Annons

Välja bärbar Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Anders

Tröttsam tråd att läsa alla dessa tekniska specar....man slipper vara så tekniskt och "hacker" om du väljer mac...

Du kan lägga all tid på att bara njuta av dina alster :)

mvh christian
 
Ja, han är verkligen unik. De flesta MacBook-ägare skulle aldrig våga berätta för någon att deras Mac strular. Har man däremot jobbat på en IT-avdelning för ett av landets största förlag så har man fått se Mac bekänna färg, och resultatet är inte så smickrande.

OSX/Windows är olika sidor av samma mynt. Ungefär som Canon/Nikon, Båda har sina för och nackdelar, men båda kan leverera.

Jag har nog stött på fler "problemmacar" än de flesta eftersom jag jobbade med dem i många år, både med försäljning, service och support. Den stora glädjen var att det för det mesta var fråga om DOA´s eller skit bakom tangenterna som oftast gick att lösa på några sekunder. Självklart händer det att Apple levererar maskiner som havererar hårdvarumässigt precis som alla andra osv och ett tag var det riktigt illa. Nu är jag inte lika insatt längre, ser bara på alla lyckliga Macägare runtomkring mig...

Likväl är jag villig att köpa MacBooken billigt ;-)
 
Om han har en hängig :) MacBook så kan jag slå vad om att det är minnenna som är defekta. Det är nämligen de som krånglar i sådär 97% av fallen.

M
 
Ja, han är verkligen unik. De flesta MacBook-ägare skulle aldrig våga berätta för någon att deras Mac strular. Har man däremot jobbat på en IT-avdelning för ett av landets största förlag så har man fått se Mac bekänna färg, och resultatet är inte så smickrande.

OSX/Windows är olika sidor av samma mynt. Ungefär som Canon/Nikon, Båda har sina för och nackdelar, men båda kan leverera.

Njae Essen, nu vet vi att DU inte skulle våga berätta om dina problem. :) Macägare har en, enligt min uppfattning, väldigt öppen kultur där jag inte alls känner igen det du hävdar.

Att jämföra OSX/Windows med Canon/Nikon låter helt fel, du menar väl snarare HP/Dell? Mynten är gjorda av helt olika ämnen, Unix/Linux/OSX av ädla metaller, Windows av wellpapp/melamin. ;)
 
Jag måste gå emot strömmen här.
Jag har kört PC hela livet... Och bytter till en mac nu i våras, De är de största skiten jag har haft! så mkt systemfel,Program som hänger sig osv... har jag alldrig haft på Pc , så mitt tipps är att ha kvar era pc maskiner ni som funderar på att byta.

Nu kommer jag få skit känner jag .... haha :)

Mvh
David som har en Mac book Pro och ska byta till Pc igen...

Jag är också spekulant, skicka pm om den inte är såld redan. Jag kan även ordna byte med pc, har kompisar som är intresserade. Vad vill du ha för pc i byte?
 
Jag har en macbook och jag kan väl säga så här:

Hänger den sig? Ja
Laggar den? Ja, vilket är riktigt frustrerande när man ska få iväg bilder.
Har den gått sönder? Ja, faktum är att runt 7st av 16 köpta macar i klassen har pajjat. Hårddiskar som utan orsak la av, skal som sprack och flimrande skärmar.
Har den gigantiska systemnedladdningar? Ja
Måste jag ladda ner säkerhetsuppdateringar? Ja, och de är ofta ännu större en systemuppgraderingarna.
Var den dyrare än PC? Ja det tror jag. Tidningen Proffsfoto gjorde en jämförelse av stationära och konstaterade att man får mer prestanda för mindre pengar om man köper en HP eller om det var compaq(samma sak mer eller mindre) än om man köper Mac.

Kommmer jag köpa en Mac till? Ja, kanske. Men inte en bärbar i så fall. Kan jag skifta min PS-licens till PC så gör jag nog det. Främst för Apples dåliga attityd när hårddiskarna gick sönder för mig och mina klasskamrater. Vilket resulterade i att minst en faktiskt fick betala för att få hjälp eftersom Apple hävdade att det inte var garanti, en månad för mycket hade gått. Killen hade inte tid att bråka eftersom det var under våra projektveckor. Några veckor senare erkände Apple att det var fabrikationsfel.

Vad skulle jag rekommendera? Vet inte, same same but different. Men med PC blir det i alla fall en billigare dator att irritera sig på.

/Maverick
 
Maverick, har du fortfarande de där problemen? Du tog ju dem för snart ett år sedan och fick en mängd svar på garantierna och PS-licensen, löste det sig inte eller ville du helt enkelt köra vidare på din mac?
 
Maverick, har du fortfarande de där problemen? Du tog ju dem för snart ett år sedan och fick en mängd svar på garantierna och PS-licensen, löste det sig inte eller ville du helt enkelt köra vidare på din mac?

Att jag har fått nått svar på PS-licensen har jag antingen glömt eller förträngt. De enda problem som löst sig är att min hårddisk är bytt, i övrigt laggar den på...

Man kan väl säga att kör på så länge den inte är färdigbetald. Rent krasst så går jag fortfarande i skolan och de var de som krävde mac från början...

