Annons

Varför bara Nikon och canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

klasg

Aktiv medlem
Varför är alla (nästan) på den här sajten Nikon eller Canon freak. Själv har jag en Minolta och den tycker jag fungerar utmärkt. Minolta är det kameramärke som har fått flest utmärkelser av EISA och TIPA de senaste åren om inte jag mins fel. Möjligen eller snarare HAR Nikon och Canon fler begangnade tillbehör men är verkligen kamerorna bättre? Vilket kameramärke gör bäst kameror (inte bäst optik). Jag är på väg att byta upp mig.:rolleyes:
 

spn

Aktiv medlem
Kan bero på att beg Marknade är stört inom Canon och Nikon.
Jag har köpt min Nikon D1 trivs förbannat bra med den.
 

gunte

Aktiv medlem
Jag tycker att det finns det mesta man behöver när det gäller begagnade Minoltagrejer..Att det finns mer Nikon och Canon beror nog på att dom tröttnar på sina grejer fortare eller att dom inte kan bestämma sig för ett märke,hehe.....
Ska du byta upp dig Klas så utgår jag ifrån att du byter till en annan Minoltamodell..att byta upp dig gör du ju inte om du byter märke,du byter bara system...
mvh/gunte..
 

gunte

Aktiv medlem
Hasse:Att blanda in Nikon D1 i sammanhanget är inte relevant,sinnessjuka priser som saknar all verklighetsförankring..möjligvis om skryt är något viktigt...
mvh/gunte..
 

spn

Aktiv medlem
Inget skryt,

Jag har provat F100 ochså , tycker den alldes utmärk, Valet av nikon var ganska enkelt.
Beg är största urvalet + flesta som fotoar på tävlingar (dragrace) har Nikon el Canon.
Har man ett märket innan så gillar väl det bättre än andra.
Minolta mina ögon kommer jag aldrig köpa.
,Har provat Image 7 var inte alls njd med sökaren.Jag hade pentax innan så tänkte jag gå över till en digitalkamra. Pentax kostar runt 80 000 ( Systemkamra) så fick jag nog av Pentax.

Där emot en Nikon F100 kommer nog inhandlas senare
Om du tänker på min signa tur så tagit den från min email .Sen råka jag "ramla" över en Nikon D1 till ett bra pris. Efter som det var min drömkamra så slog jag till. Vilken är din?

Ska man handla en kamra så vara en som trivs med inte vad andra tycker.

mvh:)
 

Maverick28

Aktiv medlem
Minolta kontra övriga märken...

är ett kärt ämne...

Valet för mig var lätt... Canon eller Nikon.
Däremellan var det svårt.. ville ha en F90X men Nikon Sverige ville inte ge mig någon rabatt och då skulle dne kosta 4-5000 mer för ett kamerahus jämfört med en Canon Eos 5 och därtill dyrare gluggar.... Valet blev en EOS 5 som hängt med under IDIOT förhållanden (6 mån i dammigt Bosnien samt i ett antal fotojobb i regn) utan att ha mankilerat..

Att bara gå på antalet Tisa Och andra utmärkelser är fel..
1 För att komma ifråga för dem måste man presentera nya modeller hela tiden då nya kameror bara har chansen.

2 "vansinniga" funktioner som ögonakriverad af små sjuka svindyra minnesmoduler och andra "plottriga" funktioner belönas..
Går man dokc in på AF så ligger Minolta efter jäm,fört med framförallt Canon. En förklaring är att Minolta var först med ett AF system som de hållt fast. Det gör att de får svårt att bygga lika snabba AF som ex Canon (där har även Nikson haft svårt att hänga med efter EOS 1 laseradade men kom ifatt till viss del med F5 och gick om elelr ligger jämsides med Silent Wave obj (det heter de väl eller)). Som ette xempel på detta.. Hur många proffesionella sportfotografer använder Minolta?? hur många HAde Canon och hur många hade Nikomn??

Går vi tillbaka några år skulle det nog varit > 1% Minolta Ca 70% Canon och 30 % Nikon (nu talar vi OS och liknande) Idag ligger det nog mellan 40-50% nikon och 50-60% Canon.

Summa Summarum
Minola är vbilliga lite "enklare" kameror för amatör och avancerad amatör

Nikon och Canon har proffsegmentet och avancerade amatörer men är också därigenom bra på att göra amatör kameror.

