Annons

Tänkte köpa en Nikon D7500

Produkter
(logga in för att koppla)

jakobander

Aktiv medlem
Har en nikon d7100 tagit ca 8000 bilder. Några bra och är nöjd. Tänkte köpa en ny med nya funktioner och möjligheter.
Tycker ni att d7500 är en bra kamera?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har inte haft D7500, men D7000, D7100 och D7200 det var väl inga revolutionerande skillnader mellan dessa, buffert och AF förbättrades. Har för mig att några tyckte att man lika gärna kunde köpa D7200 än D7500, men kommer just nu inte ihåg varför. Oftast ser man ingen skillnad på bilder mellan olika kameror, men AF och bps samt kvalité i högre ISO kan variera. Jag gick från D7200 till D500, det var ett steg där man verkligen märkte skillnad. Men det beror på vad man fotograferar, men AF i D500 var ett lyft särskilt på fågel, men är det mer stationära motiv så kanske någon Z kamera kan vara ett alternativ. Har för mig att Z5 är billig nu
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag är rätt säker på att D7500 är en bra kamera. Frågan som kvarstår är vad är det som din gamla inte kan och vad förväntas den nya kameran göra? 8000 bilder är inte särskilt mycket så ur den synvinkeln är den att betrakta nästan ny. Ska det bli någon skillnad värd namnet/pengarna så följ ovanstånde inläggs råd, välj en spegellös.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har en nikon d7100 tagit ca 8000 bilder. Några bra och är nöjd. Tänkte köpa en ny med nya funktioner och möjligheter.
Tycker ni att d7500 är en bra kamera?
Säkert bra, men värt att notera att det både tagits bort och lagts till funktioner om man jämför med D7100. Välj D500 istället om tanken är att det ska kännas som en uppgradering
 

Snuddas

Aktiv medlem
Har en nikon d7100 tagit ca 8000 bilder. Några bra och är nöjd. Tänkte köpa en ny med nya funktioner och möjligheter.
Tycker ni att d7500 är en bra kamera?
Jag har haft D7500 och var mycket nöjd med den tills jag ville använda objektiv med längre brännvidd. Vill minnas att kameran har 51 af-punkter men vid bl 8 endast en verksam sådan. Det funkade visserligen hyfsat på kortare br.vidder men med tele var det svårt att få skärpa på motivet. Det här gjorde att jag bytte till Nikon D500 som har en af av mycket hög klass och gav utrymme för mer avancerad fotografering i många sammanhang. Rekommenderas starkt om du vill byta upp dig från det du har nu. Jag har fortfarande D500 kvar trots att jag numera gått över till Z-modellerna. D500:an kommer dock att stanna i kameraväskan!

P.S. Det finns god tillgång på begagnade D500 till hyfsade priser. T.ex. hittar man mycket begagnat hos CyberPhoto och Rajalaproshop m.fl. D.S..
 

Falumas

Aktiv medlem
En D7500 är inte helt nödvändigtvis bättre, det beror faktiskt på. Fotograferar du utomhus i dagsljus kan nog nästan en D7100 vara bättre. Fotograferar du mest i dåligt ljus eller vill filma i 4K , så är D7500 bättre.

D7500 har lägre upplösning än D7100, men är bättre på video och att hantera dåligt ljus.

Kan annars rekommendera Z50 framför D7500 om du inte sitter på en massa gamla AF-objektiv.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det finns en hel del rabatter just nu på Nikon Z hus, se länk till Cyberphoto, Z50 är en APS-C och Z5 en fullformat. Särskilt Z5 är kraftigt nedsatt. Skaffar du en FTZ adapter så kan du använda dina Nikon AF objektiv, de som har AF motor i objektivet.

Skillnader i D7xxx serien är så små, så behåll den du har eller titta på Z, är det actionfoto så rekommenderar jag D500.

Jag använde mitt Z hus med mina Nikon F objektiv i två år innan jag skaffade mitt första Z objektiv, även nu efter 3-4 år med Z så är några objektiv jag använder fortfarande med F fattning

 
Senast ändrad:

jakobander

Aktiv medlem
Det finns en hel del rabatter just nu på Nikon Z hus, se länk till Cyberphoto, Z50 är en APS-C och Z5 en fullformat. Särskilt Z5 är kraftigt nedsatt. Skaffar du en FTZ adapter så kan du använda dina Nikon AF objektiv, de som har AF motor i objektivet.

Skillnader i D7xxx serien är så små, så behåll den du har eller titta på Z, är det actionfoto så rekommenderar jag D500.

