Annons

Uppladdningsbara batterier, överdrivet gott rykte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog ingen idé att köpa andra laddare med bara några få finesser mer än min GP, så jag har beställt en MH-C9000, och sedan blir det en bunt Sanyo Eneloop. Det skall bli trevligt att veta vad jag gör när jag laddar batterierna hädanefter, så jag tackar och bugar för alla tips som postats här!

Min GP-laddare använder en laddningsström på 4000 mAh för AA-batterier visade det sig. Trist att bekvämligheten med snabbladdare sabbar batterierna så pass fort.
 
Jag har både IKEAS och Classes uppladdningsbara och tycker det funkar jättebra till det jag har dem d.v.s. trådlösa musar och tangentbord samt fjärrkontroller både på landet och i stan. Gemensamt för dessa är väl också att de inte belastas så hårt som i blixtarna.

Det är väl annars inget konstigt att man måste parera användningsområde med typ. Det gäller ju även för vanliga blyaccumulatorer. Till min båt brukar jag köpa betydligt dyrare "startbatterier" avsedda att användas för djupurladdning som ju sker vid upprepade startförsök. Speciellt när det börjar bli kallt så klarar de sig bättre än de betydligt billigare "fritidsbatterierna" som är avsedda att belastas mindre och jämnare.

Funkar det inte med laddningsbara för ändamålet så köp något annat. Det är väl inte svårare än så? Uppladdningsbara kanske inte är någon bra ide i blixtar men det innebär ju inte att uppladdningsbara batterier är skit för det. Jag är tacksam för att de finns ute i sommarstugan. Man har ju varit med mer än en gång att fjärrkontroller och annat dött och då är man glad åt sina uppladdningsbara och sina laddare. En lägre kapacitet i det avseendet i det sammanhanget är helt OK.

Samma sak gäller blixtar som allt annat - rätt grejor till rätt uppgift och tillfälle.
 
Jag har både IKEAS och Classes uppladdningsbara och tycker det funkar jättebra till det jag har dem d.v.s. trådlösa musar och tangentbord samt fjärrkontroller både på landet och i stan. Gemensamt för dessa är väl också att de inte belastas så hårt som i blixtarna.

Det är väl annars inget konstigt att man måste parera användningsområde med typ. Det gäller ju även för vanliga blyaccumulatorer. Till min båt brukar jag köpa betydligt dyrare "startbatterier" avsedda att användas för djupurladdning som ju sker vid upprepade startförsök. Speciellt när det börjar bli kallt så klarar de sig bättre än de betydligt billigare "fritidsbatterierna" som är avsedda att belastas mindre och jämnare.

Funkar det inte med laddningsbara för ändamålet så köp något annat. Det är väl inte svårare än så? Uppladdningsbara kanske inte är någon bra ide i blixtar men det innebär ju inte att uppladdningsbara batterier är skit för det. Jag är tacksam för att de finns ute i sommarstugan. Man har ju varit med mer än en gång att fjärrkontroller och annat dött och då är man glad åt sina uppladdningsbara och sina laddare. En lägre kapacitet i det avseendet i det sammanhanget är helt OK.

Samma sak gäller blixtar som allt annat - rätt grejor till rätt uppgift och tillfälle.

Just fjärrar, möss och andra lågförbrukare undviker jag laddbara batterier för, minsta läcka gör att batterierna tar slut i tid och otid.

Vanliga alcaline kan ju räcka i år i en fjärr, det gör knappast laddbara. Det praktiska med batteribyten å sidan, med tanke på priset på laddbara, går det runt ens ekonomisk?
 
Funkar det inte med laddningsbara för ändamålet så köp något annat. Det är väl inte svårare än så?

Sant, men för kameror som tar AA-batterier är uppladdningsbara batterier nästan ett måste. Engångsbatterier blir för dyrt, litiumbatterier är väldigt dyra och alkaliska tar "slut" på nolltid, trots att de har ström kvar. Uppladdningsbara batterier skall vara bra för blixtar också, men tydligen beror det på hur man laddar dem.

