** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonaseriksson

Aktiv medlem
Hej!
Igår, söndag, var jag ute och fotograferade vid en sjö. Jag råkade halka bakåt på en isfläck och tappade greppet om stativet med kameran. Kameran (Nikon F2A) föll ner i vattnet tillsammans med stativ och objektiv (Nikkor 4/200mm).
Objektivet är helt förstört men kamreran räddade jag, dock funkar inte exponeringsmätaren.
Jag har bytt till nya batterier men den funkar ändå inte.
Undrar nu om någon vet vad jag skall göra.
Ska jag lämna in den på reparation? vart? vad brukar det gå på? eller finns det något annat man kan göra?

mvh
Jonas
 
Låt det tork tork och åter torka om du inte tänkt lämna in det på rep i så fall ring dom på en gång och hör vad du ska göra.
 
Jag tror att det är bäst att ge kameran en rejäl genomsmörjning efter att den har badat. Om slutaren har tyggardiner kanske den behöver servas också.

Min kompis kastade sin Olympus OM-1n i Östersjön, han lämnade in den på Kameradoktorn så fixade de både objektiv och kamerahus.

Var glad att du hade en gammal mekanisk kamera, hade du haft nåt modernt så hade det inte varit nån ide att ta upp den ur vattnet ens....
 
Var glad att du hade en gammal mekanisk kamera, hade du haft nåt modernt så hade det inte varit nån ide att ta upp den ur vattnet ens....

Vad snackar du om?

så länge man ser till att fixa prylarna så snabbt som möjligt så borde det lösa sig...Speciellt när det var en sjö den badade i.

Det bästa är att låta kameran bada tills man kan göra nåt åt saken...men ta ur batterier. Åk till macken fort som satan och köp litervis med destillerat vatten och bada den i det. Sen ska man givetvis lämna in kameran.
 
Är objektivet verkligen helt förstört? Jag tappade en Nikkor 28/2.8 i en bäck på Island så det kom in vatten även mellan linserna. Objektivet var oanvändbart men efter en veckas blås på bilens instrumentbräda var det som nytt igen.
 
Walle skrev:
Vad snackar du om?

så länge man ser till att fixa prylarna så snabbt som möjligt så borde det lösa sig...Speciellt när det var en sjö den badade i.

Förlåt, det går säkert att sätta i splitter ny elektronik och ha kvar det gamla skalet.
 
Om objektivet fått in vatten, kan antireflexbehandling och andra special lager på linserna släppa, även om det har plockats isär och rengjorts av auk. verkstad. Det kan komma problem senare med åren. Tyvärr...

Hör med Lasses Kameraservice, i Saltsjö-bo som är Nikon Auktoriserad verkstad, mycket bra folk där med fin och lång erfarenhet av Nikon.

Annars kan jag bara önska lycka till, va som annars anses om fotografisk utrustning som hamnat i vatten är att det kan bli svårt att få den bra igen.

/M
 
Förlåt, det går säkert att sätta i splitter ny elektronik och ha kvar det gamla skalet

Elektroniken är inte så känslig som du har fått för dig...så länge som man tar ur batterierna. Sötvatten är mindre skadligt än saltvatten. Så länge man ser till att skölja elektroniken grundligt i destillerat vatten så brukar det inte vara några problem.

Jag vet en som sumpade sin laptop i östersjön...behöll den under vatten i en hink tills han kunde bada den i destillerat vatten. Laptopen funkar utmärkt.
 
Mina erfarenheter av badad elektronik typ mobiltelefon o sånt är att den dör.
Min badade nalle såg inte kul ut på kretskortet :-(
 
Gunnar: lossade du batteriet och såg till att skölja den ordentligt med destilerat vatten, utan att låta den torka innan du sköljde den med dest-vatten? ;)
 
lukin skrev:
Förlåt, det går säkert att sätta i splitter ny elektronik och ha kvar det gamla skalet.

Nu är du larvig!!

Jag råkade knuffa i en Canon D60 i plurret i somras. Ur med batterierna och tork en vecka så gick den igen. Felfritt. Bara några yttre skråmor i plasten påminde om händelsen!

Fast den kanske inte var "tillräckligt elektronisk"...?
 
gundj skrev:
Mina erfarenheter av badad elektronik typ mobiltelefon o sånt är att den dör.
Min badade nalle såg inte kul ut på kretskortet :-(

Jo, en liten familjemedlem här skickade ner allt elektroniskt till våra sköldpaddor en tid. Alla mina badande nallar har stendött, fjärrkontroller och vanlig trådlös telefon gick att få liv i genom att torka.. Enda kameran som fick bada var en kompaktsak, den glömde jag ju att testa innan den åkte till tippen. Valde hel elektronik och gav bort sköldpaddorna till slut.
/Lotta
 
Min erfarenhet av elektronik (ej kameror) i väta är att kretskort blir fuktskadade vilket leder till att ledare förstörs alt. kan förstöras. Alltså inte elektroniken i sig.

Är det något mer affärskritiskt än en fjärrkontroll så skulle jag absolut gå igenom den även om den funkar bra.
 
Walle skrev:
Gunnar: lossade du batteriet och såg till att skölja den ordentligt med destilerat vatten, utan att låta den torka innan du sköljde den med dest-vatten? ;)
Det var t o m avbrända ledningar på kretskortet och rejäla brännskador vid batteriansluytningarna så den var rejält död.
Men jag kan tänka mig att elektronik med batterier med lägre kapacitet kan överleva.
Ett batteri med 1000mAh klarar ju att ge en rätt rejäl ström under en kort stund.
 
Om du vill försöka få ut något på försäkringen så kom ihåg att det måste ha varit en yttre händelse som påverkat. En isfläck borde gå.

Det klassiska exemplet är:
Du vrickar foten och säger att du vrickat foten - ingen ersättning.
Du vrickar foten och säger att du trampat i en grop och vrickat foten - ersättning eftersom gropen är en yttre händelse.

Ibland kallas det "yttre och oförutsedd händelse"
 
ANNONS