** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Trivial fråga om ljusmätare i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Hallå !

Skall äntligen få plåta i min studio imorgon och har en fundering kring mätningen av ljuset.

Var nere igår och testade ljussättningen med en bouncer på modellens ena sida som huvudljus och ett paraply på andra sidan som andraljus. Ytterligare en blixt på bakgrunden med samma bländare som huvudljuset för att få bakgrunden vit (vit pappersfond). Totalt tre blixtar således.

Enligt manualen till min nya Minolta Autometer VF så skall den sfäriska kulan riktas mot kameran vid mätning. Men det förefaller svårt att få två mätvärden, huvudljus och andraljus, om sfären riktas rakt fram.

Som jag lärt mig mäter man huvudljuset för sig, andra ljuset tillsammans med huvudljuset och tillsist bakrundsljuset tillsammans med de två övriga blixtarna.

Om mätaren skall riktas mot kameran så borde det funka bra för huvudljuset, eftersom de andra två då är släckta. Även bakgrundsljuset måste blir riktigt mätt eftersom man mäter bakom modellen på fonden och allt ljus skall räknas med för att förhindra överstrålning.
Men andra ljuset då ? Skall jag mäta det för sig också, hur annars skall jag få två värden (vill ha 1 stegs skillnad mellan sidorna) om mätaren skall riktas mot kameran när två blixtar slår, jag får väl bara den minsta bländaren ?

Kör analogt och har ingen polaroid, vill inte sabba resultatet med för mycket ljus för att jag mätt fel....

Någon som har erfarenhet ?

Tacksamt, Axel
 
Jag brukar göra tre mätningar; en medelvärdesmätning med mätaren i höjd med ansiktet (eller vad som nu är intressant) och sedan två mätningar med först det ena, sedan det andra ljuset avstängt (alt skugga mätaren med handen). Efter att ha balanserat ljuset sätter jag sedan medelvärdet på kameran.

Ett stegs skillnad är väldigt lite, då måste du vara väldigt noga med hur du placerar modellen för att skuggorna skall synas. Jag brukar ligga på 1,5-2 steg för att få lite mer karaktär på ljuset. Dessutom tror jag att du kommer få problem med bakgrunden om du inte överexponerar den ett steg eller så.

På en normal bild med vit bakgrund ligger jag kanske på f11 på huvudljus och på kameran, f5,6-8 på andraljuset och f16 på bakgrunden. Om du inte är spiksäker på att det fungerar bör du nog ta en hel del alternativexponeringar.
 
Tack Emil !

Det där med bakgrunden slog mig 5 min efter jag satt upp frågan, självklart skall den exponeras rikligare än huvudljuset, 1-1,5 steg....det var så jag lärde mig.......

Skall fundera på att lägga mer än ett steg mellan ljusen, vill inte ha för påtaglig skillnad men det du säger är tänkvärt.

// A
 
Normalt brukar man ju mäta sidoljuset/huvudljuset först och sedan stänga av det ljuset. Sedan ställer man in allmänljuset, vanligast 1-3 steg mindre ljus (ljusmätaren vill alltså ha 1-3 steg större bländare). Till sist så har man på alla ljus som ska vara med och mäter mot kameran. Detta värden tar man rakt av och ställer in kameran på.
 
En hel del bra tips, skall se vad jag kan använda. Tyckte att jag testade detta med att ta ett ljusvärde från modellens plats, mot kameran med alla blixtar igång. Minns inte helt säkert om jag fick huvudljusets bländare eller något mindre.....

Negativ film skall ju exponeras efter lågdagern, vilket blir, ungefär, allmänljuset i detta fall....

Nå, jag kommer ha lite tid innan modellen gör entré så jag kan testa detta vidare.

Tack !
 
Når man skal mäta den vita bakgrunden, skal man da stå der modellen skal stå, och så rikta den sfäriska kulan mot bakgrunden?
 
Lars !

Du skall stå längst bak, mot bakgrunden. Försök placera "kulan" så den hamnar precis bakom ryggen/huvudet på modellen, kulan riktad mot kameran. Du mäter det infallande ljuset (direkt) inte det reflekterade.

På så vis vet du att den blir vitt i bild. Dessutom, som skrivits ovan bör du exponera med ett till ett och ett halvt steg ovanför huvudljuset, inte mer dock då det kan blir överstrålning från bakgrunden mot modellen, vidare in i kameran.

// Axel
 
Senast ändrad:
ANNONS