Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varit med negativ eller upprörd situation vid gatufotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Råkade snubbla över den här videon:

Tycker fortfarande inte det är odelat bra med gatufoto på det här sättet, men den här killen verkade ändå ha en lite annan inställning och känsla än en del andra man sett.
 
  • Gilla
Reaktioner: afe

afe

Aktiv medlem
Råkade snubbla över den här videon:

Tycker fortfarande inte det är odelat bra med gatufoto på det här sättet, men den här killen verkade ändå ha en lite annan inställning och känsla än en del andra man sett.
Jag såg hela filmen, och den var klart intressant. Det fungerar nog inte att fotografera så i mindre städer, men han hade ändå en bra attityd och vet vad han håller på med.
 

HRL

Aktiv medlem
Aningen förvånande utvecklingar vid gatufoto/filmning...

Ett par år sedan, hade en idé om att göra en film om/med Stockholmsmiljöer. Tänkte börja med att känna mig för... kolla vad jag kunde hitta. Vid Hornstull pågick asfaltsläggning, rök, motljus, bilar & ångvältar. Hann inte mer än ställa upp kameran förrän en jättelik man i gul väst stormade fram mot mig och krävde att jag omedelbart slutade filma. Att försöka argumentera, eller ens föra ett samtal var omöjligt. Killen ångade av aggressivitet. Vrålande anklagade han mig för att vara spion (!!!) från ett konkurrerande asfaltsbolag. Dags att avvika.

Några kilometer senare började jag filma vid Slussenbygget (det hade inte hunnit så långt ännu). Tar inte lång stund innan nästa gula väst dyker upp med walkie-talkie i näven och förklarar att... här får jag absolut inte filma (iofs vänligt). Jag ifrågasätter och han för ett sprakande samtal i sin w-t med nån chef, som tydligen bekräftar att filmningen måste avbrytas.

Nu började jag bli aningen f-b. Hemma ringer jag upp byggledningen och ifrågasätter förbjudandet. Till min häpnad svarar personen att jag blivit felbehandlad - "vi vill att folk tar bilder av bygget". Han erbjuder mig sedan att komma in och filma överallt där jag vill ta bilder, "jag ordnar det, hör bara av dig".
Men vid det laget kände jag mig aningen tilltufsad, hade lite tappat lusten.
Förresten... jag är knappast dokumentärfilmare... jag gör videor med helt annan vinkling.

...Och om någon skulle vara intresserad går det att kolla videon "The light is strong" - här

https://filmfreeway.com/Thelightisstrong
lösen: FS3788
 
Senast ändrad:

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Inget bråk och jag hade inte ens tagit någon bild, men i San Diego för ett par år sedan är jag på väg ned mot hamnen för att kolla in USS Midway. Jag passerar en större officiel byggnad, typ ett konferenscenter eller liknade. Jag går bara förbi kåken och har kameran hängande på axeln.

En vakt säger lite kaxigt att jag absolut inte får fotografera byggnaden. Jag har lust att svara något syrligt, men gör det inte såklart.

Det är inte helt ovanligt att vakter i det landet resonerar och reagerar så när de ser folk med kameror. Jag har varit i USA ganska mycket, men bara varit med om det en gång. Och nu reser jag mest med billiga plastkameror typ Diana+. Ingen reagerar på sådana, förutom med ett skratt.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har skrivit det förr, och gör det igen: jag tror att man får betydligt färre problem med folk som inbillar sig att de kan förbjuda fotografering om man använder en mobiltelefon som kamera.
 

PMD

Aktiv medlem
Aningen förvånande utvecklingar vid gatufoto/filmning...

Ett par år sedan, hade en idé om att göra en film om/med Stockholmsmiljöer. Tänkte börja med att känna mig för... kolla vad jag kunde hitta. Vid Hornstull pågick asfaltsläggning, rök, motljus, bilar & ångvältar. Hann inte mer än ställa upp kameran förrän en jättelik man i gul väst stormade fram mot mig och krävde att jag omedelbart slutade filma. Att försöka argumentera, eller ens föra ett samtal var omöjligt. Killen ångade av aggressivitet. Vrålande anklagade han mig för att vara spion (!!!) från ett konkurrerande asfaltsbolag. Dags att avvika.

Några kilometer senare började jag filma vid Slussenbygget (det hade inte hunnit så långt ännu). Tar inte lång stund innan nästa gula väst dyker upp med walkie-talkie i näven och förklarar att... här får jag absolut inte filma (iofs vänligt). Jag ifrågasätter och han för ett sprakande samtal i sin w-t med nån chef, som tydligen bekräftar att filmningen måste avbrytas.

