Annons

Tips på beg DX andrahus för teleglugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Vanheden

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa mig ett beg FX hus att hänga ett tele på. Det blir tänkt för fågelfoto & som utlåningshus till flickvän och andra kameralösa stackare och tänkte höra om någon har tips i upp till 4-5000kr klassen? 300/300s?

Dock så rör jag mig mycket i tät granskog just nu så den bör fungera bra på ISO 800-1000 som minst. Jag fotar mest på A eller M, så dubbla rattar är en bonus men absolut inget krav. Stativ finns, mono & rejält, dock är uppsättningen tänkt att ha i beredskap hängandes över axeln så ju bättre iso desto attraktivare så den klarar handhållet.

Gluggarna som är aktuella:
AF-s 80-200/2,8
300/2,8
AF-s 80-400 vrII
TC 1,7 & 2x.

Eller rent av nån av dom nya instegskamerorna? Har ganska nyligt klivit övert till nikon så har inte helt stenkoll på tidslinjen :) Alla tips mottages tacksamt.
 
Hej!

Jag funderar på att köpa mig ett beg FX hus att hänga ett tele på. Det blir tänkt för fågelfoto & som utlåningshus till flickvän och andra kameralösa stackare och tänkte höra om någon har tips i upp till 4-5000kr klassen? 300/300s?

Dock så rör jag mig mycket i tät granskog just nu så den bör fungera bra på ISO 800-1000 som minst. Jag fotar mest på A eller M, så dubbla rattar är en bonus men absolut inget krav. Stativ finns, mono & rejält, dock är uppsättningen tänkt att ha i beredskap hängandes över axeln så ju bättre iso desto attraktivare så den klarar handhållet.

Gluggarna som är aktuella:
AF-s 80-200/2,8
300/2,8
AF-s 80-400 vrII
TC 1,7 & 2x.

Eller rent av nån av dom nya instegskamerorna? Har ganska nyligt klivit övert till nikon så har inte helt stenkoll på tidslinjen :) Alla tips mottages tacksamt.

D700 verkar det dyka upp en del av och är en otroligt kompetent kamera med riktigt bra isomöjligheter, ligger bra i pris och verkar finnas en del med inte allt för många exponeringar.
 
Vill bara påpeka. D300/D300s är inga FX-kameror.
Nikons FX-flotta följer
alla D3 och D4
alla D800
D700, D600 och D610
Df

Glömt någon? Tror inte det..
/Frode
 
D300/300s är helt underbara kameror i proffsklass vad gäller allt som hållbarhet inställningsmöjligheter mm. Det som är lite si och så är iso-prestandan, har själv en 300s och anser 800 va max för mig. Men du kan kanske kolla på bilder tagna med dessa kameror på nätet och se vad du tycker, skulle kunna leverera bilder till dig om du inte hittar nåt bra så får du avgöra hur prestandan är.
300-serien är lite tyngre men mer rejäla och har skönare grepp om man har lite större händer jämfört med 7000.
7000 har dock bättre isoprestanda som nämts tidigare.

lg
 
Tack för tipsen!
Tog med mig D600an & 300/2,8 och fotade lite handhållet på vägen hem från jobbet bara för att få lite bättre referensvärden och det är nog räddningsbart i lightroom på ISO 1000 som gäller för en mulen morgon för hastiga bilder. Får fördjupa mig lite mer i kamerahusparken tror jag bestämt.
 
Tack för tipsen!
Tog med mig D600an & 300/2,8 och fotade lite handhållet på vägen hem från jobbet bara för att få lite bättre referensvärden och det är nog räddningsbart i lightroom på ISO 1000 som gäller för en mulen morgon för hastiga bilder. Får fördjupa mig lite mer i kamerahusparken tror jag bestämt.

Finns en hel del som nu säljer sina D3200 hus för just inga pengar alls. Finns ett antal för en eller två tusen på Blocket t.ex. Visst en instegsmodell men den står sig bra på höga ISO med tanke på upplösningen 24Mp. Nackdelen är väl att den saknar motor och inte har de nyaste fokussystemet. Men mycket kamera för pengarna trots allt.
 
Köpte en D300 för några månader sen, 2500 kr gav jag, mycket kamera för pengarna tycker jag! Införskaffade också en AF ED180/2.8 till den, har dock inte utsatt denna kombination för några svårare isoförhållanden än.
Fick tag i en manuell ED 180/2.8 också som jag ämnar prova på D300:an eventuellt med en 2x konverter som jag har sen tidigare eller så kanske den hamnar på mitt m4/3-hus :)
 
ANNONS