Annons

Stulen bild! (debitering)

Produkter
(logga in för att koppla)

kreatören

Aktiv medlem
Ni som läst min blogg har nog sett att en Grekisk tidnig stulit en av mina bilder.

http://www.fotosidan.se/blogs/carlzon/20432.htm#comments

Jag har varit i kontakt med Bildombudsmannen och han kommer troligen att hjälpa mig i det här ärendet.

Finns det någon här som har BLF:s prislista tillgänglig och som kan (och har lust) att hjälpa mig med en snabb prisuppgift?

Bild A4 omslag i färg + tillägg för utlandsbild
1. upplaga 10000 ex
2. upplaga 15000 ex

Övriga uppgifter för debitering har jag.

/Bernt.
 
Trist när de inte kan kontakta fotografen innan. Skriv gärna hur det går för dig i ärendet. Det kan ju bli lite "spännande" när det inte är innom det egna landet.

Enklast är nog om du går in på http://www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder.asp
och laddar ner ett eget ex.

Vill du så kan jag maila över ett ex till din mail....?

Mvh Ulf
 
Hur tusan fick du syn på tidningen?

Fö snygg bild, som många av dina övriga.



Läste på sidan, så nu vet jag :)
 
Robin Gyllander skrev:
Redaktionell användning av bild.

2290+2290=4580
Det där stämmer knappast med BLF:s prislista för 2008.
Just nu hittar jag bara den för -07.
(Ska försöka hitta den senare ikväll).
Men där gäller följande, för omslagsbild,beroende på upplaga:
>10.000 2.235:-
>50.000 2.480:-

Utlandsbild 800:-

/Daniel.
 
danielsfrilansfoto skrev:
Det där stämmer knappast med BLF:s prislista för 2008.
Just nu hittar jag bara den för -07.
(Ska försöka hitta den senare ikväll).
Men där gäller följande, för omslagsbild,beroende på upplaga:
>10.000 2.235:-
>50.000 2.480:-

Utlandsbild 800:-

/Daniel.
otillåten användning lägger på 100% på beloppet
 
mbsthlm skrev:
otillåten användning lägger på 100% på beloppet
Visst gör det!
Men det har ju trådskaparen redan förtydligat att han känner till, och därför frågar han inte om det över huvud taget...

Däremot så frågar han om ordinarie pris för två olika upplagor, samt kostnaden för "utlandsbild".

/Daniel.
 
danielsfrilansfoto skrev:
Det där stämmer knappast med BLF:s prislista för 2008.
Just nu hittar jag bara den för -07.
(Ska försöka hitta den senare ikväll).
Men där gäller följande, för omslagsbild,beroende på upplaga:
>10.000 2.235:-
>50.000 2.480:-

Utlandsbild 800:-

/Daniel.

Har jag läst horibelt fel?
 

Bilagor

  • 20080806-img_8650.jpg
    20080806-img_8650.jpg
    35.2 KB · Visningar: 850
Kan det inte finnas en viss risk för att det råder andra regler/lagar i grekland varpå fotografens ersättningskrav för bilden, helt faller bort? Problemet är troligen allt för lågprioriterat för att över huvudtaget drivas över gränserna....men försöka går ju om man vill "offra" lite av sin fritid på detta. Hur har dom för övrigt lyckats få tag i bilden, i en sådan upplösning att den går att trycka med bra resultat?
 
danielsfrilansfoto skrev:
Inte prislistan.

Men du har nog slarvat lite när du läste läste första inlägget ;)

(Ett misstag som vi alla kan göra ibland).

/Daniel.

Vad glömde jag?? Hjärnan funkar ej så bra efter 9 på kvällen och man har kört motorväg för andra gången i sitt liv+ att det var semesterrusningstrafik.
 
Jag tror, men vet inte, att grekiska tidskrifter inte bryr sig ett skvatt om BLF:s prisrekommendationer ...

