Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Överlag ser skärpan OK ut enl MTF men det hela hänger på priset: för 30.000:- är det inte så imponerande men för under 20.000:- vore det toppen. Däremot lär bokeh inte vara någon höjdare p g a den stora differensen mellan radiell och tangentiell skärpa.
 

AFJ

Aktiv medlem
Objektivet diskuteras ganska flitigt på

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1252389

Den verkliga brännvidden är tydligen 582 mm i teleläget, inte så pjåkigt!

Priset verkar inte vara klart i USA heller, det spekuleras i allt från 1500 till 3000 dollar.

Min - helt okvalificerade - gissning är att den kommer kosta 19.900:- ink moms när den dyker upp i Sverige.
 

PMD

Aktiv medlem
Örnen ser jättebra ut, t.o.m. i 100%.

Bilden tycks vara dessutom lite beskuren eftersom den är på 17.9 Mpixel.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kul att man fick se bilderna i full upplösning - håller med om att det ser bra ut - gillade Räven också.

Men inte var det väl en örn.... ? ;)
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
En bitsk oskärpa. Mjuk kontrast..
Men helt ok skärpa ser det ut att vara. Borde räcka långt till mycket.
Men 20.000,-(?) för optiken, njaää då väljer jag hellre ett beggat EF500 f/4,5L USM med snuskigt bra optik för samma peng.. Om man nu vill åt lång brännvidd vill säga.
Blir skoj å se lite svenska bilder med tiden.
/Niclas
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag skiljer på rovfåglar (dvs örnar) och småfåglar (dvs bofinkar). Mer precision än så har helt enkelt inte min fågelartbedöming. :)
Ha ha.


Det ser i alla fall bra ut. Dags att boka en glugg redan nu.
Man ska väl ändå inte jämföra zoomen mot Canons fasta L-telen utan IS, det gäller att skilja på äpplen och päron.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag skiljer på rovfåglar (dvs örnar) och småfåglar (dvs bofinkar). Mer precision än så har helt enkelt inte min fågelartbedöming. :)
Måste säga att du i alla fall ligger en nivå över min far - han har alltid delat in fågelvärlden enligt devisen
VIT FÅGEL = Mås
SVART FÅGEL = Skata

:)
 

AFJ

Aktiv medlem
Nu är den prissatt i USA,

http://photorumors.com/2013/12/13/tamron-sp-150-600mm-f5-6-3-di-vc-usd-lens-release-date-and-price-for-japan-announced/

Ca 1070 $ = ca 7100 SEK

Svenskt pris har jag ingen aning om, jag gissar på kanske runt 10 000 kr, eller tror ni på mer?
Jag läset pressreleasen från Tamron USA men där hittade jag inget om pris, missade jag något?

Om USA priset stämmer, ja då hamnar den väl mellan 10 och 11.000 här i Sverige med moms.

En mycket intressant prisnivå, om den stämmer kommer jag sannolikkt beställa.
 

dudek53

Aktiv medlem
runt tio bloss? Låter väldigt billigt. Om den kan leverera vore 20 000 ett ok pris. Hoppas den håller klass. Perfekt för plåtning som kräver att man är lite rörlig
 

skyfire

Aktiv medlem
Gluggen är nu klar för beställning i USA. i mitten av januari nästa år, ca 1070 $ är priset.

Vad det svenska priset blir, är oklart
 

SINGO

Aktiv medlem
Tar några objektiv i samma prisklass i $ (B&H) och kollar priset i Sverige (Cyber) så skulle priset kunna ligga mellan 7700 och 11000 kr. Sen sär det väl Tamron i europa som sätter priset...
 
ANNONS