Annons

Tidningen Foto läggs ned

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är lika besviken som jag befarade att jag skulle bli. tidningen var marginellt bättre än den Digital Fot för alla som jag köpte för något år sedan. Även om det kanske är för tidigt att helt avskriva testerna men de som var i detta nummer var långt från FOTOs tester. Framför allt objektivtestet var långt från de tester av Christians Nilssons man vant sig vid. Lite intressant att som en av fyra viktiga jämförelsepunkter Tillsammans med naturliga mp, högsta ISO och bilder/sekund) ta upp att Canons sensor är större med hela 2 mm2 - 864 jämfört med Nikons 862. Visst spelar sensorns storlek roll men....
Tänkte först inte på annonserna som nämns ovan men när jag såg det håller jag med. Massa annonser om saker som inte intresserar mig det minsta som gör tidningen än mer rörig.
Noterar att redaktionen tycker att de gjort en riktigt bra produkt. Sista meningen i det medföljande brevet från chefredaktören lyder ".....och skicka in ditt beröm och eventuell kritik...."
Detta är det första numret sedan tidningen förändrats för att även tilltala FOTOs gamla läsare. Man får kanske avvakta lite och se hur tidningen utvecklas.
 
Efter att ha prövat Kamera och bild, Digital Foto och Fotosidan Magasin kan jag bara konstatera ingen av dom kommer i närheten av Tidningen Foto. Bonniers Nya Digtalfoto har jag inte prövat, men efter vad jag läst här skulle det vara bortkastade pengar.
 
Ja kvadratmillimetrarna kändes märkliga. Och kanske felaktiga, jag som har en 6d har för mig att sensorn är något mindre än 5d3.
 
Bonnier digitalFOTO

Fick provnummer idag. Loggan påminner en hel del om FOTO men sen svajar det betänkligt. Kvalitetsintrycket beträffande papper och tryck är inte bra. Inte marknadens allra billigaste men långt från toppen. Det exemplar jag fick luktade för starkt, måste kastas efter genombläddring.

Redaktören skriver att de jobbat "hårt sen i höstas" för att förnya tidningen inför omstarten. Så läget var känt på Bonnier och i Allers ledning. Samtidigt fortsatte ju Aller att sälja FOTOprenumerationer till och med efter nedläggningen och sålde prenumeranterna vidare till Bonnier. Sånt ger inte bra vibbar.

Själva tidningsinnehållet då? Han har säkert jobbat hårt, för det fanns en hel del att titta på och ta del av. I och för sig är det väl inte helt omöjligt att tidningen jobbar upp sig. Men kvalitetsribban verkar inte ha lagts särskilt högt.
 
Loggan mm

Det känns lite märkligt att de så tydligt tar FOTOs gamla logga och lägger den i sitt namn på framsidan. Vågar de inte stå på egna ben?

Tyvärr är ju denna typ av tidning helt värdelös i min mening. Testerna kan man ju hitta mycket bättre online. FOTOs tester gav ju ett fotografperspektik och inte bara teknik, men den delen saknas ju här. Som tur är var detta första nummer också det sista på min överförda FOTO-prenumeration, men det måste kännas surt för dem som nyligen förlängt sin FOTO-prenumeration.

Vågar man hoppas på att gamla FOTO-redaktionen återuppstår i någon ny tidning/produkt framöver?

Joakim
 
Bonnier har väl köpt FOTO och deras affärsåtaganden så att använda sig av logon är väl helt i sin ordning om än något förvirrande men snart är det glömt. Jämför hur Aktuell Fotografi plötsligt hette FOTO.
 
Bonnier har väl köpt FOTO och deras affärsåtaganden så att använda sig av logon är väl helt i sin ordning om än något förvirrande men snart är det glömt. Jämför hur Aktuell Fotografi plötsligt hette FOTO.

Jo, det är klart att de säkert har köpt rättigheterna till det mesta från FOTO. Det känns mest konstigt när det är en så pass annorlunda produkt. Aktuell fotografi och FOTO låg i alla fall närmare varandra än vad dessa två tidningar gör.
 
Jo, det är klart att de säkert har köpt rättigheterna till det mesta från FOTO. Det känns mest konstigt när det är en så pass annorlunda produkt. Aktuell fotografi och FOTO låg i alla fall närmare varandra än vad dessa två tidningar gör.

Nix, de har köpt prenumerationsregistret och domännamnet för webbsidan. Inget annat. Loggan är bara kopierad. Rättigheter till det redaktionella materialet ingår inte.
 
Vågar man hoppas på att gamla FOTO-redaktionen återuppstår i någon ny tidning/produkt framöver?

Joakim

Redaktionen är tyvärr redan spridd. Så någon ny tidningen FOTO i den konfigurationen blir det inte. Men vissa av oss har svårt att släppa arvet från FOTO (se länken i inlägget lite längre upp) :)
 
Jag råkade vara registrerad som prenumerant på Digitalfoto för alla just när Foto gick i konkurs. Jag fick då ett brev att vi som redan var prenumeranter på DFA och på Foto skulle få pengarna tillbaka för den prenumerationstid vi missar på Foto. Är det någon som fått några pengar i retur eller vet vad som händer med detta?
 
Jag råkade vara registrerad som prenumerant på Digitalfoto för alla just när Foto gick i konkurs. Jag fick då ett brev att vi som redan var prenumeranter på DFA och på Foto skulle få pengarna tillbaka för den prenumerationstid vi missar på Foto. Är det någon som fått några pengar i retur eller vet vad som händer med detta?

Några dagar efter meddelandet att Foto skulle läggas ner mailade jag tidningen och sa att jag inte ville ha skräptidningen Digitalfoto för alla utan att jag i stället ville ha tillbaka den just inbetalda prenumerationsavgiften. Drygt en vecka senare fanns pengarna på mitt konto.
AWd
PS Foto gick inte i konkurs utan lades ner av förlaget.
 
Har precis läst mitt första nummer av Digitalfoto för alla. En skräptidning full med faktafel och så kallade tester utan något innehåll.

Jag sa upp min prenumeration direkt efter jag läst blaskan.

Jag hoppas verkligen att FOTO dyker upp i ett annat format istället för detta.
 
Har precis läst mitt första nummer av Digitalfoto för alla. En skräptidning full med faktafel och så kallade tester utan något innehåll.

Jag sa upp min prenumeration direkt efter jag läst blaskan.

Jag hoppas verkligen att FOTO dyker upp i ett annat format istället för detta.

Läs några inlägg upp i tråden. :)
 
ANNONS