** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Trött på Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Hackman

Aktiv medlem
Jag är inne på min tredje skrivare från Canon - en iP6600D.

Alla tre skrivare har gett fantastiska utskrifter i fråga om allt - utom att utkrifterna blir mer eller mindre randiga.

Jag har gjort ALLT för att försöka komma tillrätta med detta problem - använt originalbläck, det dyraste Canon-pappret, gjort alla rengöringar som finns, uppgraderat programvaran (om det funnits någon), reklamerat och fått skrivhuvudet utbytt, startat om datorn minst en miljard gånger (i samband med alla andra problem som uppstår med en dator), pratat med Canon som gett mig tips i form av det ovanstående (justera hit, justera dit, starta om datorn) och som när de till slut förstår att de bara slösar med min (och sin egen) tid skriver ner mina uppgifter och lovar att återkomma, vilket de aldrig gör, osv, osv. Jag har t.o.m. placerat en ferritstav på nätkabeln - förutom att jag köpt ny skrivare ett antal gånger.

Nu är ordet fritt innan jag skickar ut skiten genom fönstret. Har någon något förslag?

Johan
 
nu har jag ingen erfarenhet av Canon skrivare utan HP. Där kan jag få randiga utskriftr om jag anger fel papperstyp dvs om skrivaren tror att det är vanligt papper men jag laddat med fotopapper.
 
Jag glömde att nämna att jag kan "drivrutinerna" till samtliga tre skrivare i sömnen. Att ställa in papperstyp gör jag med vänsterhanden även om jag är onykter.

Johan
 
Jag tror du behöver fler megapixlar på kameran.
Skämt å sido. Är det nåt fel på mekaniken så papperet inte matas perfekt blir det ränder direkt. Det KAN förstås vara nåt fel där.
Lämna in den om du har garanti kvar, annars - köp nytt.
 
Magapixlar, vad är det för något? Kan man ta det intravenöst?

Jag har redan ställt alltihopa i återvinningsrummet. Tack för visat intresse!

Johan
 
Jag har precis samma problem med min Pixma 8500 och kan tyvärr inte ge dig någon lösning. Den enda förklaring jag kan komma på är att skrivaren matar papperet för fort så att skrivhuvudet inte hinner med. En äldre A3-skrivare på jobb, också Canon, skriver ut nästan lika snabbt, med lika fint resultat men utan ränder. Men varenda Pixma-skrivare jag provat har gett ränder. Inte i varje bild men tillräckligt ofta för att man ska bli besviken.
 
Detta verkar mystiskt, Canon-skrivarna brukar ju alltid få bra resultat i testerna. Själv har jag haft ett flertal, använder för närvarande IP 5200 och Pro 9000 och har aldrig fått randiga utskrifter
 
...
Den enda förklaring jag kan komma på är att skrivaren matar papperet för fort så att skrivhuvudet inte hinner med.

Har ingen erfarenhet av just Canons skrivare.
Men jag vet att problemet (som för övrigt benämns bandning) kan bero på just att pappret matas med fel hastighet, både när det matas för fort, och när det matas för sakta.

Vet inte om det det funkar likadant på Canon som på Epsons skrivare.
Men på Epsons skrivare ställs matningen hastighet in av pappersprofilen.
Det finns ett alternativ där man kan ange vilket papper som används.

Vet inte om detta är till någon hjälp, men det kan förhoppningsvis vara till någon hjälp.
 
Inne på min tredje Canonskrivare. S830D, IP4100 (tror jag den hette) och nu IP4200. De sistnämnda är ur Pixma serien och jag har haft noll bekymmer med dem. Inte ett enda igensatt munstycke, Noll felmatning, Noll bandning. Absolut inga problem över huvudtaqet.

Jo faktiskt hade jag ett som stökade till det vid installationen av min IP4200. Skrivarprofilerna var helkass! Nu kom dessa från Ilford så jag kan inte ens klandra Canon för det. Eller rättare sagt så var det inga fel på profilerna utan felet låg i manualen för pappret. Dvs hru jag skulle ställa in printern......
 
Jag kan bara säga att jag tycker det är såååå tråkigt att vara så nära men ändå så långt ifrån när det gäller hemma-labbet. Det är fantastiska grejer man kan få för sina pengar, men är det randigt så är det randigt och då går det inte att använda, så enkelt är det.

Jag har drivor av utskrifter men det ger mig en klump i halsen att veta att en och annan betraktare kommer att se ränderna och därigenom se igenom min bluff...

Johan
 
Har en Pro9000 och en MP600R, hade en annan tidigare (IP5200 kanske?). Alla har fungerat bra. Ser inga ränder.

Har du tröttnat på Canon - köp en Epson, de skall väl vara bra/bäst?

Mvh
Anders
 
Jag får också ränder när jag skriver ut foton på min Canon MP970, men det är inte tunna ränder som uppstår när bläckpatronerna är igensatta, utan mer som att kanterna på skrivhuvudets stora munstycke som gör regelbundna repor i färgytan.

Det här är den andra Pixma-skrivaren som ger samma fel. :-(

Finns det fler Pixma-ägare som har fått problem med breda ränder i fotoutskrifterna?
 
Jag är inne på min tredje skrivare från Canon - en iP6600D.

Alla tre skrivare har gett fantastiska utskrifter i fråga om allt - utom att utkrifterna blir mer eller mindre randiga.

Jag har gjort ALLT för att försöka komma tillrätta med detta problem - använt originalbläck, det dyraste Canon-pappret, gjort alla rengöringar som finns, uppgraderat programvaran (om det funnits någon), reklamerat och fått skrivhuvudet utbytt, startat om datorn minst en miljard gånger (i samband med alla andra problem som uppstår med en dator), pratat med Canon som gett mig tips i form av det ovanstående (justera hit, justera dit, starta om datorn) och som när de till slut förstår att de bara slösar med min (och sin egen) tid skriver ner mina uppgifter och lovar att återkomma, vilket de aldrig gör, osv, osv. Jag har t.o.m. placerat en ferritstav på nätkabeln - förutom att jag köpt ny skrivare ett antal gånger.

Nu är ordet fritt innan jag skickar ut skiten genom fönstret. Har någon något förslag?

Johan

Till Epson finns det underhållsprogram som exv. låter användaren köra en kalibrering av skrivhuvudet. Mán kan göra "nozzle check" (gör testutskrift så man kan se om en del munstycken behöver rengöras. Behöver de det så kör man ett rensningsprogram. Det har funkat fint. Jag har aldrig haft problem med min R1800 bara man gör detta någon gång ibland om den stått oanvänd ett tag.

Har Canon inget sånt för sina skrivare?
Kolla, innan du slänger ut den.
 
ANNONS