Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

  • 1 bild / vecka

    Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

    Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

    Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

    Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

    Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

    Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

    Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

    Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

    Röster: 223 20.8%

  • Totala väljare
    1,073
steelneck skrev:
Jag har försökt att utförligt förklara detta tre gånger tidigare i denna tråd, men jag kör det en fjärde gång.
...

Jag förstår vad du säger. Jag tror bara inte på idén. Här är vad jag tror händer med ett "belöningssystem"...

...de som redan kommenterar ofta idag påverkas inte av en förändring

...de som bara kommenterar ibland skulle kommentera mindre om det blir krångligare på något sätt

...en stor del av de som inte får positiv kritik på sina kommentarer skulle kommentera mindre, inte förbättra kommentarerna

...det skulle uppstå en ny grupp som kommenterar av fel anledning, för att tävla om poäng

...det skulle uppstå en ny eller utökad "elit" som inte bara ondgör sig över att bilder på Fotosidan är dåliga eller fel utan också att kommentarerna är det

...belöningssystemet i sig skulle diskuteras i oändlighet och finnas vara orättvist eller felaktigt konstruerat

Kanske en pessimistisk syn, men så tror jag det blir.
 
cw-op skrev:
Eftersom antagonisterna tjötar sina argument om och om igen så gör jag väl likadant hehe ...

Som "publikundersökning" funkar ju fs jättebra, likaså som inspirationskälla även som teknisk support och ren konsumentupplysning för kameror objektiv och all tänkbar fotoutrustning faktiskt. Suvvo och verkligen inget JAG vill bli av med, sorry Alf m.fl! (C;

Jag håller faktiskt med dej, hur konstigt det än kan låta. Jag försökte bara påpeka ett faktum att teknikintresset tenderar att konkurera med bildintresset. Och eftersom jag själv är främst intresserad av bilder så är det klart att jag hellre skulle föredragit en större fokus mot bilder. Efter att läst och begrundat så har jag faktiskt svängt en aning. Det bästa vore att skrota detta med begränsningar genom poler och utveckla möjligheten att söka fram de kategorier man själv är intresserad av (som andra redan varit inne på).

Det är ju egentligen lite konstigt som det är nu, jag menar, det finns väl ingen annan anledning att tanka upp bilder över huvud taget än att få dom exponerade för andra?

Sen tycker jag att det är tråkigt att fler och fler bara tittar utan att skriva någon kommentar. Och där är jag övertygad om att de rådande diskussionerna i ämnet är förödande.

För att uppmuntra och få folk att våga börja kommentera så måste man faktiskt, precis tvärt emot vad vissa hävdar, trycka på att det är ok att med egna ord i korta ordalag skriva vad man tycker om bilden.
 
evalisen skrev:
Hmm... varför?
Låter ju nästan knasigt. ;o))

Knasigt, jovisst, men... Jag har noterat att de av mina bilder som både får mest tittar och mest kommentarer är de som har kraftiga färger och gärna färgkontraster. Tror många väljer sin bild från färgschemat i tumnageln när de öppnar en bild - om alla vore svartvita skulla man vara tvungen att öppna fler för att få "hela sanningen"...
 
jkene skrev:
Knasigt, jovisst, men... Jag har noterat att de av mina bilder som både får mest tittar och mest kommentarer är de som har kraftiga färger och gärna färgkontraster. Tror många väljer sin bild från färgschemat i tumnageln när de öppnar en bild - om alla vore svartvita skulla man vara tvungen att öppna fler för att få "hela sanningen"...

Jo visst men tror du det blir mer kommentarer?
Det kan ju t.o.m. bli så att folk slutar titta... slutar titta va la att ta i men tittar mindre... allt är jämngrått liksom och inget som sticker ut.
 
Anders Östberg skrev:
Jag förstår vad du säger. Jag tror bara inte på idén. Här är vad jag tror händer med ett "belöningssystem"...