Jag använde mitt Z hus med mina Nikon F objektiv i två år innan jag skaffade mitt första Z objektiv, även nu efter 3-4 år med Z så är några objektiv jag använder fortfarande med F fattning

Tack för tipset en z kamera kanske vore något.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för tipset en z kamera kanske vore något.
Det är ett större steg, vad du än väljer jämfört med att stanna i D7xxx. Men som jag skrev, är det i huvudsak actionfoto så är fortfarande rekommendaktionen D500 för man behöver upp till Z8 för det ska hända något i Z serien, men visst klarar Z50, Z5 och Z6 också lite action i korta doser. Vad har du för objektiv, för är det inte enbart dedikerade APS-C så är ju steget till fullformat just nu enbart någon tusenlapp.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Det är ett större steg, vad du än väljer jämfört med att stanna i D7xxx. Men som jag skrev, är det i huvudsak actionfoto så är fortfarande rekommendaktionen D5000 för man behöver upp till Z8 för det ska hända något i Z serien, men visst klarar Z50, Z5 och Z6 också lite action i korta doser. Vad har du för objektiv, för är det inte enbart dedikerade APS-C så är ju steget till fullformat just nu enbart någon tusenlapp.
Varför skulle en D5000 vara bättre? Jag kan inte se en endaste fördel med en D5000 över en D7100 som han redan har.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har inte haft D7500, men D7000, D7100 och D7200 det var väl inga revolutionerande skillnader mellan dessa, buffert och AF förbättrades. Har för mig att några tyckte att man lika gärna kunde köpa D7200 än D7500, men kommer just nu inte ihåg varför. Oftast ser man ingen skillnad på bilder mellan olika kameror, men AF och bps samt kvalité i högre ISO kan variera. Jag gick från D7200 till D500, det var ett steg där man verkligen märkte skillnad. Men det beror på vad man fotograferar, men AF i D500 var ett lyft särskilt på fågel, men är det mer stationära motiv så kanske någon Z kamera kan vara ett alternativ. Har för mig att Z5 är billig nu
Det var nog lite lugnt på APS-C fronten tror jag mig minnas under den perioden, D7200 fick dubbla minneskort och och mycket fina betyg överlag, bra autofokus och fina Iso-värden, ersättaren till D300s ( en liten uppdatering )- såg ut att vara långt borta, Därför var D7200 välutrustad med dubbla kort osv, D7500 som kom mycket senare hade bara en kortplats tex, D7000 serien var sin egen liksom strax över D5000 som kom i olika nya modeller. D500 som du nämner var verkligen ett kraftpaket, Sonys A6300 hade imponerat på Agfors för sin snabbhet, men oj när han fick D500 i sina händer så rapporterade Martin att D500 var ännu snabbare bufferten var väl magnifik med ingen väntan alls vid skrivning, mycket hög upplösning på skärmen, nästan lite synd att dom Spegelfria kom i vägen på något sätt.
 

jakobander

Aktiv medlem
Jag har inte haft D7500, men D7000, D7100 och D7200 det var väl inga revolutionerande skillnader mellan dessa, buffert och AF förbättrades. Har för mig att några tyckte att man lika gärna kunde köpa D7200 än D7500, men kommer just nu inte ihåg varför. Oftast ser man ingen skillnad på bilder mellan olika kameror, men AF och bps samt kvalité i högre ISO kan variera. Jag gick från D7200 till D500, det var ett steg där man verkligen märkte skillnad. Men det beror på vad man fotograferar, men AF i D500 var ett lyft särskilt på fågel, men är det mer stationära motiv så kanske någon Z kamera kan vara ett alternativ. Har för mig att Z5 är billig nu
om man köper en spegellös kamera någon z modell, hur mycket bättre blir bilderna?
 

pdahlen

Aktiv medlem
om man köper en spegellös kamera någon z modell, hur mycket bättre blir bilderna?
Bättre, vet jag inte men jag har för mig att de spegelfri har ganska bra brusegenskaper med högre ISO. Att man köper en spegelfri ska man nog mer se till hanteringen vid fotograferingen. Man ser ju den verkliga bilden i den elektroniska sökaren och man ser direkt hur man ligger till med exponeringen. Den är tystare och man kan använda LCD skärmen vid fotografering utan att få sämre AF (som man får med en med spegel).

Skaffar man en FTZ så kan man använda de flesta nikonobjektiv av F fattning. Annars är nikons Z objektiv riktigt bra, så på sikt och när man ha råd med Z objektiv då kan man säkert säga att spelfria ger bättre bilder, inte pga kameran utan objektiven.
 

ztenlund

Aktiv medlem
om man köper en spegellös kamera någon z modell, hur mycket bättre blir bilderna?
I vilket avseende? Kanske inte alls...

