Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 150-600mm VC

hyppe

Aktiv medlem
Hojta till om någon vill jag ska testa något speciellt med min lins. Trodde inte det fanns en egen tråd.

Har lite testbilder inkl rawfiler att ladda ner på camahoy.com
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hojta till om någon vill jag ska testa något speciellt med min lins. Trodde inte det fanns en egen tråd.

Har lite testbilder inkl rawfiler att ladda ner på camahoy.com
Har du något att jämföra med? Hade varit intressant att få reda på hur snabb AF är på den, typ flygande fågel
 

Goran

Aktiv medlem
nån canonist som har koll på hur det funkar med bildkorrigering (CA etc) och AF-finjustering för pirat-gluggarna?

stänger canon av sånna features för piraterna?

nikon gör väl det om jag inte tar helt fel, CA är väl inget större problem, då det går att göra i PP men AF-finjustering brukar vara ovärderligt när det är så långa brännvidder,

därav sigmas extra usb-puck för för justering av deras gluggar, vilket ju dock blir lite mer opraktiskt.
 

Goran

Aktiv medlem
Mikrojustering funkar bra ned canon och 3eparts objektiv
ok, det var ju stort av Canon,
:)

OT
om det funkar på nikon ska jag låta vara osagt,
hittar inget om det,

Åter till ämnet,

Det jag tänkte på mest när jag såg testbilderna var att bokeh:n så väldigt snygg ut,
f6.3 är ju dock inte f4 men ändå, men den väger ju inte heller 4 kg så den kan nog bli en skaplig walk-around glugg,

nån skrev ovan att en 300-600 sannolikt hade varit bättre optiskt och att föredra för naturfoto,
och jag håller med, det optimala hade nog varit 300-600/4-5,6, frågan hur mycket det hade gjort i vikt och i pris bara,

Sigma skulle nog iofs vara en mer sannolik producent av en 300-600mm med lite större bländare,

dock så går det rykten om att dom skall släppa ett par, tre fasta super-telen i år så det är väl inte så troligt att det blir nån ny zoom i år,

man förstår ju dock att Tamron vill täcka in så många behov så möjligt så att dom får sälja fler enheter, vikt och pris är ju två viktiga faktorer, och stora linselement kostar en del,

Att det GÅR att göra utmärkta men betydligt billigare gluggar än Nikon och Canons är jag dock övertygad om, sigmas 35/1,4 är ett ett bra exempel på det,

iofs går det att göra dyrare också, Sonys telen t ex,
tycker lite synd om sony-fotograferna som skall behöva betala 79000 för en 300/2,8 vilket är 19000 mer än Canons och 33000 mer än Nikons motsvarigheter, (priser från cyberphoto)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Tack David.
Intressant. Tamronzoomen är tydligen mycket bra.

Jag förstår din misstanke om att EF 400 inte är skarp.
Mitt intryck är att mitt eget EF 400 är betydligt skarpare än ditt, att döma av bilderna.

Vad har du för hus?

Bästa hälsningar J O
 

Goran

Aktiv medlem
Här har vi testet mellan Canon 400 f5.6L USM och nya Tamronen då.

http://camahoy.com/2014/01/06/tamron-sp-150-600mm-vc-sp-usd-vs-canon-ef-400mm-f5-6l-usm/

Jag blev väldigt förvånad, trodde mitt 400 fokuserade fel, men testade allt för att göra sen så bra som möjligt.
schyst att du la upp lite bilder,
jag tog ner RAW filerna,

ser inte så illa ut alls,
två bilder är väl lite lite att dra några slutsatser från men

Canon 400:an ser ut att ha sämre kontrast,
inte så konstigt kanske med tanke på att det är ett ganska ålderstiget objektiv,

ser också ut som 400:n har mer CA i hörnen,

ser klart lovande ut!

har du några bilder på med tamronen på 600mm också?
 
ANNONS