Annons

Val av kamera???

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna T

Medlem
Jag är en amatör fotograf som inte vet viklen kamera jag ska köpa, jag använder mig nu av en FujiFilm Finepix S602. Men är inte riktig nöjd. Har alltid fotat med Canon innan. Nu funderar jag på att köpa en D30 eller D60. Vilka objektiv ska jag välja till respektive kamera?
Jag söker nåt i stilen 28-200mm.
Det jag saknar mest på Finepixen är bländar intsällningen. Den har max bländare 11, på så sätt är det svårt att få ett liten skärpedjup. Den är heller inte bra att använda i svagt ljus eller på rörliga motiv.
Hoppas nån kan hjälpa mig i val av kamera och objektiv.

Mvh Anna
 
D30/D60 har samma storlek på sensorn, så samma objektiv är lämpliga på båda.

Anna T skrev:
Det jag saknar mest på Finepixen är bländar intsällningen. Den har max bländare 11, på så sätt är det svårt att få ett liten skärpedjup.

Det är största bländaren (minsta siffran) som ger kortast skärpedjup, inte minsta (största siffran).

Att det är svårt att få till kort skärpedjup med finepixen beror på att sensorn är så liten.
 
Om du vill ha förslag på kamera och objektiv så skulle det underlätta om du talade om hur mycket pengar du kan lägga ut.
 
Nya kamerahus finns då 300D och 10D (10 000:- resp 15 000:- i sverige..lägre pris i tyskland)

Objektiv, vill du ha från 28mm till 200mm bildvinkel så måste du ha minst två objektiv.

Sigma 18-50/3,5-5,6 DC
Sigma 55-200/4-5,6 DC

Skulle täcka behovet + att det skulle ge mer tele..du får tänka på att du måste gångra brännvidden med 1.6 för att få fram samma bildvinkel som med en fullstor sensor.

Alternativ så finns 300D i packet med 18-55/3,5-5,6

En annan sak är att inga av dessa objektiv kommer ge riktigt bra bildkvalitet då det är billiga objektiv.

Men de är lättaste/billigaste sättet att få de brännvidderna du önskade inom budget.

Ska du täcka hela området från 28 till 200mm med riktigt bra objektiv så hamnar vi på en helt annan prisklass.
 
Kan du vänta till PMA i mitten av februari så slipper du upptäcka att kameran du nyss köpte blivit ersatt av en bättre och billigare modell...
 
Skulle du köpa en 300D för 8849:- så skulle pengarna räcka till flera fina objektiv oxå.

Tamron 17-35/2.8-4 Di (5000:)
Tamron 28-75/2.8 Di (4000:)
Sigma 70-200/2.8 EX HSM (8000:)

Tyvärr hamnar du över budget även med den kombinationen..men du skulle få en riktig fin utrustning från motsvarande 27 till 320mm.
 
ANNONS