Till min ljusmätare använder jag bara alkaliskt batteri, och skulle ha gjort det i fjärrkontroller också, om jag använde sådana. (Har ingen TV, och ids inte byta batteri till fjärren för min CD-spelare, eftersom jag använder den så sällan).

Går strömmen så har jag ett gäng fotogenlampor, så ficklampan för stora D-batterier hänger och vilar i garderoben. ;-)

Men frågan var snarare varför uppladdningsbara batterier inte håller laddningen så bra, men det visade sig troligtvis bero på att jag använde en extrem snabbladdare.
 
Skaffade flera batterier av modellen GP ReCyko+, men får nog säga att jag är ganska besviken på deras kapacitet. De håller inte laddningen som GPs reklam utlovar och några av batterierna går inte ens att ladda upp med GPs egna laddare och detta efter att de har legat oanvända och laddade några månader.

Använder dessa (de som fungerar) framförallt till min blixt (SB-600), men har även använt dem till andra prylar.
 
Min åsikt är nog att speciellt då reklamen om NiMH batteriernas förträfflighet är rejält överdriven. Har lyckats ganska dåligt med med celler oavsett de hetat Powerex, GP eller Sanyo. Laddare har varit allt från tillverkarnas egna till en Bantam eStation BC6-DC.

Hade betydligt större förtroende för de `farliga´ NiCd batterierna som med rätt skötsel höll vad som lovades.
Min Philips el-tandborste har Ni-Cd celler och fungerar fortfarande perfekt efter 5 år. Har även en Makita borrmaskin från 1984 som har originalbatteriet (Ni-Cd) kvar, och den tar laddning!

Har börjat köpa 1,5V AA Lithium och är mycket nöjd. Enorm livslängd och låg vikt. 20:- styck på Kjell&Co.

Stephan
 
Varning för Maha, Powerex och chargeit.se

Jag tänkte dela med mig av min erfarenhet av Maha-laddare (MH-C801D) och PowerEx batterier (2700 mAh NiMH). Den är tyvärr inte så bra.
Jag använde Powerex batterier till både mitt batterigrepp och till blixten. Det funkade bra under ett par år. Jag tyckte iofs att batterierna blev ganska varma när jag laddade dem även om jag alltid använde soft-laddning. Någon gång blev en eller två batterier så varma att de inte gick att ta i när laddningen var klar. Jag borde kanske tagit det som en varning för vad som komma skulle...
När jag tyckte att batterierna inte höll samma kapacitet längre gjorde jag en refresh på dem. När jag tittade till det några timmar senare så hittade jag ett kolsvart batteri på golvet ett par meter från laddaren, flera batterier hade förkolnade plasthöljen men satt kvar och ett batteri hade smält ihop med laddaren. Hela rummet var täckt av ett tunt lager sot.

Jag kontaktade chargeit.se och efter en del mailväxling där även fabriken var inblandad så får jag inget besked om vad som kan ha hänt och de frågar inte heller efter laddaren och batterierna för att kunna undersöka närmare. Efter ett bra tag så får jag en ny laddare, bara själva laddaren utan nätagg. Ingen ersättning för trasiga batterier eller alla timmarna som krävdes för att sanera rummet.
Efter det här så gick jag över till Nikon-batterier i batterigreppet och GP-batterier till blixten. När jag provade den nya Maha-laddaren med mina nya batterier så blir de betydligt varmare än i GP-laddaren.
Så en liten varning för Maha, powerex och cargeit.se, jag går inte i närheten av de prylarna igen.

TL;DR Mahaladdare och powerex batterier brann och sotade ner ett helt rum. Chargeit.se ersatte inte mer än vad de absolut var tvungna till.
 
Jag tänkte dela med mig av min erfarenhet av Maha-laddare (MH-C801D) och PowerEx batterier (2700 mAh NiMH). Den är tyvärr inte så bra.
Jag använde Powerex batterier till både mitt batterigrepp och till blixten. Det funkade bra under ett par år. Jag tyckte iofs att batterierna blev ganska varma när jag laddade dem även om jag alltid använde soft-laddning. Någon gång blev en eller två batterier så varma att de inte gick att ta i när laddningen var klar. Jag borde kanske tagit det som en varning för vad som komma skulle...
När jag tyckte att batterierna inte höll samma kapacitet längre gjorde jag en refresh på dem. När jag tittade till det några timmar senare så hittade jag ett kolsvart batteri på golvet ett par meter från laddaren, flera batterier hade förkolnade plasthöljen men satt kvar och ett batteri hade smält ihop med laddaren. Hela rummet var täckt av ett tunt lager sot.

