Annons

Unken feministpropaganda tillåten som bildkommentar?

Produkter
(logga in för att koppla)

cw-op

Aktiv medlem
BME skrev:
Självklart. Men det är stor skillnad på reklambilder och bilder i Bildkritikpoolen på Fotosidan, eller bilder tilltänkta en viss sorts tidningar.

Det är tex inte förbjudet att sälja tidningar om sprit och tobak (cigarrtidningar osv).

Men marknadsföring är en helt annan diskussion och har inget med själva bilderna eller fotograferandet att göra.
Självklart är det skillnad på fotosidan o reklambilder. Trodde jag skrev det men det kom tydligen inte med i hastigheten(C;)
 

LasseL

Aktiv medlem
husander skrev:
Skönt att se att det finns välformulerade människiskor som förstår vad jag menar. Jag kanske inte är världens bästa på att formulera mej, men Janne verkar i alla förstått vad jag menar- öga mot öga när man får tala utan att trycka på knappar är jag övertygad om att fler skulle förstå vad jag menar. Men man måste vara välformulerad i skrift för att ha en talan. Jag har sett och ser konsekvenserna av alla dessa "bimbo bilder" anklaga mej gärna för att vara nymoralist eller vad ni nu vill kalla mej. Men försök i ala fall att tänka mer än ett steg. Att just DU kan se det som en rolig grej är ju vad just DU som person tycker. Att det tyvärr påverkar andra är ovesäntligt. Jag har försökt förklara med olika formuleringar varför jag tycker som jag gör. Men det spelar ingen roll, alla har tydligen bestämt att jag vill förbjuda liknande bilder, vilket inte är fallet. Jag vill att fotograferna använder hjärnan mer, och kanske ställer sej frågan vad resultatet blir av att exponera tjejer halvnakna. Eller kanske vad syftet med bilderna är mer än att ge killar som kanske aldrig sett en naken tjej i verkligheten lite fett på sylen!
Jag är övertygad om att de allra flesta här förstår precis vad du menar, du formulerar dig ju alldeles utmärkt.

Grejen är att majoriteten inte håller med dig och skriver du t ex. att fotografer borde använda hjärnan mer så får du skylla dig själv om folk är avigt inställda till dina påståenden. Håller du inte med om det Mats Husander?
 

husander

Aktiv medlem
BME skrev:
Men ärligt talat, vi diskuterar ju vuxna myndiga individer här. Man får väl ta ansvar för sina egna handlingar. Vi gör alla saker som i efterhand kanske inte var så kloka eller genomtänkta, inklusive felaktiga val vid en del av livets alla vägskäl. Sådant är livet.

Som har påpekats tidigare, när man börjar tänka i banor som syftar till att begränsa individens fria val i syfte att skydda denna från sig själv och sina egna eventuellt dumdristiga beslut har det verkligen gått för långt.
Fotografens ansvar då, tydligen handlar allt bara om tjejens ansvar?? Om en tjej kommer till en fotograf, som mer än gärna plåtar en halnaken tjej. Tror du han (i många fall bryr sej) om VARFÖR hon vill bli plåtad halnaken? I många fall inte. Han är glad för att få plåta en halvnaken brud och lägga upp lite skyssta erotik bilder på Fotosidan. Visst skulle man önska att alla över 18 va medvetna om vad dom gör, vilket tyvärr inte är sant. Då har fotografen ett stort ansvar. tyvärr gillas inte liknelser här i forum, men med lite logik kan du nog tänka till själv!
 

husander

Aktiv medlem
LasseL skrev:
Jag är övertygad om att de allra flesta här förstår precis vad du menar, du formulerar dig ju alldeles utmärkt.

Grejen är att majoriteten inte håller med dig och skriver du t ex. att fotografer borde använda hjärnan mer så får du skylla dig själv om folk är avigt inställda till dina påståenden. Håller du inte med om det Mats Husander?
Jo, det är nog sant. Det är trist när människor bara tänker på sina egna intressen och skiter i resten. Fotografen nöjd alla nöjda. En härlig inställning!
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
husander skrev:
Fotografens ansvar då, tydligen handlar allt bara om tjejens ansvar??
Nej, om du läser vad jag och Mårten precis skrev så har fotografen ansvar också!

Sen tycker jag att du generaliserar. Det är inte alla fotografer som vill ta denna typ av bilder. Jag har fått förfrågningar om plåtningar jag tackat nej till. Inte heller tror jag att jag är ensam om detta.