Detta är en naturlig utveckling och uppdelning av marknaden som jag tror tillverkarna har nöjt sig med....

Kanske det är där svaret till varför det finns många Nikon och Canon fans är här.. Detta stället lockar avacncerad amatör och högre..

Sedan är det min erf att Minolta "fans" är mer "troende" och VÄGRAR erkänna att canon och Nikon kan avra bättre.. medans den som har en Nikon eller Canon kan säga "att nja min är rätt okej men jags kulle vilja ha den och den funtkionen av det märket". Likadant kan de sistnämnda oftats konstatera att det SÄLLAN för att inte säga aldrig på lkameran.. Utan mer på den som är bakom och e dålig bild beror sällan på skit på linsen utan snarare skit bakom huset...
Slut.. frågor???
:)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
klas_gidlof skrev:
Varför är alla (nästan) på den här sajten Nikon eller Canon freak. Själv har jag en Minolta och den tycker jag fungerar utmärkt. Minolta är det kameramärke som har fått flest utmärkelser av EISA och TIPA de senaste åren om inte jag mins fel. Möjligen eller snarare HAR Nikon och Canon fler begangnade tillbehör men är verkligen kamerorna bättre? Vilket kameramärke gör bäst kameror (inte bäst optik). Jag är på väg att byta upp mig.:rolleyes:
Vad för funktion saknar du på din nuvarande kamera?
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Minolta känns plastiga och känns inte som en seriös kamera. Skulle inte köpa en sådan. Dessutom har inte Minolta kunnat fixa fram en blixtsko som passar till en vanlig studioblixt-sladd. Detta hoppas jag min syrra gör ett inlägg om som drabbades av Minoltas fummel. Funderar själv på att byta från Pentax till Nikon. Det ger större möjligheter känns det som när det finns en stor marknad av tillbehör och objektiv. Dock är det viktigaste att man trivs med kameran och själv känner att man får bra bilder med den. Sedan spelar inte märket någon större roll.
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Anledningarna till att jag använder Nikon är två: 1) De flesta av mina kollegor använder Nikon och då blir det enkelt att låna grejer.
2) Jag gillar kameran.

Visst finns det både för- och nackdelar med alla system. Nikon är inget undantag. Men ska man ta åtskilliga hundra rullar om året finns det inte så många alternativ till Nikon och Canon enligt mitt sätt att se på det, speciellt inte om man vill behålla kameran några år.
Mitt ena F5-hus är sex år och det andra är tre år. F4-huset hann med runt 150.000 exponeringar innan det degraderades till reservhus.
Jag erkänner dock gärna att jag gillar Minolta som KONSUMENTKAMERA, inget annat. Har tidigare haft fyra Minolta-kameror varav min sambo har fått ärva tre.

SPN-Hasse - Att ha en D1 är en sak. Men ytterst få har verklig nytta av den. Handen på hjärtat - har du det?
 

StefanS

Medlem
Såna här trådar är farliga, då de oftast resulterar i något slags märkeskrig... Men ok: :)

>Maverick28:
>Sedan är det min erf att Minolta "fans" är >mer "troende" och VÄGRAR erkänna att canon och >Nikon kan avra bättre..

Hm, hur kommer det sig då att de flesta som jag hört argumentera för Canon eller Nikon inte haft särskilt starka argument att komma med.. Jag säger absolut inte att någon av dessa är dåliga, jag bara säger att många köper dem bara för att de kanske sett många andra använda dem, och hört mycket om dem, men utan att veta VARFÖR de skulle vara bättre (om de nu är det..).

>Likadant kan de sistnämnda oftats konstatera att >det SÄLLAN för att inte säga aldrig på lkameran.. >Utan mer på den som är bakom och e dålig bild >beror sällan på skit på linsen utan snarare skit >bakom huset...

Det här blev jag inte riktigt klok på vad du menar med; Att Minolta användare oftare skyller dåliga bilder på objektiv eller fotografen?
OM det är det du menar undrar jag hur insatt du är.. Vilket hus man använder är nästan det sista som avgör hur bra bilder man kan ta...


Jag kan konstatera ett par saker:
Jag har aldrig upplevt att det skulle vara några större kvalitétsskillnader mellan dessa 3 märken.