Sensorerna är inte bättre, utan presterar ganska lika som de nyaste spegelreflexerna; objektiven är ofta bättre än motsvarande till F*, särskilt på stora bländare, men till högre pris; autofokus är mer precis om den hinner med, men bara de dyraste är riktigt snabba (beror förstås på vad man jämför med också)

*Går ju att köra F också med adapter, men då blir ju resultatet samma rent optiskt
 

ztenlund

Aktiv medlem
Bättre, vet jag inte men jag har för mig att de spegelfri har ganska bra brusegenskaper med högre ISO. Att man köper en spegelfri ska man nog mer se till hanteringen vid fotograferingen. Man ser ju den verkliga bilden i den elektroniska sökaren och man ser direkt hur man ligger till med exponeringen. Den är tystare och man kan använda LCD skärmen vid fotografering utan att få sämre AF (som man får med en med spegel).

Skaffar man en FTZ så kan man använda de flesta nikonobjektiv av F fattning. Annars är nikons Z objektiv riktigt bra, så på sikt och när man ha råd med Z objektiv då kan man säkert säga att spelfria ger bättre bilder, inte pga kameran utan objektiven.
Tystare och tystare... :D Z8 och Z9 är ju helt tysta i teorin (ex bländarmekanik i FTZ o dyl), men har ett tyst läge, vilket förutom att ha effekt på konstgjorda ljud hindrar kameran från att parkera sensorstabiliseringen. Den klackar till ganska bra varje gång kameran somnar/vaknar annars. :) Inte D700-slammer nivå, men det är väldigt tydligt, och det låter ju inte heller för varje bild.

Rent sensorprestandamässigt är det i stort sett ingen skillnad för stillbild, i vissa fall till och med tvärtom. Z5 har ju i princip D750-prestanda, fast med fokuspixlar, med en äldre FSI-sensor. Z6 (II) och nu Z f har en sensor med samma upplösning fast BSI, och den finns även i D780 (med Lv-funktioner från Z6). Den är väl främst lite bättre på höga ISO än den äldre FSI. Z7 (II) har i princip en D850-sensor med fokuspixlar. Z8 och Z9 har vad som verkar vara en vidareutvecklad version av den förra där den gjorts om till stackad/staplad.

Ser man till vad som kommer ur sensorn så är fokuspixlarna en liten nackdel och även den staplade sensorn har nackdelar. Detta är främst på låga ISO om man drar upp skuggorna rejält.

För APS-C är det ju sensorn från D500 som har knökats om med fokuspixlar i samtliga DX Z-kameror hittills.

Som antytts ovan indirekt så kan man köpa en D780 om man vill ha en spegelreflex från Nikon med rimligt Lv-läge. Mjukvarumässigt är det väl lite äldre, men då får man en sensor som gör att kameran har en chans att veta åt vilket håll den ska fokusera. Tyvärr kan man inte får det ihop med 153-punkterssystemet, då den har 51-punkters, men med en av de senare ljusmätarna (som ju används för 3D Tracking) om jag minns rätt.

En sak som kanske är lite mer dolt än att de spegellösa kan fokusera över nästan hela bildytan är att ljusmätaren också ser mer av bilden, för även det är avgränsad i spegelreflexerna. Ofta är det kanske inte fullt så tydligt, men har man en med högdagervägd mätning kan man göra de väldigt uppenbart genom att ha en högdager innanför eller utanför det ljusmätaren ser.

Red: skärmtangentbordsfix...
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Tystare och tystare... :D Z8 och Z9 är ju helt tysta i teorin (ex bländarmekanik i FTZ o dyl), men har ett tyst läge, vilket förutom att ha effekt på konstgjorda ljud hindrar kameran från att parkera sensorstabiliseringen. Den klackar till ganska bra varje gång kameran somnar/vaknar annars. :) Inte D700-slammer nivå, men det är väldigt tydligt, och det låter ju inte heller för varje bild.

Ren sensorprestandamässigt är det i stort sett ingen skillnad för stillbild, i vissa fall till och med tvärtom. Z5 har ju i princip D750-prestanda, fast med fojuspixlar, med en äldre FSI-sensor. Z6 (II) och nu Z f har en sensor med samma upplösning fast BSI och den finns även i D780 (med Lv-funktioner från Z6). Den är väl främst lite bättre på höga ISO än den äldre FSI. Z7 (II) har i princip en D850-sensor med fokuspixlar. Z8 och Z9 har vad som verkar vara en vidareutvecklad version av den förra där den gjorts om till stackad/staplad.