Jag kontaktade chargeit.se och efter en del mailväxling där även fabriken var inblandad så får jag inget besked om vad som kan ha hänt och de frågar inte heller efter laddaren och batterierna för att kunna undersöka närmare. Efter ett bra tag så får jag en ny laddare, bara själva laddaren utan nätagg. Ingen ersättning för trasiga batterier eller alla timmarna som krävdes för att sanera rummet.
Efter det här så gick jag över till Nikon-batterier i batterigreppet och GP-batterier till blixten. När jag provade den nya Maha-laddaren med mina nya batterier så blir de betydligt varmare än i GP-laddaren.
Så en liten varning för Maha, powerex och cargeit.se, jag går inte i närheten av de prylarna igen.

TL;DR Mahaladdare och powerex batterier brann och sotade ner ett helt rum. Chargeit.se ersatte inte mer än vad de absolut var tvungna till.
http://www.candlepowerforums.com/vb...-Powerex-MH-C9000-Can-it-burn-your-house-down
Kanske inte den tråd jag letade efter, men jag ska titta på tv nu.
 
Just fjärrar, möss och andra lågförbrukare undviker jag laddbara batterier för, minsta läcka gör att batterierna tar slut i tid och otid.

Vanliga alcaline kan ju räcka i år i en fjärr, det gör knappast laddbara. Det praktiska med batteribyten å sidan, med tanke på priset på laddbara, går det runt ens ekonomisk?

Det gör inget för mig om de tar slut i tid och otid för jag ser ju alltid till att ha några laddade om de som sitter i tar slut. Det glömmer man annars ofta på landet speciellt och där är det inget kul om de tar slut för det är en ö utan affär. För mig är det helt OK att kapaciteten inte är top of the line faktiskt. Bättre än fågel i handen än 10 (i) åt skogen.
 
Tråkigt att läsa om dina erfarenheter, Stefan, speciellt då jag nu väntar på en Maha MH-C9000. Dåligt av säljaren och fabriken att inte ens meddela möjlig orsak till felet.
 
Tråkigt att läsa om dina erfarenheter, Stefan, speciellt då jag nu väntar på en Maha MH-C9000. Dåligt av säljaren och fabriken att inte ens meddela möjlig orsak till felet.

Jag har mina misstankar om vad som kan ha hänt. Jag tror att det berodde på något eller några dåliga batterier som det förmodligen blev kortslutning i, kombinerat med att laddaren inte stängde av laddningen när strömmen rusade iväg. Resultatet blev ökad värmeutveckling där tillslut plasten på batterierna förkolnades och det värst ansatta batteriet smälte fast i laddaren.
Det som oroar mig är att laddaren inte har upptäckt det trasiga batteriet och stängt av laddningen till det. Att även den nya laddaren har ganska hög värmeutveckling även på långsam laddning visar att den sannolikt är konstruerad med ganska hög laddström. Jag kommer inte använda den laddaren igen. Så om någon är intresserad så finns det en Maha MH-C801D till salu som bara är använd en gång... ;)
 

Bilagor

  • rester.jpg
    rester.jpg
    32.6 KB · Visningar: 147
Stort tack till Mikael Latorre för för ett mycket informativt, klargörande och välskrivet inlägg (inlägg nr 19). Helt plötsligt blev allt mumbo-jumbo kring laddbara batterier kristallklart.
Beställde såklart en MAHA C9000 och några paket laddbara batterier direkt. Beställningen gjordes hos powerex i Holland i tisdagsmorse. I dag (torsdag) kl 10.00 kom paketet levererat till dörren. Nu är första satsen batterier "under behandling".
Leveranstid på 48 timmar från Holland är nästan lika imponerande som Latorres foruminlägg:)
Anders W
 
Tips om inköpsställe

Hej på er alla!