Det som kan nämnas är väl att Minolta har färre antal "pro" objektiv än Nikon & Canon (tror Nikon är den som har allra största utbudet av sånt). Här pratar vi dock om objektiv för 20 000 kr och uåppt, kanske 50 000 och mer ändå. De som är yrkesfotografer kan kosta på sig sånt, men för många -även avancerade- amatörfotografer blir det lite mycket pengar.

Begagnatmarknaden är större för Canon och Nikon, vilket gör det kanske enklare att hitta begagnade objektiv av ovan nämd typ, men det går att hitta till Minolta också, även om det kanske kräver lite mer tålamod.

Det jag vid flera tillfällen känt om Canon och Nikon, är att de säljer lite för mycket på namnet. Igen, inget ont om märkena - det är riktigt bra saker, men ofta kan man få någon motsvarande från Minolta till en billigare kostnad.
Likaså är det många som väljer Nikon/Canon bara för att det vet att de är stora och de sett yrkesfotografer använda dem och tror att det är ett måste om man vill ha bra bilder, men tittar man närmare på varför de valt t.ex. Nikon är för att Minolta inte hade det objektiven för 80 000 som fotografen ville ha, vilket då amatörfotografen kanske ändå inte har råd med.

Slutligen skulle jag bara vilja ge mitt personliga råd:
- Struna i vad f-n det står på kameran! Det är inte det som kommer att avgöra hur bra dina bilder blir. Ta det som känns rätt, som passar dig!


... vilken utläggning, hoppas ingen somnade... :eek:
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
StefanS - Det är ganska enkelt att se vilka som köpt sin kamera bara för namnets skull. Det är de som går omkring med obekväma original kameraremmar bara för att det fina märket står där! Har man sedan en vindjacka med kameramärket på så är man definitivt torsk.

Men visst måste man få vara märkesbög ibland. Det är väl som med bilar, vissa åker Volvo, andra åker Saab - och de vill sällan byta med varandra eller erkänna de andra märkets fördelar!

Förresten, sa jag att Nikon gör världens bästa kameror?

:D :D :D
 

spn

Aktiv medlem
Tjenar Gunnar.
Med tanke hur mycket jag framkallad för så tyckte det. Allternativ var skita ta så mycket foto.

Tycker bästa optiken (dyrast) är Nikon +trevliga hålla i samt ser trevlig ut. Prylbög ? vet inte. kanske, Men köper det jag vill ha.

Sen kolla jag även på beg marknade mer urval nikon el canon .Kolla bara i fototidningen el cyber photo.

Var meningen en F100 från början men så fick till ett bra pris.
Däremot påstår jag inte han ska köpa en D1.
Frågan var vilket märke eller?
Calle S fick veta att la när den kamran pgr den blev för dyr. Köp Canon annars.
 

Maverick

Aktiv medlem
Nåväl, som jag tidigare i flera trådar påpekat så är är begmarknaden tämligen begränsad när det gäller minolta. Utöver det så tycker jag inte att det skiljer särskilt mycket. Den Minolta utrustning som jag sammlat på mig under tio år fungerar utan anmärkning. De är slagtåliga, och det finns bra optik.

Minolta kan väl inte direkt beskyllas för att ha riktat sig mot yrkesfotografer tidigare. Så idén med att kolla på sportfotografernas utrustning känns lite fånig. Tyder mer på självhävdelseproblem än någon annat. Dock verkar det som Minolta numera försöker slå sig in på marknaden med yrkesutövande fotografer. Dels med huset Dynax 9 och dels har de tagit fram en del större objektiv i stil med 600mm/4.

Så enligt min åsikt finns det bara en uppenbar nackdel med Minolta och det är den begränsade begmarknaden. I övrigt är de jämbördiga med Canon och Nikon, fast något billigare i regel.

/Maverick
 

spn

Aktiv medlem
Calle.
Jag slog en pling känd fotohandlare.
fick veta att Pentax hade lagt ner projektet med digital kamra.
I somras när jag bestämde mig för att byta efter provat kompis F4 så fråga jag var digitalkamra av pentax skulle kosta.
Han sa att kamran kostar runt 80 000 kr.
Förstår du nu. annars kan du ringa 0730-48 92 76.
 
ANNONS