Ser man till vad som kommer ur sensorn så är fokuspixlarna en liten nackdel och även den staplade sensorn har nackdelar. Detta är främst på låga ISO om man drar upp skuggorna rejält.

För APS-C är det ju sensorn från D500 som har knökats om med fokuspixlar i samtliga DX Z-kameror hittills.

Som antytts ovan indirekt så kan man köpa en D780 om man vill ha en spegelreflex från Nikon med rimligt Lv-läge. Mjukvarumässigt är det väl lite äldre, men då får man en sensor som gör att kameran har en chans att veta åt vilket håll den ska fokusera. Tyvärr kan man inte får det ihop med 153-punkterssystemet, då den har 51-punkters, men med en av de senare ljusmätarna (som ju används för 3D Tracking) om jag minns rätt.

En sak som kanske är lite mer dolt än att de spegellösa kan fokusera över nästan hela bildytan är att ljusmätaren också ser mer av bilden, för även det är avgränsad i spegelreflexerna. Ofta är det kanske inte fullt så tydligt, men har man en med högdagervägd mätning kan man göra de väldigt uppenbart genom att ha en högdager innanför eller utanför det ljusmätaren ser.
Särskilt som det just nu är väldigt bra pris på Nikons Z på Cyberphoto så kanske man ska passa på nu, jag ser inte att det skulle finnas något argument att tex. köpa en D780 för 24000:- när man får en Z6ii för 17000:-. Enda anledningen till DSLR skulle vara actionfoto, där D500 och D850 är billigare än Z8.

Man hör ju inte smattret av spegeln med Z, därav lite tystare. Angående ISO så upplevde jag Z6ii bättre än min tidigare D750. Har också sett recentiorer på Z50 där det upplevs att den har bra brusegenskaper, för att vara en relativt billig APS-C
 

jakobander

Aktiv medlem
Tystare och tystare... :D Z8 och Z9 är ju helt tysta i teorin (ex bländarmekanik i FTZ o dyl), men har ett tyst läge, vilket förutom att ha effekt på konstgjorda ljud hindrar kameran från att parkera sensorstabiliseringen. Den klackar till ganska bra varje gång kameran somnar/vaknar annars. :) Inte D700-slammer nivå, men det är väldigt tydligt, och det låter ju inte heller för varje bild.

Rent sensorprestandamässigt är det i stort sett ingen skillnad för stillbild, i vissa fall till och med tvärtom. Z5 har ju i princip D750-prestanda, fast med fokuspixlar, med en äldre FSI-sensor. Z6 (II) och nu Z f har en sensor med samma upplösning fast BSI, och den finns även i D780 (med Lv-funktioner från Z6). Den är väl främst lite bättre på höga ISO än den äldre FSI. Z7 (II) har i princip en D850-sensor med fokuspixlar. Z8 och Z9 har vad som verkar vara en vidareutvecklad version av den förra där den gjorts om till stackad/staplad.

Ser man till vad som kommer ur sensorn så är fokuspixlarna en liten nackdel och även den staplade sensorn har nackdelar. Detta är främst på låga ISO om man drar upp skuggorna rejält.

För APS-C är det ju sensorn från D500 som har knökats om med fokuspixlar i samtliga DX Z-kameror hittills.

Som antytts ovan indirekt så kan man köpa en D780 om man vill ha en spegelreflex från Nikon med rimligt Lv-läge. Mjukvarumässigt är det väl lite äldre, men då får man en sensor som gör att kameran har en chans att veta åt vilket håll den ska fokusera. Tyvärr kan man inte får det ihop med 153-punkterssystemet, då den har 51-punkters, men med en av de senare ljusmätarna (som ju används för 3D Tracking) om jag minns rätt.

En sak som kanske är lite mer dolt än att de spegellösa kan fokusera över nästan hela bildytan är att ljusmätaren också ser mer av bilden, för även det är avgränsad i spegelreflexerna. Ofta är det kanske inte fullt så tydligt, men har man en med högdagervägd mätning kan man göra de väldigt uppenbart genom att ha en högdager innanför eller utanför det ljusmätaren ser.

Red: skärmtangentbordsfix...
okej bryr mig inte om ljudet. Med andra ord ingen ny kamera jag ska satsa på nya objektiv. Vad rekommenderar ni för objektiv för en d7100? Mina bästa bilder ser ni här:

Använder främst ett 18-105 + plus ett fast 50mm. Tycker 50mm objektivet ger riktigt fina bilder.
 
ANNONS