...de som redan kommenterar ofta idag påverkas inte av en förändring
Jodå, de får då ladda upp fler bilder och/eller med högre frekvens
...de som bara kommenterar ibland skulle kommentera mindre om det blir krångligare på något sätt
Att kommentera förändras inte på något sätt alls, det går till på precis samma sätt som idag
...en stor del av de som inte får positiv kritik på sina kommentarer skulle kommentera mindre, inte förbättra kommentarerna
Jodå, när deras "dumma" kommentarer leder till att de får ladda upp mindre än annars, så har de i alla fall fått ett incitament att bättra sig och jag tror det har en viss påverkan, även om det givetvis finns undantag, men dessa lever vi ju med redan idag. Vi talar inte heller om någon dramatiskt omdanande förändring, bara en påverkan i marginalen.
...det skulle uppstå en ny grupp som kommenterar av fel anledning, för att tävla om poäng
Ett visst "tävlande" ja, men de gör det tvärt om av en god anledning som Fotosidan som community har nytta av. Kom ihåg att det är två sidor, det handlar inte bara om mängd, utan även om den kvalite som vi alla andra bedömer.
...det skulle uppstå en ny eller utökad "elit" som inte bara ondgör sig över att bilder på Fotosidan är dåliga eller fel utan också att kommentarerna är det
Det problemet har flera klagat över att det förekommer redan idag, anonymitet när man poängsätter bildkritikern kan i viss mån ändra på det
...belöningssystemet i sig skulle diskuteras i oändlighet och finnas vara orättvist eller felaktigt konstruerat
Initialt kräver det onekligen en hel del diskussion och framförallt intrimmande för att styra mellan volym och kvalite och själva styrkan i det, men då har man åtminstone verktyget, vilket helt saknas idag.
Kanske en pessimistisk syn, men så tror jag det blir.

Ja vi är av diametralt motsatt uppfattning. Kanske för att jag inte lyckats förklara. För oss användare skulle skillnaden bli mycket liten, den enda synliga förändringen skulle vara en ruta vid varje bildkommetar med tre val att klicka på, inget annat, dessutom ett anonymt val man inte måste göra. - Kommentera ofta och gärna bra, så vips en dag får du ladda upp fler bilder än vad ditt medlemskap annars medger.

Edit: tangentsnubbel
 
Senast ändrad:
....med en bild/vecka påbörjar nog tyvärr FS en nedstängning i sin lärorika och populära form...
 
steelneck skrev:
...
Ja vi är av diametralt motsatt uppfattning. Kanske för att jag inte lyckats förklara.
...

Nejdå, du förklarar bra. Vi har bara olika gissningar på hur folk kommer att reagera på ett system som till viss del försöker styra beteenden. Om det inte är tvingande så kommer majoriteten inte heller att använda det, om det är tvingande kommer det att reta upp folk.

Du har nog en mer optimistisk syn på att dom som laddar upp bilder här faktiskt också är intresserade av att hjälpa andra att förbättra sin fotografi. Jag tror majoriteten är rätt lite intresserade av det och bara vill visa upp sina egna bilder. Alla begränsningar i uppladdningsfrekvens är därför bara en irritation.

I vilket fall, det går inte att veta exakt utan att prova. Åsikterna är väl rätt ordentligt utredda nu så jag tror jag ger mig här.
 
Jag har inte last HELA traden, men stora delar av den.

Jag blev ungefar samtidigt medlem pa www.flickr.com OCH fotosidan. Det drojde inte lange forran jag betalade medlemskap pa flickr. Visst..jag har inte fatt jattemanga kommentarer dar..MEN jag har funnnit massa fantastiska bilder. De har verkligen bilden i centrum (tycker jag). Jag behover inte se katter solnedgangar osv (som mnga har svart for tydligen) om jag inte vill. Jag har lart mig att soka mig fram till den typen av bilder jag vill se och som intresserar mig.

DOCK ar fotosidan valdigt bra med sina mer tekniska tips och dyl. Jag tycker dock att det stammer att det ar mer teknik an foton pa fotosidan. Detta fick mig att kopa ett medlemskap pa Flickr.

Jag ar mycket nojd med den tekniska delen av fotosidan. DOCK tycker jag att nar det kommer till bilder...ja..da ar det svart att fa en overblick och en massa gnall och debatter.

Inte for att jag ar battre an nagon annan...

Andreas
 
Mina tankar:

Jag tycker att få kommenterar mina bilder är ett rätt stort problem och röstade därför för att minska frekvensen till en per vecka.

Jag har gett ungefär 6,3 kommentarer för varje kommentar som jag har fått på någon av mina bilder (fått 292, gett 1832).

Jag ser ett stort problem med detta nämligen att jag har problem att tolka om mina bilder suger eller är bra. Om många kikar förbi och ingen säger något hur ska jag då tolka det?

