Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är egentligen ett bra fotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)
I'm in!

Alltid nyfiken på när teknik ska hantera subjektiviteter...
Vet hur illa svårt det är att ens själv ha en konsistent uppfattning om en bild så jag inser att det är en jätteutmaning du antagit, Kristian.

Troligen lär jag mig något på kuppen också...
 
Jag ställer givetvis upp!

Som jag ser det finns det två typer av "bra bilder". Dels de som av "massan" ses som bra. Ofta effektfulla bilder av olika slag, djup färgmättnad, kanske HDR, och liknande, men som kanske inte säger så mycket. Sen finns det bilder som rent tekniskt kanske inte är så perfekta, men där känslan gör bilden bra. Att sålla fram de förra torde inte vara så svårt. Gallra fram bilder med hög färgmättnad, hög kontrast, hög lokal kontrast/skärpa, en hyffsat stor yta i någon lite dovare färg och en lite mindre yta i en något grällare färg, gärna placerad hyffsat enligt gyllene snittet, så lär du få fram en bunt fototävlingsvinnare ;) Ok, jag medger att det är något överdrivet, men tror ändå att det kan bli, för att inte låta allt för pessimistisk, en utmaning att lyckas få ett datorprogram att identifiera vad som gör en riktigt bra bild.
 
Ok...fyra stycken är intresserade så här långt...någon mer som skulle vilja ställa upp? Behöver inte röra sig om mer än 10 minuters arbete i veckan! :)
 
Om det fortfarande är aktuellt är jag intresserad.
Framför allt av resultatet men också av att deltaga.

Jag är ingen expert på konst, bara intresserad, och om om mitt subjektiva tyckande kan tillföra något så ställer jag upp.
Hör av dig med detaljer isåfall.
 
ANNONS