu, trots 30 år av fototgraferande.)

/Mikael
 

Piet

Aktiv medlem
Jag måste få lägga till en kort kommentar om just kommentarer.

Jag kommenterar inte heller så mycket som jag kanske borde men jag finner det svårt att kommentera bilder som inte säger mig något alls eller som jag inte förstår. Jag har liksom inget att säga. Så kanske det är för många, och det kan vara en anledning till att kommentarerna är färre än pool-bilderna. Vilket inte heller skulle avhjälpas med en inflödesbegränsning, btw.
 

nonno

Aktiv medlem
Piet skrev:
Jag måste få lägga till en kort kommentar om just kommentarer.

Jag kommenterar inte heller så mycket som jag kanske borde men jag finner det svårt att kommentera bilder som inte säger mig något alls eller som jag inte förstår. Jag har liksom inget att säga. Så kanske det är för många, och det kan vara en anledning till att kommentarerna är färre än pool-bilderna. Vilket inte heller skulle avhjälpas med en inflödesbegränsning, btw.
Det är ju jättesorgligt om det är så att det tillkommer c:a 350 bilder/dag (ungefär 10 535/månad) och du hittar inte någon enda bild bland dessa som intresserar dig och heller ingen bild där du ser att just du kanske kunde ge fotografen sådan kritik som kan vara denne till hjälp i utvecklingen?! Det låter nästan lite för otroligt för att kunna vara sant.
/Nonno
 

Piet

Aktiv medlem
nonno skrev:
Det är ju jättesorgligt om det är så att det tillkommer c:a 350 bilder/dag (ungefär 10 535/månad) och du hittar inte någon enda bild bland dessa som intresserar dig och heller ingen bild där du ser att just du kanske kunde ge fotografen sådan kritik som kan vara denne till hjälp i utvecklingen?! Det låter nästan lite för otroligt för att kunna vara sant.
/Nonno

Förlåt, jag uttryckte mig nog otydligt. Vad jag menade var att AV ALLA BILDER SOM VISAS i poolerna så är det EN DEL som jag inte får något speciellt intryck av. Det betyder inte att de bilderna är dåliga rent tekniskt utan bara att jag inte förstår mig på dem och tycker att det är svårt att kommentera dem.

Däremot så försöker jag (och än mer aktivt fr.o.m. idag, faktiskt) att kommentera bilder där jag känner att jag vill eller kan tillföra något, eller bilder som jag "bara" imponeras av.

Förstår vi varann nu?

Mvh
Pelle
 

nonno

Aktiv medlem
Piet skrev:
Förlåt, jag uttryckte mig nog otydligt. Vad jag menade var att AV ALLA BILDER SOM VISAS i poolerna så är det EN DEL som jag inte får något speciellt intryck av. Det betyder inte att de bilderna är dåliga rent tekniskt utan bara att jag inte förstår mig på dem och tycker att det är svårt att kommentera dem.

Däremot så försöker jag (och än mer aktivt fr.o.m. idag, faktiskt) att kommentera bilder där jag känner att jag vill eller kan tillföra något, eller bilder som jag "bara" imponeras av.

Förstår vi varann nu?

Mvh
Pelle
Jo, nu förstår vi varandra. Men din första formulering kändes både sorglig och kanske aningen osannolik.
Det går ju att kommentera även andra uppladdade bilder som inte ligger i pooler. Dem hittar du enkelt om du söker på "Alla nya bilder på Fotosidan". Där kan du ange om du vill se dagens eller flera dagars senast uppladdade bilder. En massa fint passerar utan att någonsin hamna i någon pool.
Hälsningar
Nonno
 

JOLidman

Aktiv medlem
Eftersom Fotosidan svämmar över av bilder så har jag röstat på 1 per vecka men ...

Om jag nu inte laddar upp några bilder på 4 veckor har jag ju tappat 3 möjligheter.

Kan vi då inte tänka oss att jag får ett konto som fylls på med 1 bild per vecka som jag sedan kan använda, exv 15 bilder på kontot (efter 15 veckor) kan jag lägga upp 5 bilder och fortfarande ha 10 bilder kvar att lägga upp.

Lägger jag inte upp någonting kommande 10 veckor har jag 20 bilder på kontot.

Lite av mobiltelefon, "kvar att ringa för"/ Jan-Olof
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Piet skrev:
Så kanske det är för många, och det kan vara en anledning till att kommentarerna är färre än pool-bilderna. Vilket inte heller skulle avhjälpas med en inflödesbegränsning, btw.
Det skrivs ca 2000 kommentarer om dagen, så potentiellt borde varje bild kunna få 4-5 kommentarer.Det är inte så att kommenterandet rasat markant nyligen vilka en del säger, antalet kommentarer per dag har faktiskt gått upp de sista veckorna tillochmed.

Men det är ju helt sant att olika bilder drar till sig olika mängd kommentarer. Så prio ett tycker jag är att dessa kommentarer skall spridas ut lite mer jämnt på fler bilder och där tror jag inte inflödesbegränsningen har så stor inverkan, det kommer ändå bli en hel del bilder i "mellanregistret" som har svårt att dra till sig kommentarer.

Dessa bilder är svåra att kommentera tycker jag, de är tekniskt och ofta kompositionsmässigt helt OK, man ser att fotografen har koll på tekniken och ett hyfsat bildöga men de har inte "pricken över i:et" - de är fina iofs men tämligen ointressanta. Det är svårt att ge förslag om hur man skulle kunna förbättra dessa.
 
ANNONS