Nu började jag bli aningen f-b. Hemma ringer jag upp byggledningen och ifrågasätter förbjudandet. Till min häpnad svarar personen att jag blivit felbehandlad - "vi vill att folk tar bilder av bygget". Han erbjuder mig sedan att komma in och filma överallt där jag vill ta bilder, "jag ordnar det, hör bara av dig".
Men vid det laget kände jag mig aningen tilltufsad, hade lite tappat lusten.
Förresten... jag är knappast dokumentärfilmare... jag gör videor med helt annan vinkling.

...Och om någon skulle vara intresserad går det att kolla videon "The light is strong" - här

https://filmfreeway.com/Thelightisstrong
lösen: FS3788
Slussen kan eventuellt vara ett skyddsobjekt, men knappast med avbildningsförbud. Avbildningsförbud ska skyltas f.ö.
Gatorna vid Hornstull är knappast skyddsobjekt med avbildningsförbud.

I de situationer du beskriver kan man lämpligen be den upprörde att tillkalla polis som då får förklara att det i allmänhet är tillåtet att fotografera på offentlig plats i Sverige.

Om man råkar ut för en så aggressiv person som den i ditt första exempel så är det den personen som bryter mot lagen och kan straffas om den tillgriper våld så man behöver inte oroa sig. :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag såg hela filmen, och den var klart intressant. Det fungerar nog inte att fotografera så i mindre städer, men han hade ändå en bra attityd och vet vad han håller på med.
Jag är nog motsatsen till denne framfusige gatufotograf. T.ex. Var jag ett par dagar i Kyoto. Det hade varit kul att få bilder på Geishor och Maikos. Det fanns gott om turister som klätt ut sig men jag ville förstås fota de äkta. På järnvägsstationen när vi lämnar Kyoto ser jag en Maiko i full mundering. Jag frågar om jag får ta en bild, vilket man bör göra i Japan men hon svarar nej så det blev ingen bild. 😞
Jag tog en bild på en maiden-klädd tjej som gjorde reklam för något etablissemang i en korsning i Akihabara utan att fråga och det blev ett himla liv...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Aningen förvånande utvecklingar vid gatufoto/filmning...

Ett par år sedan, hade en idé om att göra en film om/med Stockholmsmiljöer. Tänkte börja med att känna mig för... kolla vad jag kunde hitta. Vid Hornstull pågick asfaltsläggning, rök, motljus, bilar & ångvältar. Hann inte mer än ställa upp kameran förrän en jättelik man i gul väst stormade fram mot mig och krävde att jag omedelbart slutade filma. Att försöka argumentera, eller ens föra ett samtal var omöjligt. Killen ångade av aggressivitet. Vrålande anklagade han mig för att vara spion (!!!) från ett konkurrerande asfaltsbolag. Dags att avvika.

Några kilometer senare började jag filma vid Slussenbygget (det hade inte hunnit så långt ännu). Tar inte lång stund innan nästa gula väst dyker upp med walkie-talkie i näven och förklarar att... här får jag absolut inte filma (iofs vänligt). Jag ifrågasätter och han för ett sprakande samtal i sin w-t med nån chef, som tydligen bekräftar att filmningen måste avbrytas.

Nu började jag bli aningen f-b. Hemma ringer jag upp byggledningen och ifrågasätter förbjudandet. Till min häpnad svarar personen att jag blivit felbehandlad - "vi vill att folk tar bilder av bygget". Han erbjuder mig sedan att komma in och filma överallt där jag vill ta bilder, "jag ordnar det, hör bara av dig".
Men vid det laget kände jag mig aningen tilltufsad, hade lite tappat lusten.
Förresten... jag är knappast dokumentärfilmare... jag gör videor med helt annan vinkling.

...Och om någon skulle vara intresserad går det att kolla videon "The light is strong" - här

https://filmfreeway.com/Thelightisstrong
lösen: FS3788
Kan det möjligen vara så att byggföretagens under-under-entreprenörer anlitat svart arbetskraft och därför inte gärna vill ha folk som dokumenterar det hela?
 

MattiasL

Aktiv medlem
Råkade snubbla över den här videon:

Tycker fortfarande inte det är odelat bra med gatufoto på det här sättet, men den här killen verkade ändå ha en lite annan inställning och känsla än en del andra man sett.
Intressant och lärorik film på många sätt. Alltid kul att se hur folk jobbar. Jag är dock kluven till fotografens attityd. Å ena sidan gillar jag att han interagerar med folk, och det verkar ju funka ganska bra. Å andra sidan känns det mer som en inövad taktik för att komma dit han vill än ett genuint intresse för människorna. Jag har själv inga problem med att förekomma i folks gatubilder, men det vete sjutton om jag hade känt mig så bekväm om jag var hans motiv, även om jag inte skulle ha några principiella problem med det.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Men för att svara på frågan, så har det inte hänt mig vid just gatufoto. Men jag och en kollega var ute och spatserade i ett villaområde i Florence, Arizona en gång. Han fick syn på en snygg gammal Jeep och tog en bild, och genast kom en rasande karl ut ur ett hus. Då hjälpte det varken att förklara sig eller be om ursäkt, vi skulle därifrån fortare än kvickt och visade vi oss där igen skulle han döda oss. Det la ju lite sordin på stämningen, och det var bara att lomma därifrån. Fem minuter senare jämnade det ut sig då en annan lite smågalen person kom fram till oss och bad om att bli porträtterad.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kan det möjligen vara så att byggföretagens under-under-entreprenörer anlitat svart arbetskraft och därför inte gärna vill ha folk som dokumenterar det hela?
Det är väl oftast de som har något att dölja som inte vill komma med på bild. Minns på 80-talet när jag strövade på Drottninggatan i sthlm och de illegala gatuförsäljarna gav arga blickar när man lyfte på kameran. Kom polisen så rafsade de snabbt ihop krimskramset och avvek från platsen.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Intressant och lärorik film på många sätt. Alltid kul att se hur folk jobbar. Jag är dock kluven till fotografens attityd. Å ena sidan gillar jag att han interagerar med folk, och det verkar ju funka ganska bra. Å andra sidan känns det mer som en inövad taktik för att komma dit han vill än ett genuint intresse för människorna. Jag har själv inga problem med att förekomma i folks gatubilder, men det vete sjutton om jag hade känt mig så bekväm om jag var hans motiv, även om jag inte skulle ha några principiella problem med det.
När jag var i NYC tidigare i år så såg jag den här fotografen, Trevor Wisecup, i Bryant Park. Han inte alls så påflugen som i filmen. Jag tror att vetskapen om att vara i fokus i en film påverkade honom att ta många fler bilder än normalt och spela lite inför kameran. Säker kan jag inte vara förstås.

Även om jag fann videon intressant så kan jag tycka att många av hans bilder som togs i den var rätt svaga. Han kan bättre om man kikar på hans Instagram.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Men för att svara på frågan, så har det inte hänt mig vid just gatufoto. Men jag och en kollega var ute och spatserade i ett villaområde i Florence, Arizona en gång. Han fick syn på en snygg gammal Jeep och tog en bild, och genast kom en rasande karl ut ur ett hus. Då hjälpte det varken att förklara sig eller be om ursäkt, vi skulle därifrån fortare än kvickt och visade vi oss där igen skulle han döda oss. Det la ju lite sordin på stämningen, och det var bara att lomma därifrån. Fem minuter senare jämnade det ut sig då en annan lite smågalen person kom fram till oss och bad om att bli porträtterad.
Jag hade varit sugen på att tillkalla polis om han hotade med dödligt våld. Men det kanske inte hade varit så lätt i praktiken.
 

MattiasL

Aktiv medlem
När jag var i NYC tidigare i år så såg jag den här fotografen, Trevor Wisecup, i Bryant Park. Han inte alls så påflugen som i filmen. Jag tror att vetskapen om att vara i fokus i en film påverkade honom att ta många fler bilder än normalt och spela lite inför kameran. Säker kan jag inte vara förstås.

Även om jag fann videon intressant så kan jag tycka att många av hans bilder som togs i den var rätt svaga. Han kan bättre om man kikar på hans Instagram.
så kan det alldeles säkert vara. Ändå lärorikt att se hur folk reagerar.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag hade varit sugen på att tillkalla polis om han hotade med dödligt våld. Men det kanske inte hade varit så lätt i praktiken.
Nja, i vilda västern får man passa sig och skynda sig iväg. Jag ger mig sjutton på att det finns någon stand your ground-lag som skulle ge honom rätt.
 

Martin F

Aktiv medlem
Inte gatufoto men blev filmad (med syfte att provocera mig?) av en person som trodde att jag filmade honom med min drönare. Han sa att han inte gillade att bli filmad på sin semester (jag var lite sugen på att fråga om han ville bli filmad övrig tid) och att han därför tänkte filma mig men när jag förklarat för honom att jag inte filmat honom så gav han sig iväg igen. Första gången någon reagerat, antagligen eftersom jag alltid går runt och frågar innan jag flyger om jag ser att det finns folk i närheten. Såg inte honom innan (skog ivägen).
 

PMD

Aktiv medlem
Nja, i vilda västern får man passa sig och skynda sig iväg. Jag ger mig sjutton på att det finns någon stand your ground-lag som skulle ge honom rätt.
Varken han själv eller hans egendom var hotade så jag tvivlar lite på att han skulle bli frikänd i en domstol (inte ens i Arizona) om han använde dödligt våld mot er.

Det finns dock gott om galningar med vapen i USA så det är en dålig strategi att komma med juridiska argument i en sådan situation.
Speciellt om man inte kan skjuta tillbaka. ;-)
 
ANNONS