Annons

Underexponering och större omfång

Produkter
(logga in för att koppla)

kaw

Aktiv medlem
Vore det inte tjusigt att kunna ändra exponeringsomfånget i en digitalkamera på samma sätt som man ändrar känsligheten. Nackdelarna man får genom att flytta området för vad som ska vara "rätt exponerat" liknar ju nackdelarna med att höja känsligheten (brusigare, hårdare, sämre färg).

Visst kan man ställa in minusexponering och sedan själv ändra ljusheten i datorn efteråt, nackdelen är dock att histogrammet och bilden man ser direkt i kameran inte visar hur bilden "egentligen" ser ut.

Mellan mina två bilder nedan skiljer det två steg och den mörkare fick en kurva 34->90, 125->210 och sedan höjning av färgmättnaden.
 

Bilagor

  • expomfång.jpg
    expomfång.jpg
    21 KB · Visningar: 511
Jag kör själv alltid på minus och är det svåra motiv mäter jag efter det ljusaste. Det brukar bli snyggt efter att man fixat lite.

En större sensor ger större omfång, så alla borde köpa Eos 1Ds...
 
Snyft ;-)

Hade ju varit så kul med lite respons... alltid kul att veta om någon annan också skulle tycka en högdagerbevarande inställning på kameran vore smart? Speciellt för de som fotar JPEG vore det ju intressant.

Om kameran vore riktigt smart skulle den dessutom kunna strunta i funktionen om det inte finns några utfrätta områden i bilden vid normal exponering.
 
Jag fattar inte varför inte kamerorna för avancerade användare inte är programmerade så. Med multizons mätning borde det vara en baggis och bestämma att mex en zon får vara urfrätt.

Att inte alla kameror är så beror ju på att folk inte har kompetens att fixa till sina bilder.
 
froderberg skrev:
Att inte alla kameror är så beror ju på att folk inte har kompetens att fixa till sina bilder.
Fast om kameran själv väljer en högdagerbevarande kurva skulle ju "folk" slippa meka med bilden!

Avancerade användare ser väl ändå till att lagra råformatet...
 
ANNONS