Självklart ska de betala för bilden, men att använda sig av BLF:s riktlinjer kan nog bli svårt. Å andra sidan kanske det finns någon grekisk motsvarighet till BLF som t.o.m. har bättre villkor :)
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Skulle bli mycket förvånad om det utbetalas någon ersättning alls!
Varför det?

Rent juridiskt är det solkart en stöld, och ett brott mot upphovsrätten.

Även i Grekland.

Detta gör möjligheterna till att vinna en stämning i domstol mycket goda.

Det borde faktiskt räcka med att hota med en stämning för att få tidningen att betala.
En förlorad stämning är dyr för den förlorande parten, och dessutom dålig PR redan när det kommer upp i domstolen.

/Daniel.
 
Daniel Malmberg skrev:
Rent juridiskt är det solkart en stöld, och ett brott mot upphovsrätten.Även i Grekland.


Är du säker på att det är så, även i grekland?

En förlorad stämning är dyr för den förlorande parten, och dessutom dålig PR redan när det kommer upp i domstolen.

Ja, och därför är det jäkligt "vågat" att driva denna sak till domstol. Kommer troligen att kosta betydligt mer än det smakar. Är mer en "princip sak" eller en "rättighet som gör att saken skulle drivas. Det är ju knappast värt besväret ekonomiskt. Dessutom tror jag som sagt att det inte kommer att leda till ngt annat än en massa krångel och förlorad tid. Som jag ser det så får man "välja sina krig".
 
Ubbe 1 skrev:
Daniel Malmberg skrev:
Rent juridiskt är det solkart en stöld, och ett brott mot upphovsrätten.Även i Grekland.


Är du säker på att det är så, även i grekland?


Jag kan inte för mitt liv tänka mig att det inte skulle vara ett brott mot upphovsrätten inom något enda EU-land.

För den fotograf som med tydlighet kan uppvisa att han är upphovsman, måste risken att förlora anses minimal.
Vilket bör göra att ett hot mot stämning, eller polisanmälan borde räcka långt.

Detta borde för övrigt falla under den Grekiska motsvarigheten till "Allmänt åtal".

Det är ju under alla omständigheter värt att kolla upp möjligheterna.

Och eftersom bildombudsmannen visat intresse för att hjälpa till så finns det väl orsak att se positivt på möjligheterna?

/Daniel.
 
Tack för alla svar!

Det här är vad jag kommit fram till:

Bildarvode 2 480 kr +tillägg för utlandsbild 800 kr = 3 280 kr
När det gäller utelämnat namn är det 100 procent av ovan
Manipuleringen är 20 procent av basbeloppet dvs 8 200 kr
Stöld 10 procent av basbeloppet cirka 4 100 kr.

Totalt: 3 280 kr + 3 280 kr + 8 200 kr + 4100 kr = 18 860 kr
Eller ca 1995 Euro


Så här svarade också Teste/Bildombudsmannen bla:
Med ändrade eu-regler kan det bli möjligt att stämma tidskriften i Sverige
efter årsskiftet och då bör man också kunna få ut pengarna.

Hälsningar
Bernt
 
Bernt Carlzon skrev:
Så här svarade också Teste/Bildombudsmannen bla: Med ändrade eu-regler kan det bli möjligt att stämma tidskriften i Sverige
efter årsskiftet och då bör man också kunna få ut pengarna.


Vilket årsskifte syftas det på: 07/08 eller 08/09? Om det är 08/09 så kan det ställa till med problem då "stölden" skett innan lagen ändrats/trätt i kraft. Bara en tanke....kan så vara, men är ej säker på detta.
 
Ubbe 1 skrev:


Vilket årsskifte syftas det på: 07/08 eller 08/09? Om det är 08/09 så kan det ställa till med problem då "stölden" skett innan lagen ändrats/trätt i kraft. Bara en tanke....kan så vara, men är ej säker på detta.

Årsskiftet 08/09.

Vet att Staffan Teste har rekomenderat en annan fotograf att vänta. I det fallet är iofs både USA och UK inblandat och som jag förstår det så ska dotterbolaget i UK bli ev mål för stämmning

edit: Fallet jag syftar på behandlas här
 
ANNONS