Stort tack till alla de trevliga kommentarer jag har fått. Roligt att ni har haft nytta av vad jag skrev.

Jag tänkte tipsa om ett ställe att köpa laddare och batterier på.
http://eu.nkon.nl/maha-powerex-sanyo-eneloop-chargers.html hoppas länken fungerar.
Sök annars på nkon.nl så kommer ni rätt. Här har de det mesta som jag refererade till plus en hel del till. Jag har köpt många av mina batterier och laddare där. Riktigt bra priser och alltid de senaste fabriksuppdateringarna på laddare.
Sidan kanske inte ser så mycket ut för världen och det brukar ta en 5-6 arbetsdagar innan man får hem grejorna men de vet vad de sysslar med.

En viktig detalj för företagare som kan spara en hel del tid och bekymmer är, att när betalningen sker så syns även momsbeloppet men momsen drar de av innan pengarna dras ifrån ditt konto så den slutliga summan blir korrekt även om det inte syns vid inköpstillfället. När du genomför köpet framgår det var du ska skriva in ditt momsreg nr.

Det kan vara lite småknepigt att följa paketets väg ifrån Tyskland/Holland men det beror främst på att paketet skiftar kolli nr. när det anländer till den svenska Posten.
Mina beställningar har alltid varit välpaketerade och det viktigaste – de har kommit fram!
Nkon är ett mindre familjeföretag och vid några tillfällen har jag haft kontakt med en man som heter Arjan Kon. Han svarar alltid, även om det ibland kan ta någon timme. Hoppas att en och annan av forumets läsare får användning av denna information.

Teknik och tillbehör i all ära - glöm inte att fotografera!

Nej, nu säger jag god natt. Ha det bra alla fotovänner!

Mvh. Fotograf Mikael Latorre
 
Har lagt min beställning från nkon.nl
Tack för tipset och alla råd p ådenna tråd.

/Stefan
 
Hej
När jag köpte min blixt (canon 430II) så köpte jag 2 omgångar med bra starka (dyra ) uppladdningsbara batterier men dom fungerade inte länge i blixten innan dom var tömda.
Fick rådet från affären jag köpte den i att köpa Hähnel Synergy och dom fungerar hur länge som helst
Använder inte blixten så ofta men tar nog ca 100 bilder 3-4 gånger om året på kalas och behöver oftast inte ladda dom mer än en gång på denna tiden.

Men nu har jag fått hem min MH C-9000 laddare och försiktig som jag är när det gäller el så skulle jag behöva lite hjälp.
Denna laddare skall ju vara en av dom bästa att ha men jag skulle behöva en bra bruksanvisning på svenska ( helst) att följa,
Gärna pedagogisk så att man vet varför man gör vissa saker
Har letat och sökt här men kan ha missat den

Finns det någon som har gjort en egen eller sett en bra svensk bruksanvisning för denna laddaren så skicka gärna en länk så att jag vet hur man använder den på bästa sätt
 
Jag vill visa ett alternativt sätt att ladda på. Har fungerat klockrent.

V = 7,10 mA = 150

Ström från en ericssonladdare märkt 6 volt och 700 mA
 

Bilagor

  • D3D6D3B0.jpg
    D3D6D3B0.jpg
    42.5 KB · Visningar: 87
När jag köpte min MH C-9000 så funderade jag i samma banor gällande varför man gör vissa saker med laddaren. Jag har inte hittat någon svensk bruksanvisning men hittade denna sida som jag tycker förklarar det mesta

http://bjorn.tornroth.net/?p=MahaMHC9000&l=sv

Med vänlig hälsning Johan

Vid en snabb titt så verkar det som om detta var vad jag ville ha i alla fall att börja med
Tack för hjälpen
Mats
 
Laddningen avbryts manuellt när cellerna börjar bli varma.

Om det uppstår kortslutning i en cell bör inte mA öka nämnvärt eftersom strömmen också skall passera ytterligare celler. Och laddaren har begränsad effekt.
 
ANNONS