Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera till R6 mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ardeafoto

Ny medlem
Hej,

Har fotograferat med en 5D mark IV de senaste åren och varit väldigt nöjd med denna kamera.

Köpte förra hösten en R7 då jag behövde en snabbare kamera med bättre autofokus, men som samtidigt gick att inskaffa på en studentbudget. Tyvärr är jag inte alls nöjd med bildkvalitén som kameran levererar och har inte velat använda kameran annat än när jag verkligen har behövt det.

Funderar nu på att sälja och uppgradera till R6 mark II, då jag utgår från att bildkvalitén måste vara bättre på denna kamera.

Vad tror ni om detta?
 
Bildkvaliteten från R6 Mark II kan man inte klaga på. Den är i nivå med 5D Mark IV. Nya Eos R8 använder samma fina sensor.

Det bästa med sensorn är att den har snabb datautläsning. Det gör att du inte får så mycket problem med Rolling shutter-effekt när du använderelektronisk slutare eller videofilmar.
 
Bildkvaliteten från R6 Mark II kan man inte klaga på. Den är i nivå med 5D Mark IV. Nya Eos R8 använder samma fina sensor.

Det bästa med sensorn är att den har snabb datautläsning. Det gör att du inte får så mycket problem med Rolling shutter-effekt när du använderelektronisk slutare eller videofilmar.

Såg nu att det inte var så stor skillnad mellan R6ii och R5 i princip, har du någon preferens mellan dessa två kameror? 😊
 
Såg nu att det inte var så stor skillnad mellan R6ii och R5 i princip, har du någon preferens mellan dessa två kameror? 😊
För video och sportfoto hade jag tveklöst valt R6 Mark II. I övrigt är R5 grym.

Har själv två R5. Har testat R6 Mark II och är rätt sugen på en för att jag gör mycket video.
 
R6mk2 och R7 har ju en något nyare autofokus än R5 och R6. Så om du fotar sånt där det är avgörande så kanske R5 kan kännas lite begränsad om har lärt dig R7'ans autofokus.
Jag har uppdaterat från R6 till R6mk2 samt har en R7 som andrakamera. Skillnaden i bildkvalitet är inte astronomisk, men visst blir det renare filer från R6mk2 än R7 när man skruvar upp isot rejält.
 
Hej,

Har fotograferat med en 5D mark IV de senaste åren och varit väldigt nöjd med denna kamera.

Köpte förra hösten en R7 då jag behövde en snabbare kamera med bättre autofokus, men som samtidigt gick att inskaffa på en studentbudget. Tyvärr är jag inte alls nöjd med bildkvalitén som kameran levererar och har inte velat använda kameran annat än när jag verkligen har behövt det.

Funderar nu på att sälja och uppgradera till R6 mark II, då jag utgår från att bildkvalitén måste vara bättre på denna kamera.

Vad tror ni om detta?

Bortsett från dynamiskt omfång och brus på högre ISO så är ju objektivet viktigare för bildkvalitén än vad kameran är. Släng på ett bra objektiv på en R7 och du kommer kunna få helt fantastiska bilder, inte alls säkert det blir bättre med en R6II eller fullformatare. Vad exakt är det du inte är nöjd med när det gäller bildkvalitén då?
 
Bortsett från dynamiskt omfång och brus på högre ISO så är ju objektivet viktigare för bildkvalitén än vad kameran är. Släng på ett bra objektiv på en R7 och du kommer kunna få helt fantastiska bilder, inte alls säkert det blir bättre med en R6II eller fullformatare. Vad exakt är det du inte är nöjd med när det gäller bildkvalitén då?

Fotar enbart med högkvalitativa L-objektiv eller Sigma ART. Bästa vore väl
att köpa på sig RF objektiv också, men har inte råd att lägga över 30k på ett objektiv som enbart fungerar till min ena kamera just nu så får uppdatera mina EF-objektiv framöver.

