Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning för att digitalisera negativ och avfotografera bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag borstar av negativen med antistatisk borste och blåsbälg inför varje bild, sedan fotograferar jag med EOS Utilities direkt till datorn och använder Live View för att kontrollera placering.
Så gör jag också. Iaf blåsbälg

Omvandlar de avfotade negativen gör jag i Lightroom med Negative Lab Pro. Resultatet är över förväntan. Jag får ut 21 MP och det är lätt att justera vitbalans och färger i Negative Lab Pro även om det många gånger blir bra redan från början.
Jag tycker NLP är omständigt att justera färger och vitbalans i, blir sällan bra om man börjar dra i reglagen.

Det är lite pillrigt då jag försöker vara noga med att få med så lite damm och smuts på varje bild och jag är också nitisk med att varje negativruta ska vara perfekt placerad i hållaren. Så jag skulle kunna vara snabbare om jag inte var så noggrann (pedantiskt). Har fotat av ungefär 500 bilder nu och snittar 50-60 sekunder på varje bild för själva fotograferingen.
Med den tidsåtgången går det nästan på ett ut att använda skanner, exv Plustek OpticFilm 8200i som jag har.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag blev så sugen av Martins erfarenhet så jag köpte ett JJC kit själv. Ska försöka hjälpa mina föräldrar lite med deras gamla bilder.
Verkar funka bra med min Fullformatskamera EOS R med macroobjektivet också.Men ingår hållaren för diabilderna eller måste man köpa det separat?

Idag hade jag bara lite gamla fisk diabilder i hemskt skick där den mesta färgen verkar försvunnit. Mina kunskaper för att redigera färger är begränsade, det här är så bra jag får det för närvarande. Men kittet gör det tveklöst lätt att ta fotona. Det kosta en slant men bekvämligheten för mig motivera priset.

Visa bilaga 171390
Gå in i den röda kanalen så borde du kunna få bort rödsticket. tog mig friheten att testa lite.
Bild 1, Meckade lite i röda kanalen manuellt som är ett sätt.
Bild 2, Gråpunktspipetten på ett neutralt område



Helt perfekt kanske det inte blev men visar lite vad man kan göra.
Nu testade jag bara i röda kanalen men man kan gå in i gröna och blåa för att ta bort lite av dessa färgstick om man tycker det behövs. Sen kanske lite färgmättnad.

Har suttit som en galning själv med diabilder som blivit blåa/fått blåstick av nån anledning jag inte kan förstå varför och hur. Är det ålder eller felförvaring? Jag vet inte. Av samma film kan en del bilder vara blåa medan andra inte och då är det fotograferade samma år på 90-talet.

Röd fisk Histogram manuellt i röd kanal.pngRöd fisk Histogram manuellt i röd kanal.png
 

Bilagor

Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
I programvaran till min Nikonskanner (NikonScan) finns vissa bildförbättrande funktioner. T.ex "ROC" som restaurerar bleka färger. Jag kan inte få till samma resultat med Lightroom. Många underexponerade dia, t.ex Kodachrome har dock en rödmurrig ton som blir värre när man ljusar upp skuggorna.
Här är en bild från mitten av 60-talet (Agfa CT18) som skannats med ram och dimmiga glas och allt. Det röda har fått lyster med ROC-funktionen.
003-Image3 ROC.jpg

För bästa resultat tar jag annars ur bilderna ur ramen (ökar bildytan mycket) och skannar en och en. Dvs inget snabbjobb.
Skannern producerar bilder med upp till 4000 dpi och 14 bitar som ger bildfiler på 200 Mb om man vill. Kvalitén på originalet är sällan så bra att det lönar sig. Ovanstående är troligen fotat med en Leica. 😀
 

PMD

Aktiv medlem
Är det där diat monterat i en glasad ram? Det ser ut som rejäla newtonringar (eller något liknande) i bilden.