Så saken är den att jag kan inte sälja den, byta den eftersom den inte är min än.

Hur var det med licensen, någon får gärna påminna mig?

/Maverick
 
Licensfrågan är smidig, det är bara att kontakta adobe så hjälper de dig med det.

Jag hoppas skolan är över snart så du kan välja en dator som fungerar för dig. Irriterande att sitta och jobba med datorer/OS man inte gillar.
 
Licensfrågan är smidig, det är bara att kontakta adobe så hjälper de dig med det.

Jag hoppas skolan är över snart så du kan välja en dator som fungerar för dig. Irriterande att sitta och jobba med datorer/OS man inte gillar.

Jo, det svaret hade jag ju redan listat ut. Dock har jag inte funnit det intressant att fråga förrän jag har råd att byta ut både dator och licens. Eftersom jag har en CS-licens så kostar väl en sån rackare närmare 18k om det inte går att byta i samband med uppgradering.

/Maverick
 
Jo, det svaret hade jag ju redan listat ut. Dock har jag inte funnit det intressant att fråga förrän jag har råd att byta ut både dator och licens. Eftersom jag har en CS-licens så kostar väl en sån rackare närmare 18k om det inte går att byta i samband med uppgradering.

/Maverick

Eftersom du frågar så har du ju inte bytt tidigare.
Och därmed så går det bra, enda kravet är att du har senaste versionen.
Sedan går det bra att flytta över den.
Tror faktiskt att CS 4 har samma licensnummer för både Mac och Win.
(Är dock inte helt säker på detta).
Ta kontakt med Adobes kundtjänst så hjälper de dig.

Måste säga att du verkar ha haft en grym otur.
Vore jag du skulle jag göra ett försök till med Apple, detta då de erkänt problem i produktionen. (Trist att de tog sådan tid på sig bara).
Lider med dig, att du har haft så stora problem.

Hoppas det löser sig bättre i framtiden för dig.

/Daniel.
 
Eftersom du frågar så har du ju inte bytt tidigare.
Och därmed så går det bra, enda kravet är att du har senaste versionen.
Sedan går det bra att flytta över den.
Tror faktiskt att CS 4 har samma licensnummer för både Mac och Win.
(Är dock inte helt säker på detta).
Ta kontakt med Adobes kundtjänst så hjälper de dig.

Måste säga att du verkar ha haft en grym otur.
Vore jag du skulle jag göra ett försök till med Apple, detta då de erkänt problem i produktionen. (Trist att de tog sådan tid på sig bara).
Lider med dig, att du har haft så stora problem.

Hoppas det löser sig bättre i framtiden för dig.

/Daniel.

Nu är det inte jag som haft värst med problem och det är egentligen bara ett kvar som ska åtgärdas när jag orkar åka förbi med datorn. DVD-spelaren fungerar inte, vilket kanske inte är så konstigt eftersom den redan från början repade skivorna så huvudet låg för tätt och nu är det väl snett eftersom det inte funkar alls längre.

Min inställning har mer att göra med att nästan hälften av datorerna i klassen gick sönder och Apple vägrade erkänna att det var fabrikationsfel. Hur killen har gjort som fick pröjsa för att garantin gått ut med en månad vet jag inte.

Det är dålig attityd mot kunderna helt enkelt och jag upplever inte att de höga priserna motsvarar i prestanda.

Plus att jag kanske känner mig lite lurad av alla som sa att mac aldrig hängde sig, laggade, krävde tunga uppdateringar. De pratar enligt mig nattmössan. Personligen anser jag att mac och pc i stora drag är likvärdiga men att mac är dyrare. Win eller OSX är ju en smaksak bara men jag tycker att GUI:t är lite segt på mac men det går kanske att trimma nånstans.

Mvh
Maverick
 
Du verkar tyvärr haft otur, Apple är det företag (i branschen) som har högst ranking för sin service.

Jag har en kontakt där som skulle vara mycket intresserad av att titta närmare på varför det gått så snett hos er. Skicka gärna kontaktuppgifter till kunden (kontaktpersonen på skolan antar jag att det bör vara) via PM så ska jag be henne hjälpa till.
 
Njae Essen, nu vet vi att DU inte skulle våga berätta om dina problem. :) Macägare har en, enligt min uppfattning, väldigt öppen kultur där jag inte alls känner igen det du hävdar.

Att jämföra OSX/Windows med Canon/Nikon låter helt fel, du menar väl snarare HP/Dell? Mynten är gjorda av helt olika ämnen, Unix/Linux/OSX av ädla metaller, Windows av wellpapp/melamin. ;)

Länka gärna till något allmänt forum där jag kan få ta del av den sk "öppna kulturen".

Eftersom innebörden uppenbarligen gick dig förbi så var syftet med min jämförelse att återspeglade användandet.
 
Länka gärna till något allmänt forum där jag kan få ta del av den sk "öppna kulturen".

Eftersom innebörden uppenbarligen gick dig förbi så var syftet med min jämförelse att återspeglade användandet.

Gärna, här hittar du skandinaviens största och bästa macforum, www.99.se/mac
Det skulle vara kul att hitta något för windowsfrågor, har du tips på något bra forum?

Jag tyckte jämförelsen haltade så mycket, därav kommentaren.
 
ANNONS