Annons

Vad gör man i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Inte kanske, det är så.
Missmatchen består i att reglagen inte ser lika ut i LR som om man öppnar ACR som är kopplad till CS. Givetvis har dem också olika RAW-motorer och den senaste "bör" vara den bättre.
Med LR5 och Photoshop CC öppnas råfilen direkt i PS utan att först konverteras, så ni har rätt båda två :)
 

reboot81

Aktiv medlem
Jag menar, det är ju inte så bra att spara om en JPG-fil.
Korrekt. LR sparar bara JPG när du exporterar den, och då ligger ändå originalfilen orörd. LR rör aldrig originalfiler utan sparar bara förändringar på bilden och metadata i katalogen som är en databas med alla justeringar på bilderna. Så du kan redigera bilden om och om igen och lägga till metadata efter behag utan att slita på bilden!
 

Simna

Aktiv medlem
Korrekt. LR sparar bara JPG när du exporterar den, och då ligger ändå originalfilen orörd. LR rör aldrig originalfiler utan sparar bara förändringar på bilden och metadata i katalogen som är en databas med alla justeringar på bilderna. Så du kan redigera bilden om och om igen och lägga till metadata efter behag utan att slita på bilden!
Men hur är det i Bridge? Är det någon skillnad, för bildens skull, om jag högerklickar och väljer "File Info" eller om jag kryssar i en ruta till höger under "Keywords"?
 
ANNONS