[Rättat stafvel]
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
I programvaran till min Nikonskanner (NikonScan) finns vissa bildförbättrande funktioner. T.ex "ROC" som restaurerar bleka färger. Jag kan inte få till samma resultat med Lightroom. Många underexponerade dia, t.ex Kodachrome har dock en rödmurrig ton som blir värre när man ljusar upp skuggorna.
Här är en bild från mitten av 60-talet (Agfa CT18) som skannats med ram och dimmiga glas och allt. Det röda har fått lyster med ROC-funktionen.
Visa bilaga 172397

För bästa resultat tar jag annars ur bilderna ur ramen (ökar bildytan mycket) och skannar en och en. Dvs inget snabbjobb.
Skannern producerar bilder med upp till 4000 dpi och 14 bitar som ger bildfiler på 200 Mb om man vill. Kvalitén på originalet är sällan så bra att det lönar sig. Ovanstående är troligen fotat med en Leica. 😀
Leica M2 med Elmar f2,8 objektiv. 😉
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja. Den såg hemsk ut. Resultatet bättre än väntat ändå. Plockade inte ut den ur ramen då det inte var några bekanta med. 😉
Men det måste man ju göra. All diarepro handlar ju om att försöka minimera de faktorer som påverkar bildkvaliteten negativt. Då kan man inte ha glasramarna kvar. Fyra glasytor med all sköns orenheter är en väldigt suboptimal utgångspunkt. Diafilm i sig är ju ett lågkvalitativt media med dålig DR som det är och det händer att film som inte är äldre en ett par decennier dessutom tappat mycket i gröna kanalen och blivit allt mer blå eller blååröda.

Tycker Micke sammanfattat det bra. Det är oerhört tidskrävande att försöka återskapa färgbalansen i fysiskt defekta gamla dia. Jag har för längesedan givit upp det projektet. Det är därför jag beslutade för längesedan att konvertera bilderna till svartvitt och sedan ge dem en lite varmare brun toning.

Går man in i finlirträsket är nog risken överhängande att man helt enkelt kommer ge upp efter ett kort tag då det arbetet kan ta hur mycket tid som helst. Det finns ju annat att lägga tid på här i livet.
 

mikoto

Aktiv medlem
Jag använde mitt kit ganska mycket mer sedan. Min morfar tog mycket bilder och gjorde om till dia under min mammas samt hennes syskons uppväxt. Jag erbjöd mig att digitalisera de, såhär i efterhand hade jag nog önskat att de kanske ansat ut de suddigaste och märkligt tagna bilderna, för totalt blev det 818 diabilder och runt 100 negativ jag fotade av.

Men kittet fungerade bra hela tiden!

Saker som var lite störande var att man fick rotera hållaren lite för att justera för varje bild. Den rör sig något varje gång man rör dia ramen. Ramen rör sig även ganska segt och kan smålåsa sig lite i fel läge.

Men annars är jag fortfarande nöjd.

Jag hade lite 120 negativ med och de hade jag ingen hållare till. Löste det ändå med en glasskiva, en ipad och en uppsättning lego för att bygga en distans som samtidigt kunde räta ut negativen. Blev sämre men fortfarande dugligt, det var väldigt varierande hur vältagna de bilderna var från början.

Det var en trevlig sak annars för inga av diabilderna hade tappat någon färg alls vad jag kunde se. De bilderna som hade skärpa och bra komposition ser kanon ut. De mesta är ju av min morsa och hennes syskon men hitta en amaryllis som jag kan bifoga som exempelbild. Denna är då från 1966. Jag har pillat lite i färgerna och kontrasten så den ser kanske lite smådassig ut, det är ganska mycket konstrast och hög färgmättnad på dia bilderna(när de projiceras bleks de nog ut ganska mycket så det är nog medvetet för att kompensera).

PANA1632.jpg
 

jjq

Aktiv medlem
Jag köpte en sån här för att fota av småbildsnegativ och diabilder. För mina behov funkar den fint och när man kommit igång går det snabbt och smidigt. För att fota använder jag mitt 100 mm makro-objektiv.

Har typ samma, fungerar mycket bra med svart/vita negativ, med 60mm 1:1 macro på fullformat. Har inte gett mig på diabilderna än
 

Bussmicke

Aktiv medlem

Essential Film holder på rea nu till måndag 23:59
 
ANNONS