Visst finns det oseriösa fotografer, men oseriös kan man vara utan att plåta avklädda kroppar. Dra inte alla över en kam bara, för det tillför inget till diskussionen.
 

husander

Aktiv medlem
husander skrev:
Jo, det är nog sant. Det är trist när människor bara tänker på sina egna intressen och skiter i resten. Fotografen nöjd alla nöjda. En härlig inställning!
Ja, gud nåde den som kritiserar bimbo-bilder Det är avsågning längs fotknölarna som gäller.Att tycka dylika bilder är ytliga och kvinnoexploaterande är inget för Fs medlemmar, dom vill ju ha några sexiga brudar att kolla på med ;) Men det är lugnt, jobbar i en "grabbig" miljö, så jag vet vad killar har för syn på tjejer. Visa så mycket som möjligt bara så är dom nöjda och belåtna..
 

BME

Aktiv medlem
husander skrev:
Fotografens ansvar då, tydligen handlar allt bara om tjejens ansvar?? Om en tjej kommer till en fotograf, som mer än gärna plåtar en halnaken tjej. Tror du han (i många fall bryr sej) om VARFÖR hon vill bli plåtad halnaken? I många fall inte. Han är glad för att få plåta en halvnaken brud och lägga upp lite skyssta erotik bilder på Fotosidan. Visst skulle man önska att alla över 18 va medvetna om vad dom gör, vilket tyvärr inte är sant. Då har fotografen ett stort ansvar. tyvärr gillas inte liknelser här i forum, men med lite logik kan du nog tänka till själv!
Jag håller absolut med. Som jag skrev lite tidigare:
...
Fotografen har ett moraliskt ansvar, men det moraliska ansvaret har att göra med de saker du beskriver, att vara ärlig och rättfram om alla formalia osv. Det moraliska ansvaret innebär inte att vägra fotografera lättklädda damer.
...
Med andra ord så ska fotografen ta sitt ansvar och noga förklara vad som gäller osv. Han eller hon bör nog också förklara lite extra noga om modellen är ung och oerfaren i branchen etc. Det är inte konstigare än att man förväntar sig ärlighet och ansvar från en bilförsäljare tex.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
husander skrev:
Det är trist när människor bara tänker på sina egna intressen och skiter i resten. Fotografen nöjd alla nöjda. En härlig inställning!
Personligen tycker jag du verkar ha valt att tolka motpartens åsikter på ett väldigt snävt sätt. Ska man kunna diskutera på ett bra sätt ska man inte försöka övertolka andras uttalanden eller försöka lägga ord i mun på dem. Det för inte diskussionen framåt och lär knappast leda till konsensus.

Ingen har sagt att folk skiter i varandra. Nu har du utmålat det som det svarta och vita som du tidigare motsatte dig. Det är inte så att man antingen förbjuder av hänsyn eller totalt skiter i varandra. Någonstans måste också individernas ansvar komma in. Individen "fotograf", individen "modell", individen "medmänniska" osv. Det är en svår och komplex frågeställning. Att bara gå på extremer kommer inte kunna avhandla den frågeställningen.

Jag tycker Oscar Mannbro sammanfattade det hela på ett mycket bra sätt, bättre än jag kunnat, när han skrev ovan:
Jag är övertygad om att om du hade klumpat ihop och kritiserat t.ex. gatufoto på samma sätt och argumenterat för att få bort det från fotosidan så hade du fått minst lika mycket mothugg.
Du har många bra tankar jag kan skriva under på, som sagt håller jag inte med om hur du anser att man ska lösa dem på. Inte heller anser jag att du väljer ett rikigt lämpligt sätt att framföra dina åsikter på. Du har gång på gång utmålat dig själv som missförstådd och varit ironisk, jag har aldrig sett den metoden fungera i längden, tyvärr. De reaktioner du får tycker jag är att vänta. Men med reservation; Detta är mina personliga åsikter som jag säger i all välmening. Det viktigaste är ditt budskap, låt det inte förstöras av hur det presenteras.

Det börjar bli lite sent på kvällen, så jag får tacka för mig. Många kloka ord har sagts och även om jag inte håller med om alla åsikter är jag glad att de presenterats. Jag tror det får vara nog för mitt deltagande i denna tråd för nu.
 

BME

Aktiv medlem
husander skrev:
Ja, gud nåde den som kritiserar bimbo-bilder Det är avsågning längs fotknölarna som gäller.
...
Nej, jag tror snarare att "gud nåde den som kritiserar vilken-sort-som-helst-bilder". Prova att skriva: "Jag förstår inte varför folk envisas med dessa intetsägande tråkiga gatufoto-bilder. Folk borde använda hjärnan istället och inse att sådana bilder är helt meingslösa och att man borde ägna sig å naturfoto istället." i något forum eller under en bild.

