Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har du för kikare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bryggarn

Aktiv medlem
Måste köpa ny kikare eftersom mig gamla zenith blivit stulen.
Har kikat lite på Pentax DCF-serie och Nikons Monarch-serie men jag måste erkänna att jag har dålig koll på vad siffrorna i specarna innebär.
Vill ha nåt stöt- och väderskyddat som inte är alltför stort utan att jag kan bära den med mig så mycket som möjligt. Gärna ljusstarkt. Budget inte över tretusen kr.
 
Sedan jag köpte en Canon kikare med IS (image stabilizer) så har alla andra kikare falnat.
Min brorsa har en dyr Swarowskykikare och när vi jämförde ångrade han att han inte köpt en kikare med bildstabilisering.
 
Jag har skrivit en kikarhandledning, främst för amatörastronomer men innehåller en hel del matnyttigt även för den som skall ha den till landobservationer.
Handledningen är inriktad på förstagångsköparen och jag har försökt att förklara begreppen på ett lättförståeligt sätt.
Håll till Godo!

http://www.soptunna.se/AG/Kikarhandledning.pdf

//Martin
 
Det var en bra länk, nu vet jag lite mer.
Ha kollat på Canons IS och de verkar intressanta. Kanske att jag får tänja min budget lite grann.
 
Bryggarn skrev:
Det var en bra länk, nu vet jag lite mer.
Ha kollat på Canons IS och de verkar intressanta. Kanske att jag får tänja min budget lite grann.

Du kommer inte att ångra dig, jag har haft minst 20 kikare i olika prisklasser, men Canonen är i särklass. Jag har modellen som heter 10x30 alltså en av de minsta och billigaste.
 
En tub.
Focus Nature-Scope 20-60x70. Bra att kunna zooma in för att komma riktigt nära.

Samt en skarp och ljusstark 8x40 av ett udda märka "Luxon"

Bägge två var billiga och duger utmärkt för mig att skåda med. Jag tycker inte att det är särskilt motiverat att lägga ned jättemycket mer pengar. Bättre grejor kostar en hel del och är egentligen marginellt bättre, i alla fall för mig.

IS-kikare är nog en mycket god idé. Jag har aldrig testat någon. Stabilisering kan jag tänka mig att satsa på vid ev. byte. Verkar mycket prisvärt.

Mvh J O
 
ANNONS