Men även med Sigmas 135 mm ART och Canons 70-200 f/2.8 tycker jag att R7:an levererar undermålig kvalité. Reagerar primärt på hur pixlarna ser ut och har även svårt för färgerna. Rent objektivt är det sämre bilder än vad min 5Div producerar och kan inte med gott samvete leverera bilder som den producerar till mina kunder. Vet att många älskar R7:an, men den håller inte måttet för min del. Kan ju bero på att det är en APSC sensor, vilket är varför jag hoppas att en uppgradering till en fullformatssensor hjälper.

Blir nog att jag beställer både R6ii och R5 så får jag testa vilken jag föredrar helt enkelt.
 
Men även med Sigmas 135 mm ART och Canons 70-200 f/2.8 tycker jag att R7:an levererar undermålig kvalité. Reagerar primärt på hur pixlarna ser ut och har även svårt för färgerna.
Om du kan se de enskilda pixlarna tror jag att du har förstorat för mycket när du tittar på bilden på din skärm.

Färger är en annan sak. Det är till stor del en fråga om tycke och smak, och gillar man inte färgåtergivningen är det inte mycket att göra (en del går förstås att åtgärda i efterbehandlingen, men risken finns att man sabbar andra färger än den/dem man vill åtgärda).
 
Fotar enbart med högkvalitativa L-objektiv eller Sigma ART. Bästa vore väl
att köpa på sig RF objektiv också, men har inte råd att lägga över 30k på ett objektiv som enbart fungerar till min ena kamera just nu så får uppdatera mina EF-objektiv framöver.

Men även med Sigmas 135 mm ART och Canons 70-200 f/2.8 tycker jag att R7:an levererar undermålig kvalité. Reagerar primärt på hur pixlarna ser ut och har även svårt för färgerna. Rent objektivt är det sämre bilder än vad min 5Div producerar och kan inte med gott samvete leverera bilder som den producerar till mina kunder. Vet att många älskar R7:an, men den håller inte måttet för min del. Kan ju bero på att det är en APSC sensor, vilket är varför jag hoppas att en uppgradering till en fullformatssensor hjälper.

Blir nog att jag beställer både R6ii och R5 så får jag testa vilken jag föredrar helt enkelt.

Låter konstigt. Som Per säger så förstorar du nog upp för mycket om du kan se pixlarna :p Sen har ju dessutom R7 tom. en aning högre upplösning än 5DmkIV så man kan ju förstora upp bilderna snäppet mer.

När det gäller färger så handlar ju det som sagt om smak och preferens snarare än kvalité. Färger kan man ju dock också göra rätt mycket med i efterhand.
 
Jag själv hade Canon 5D4 och bytte till R och dess är väl jämbördiga bildkvalitetsmässigt?
Tjänar Jag mycket på ett byte från R till R6II?
 
Jag själv hade Canon 5D4 och bytte till R och dess är väl jämbördiga bildkvalitetsmässigt?
Tjänar Jag mycket på ett byte från R till R6II?

Bildkvalitetsmässigt nej, för där är som sagt objektiv viktigare.
Däremot får du ju t.ex bättre AF, bättre video m.m.
 
För video och sportfoto hade jag tveklöst valt R6 Mark II. I övrigt är R5 grym.

Har själv två R5. Har testat R6 Mark II och är rätt sugen på en för att jag gör mycket video.

Enig. Jag har haft båda, eller har fortfarande R6 II och har haft ett par R6 första generationen och ett par R5.
utöver själva upplösningen är det fantastisk kvalitet på bilderna (vilket såklart hänger ihop med vad för glas jag har till)
R6II gifter sig mirakulöst bra med mina RF 50 f/1.2 och RF 135 f/1.8.
Jag har nog aldrig skjutit med bättre kombo än just det jag har idag.


2023_08_04_20_50_50_EOS-R6m20726-1.jpeg2023_08_05_13_20_33_EOS-R6m20925-1.jpeg2023_08_05_14_57_32_EOS-R6m21880-1.jpeg
 
ANNONS