Jag är ganska säker på att ganska många sätter sig på tvären. Anledningarna är åtminstonde två:
1. Att dra alla bilder eller fotografer av en viss sort över en kam och säga att de är si eller så är ganska befängt.
2. Att moralisera över en viss sorts bilder dels förolämpar de som är seriöst intresserade av den sortens bilder, dels får sådana som jag att reagera och tycka att folk får väl hålla på med vad sjutton de vill (inom vissa gränser, dvs lagens och Fotosidans), utan att någon ska behöva tala om för dem att de borde rycka upp sig och bli bättre människor.
 

Mattsen

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Så gå nu hem å tänk över fall någon behöver nakenbrudarna annat än smågrabbarna som får en chans att träffa en massa tjejer i bara mässingen (som dom troligen inte får annars) plus att dom får lära sig sätta lite ljus och hitta på l i t e kreativa poser och öva foto som bonus.
Oj, vilka slutsatser du drar Janne, och vilken generalisering. Tydligen är "ert" bästa vapen i debatten att kränka och just generalisera. Och när man använder såna vapen framstår man varken som trovärdig eller seriös - mao omöjliga att ta på allvar och därmed knappast intressant att försöka debattera med.

Men jag måste säga att du är uppfinningsrik i din strävan att finna på "argument" till varför den här typen av bilder inte ska visa på FS....

Men det är klart om man får 1000 träffar på en bild så är det lätt att tro att man är en jävligt bra betydelsefull fotograf och att andra som inte får en endaste kommentar bara har "skitbilder" att komma med? JANNE
Är det där skon klämmer? Vad du svär... Kan man möjligen ana ett mått av avundsjuka kanske....

Det handlar om vad som attraherar och är intressant för den stora massan Janne. En bild på sjön i solnedgången kan vara fin men definitivt inte mer orginellt eller sevärt än en tjej med sexappeal. Och dessvärre går det 100 sjöbilder på en tjejbild just här på fs. Därför är det välkommet med fler tjejbilder för de är i jämförelse bara en marginell företeelse här på Fotosidan. En sjö kan vara vacker att titta på. En "tjejbild" har ofta så mkt mer. Det är en INDIVID, en individ med unika drag och hennes kropp är ett unikt landskap som inte finns att se någon annanstans. Så för varje ny modell som plåtas och visas här på FS så har tittarna fått något unikt att se på. De 1000 bilderna på Citronfjärilarna kan ha olika perspektiv och ljussättning, men jag skulle vilja träffa den som kan se fjärilarna som individer och därmed också skilja dom åt.

En anledning till att fjärilsbilden har 9 tittar och 0 kommentarer och tjejbilden har 900 tittar och 9 kommentarer.

Du är inte den första här som har tjurigt har ifrågasatt varför han/hon inte får nåra kommentarer när "tjejfotograferna" får det.
Er lösning är ju att jaga bort dessa bilder så slipper ni ju reta upp er över detta faktum. Men ni lär knappast få fler tittar eller comments för det...
 
Senast ändrad:

wsaar

Aktiv medlem
BME skrev:
Nej, jag tror snarare att "gud nåde den som kritiserar vilken-sort-som-helst-bilder". Prova att skriva: "Jag förstår inte varför folk envisas med dessa intetsägande tråkiga gatufoto-bilder. Folk borde använda hjärnan istället och inse att sådana bilder är helt meingslösa och att man borde ägna sig å naturfoto istället." i något forum eller under en bild.
Att klaga på gatufoto är ju helt fel! Det är ju naturfotografer som behöver lägga ner och skaffa sig liv. Att jag vill förbjuda naturfotografi är ju liksom samma som att ta hand om en alkoholist eller narkotikapåverkad kompis, eller att leda en minderårig rätt här i livet. Trots att naturfotograferna ofta är över 18 år och oftast opåverkade av sinnesförändrande substanser så är ju tidsslöseriet som deras verksamhet innebär för stort för att jag nånsin ska kunna betrakta dem som myndiga, och därför blir min maktgalenhet egentligen medmänsklighet...

Alla naturfotografer bör dessutom fråga sig hur de skulle gilla att se bilder på sin mor, syster eller dotter sitta nakna i en trädtopp som en orre innan de höjer kameran! ;)
 

evalisen

Aktiv medlem
wsaar skrev:
Att klaga på gatufoto är ju helt fel! Det är ju naturfotografer som behöver lägga ner och skaffa sig liv. Att jag vill förbjuda naturfotografi är ju liksom samma som att ta hand om en alkoholist eller narkotikapåverkad kompis, eller att leda en minderårig rätt här i livet. Trots att naturfotograferna ofta är över 18 år och oftast opåverkade av sinnesförändrande substanser så är ju tidsslöseriet som deras verksamhet innebär för stort för att jag nånsin ska kunna betrakta dem som myndiga, och därför blir min maktgalenhet egentligen medmänsklighet...

