Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu när jag smält detta ett tag har jag kommit över min pixelavundsjuka mot D200 och börjat ta 30D till mig. Har ändrat mig helt enkelt.
Har studerat tester och kommit fram till att 30D och 20D är bättre kameror för mig som tar 80% av mina bilder på ISO 800 eller högre. Faktiskt bra att Canon inte kompromissar med brusnivåerna för att pressa in fler pixlar på sensorn.
Att kunna ställa ISO i 1/3 steg samt den större displayen är dom uppdateringar jag skulle ha nytta av jämfört med 20D.
 
Intressant diskussion! Det säger mer om skribenterna än diskussionsämnet.Jag undrar för övrigt vilket skrivmaskinsmärke Hemingway och andra nobelpristagare använt? Jag vill också skriva en bra bok!
 
BugEyes skrev:
Nu när jag smält detta ett tag har jag kommit över min pixelavundsjuka mot D200 och börjat ta 30D till mig. Har ändrat mig helt enkelt.
Har studerat tester och kommit fram till att 30D och 20D är bättre kameror för mig som tar 80% av mina bilder på ISO 800 eller högre. Faktiskt bra att Canon inte kompromissar med brusnivåerna för att pressa in fler pixlar på sensorn.
Att kunna ställa ISO i 1/3 steg samt den större displayen är dom uppdateringar jag skulle ha nytta av jämfört med 20D.

Hej

Får även snabbare slutartider med Canon då den har en ljuskänsligare sensor. Enligt vita pappret står det att 30D brusreducering är "förbättrad" jämfört med 20D. 30D är ju typ 3500kr billigare. D200 är ju annars nog en väldigt fin kamera.

MVH

Omar
 
BugEyes skrev:
Nu när jag smält detta ett tag har jag kommit över min pixelavundsjuka mot D200 och börjat ta 30D till mig. Har ändrat mig helt enkelt.
Har studerat tester och kommit fram till att 30D och 20D är bättre kameror för mig som tar 80% av mina bilder på ISO 800 eller högre. Faktiskt bra att Canon inte kompromissar med brusnivåerna för att pressa in fler pixlar på sensorn.
Att kunna ställa ISO i 1/3 steg samt den större displayen är dom uppdateringar jag skulle ha nytta av jämfört med 20D.

Jag, som bara sitter med en 300D idag, såg genast att detta var en bra uppgradering för mig. Om man ska uppdatera eller inte från en 20D beror ganska mycket på vad man behöver.
 
Detta är en väldigt lång och, bitvis, intressant tråd. Jag kan helt enkelt inte hålla mig från att dela mina synpunkter med er andra.

Jag köpte min första DLSR, en begagnad 10D, när 20D kom på marknaden och priserna rasade. Denna kamera fyller mina behov men jag saknar vissa saker från min EOS 3:a.

Jag har funderat på att uppgradera till 20D men då spotmätningen saknas och greppet är lite smalt för mina "dassalockshänder" kunde jag inte riktigt motivera köpet. När nu 30D kommer till ett lägre pris och har precis de funtioner jag vill ha (läs nu verkligen "vill ha" och inte "behöver" - handen på hjärtat, jag kommer inte att ta bättre bilder med ett nytt hus) så är det inte mycket att tveka på. Det enda jag väntar på är att den skall komma i butiker så man kan klämma på den och börja läsa lite konsumentomdömen.

För att göra ett inlägg i diskussionen om huruvida Canon gör rätt som släpper en kamera med så få uppdateringar så vill jag rikta blickarna mot andra brancher som tex mobilbranchen. De gör ofta mindre uppdateringar på befintliga produkter under tiden de utvecklar nästa kioskvältare. Detta görs av olika anledningar, tex saknas komponenter (leverantören kan tex inte möta volymkraven) så de tvingas designa om, ändra specifikationer och släppa en ny modell och den gamla fasas ut. Det kan också vara så att den gamla modellen varit på marknaden ett tag och sålt bra (EOS 20D?) men allt eftersom teknikutvecklingen gått framåt så har det kommit ersättningskretsar till ett lägre pris så de släpper en ny produkt till ett lägre pris med de nya komponenterna utan att tulla på marginaler, kvalitet eller funtioner. Båda dessa lösningar kan drivas igen till en relativt låg kostnad jämfört med att ta fram en ny produkt vilket frigör resurser för att utveckla nästa stora serie produkter.

Jag håller dock med om att namnet 20D är missvisande, men för min del spelar faktiskt inte namnet särskilt stor roll.

/ Filip
 
Känns som om 30D mer är ett uppgraderingsalternativ för de som idag har en 300D eller en 350D och inte de som har 20D (där skillnaden är mindre). Inga revolutioner direkt, men de kommer nog m nästa sväng.

Själv väntar jag nog på nästa tåg som kanske blir en riktig "kioskvältare". Och behåller min 350D som ett smidigt o behändigt läroverktyg ett tag till.

Canons nästa kamera i detta prissegment lär nog bli riktigt bra (även om 30D/20D) också är det idag. Men för mig gör det inte så mkt att ha "en sämre" kamera än Nikons D200. Det är ju inte alltid det som gör bilden heller. Även om jag är lite pryltokig ibland också.
 
