Annons

Vad gör man i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

DenStoreGru

Medlem
Okej, om även katalogfilen med mina ändringar kan sparas som backup på annan plats är ju allt frid och fröjd. Tack igen för nybörjarkursen! Det ska bli kul att få hem programmet och köra igång.
 

Larus

Aktiv medlem
En undran från mej som har många bilder i jpg: kan man behandla dom på samma sätt som RAW-bilder i Lightroom? Är det i så fall lika smidigt som med RAW?

Funderar på att skaffa Lightroom 5 nämligen.
 

erro.se

Aktiv medlem
Ja, arbetsgången är i princip densamma. Råbilder har ju däremot lite mer utrymme för justeringar, t.ex. vad gäller att rädda högdagrar. Och en råbild har ju ingen fastslagen vitbalans, så den är enklare att justera än på en JPG. En JPG är ju redan en "färdig" bild, men den kan justeras en hel del. En råbild är inte färdig på samma sätt, och innehåller därför mer information och har därför lite större marginaler.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
JAG har en separat datadisk för mina bilder o (dokument o lite tjafs).
Denna disk är det enda jag gör backup på.

Jag vet inte om det är jättesmart men jag har även lrcat-filen på denna disk.
Med det räknar jag med att när disken är full så kan jag sopa den ren o börja om. Vill jag ha tag på de gamla bilderna så tar jag fram en av mina backup-diskar o kör direkt mot den. Den innehåller ju redan all LR-data o bilderna.

Alternativet som är mer troligt är att jag köper ytterligare en disk som har sina backup-diskar o sin lrcat-fil. Jag raderar alltså inte den gamla utan flyttar pekaren i LR till den disk o lrcat jag vill jobba emot.
 

Larus

Aktiv medlem
Ja, arbetsgången är i princip densamma. Råbilder har ju däremot lite mer utrymme för justeringar, t.ex. vad gäller att rädda högdagrar. Och en råbild har ju ingen fastslagen vitbalans, så den är enklare att justera än på en JPG. En JPG är ju redan en "färdig" bild, men den kan justeras en hel del. En råbild är inte färdig på samma sätt, och innehåller därför mer information och har därför lite större marginaler.
Jodå, jag har koll på RAW-formatets fördelar. Dock har jag många jpg-bilder sen tidigare, och skulle vilja kunna hantera dom på precis samma sätt som RAW-bilderna. Om det låter sig göras i Lightroom låter det ju idealiskt! :)
 

Simna

Aktiv medlem
Funderar också på att skaffa Lightroom 5, men...

Jag har mer och mer börjat använda ACR i CS5 och vill gärna komma åt samma ACR som finns i CS6 och CC. Om jag har förstått det hela rätt är det samma och mer kraftfulla ACR i Lightroom 5 som i CS6 och CC.
Vad jag funderar på är, måste jag spara bilden som PSD-fil efter jag har gjort mina justeringar i Lightroom 5 för att kunna fortsätta (om jag behöver det) behandla bilden i CS5?

Om jag har förstått det hela rätt så sparar man inte om bilden i Lightroom när man förser den med sökord, men är det likadant i Bridge och Photoshop? Jag menar, det är ju inte så bra att spara om en JPG-fil.
 

erro.se

Aktiv medlem
Om du använder LR för din "grundbehandling", men ändå behöver ta till Photoshop (eller nåt annat) så högerklickar du på bilden inne i LR och väljer "Öppna med Photoshop". De justeringar du gjort i LR appliceras då och denna redigerade bild "skickas" till Photoshop. Där kan du göra det du behöver. När du är fardig i Photoshop så avslutar du bara programmet och filen sparas då automatiskt brevid originalet, och importeras till LR.
 

Simna

Aktiv medlem
Om du använder LR för din "grundbehandling", men ändå behöver ta till Photoshop (eller nåt annat) så högerklickar du på bilden inne i LR och väljer "Öppna med Photoshop". De justeringar du gjort i LR appliceras då och denna redigerade bild "skickas" till Photoshop. Där kan du göra det du behöver. När du är fardig i Photoshop så avslutar du bara programmet och filen sparas då automatiskt brevid originalet, och importeras till LR.
Öppnar jag då RAW-filen? Har det ingen betydelse att ARC är av olika versioner i CS5 och Lightroom 5?
 

erro.se

Aktiv medlem
Om du kör LR 5 så måste du ha CS med motsvarande nivå av ACR har jag för mig.

Om du har en RAW-bild i LR där du gjort vissa justeringar, så kommer LR att rendera/framkalla den till en bitmapbild. Sen har jag för mig att den sparas som PSD/TIFF, beroende på vad du valt fär inställningar i LR. Denna PSD/TIFF öppnas sen i PS. Du gör justeringar i PS och de sparas till PSD/TIFF-filen. När du avslutar PS så kommer du tillbaka till LR och där importeras PSD/TIFF-filen så att du förutom din vanliga RAW-bild nu även har en PS-justerad PSD/TIFF.

Det är åtminstone så jag fattat det.
 

Simna

Aktiv medlem
Hmmm...
Jag tror att jag får ladda ner Lightroom 5 och testa.

Många tack för era svar!
 

erro.se

Aktiv medlem
Nej LR & CS behöver inte ha samma generation ACR.
Nej det kanske är så. Man borde ju inte behöva använda ACR i CS alls, eftersom det (väl?) är en "färdig-renderad" bild som skickas från LR till CS, nu när jag tänker efter.

Ändå har jag för mig att frågan om miss-match mellan ACR-versioner brukar dyka upp när det gälelr samspelet mellan LR och CS.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej det kanske är så. Man borde ju inte behöva använda ACR i CS alls, eftersom det (väl?) är en "färdig-renderad" bild som skickas från LR till CS, nu när jag tänker efter.

Ändå har jag för mig att frågan om miss-match mellan ACR-versioner brukar dyka upp när det gälelr samspelet mellan LR och CS.
Inte kanske, det är så.
Missmatchen består i att reglagen inte ser lika ut i LR som om man öppnar ACR som är kopplad till CS. Givetvis har dem också olika RAW-motorer och den senaste "bör" vara den bättre.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Där är så ja.
Har cs5 och lr5. Den säger till att mina justeringar inte är kompatibla med cs5 och rekommenderar därför att låta LR göra konverteringen först.

Vad gör jag i LR? Så här var iaf mitt arbetssätt igårkväll. Visar det eftersom de flesta nog inte använder system. Ibland använder jag dom, ibland går jag direkt på beprövade presets som jag sparar ifrån systemet jag jobbar med. Dock är det alltid handläggning ändå och nästan aldrig fortsatt jobb i CS.

http://www.youtube.com/watch?v=rFvqAdMV7HU&sns=em
 
ANNONS