Ett alternativ är ju att de inte är bra och att några få har den dåliga smaken att de är det och därför kommenterar bilderna :)

Jag vill ha både bekräftelse och input så att jag kan utvecklas som fotograf men det är svårt att få det har jag märkt. 70 000 medlemmar och även om en hel del vandrar förbi mina bilder så är det få som tycker något eller orkar kommenterar.

Missuppfatta mig rätt här, jag menar inte att man måste kommentera men exempelvis ett krav på att man måste kommentera för att få lägga upp i vissa bildpooler tycker jag inte är mer än rätt det kanske dels minskar andelen bilder som inte är menade som kritikbilder och även ökar antalet kommentarer.

Etablerade fotografer får rätt mycket kommentarer medan de flesta få nöja sig med nästan inga, trots att många bilder är helt underbara...

mvh Anders
 
Jag är inte speciellt intresserad av kommentarer från folk som är tvingade att skriva något för att kunna få lägga upp sina egna bilder. Jag vill ha kommentarer från personer som sett min bild, stannat till vid just den av alla bilder och känner att de vill dela med sig av sina åsikter - positiva som negativa. Hellre mycket få genomtänkta och bra kommentarer än 10 nonsenskommentarer per bild. Om en av mina bilder inte genererar några kommentarer så är det i sig en slags kritik. Bilden var inte bra/intressant/spännande nog för att locka.

Vad finns det för belägg i teorin att kommentarerna skulle bli fler bara för att man inför en begränsning? Jag tillhör de som inte kommenterar så mycket, men det är för att jag bara kommenterar de bilder som får mig att känna något speciellt. De andra har jag helt enkelt inget att säga om, förutom möjligvis "snygg bild". Om det är sådana ryggdunkningar utan innehåll som man känner saknas så kan jag dra mitt strå till stacken och köra en vända varje dag där jag skriver det på alla de bilder jag inte annars hade kommenterat. Är ju bara att kopiera och klistra in, kör man lite löpande band stilen så går det snabbt.

Och när det gäller kvalitén på kommentarerna, d.v.s om de ger konstruktiva förslag på förbättringar eller ej, så betvivlar jag starkt att de flesta känner sig motiverade att lägga ner den tid som behövs på att kritiskt granska en bild och formulera en genomtänkt kritik om man är tvingad till det.
 
Mina $0.02...

Hur stort är problemet med för många bilder / för få kommentarer på fotosidan egentligen? Jag menar, fotosidan växer och de flesta trivs väl egentligen här i det stora hela. Visst, det finns alltid detaljer som kan förbättras och det är alltid roligare att få fler kommentarer på sina bilder, men är det ett genuint problem som måste fixas eller bara ett "lyxproblem"? Jag är själv ny både som fotograf och som medlem på fotosidan och jag tycker att fotosidan hjälpt mig oerhört mycket. Utan fotosidna hade jag idag inte varit en hälften så bra fotograf som jag är idag. Visst, alla mina bilder har inte kommenterats, men då gäller det ju att själv ta en funderare över varför just den bilden inte kommenterats. Allt behöver ju inte serveras på silverfat, och inga kommentarer är ju också en lektion, även om det naturligtvis varit bättre med konstruktiv kritik även på de bilderna.

Kvantiteten av bilder i sig kan ju knappast vara ett problem i sig. Visst, alla hinner inte se alla bilder, men är det egentligen ett problem? Om inflödet stryps kommer det inte automatiskt vara så att det är "bra" bilder från fotografer som verkligen vill ha ärlig kritik på sina blir kvar och övriga bilder kommer inte automagiskt att försvinna. Kvantitet och kvalitet har inget direkt motsatsförhållande. Stryper vi inflödet kommer även inflödet på "bra" bilder (med bra menar jag inte nödvändigtvis bilder som är bra i sig, men bilder från fotografer som laddar upp bilder för att lära sig fota) att strypas och den totala mängden bra bilder kommer att minska.

Om något överhuvudtaget bör/ska göras så tycker jag att det är bättre att göra det enklare för de som bara vill se "bra" bilder att slippa se överexponerade, suddiga kattbilder i stället för att exkludera bilderna. En väg att göra för att lösa det är ngn form av snabbröstningsfunktion, där man, när man tittar på en bild, utan att behöva kommentera etc, kan ge tummen upp eller tummen ner till huruvida en bild platsar i poolen. Varje tumme ner ger -1 poäng, varje tumme upp +1 poäng. Varje användare skulle sedan kunna ställa in en nivå för vilka bilder den ska se, t.ex. att de bara ser bilder med +2 poäng eller högre.