Uttryck skrev:
Känns som om 30D mer är ett uppgraderingsalternativ för de som idag har en 300D eller en 350D och inte de som har 20D (där skillnaden är mindre). Inga revolutioner direkt, men de kommer nog m nästa sväng.

Själv väntar jag nog på nästa tåg som kanske blir en riktig "kioskvältare". Och behåller min 350D som ett smidigt o behändigt läroverktyg ett tag till.

Canons nästa kamera i detta prissegment lär nog bli riktigt bra (även om 30D/20D) också är det idag. Men för mig gör det inte så mkt att ha "en sämre" kamera än Nikons D200. Det är ju inte alltid det som gör bilden heller. Även om jag är lite pryltokig ibland också.



Det kommer inte någon revolutioner på kamerateknikens sidan utan att det kommer helt nya typer av sensorer som ersetter dagens CCD och CMOS med något helt nytt, dagens sensorer har nått sin fysiska grens men det går altid att öka antalet pixlar men då får man oxå mer brus så de är bara att velja vilket man föredrar mer pixlar och mer brus eller mindre brus.
Kanske Fujifilm sensoren kan förbättras mer men det är bara fujifilm som har den annars är den lovande med bra kontrast omfång och litet brus.
Fotografen är den som tar bilden oberoande om han e hun har Canon eller något annat märke.
 
Senast ändrad:
Joi skrev:
Det kommer inte någon revolutioner på kamerateknikens sidan utan att det kommer helt nya typer av sensorer som ersetter dagens CCD och CMOS med något helt nytt, dagens sensorer har nått sin fysiska grens men det går altid att öka antalet pixlar men då får man oxå mer brus så de är bara att velja vilket man föredrar mer pixlar och mer brus eller mindre brus.
Kanske Fujifilm sensoren kan förbättras mer men det är bara fujifilm som har den annars är den lovande med bra kontrast omfång och litet brus.
Det beror ju på vad man vill kalla revolution. Men en Canon med antiskak och antidamm i ett handhavandemässigt perfekt hus skulle i alla fall jag tycka var en liten dröm. :) Verkligen en dröm för det kommer nog inte ske, på lång tid.


Fotografen är den som tar bilden oberoande om han e hun har Canon eller något annat märke.
Tveklöst!
 
henrik.f skrev:
Jaa, jag måste tillstå att mina bilder alltför ofta är tråkiga historier och det värsta är att jag inte vågar inbilla mig att det är min D30:as fel.

Bah! Älskade min D30.. i 1 vecka när jag lyckades med bedriften att slita till mig min fotoryggsäck utan att kolla att den var stängd och min D30 gjorden ett svandyk med pik ner i golvet. Sen kunde den iof ta bilder, men bak-display + kontrollen funkade inte längre. *snyft*

Tur man har en D60 nu iaf..

(Jag vet att det kommit en massa nya moderna kameror sen dessa men jag försöker förtränga det :p
 
Det kommer inte komma någon kamera som konkurerar med 200D. Inte på 4-5 år iallafall. Nikon kommer få dominera fritt på det priset.
 
Med ett köp av 30d så kommer mitt 300/2.8 ge mig 480/2.8 för 12.860. Det blir betydlig billigare (och lättare) än ett 500/4.0 tillsammans med den mkIIN som jag kör nu.
 
awaw skrev:
Intressant diskussion! Det säger mer om skribenterna än diskussionsämnet.Jag undrar för övrigt vilket skrivmaskinsmärke Hemingway och andra nobelpristagare använt? Jag vill också skriva en bra bok!

Hemingway lär ha använt en Royal, modell 10. Bör gå att fixa ;)
 
Ingen canon som kan konkurera med D200 på 4-5 år??? Ursäkta men det skiljer 2mpix och tätning mellan D200 och 30D. Och därför kan canon inte komma ikapp förän om fem år??? Tänk om nikon hade haft en lika gnällig kundkrets som canon. Då hade dom konkat för länge sen. Jag fattar inte dom som typ deklarera canon fullständigt efterblivna pga att nikon lyckats göra en bra kamera. Det skiljer 5000 mellan D200 och 20D, det är en större prisskillnad än mellan D70 och 20D och där är skillnaderna större skulle jag säga.
Klart som fan att canon kommer ta upp kampen om avancerade amatörkameror. Alla pixelpipers kan lugnt fortsätta med canon, dom brukar leverera på det området.
 
johan_w skrev:
Det kommer inte komma någon kamera som konkurerar med 200D. Inte på 4-5 år iallafall. Nikon kommer få dominera fritt på det priset.

Vad jag hört så lär det komma en 3D i höst, och den kommer nog spöa upp D200'an rätt rejält är jag rädd.
 
Zoso skrev:
Vad jag hört så lär det komma en 3D i höst, och den kommer nog spöa upp D200'an rätt rejält är jag rädd.

Hehe. Jag hörde om en 3000D, en 3D nu på orlando mässa, hörde om en cropfactorpå 1.3x.

Lita inte på alla rykten.
 
ANNONS