Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värdering av objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

lyteskomik

Aktiv medlem
Hej! Undrar lite smått vart man kan vända sig för att få några pentaxobjektiv värderade? Hittar inte dessa gluggar på blocket och liknande, och jag är inte så hemma på att värdera saker själv. Någon som är intresserad av att försöka?
 
Lägg ut specarna så finns det säkert folk som kan göra en kvalificerad gissning...

//David
 
Gutt! Då kommer de här för er som kan:

SMC Pentax-F Zoom 28-80mm f/1:3,5-4.5
SMC Pentax-F Zoom 70-210mm f/1:4-5.6

Det tredje hittar jag inga specifikationer, så det får bli en bild istället. Objektivet har Pentaxfattning. Jag gissar på att det är ett 400mm's.
Det vore trevligt om man kunde få veta lite om dessa objektiv, hur gamla de är m.m. Det är min pappas gamla och han samlade kameror från 1960-2003 så jag har ingen aning om det, men början av 90-talet är väl en kvalificerad gissning.

Ni får ursäkta den dåliga bilden, har det rätt så mörkt här och inga bra lampor tillgängliga:
 

Bilagor

  • pentax.jpg
    pentax.jpg
    55.8 KB · Visningar: 280
Nu är jag ingen Pentaxexpert men generellt sett så är väl äldre, ljussvaga normal/telezoomar inga guldgruvor. Jag skulle tippa på att du kanske får ett par eller max några hundralappar styck, men någon får gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar.

//David
 
Okay! Ingen fara på taket, ville bara veta lite halvt om halvt vad de kan vara värda, skall nämligen sälja dessa + en pentax z1 till en kompis. 3500 kr för allt, är det för lite?
 
lyteskomik skrev:
Okay! Ingen fara på taket, ville bara veta lite halvt om halvt vad de kan vara värda, skall nämligen sälja dessa + en pentax z1 till en kompis. 3500 kr för allt, är det för lite?

Jag tycker det låter som du får rätt bra betalt. Z-1 är ju inte direkt en ny modell.

/David
 
Spontant tycker jag snarare att det känns i dyraste laget, men som sagt, jag har jäkligt dålig koll på sådana här grejer så lite inte för mycket på mig ;)

//David
 
Hmm...

...sänker väl priset då, om inte annat. Får höra mig runt lite till! Tack så mycket för hjälpen!
 
Hittade specs för objektivet på bilden

Det är mycket riktigt en Pentax 400mm.

SMC Pentax-M 400m f/1:5.6
 
ANNONS