Visserligen verkar det som om vissa retar sig bara på vetskapen om att det finns "dåliga" bilder på fotosidan (ibland har det ju t.o.m. klagats på vad folk har för bilder i sina album som inte ligger i kritikpooler), men det får de i så fall acceptera. Likaså får de som tar sådana bilder acceptera att inte många kommer att se bilderna och att de därför inte kommer att få många, om några, kommemtarer.

Jag tror att det skulle kunna vara en mellanväg att gå; man begränsar inte direkt uppladdning av bilder, men bilder som inte passar in kommer snabbt att filtreras bort för de som inte vill se bilderna.
 
Problemet med din röstningsmetod är möjligen att det då är andra som bestämmer vilka bilder du får se, inte du själv. Om du har samma smak som någon sorts medelanvändare på Fotosidan så funkar det kanske.
 
Jag tycker heller inte om att minska inflödet av bilder, därimot öka utflödet ur kritikpolerna. Jag vet inte om det tas bort bilder idag men mitt förslag är att en bild kanske ska ut efter att den inte fått någon ny komentar på 3 - 4 veckor. Bilden ska givetvis finnas kvar på fotografens sida och det ska vara möjligt att lägga upp den igen.

1. Lägga in bild i kritikpol
2. eventuellt få komentarer
3. inga komentarer på ex. 4 veckor, ut ur polen
4. Vill man ska den kunna läggas in på nytt

ger ett max antal bilder i kritikpolen.

/ Erik
 
Inte in med samma bid på nytt! Det måste väl vara det allra mest självklara när det gäller kritikpoolen? Är det någon åtgärd som ska göras angående bildflöde, så måste det väl vara att begränsa postandet till max en gång per bild. Gör du om den är det en annan sak, då finns det ju skäl att fråga om den blev bättre, men inte samma bild fler gånger. Vad skulle det fylla för funktion.

Å är det bilder äldre än 4 veckor som är problemet? Har inte tänkt på det, men tittar ni andra på så gamla bilder i kritikpoolerna? Själv kollar jag bara de senaste, dvs de sista tre dagarna.
 
P-E Claesson skrev:
Inte in med samma bid på nytt! Det måste väl vara det allra mest självklara när det gäller kritikpoolen? Är det någon åtgärd som ska göras angående bildflöde, så måste det väl vara att begränsa postandet till max en gång per bild. Gör du om den är det en annan sak, då finns det ju skäl att fråga om den blev bättre, men inte samma bild fler gånger. Vad skulle det fylla för funktion.

Det är så i skrivande stund, dvs att om den varit med en gång så kan man inte ta bort o ligga in den igen.

(går såklart att gå runt om man laddar upp bilden på nytt)
 
Anders Östberg skrev:
Problemet med din röstningsmetod är möjligen att det då är andra som bestämmer vilka bilder du får se, inte du själv. Om du har samma smak som någon sorts medelanvändare på Fotosidan så funkar det kanske.

Jo, men om man själv ska bestämma vilka bilder man ska se så måste man ju se bilderna först ;-)

Sätter man bara sin ribba tillräckligt lågt så missar man ju bara det som väldigt många tyckt inte passar och sätter man gränsen löjligt lågt (eller inte har någon gräns alls så blir det som idag, d.v.s. man ser allt.

Kombinerar man det dessutom med möjligheten som redan finns att bara se bilder i vissa kategorier så blir der ju ändå väldigt individualiserat vilka bilder man ser och vilka man "slipper".

Visst, systemet är inte perfekt, men det finns inte heller något perfekt system. Jag tycker i alla fall att det är bättre än att begränsa inflödet mer än idag.

Jag kan naturligtvis bara prata för mig själv, men även om det ibland kan gå veckor mellan att jag laddar upp en bild till en pool så kan det ibland vara perioder där jag laddar upp en bild per dag under några dagar. Att då tvingas behöva vänta en hel vecka mellan varje bild då hinner bilderna för mig bli "oaktuella", d.v.s. jag glömmer fototillfället och eventuell kritik jag får är inte lika hjälpfull. I så fall skulle jag överväga att lämna fotosidan för ett annat alternativ. Att begränsa uppladdningsfrekvensen för hårt är ju att begränsa medlemmarnas kreativitet och fotolust, och jag vill hellre ägna min tid på en community som främjar detta, vilket jag tycker att fotosidan - trots vissa smärre brister - gör allderles utmärkt idag.
 
ANNONS