Makten
Aktiv medlem
Jag äger i dagsläget fyra kameror och en av dessa har så knepiga råfiler att jag börjat fotografera i JPG. Detta är faktiskt mycket befriande, om det blir rätt vitbalans vill säga. Vilket det ytterst sällan blir om man låter automatiken sköta saken.
I och med detta har jag även börjat fundera på det automatiska vitbalansen i de övriga kamerorna. Den brukar inte spela någon roll eftersom jag med dessa använder uteslutande råformat och kan justera efter tycke i efterhand. Men vid granskning visar det sig att tre av fyra kameror är helt genomruttet usla på att välja en "korrekt" vitbalans i allt annat än solsken och dagsljus. En av dem klarar det dock utmärkt, så det är tekniskt möjligt?
Kamerorna är Sony a7 II, Sony RX100 III, Ricoh GR II och Fujifilm X70. De tre förstnämnda beter sig ungefär lika dåligt även om Ricohn är sämst (vilket tragikomiskt nog sammanfaller med att dess råfiler är halvt oanvändbara på grund av helt andra färgstick som jag inte lyckas få bort). Fujin däremot, fixar i princip alltid en tillräckligt bra vitbalans direkt ur kameran. Tråkigt nog ger den också sämst skärpa eftersom objektivet är rätt uselt.
De tre dåligt fungerande kamerorna beter sig likadant i olika utsträckning. Vid fullt dagsljus och ingen eller liten molnighet lägger de sig snällt vid ungefär 5000-5500K och en aning åt magenta istället för grönt. Men vid mulet kompenserar de inte tillräckligt för det mer blå ljuset. Jag är inte säker, men jag tror att alla kameror dessutom har ett tak på 7500K för autovitbalansen. Det räcker näppeligen klockan 4 på en mulen vintereftermiddag. Det kan krävas 15000-20000K. Visst, ibland vill man ha "den blå timmen" just blå, men då ska vitbalansen inte stå på auto anser jag.
Är man istället inomhus eller under gatubelysning gör dessa tre kameror "samma fast omvänt", det vill säga de underkompenserar och väljer en alldeles för hög färgtemperatur vilket resulterar i att bilderna blir oanvändbart gul-röda. Här gör också små skillnader i vald kompenseringstemperatur väldigt stor skillnad i bilden och om kameran väljer 3000K istället för 2500K så är bilden så gott som oanvändbar.
Undantaget är Fujifilm X70 som gör exakt det den borde. På något vis hittar den något i bilden som borde vara neutralt och ställer vitbalansen därefter. Lysande!!! Plötsligt blir JPG användbart. Men varför klarar inte de övriga kamerorna detta? Man kan manuellt justera autovitbalansen, men eftersom det är "åt olika håll" beroende på var i skalan man befinner sig så funkar det inte i praktiken. Enda lösningen är att hela tiden ha med sig ett gråkort och försöka komma ihåg att använda det. Eller som nu när det är snö ute, vitbalansera mot den eller den mulna himlen. Eller höfta manuellt. Det funkar trots allt bättre än att låta kamerorna göra jobbet.
Jag är medveten om att alla dessa kameror har några år på nacken men jag betvivlar att det blivit bättre sen dess. Något är totalt feltänkt i hur mjukvaran försöker återge bilden. Varför i helsike har man inte en separat sensor för vitbalans nånstans på ovansidan av kameran? Jag undrar om inte Nikons första digitala systemkameror hade det; en liten halv-opak plastplutt uppe på sökarhuset.
Hur gör andra som fotar i JPG? Ställer ni vitbalansen manuellt hela tiden eller accepterar ni bilder med helt sjuka färgstick? Jag fattar inte...
I och med detta har jag även börjat fundera på det automatiska vitbalansen i de övriga kamerorna. Den brukar inte spela någon roll eftersom jag med dessa använder uteslutande råformat och kan justera efter tycke i efterhand. Men vid granskning visar det sig att tre av fyra kameror är helt genomruttet usla på att välja en "korrekt" vitbalans i allt annat än solsken och dagsljus. En av dem klarar det dock utmärkt, så det är tekniskt möjligt?
Kamerorna är Sony a7 II, Sony RX100 III, Ricoh GR II och Fujifilm X70. De tre förstnämnda beter sig ungefär lika dåligt även om Ricohn är sämst (vilket tragikomiskt nog sammanfaller med att dess råfiler är halvt oanvändbara på grund av helt andra färgstick som jag inte lyckas få bort). Fujin däremot, fixar i princip alltid en tillräckligt bra vitbalans direkt ur kameran. Tråkigt nog ger den också sämst skärpa eftersom objektivet är rätt uselt.
De tre dåligt fungerande kamerorna beter sig likadant i olika utsträckning. Vid fullt dagsljus och ingen eller liten molnighet lägger de sig snällt vid ungefär 5000-5500K och en aning åt magenta istället för grönt. Men vid mulet kompenserar de inte tillräckligt för det mer blå ljuset. Jag är inte säker, men jag tror att alla kameror dessutom har ett tak på 7500K för autovitbalansen. Det räcker näppeligen klockan 4 på en mulen vintereftermiddag. Det kan krävas 15000-20000K. Visst, ibland vill man ha "den blå timmen" just blå, men då ska vitbalansen inte stå på auto anser jag.
Är man istället inomhus eller under gatubelysning gör dessa tre kameror "samma fast omvänt", det vill säga de underkompenserar och väljer en alldeles för hög färgtemperatur vilket resulterar i att bilderna blir oanvändbart gul-röda. Här gör också små skillnader i vald kompenseringstemperatur väldigt stor skillnad i bilden och om kameran väljer 3000K istället för 2500K så är bilden så gott som oanvändbar.
Undantaget är Fujifilm X70 som gör exakt det den borde. På något vis hittar den något i bilden som borde vara neutralt och ställer vitbalansen därefter. Lysande!!! Plötsligt blir JPG användbart. Men varför klarar inte de övriga kamerorna detta? Man kan manuellt justera autovitbalansen, men eftersom det är "åt olika håll" beroende på var i skalan man befinner sig så funkar det inte i praktiken. Enda lösningen är att hela tiden ha med sig ett gråkort och försöka komma ihåg att använda det. Eller som nu när det är snö ute, vitbalansera mot den eller den mulna himlen. Eller höfta manuellt. Det funkar trots allt bättre än att låta kamerorna göra jobbet.
Jag är medveten om att alla dessa kameror har några år på nacken men jag betvivlar att det blivit bättre sen dess. Något är totalt feltänkt i hur mjukvaran försöker återge bilden. Varför i helsike har man inte en separat sensor för vitbalans nånstans på ovansidan av kameran? Jag undrar om inte Nikons första digitala systemkameror hade det; en liten halv-opak plastplutt uppe på sökarhuset.
Hur gör andra som fotar i JPG? Ställer ni vitbalansen manuellt hela tiden eller accepterar ni bilder med helt sjuka färgstick? Jag fattar inte...