Alla naturfotografer bör dessutom fråga sig hur de skulle gilla att se bilder på sin mor, syster eller dotter sitta nakna i en trädtopp som en orre innan de höjer kameran! ;)
Min mamma i trädtoppen? Nä tack jag klarar mej nog utan det. ;o)))

Tänkte på en annan sak... Barbiedockor - låter folk sina barn leka med dessa?
Borde väl vara värre än lite bilder på fs ialla fall. Kanske inte hörde hit... men men...
 

KalZoom

Aktiv medlem
Är det bara jag som tycker att den här tråden har börjat spåra ur?

Jag tycker hemskt illa om de flesta "slitziga" bilder som finns på fotosidan. Inte bara för den sjuka kroppskultur den representerar, och ja, konstiga kvinnosyn. Det är också i 99 procent av fallen dålig och fantasilös fotografi.

Trådens titel i sig är bekymrande, "unken feministpropaganda". Vad är det för fel med feminism och jämställdhet? Feminism handlar för mig om ren empati. Jag vill inte att mina vänner, min mamma och min syster ska ha sämmre förutsättningar än mig, eller bara ses som objekt i stället för riktiga människor. Något som alla anständiga människor borde kunna ställa upp på.

Att anklaga de som ogillar den här typen av bilder för nymoralism, är pinsammt. Det har inget med nakenhet att göra det har att göra med vad bilden utstrålar.
 

Makten

Aktiv medlem
KalZoom skrev:
Vad är det för fel med feminism och jämställdhet? Feminism handlar för mig om ren empati.
Feminism är inte längre samma sak som jämställdhet, om det nånsin varit det. För mig är en feminist en gnölkärring som hatar män för att hon själv väljer att vara så ful att ingen vill ha henne. Själva ordet antyder dessutom inte att det är fråga om jämställdhet. Tala om jämställdhet om det är det ni vill påtala. Ordet feminism är infekterat och förbrukat enligt mig.

Jämställdhet är däremot en självklarhet, tro inget annat.

*väntar med spänning på moraltanternas hårda motangrepp*
 

evalisen

Aktiv medlem
Makten skrev:


Jämställdhet är däremot en självklarhet, tro inget annat.

Jämställdhet är kanon!!
Så alltså om någon vill göra slitzbilder eller annan typ av bild borde väl alla bilder vara ok?
Om du är tjock eller smal, vi är ju bara människor allihop.

Jag är måttligt trött på ord som sexobjekt, bimbo, billig etc etc under vissa typer av bilder här på fs.
Tänk om någon skrivit "modellen är tjock som en gris" under någon bild med en stor och kraftig person, Hur f-n skulle de se ut?
De skulle bli ett herrans väsen det kan jag lova.
Nä jag säger igen, vi är människor allihop och vi ser ut som vi vill/gör. Det är bara för andra att acceptera! :eek:))
 

Mattsen

Aktiv medlem
KalZoom skrev:

Trådens titel i sig är bekymrande, "unken feministpropaganda". Vad är det för fel med feminism och jämställdhet? Feminism handlar för mig om ren empati. Jag vill inte att mina vänner, min mamma och min syster ska ha sämmre förutsättningar än mig, eller bara ses som objekt i stället för riktiga människor. Något som alla anständiga människor borde kunna ställa upp på.
Det gör jag också, givetvis (det var jag som startade tråden och skrev rubriken).

Ordet feminism fyllde nog sin funktion då det myntades. Numera får i varje fall jag en fadd smak i munnen när jag hör det. Vad beträffar trådtiteln så är den "snäll" jfrt med de nedvärdernade och kränkande uttrycken (både mot modell & fotograf) i de bildkommentarer jag syftade på.
 

husander

Aktiv medlem
KalZoom skrev:
Är det bara jag som tycker att den här tråden har börjat spåra ur?

Jag tycker hemskt illa om de flesta "slitziga" bilder som finns på fotosidan. Inte bara för den sjuka kroppskultur den representerar, och ja, konstiga kvinnosyn. Det är också i 99 procent av fallen dålig och fantasilös fotografi.

Trådens titel i sig är bekymrande, "unken feministpropaganda". Vad är det för fel med feminism och jämställdhet? Feminism handlar för mig om ren empati. Jag vill inte att mina vänner, min mamma och min syster ska ha sämmre förutsättningar än mig, eller bara ses som objekt i stället för riktiga människor. Något som alla anständiga människor borde kunna ställa upp på.

Att anklaga de som ogillar den här typen av bilder för nymoralism, är pinsammt. Det har inget med nakenhet att göra det har att göra med vad bilden utstrålar.
Äntligen en som förstått vad jag menar. //Maths
 
ANNONS