Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Tidningen Foto har testat objektivet i senaste numret. Fick både "Rekommenderas" och "Prisvärt" men inte "Toppklass". Det senare delas nog mest ut till dyrare objektiv.
Njae, snarare till objektiv som är av högsta klass. Priset påverkar knappast den bedömningen, men chansen att ett dyrt objektiv är av högsta klass är förstås större än att ett billigt är det.
 
Positivt överraskad

Var och hämtade mitt objektiv ( hegethorns Nässjö) och jag måste nog säga att jag är klart positivt överraskad. Dock har jag inte så mycket att jämföra med( tex nåt fast canon 400 eller så) har det gamla Tamronet 200-500 och jämfört med det så är det nya ett lyft. var ute o testade lite igårkväll och på avstånd där jag definitivt inte förväntade mig ens att man skulle kunna se vad det föreställde vart det riktigt bra bilder med mina mått mätt
Rödspoven som finns på min sida album fåglar är taget med detta objektiv på ca 50m..kanske mer
Som sagt..väldigt nöjd
 
Någon?

Någon som vet något om firmwareuppdateringar här i Sverige? Kanske rent av någon som redan fått det gjort? Skulle sitta fint att få det fixat innan sommarresan till Varanger.
 
Testa att kontakta verkstaden själv. Tror tamron gör omchippning till dem som vill men att dem inte erkänner ett generellt fel och basunerar ut att alla objektiv måste fixas.
 
"I received some additional information on the firmware update yesterday. If the dealer received the lens after mid February it probably has/had the new firmware. Lenses received before that time should be sent in to have the firmware updated for general AF issues. If you have a Canon lens you can email Tamron service or call them and provide the serial number from the lens and they can tell you if the firmware needs to be updated.

All Nikon mount lenses have the new firmware, no update is needed."

Bra att uppdateringen kommer så kvickt, och att de inte mörkar.
 
Överväger starkt ett spontanköp till min D600. Har det kommit fram några nackdelar eller har det blivit det ultimata teleobjektivet inom sitt prisområde? Själv reagerar jag på att några källor (t.ex. Sumeet Moghe) verkar ge närmast perfekt skärpa samtidigt som andra saknar skärpa på vanliga gråsparvar i trädgården.
 
Mn åsikt är att det nu när aiservo-problemen tycks åtgärdas att bildkvalité är i väldigt hög klass och till ett väldigt bra pris. Att du når ända till 600mm är det som gör optiken till den riktiga vinnaren här.

Jag väntar fortfarande på att hitta ett exemplar eftersom jag returnerade mitt autofokus-krånglande ex för tre månader sedan. Verkar vara en backorder som heter duga men jag har ingen brådska.
 
Överväger starkt ett spontanköp till min D600. Har det kommit fram några nackdelar eller har det blivit det ultimata teleobjektivet inom sitt prisområde? Själv reagerar jag på att några källor (t.ex. Sumeet Moghe) verkar ge närmast perfekt skärpa samtidigt som andra saknar skärpa på vanliga gråsparvar i trädgården.

Det genomgående verkar ju vara att skärpan håller måttet riktigt bra upp till 500 mm, men tappar sedan en del mellan 500-600 mm. Bortsett från de problem som tycks ha funnits på Canon-versionens AF. Det ska enligt vad som skrivits åtminstone ha varit fixat på alla med Nikon-fattning, så det borde ju inte vara något bekymmer för dig med D600. En fördel med att inte vara först ut. :)
 
Jag väntar ivrigt på mitt exemplar. Hur är det på leveransfronten, någon som har koll på när det kan tänkas dyka upp till Sverige?
 
Jag väntar ivrigt på mitt exemplar. Hur är det på leveransfronten, någon som har koll på när det kan tänkas dyka upp till Sverige?


Kastade ut frågan till Tamron och fick följande svar från Focus Nordic (nordens återförsäljare?):

Det är och har varit ett väldigt högt tryck på denna modellen sedan Januari och efterfrågan har varit mycket större än vad vi och Tamron hade räknat med. Tyvärr ser leveransläget ut nästan likadant runtom världen, dock så fort vi får in dessa så är det prio på att de skickas ut direkt.

En försening kan också bero på att Canon modellen som släpptes i Februari hade många order på sig och försenade Nikon modellen som var beräknad att levereras först i April/maj, levererades i mitten Maj.


Syftar man på att Canon-modellen var planerad för februari men levererades först i maj? Skulle man då kunna räkna med en liknande försening för Nikon och då få ett leveransdatum närmre hösten?
 
Har inte ännu sett någon användare av D300, egentligen har jag bara sett respons från en som har D7100, men den har något bättre AF som klarar AF med mindre ljusöppningar . Om och när jag får mitt (order sedan januari) så kan jag testa med D7000 och D7100, har för mig att D7000 har samma AF system som D300

Någon som vet om objektivet fungerar bra på en gammal Nikon D300?
 
Har inte ännu sett någon användare av D300, egentligen har jag bara sett respons från en som har D7100, men den har något bättre AF som klarar AF med mindre ljusöppningar . Om och när jag får mitt (order sedan januari) så kan jag testa med D7000 och D7100, har för mig att D7000 har samma AF system som D300
Vore perfekt! Tack på förhand!
 
ANNONS