Annons

Varning Falcon studioblixt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Djingen

Avslutat medlemskap
Hej alla jag har nyss avklarat ett fotojobb åt en postoreder firma i Stockholm.
Varav dom hade köpt blixtstudio paketet "Falcon eye" billigt pirat paket. Detta studiopaket går att köpa t ex. via Inwarehouse och cyberphoto.
Vad dessa butiker antingen inte vet eller håller inne är följande.

Att om man kopplar denna blixtenhet direkt via kabelanslutning kan förr eller senare blixten utan kontroll kasta ut en kraftig stöt från blixtenheten till din kamera.
Resultatet slutar i att om du har en digitalkamera går om du har tur som på min canon eos 10d säkringen, C:a 1000-1500 kr reparation.
Eller på mindre kameror hela kameran går åt skogen.
När man använder IR sändare till denna enhet är det inga problem alls allt går bra och blixten fungerar som den ska och inga skador sker på din kamera.
Det är synd bara att jag fick reda på detta problem efter att min 10d fick den stöten andra dagen i mitt fotojobb. Företaget köpte en IR sändare och grejjade en ny kamera, men så ska det inte behöva gå till.
Jag ska höra av mig till Inwarehouse och Cyberphoto senare för att rek. detta till sina köpare, att bara använda IR sändare till digitalkameror.
http://www.dito.se/ . var affären som berättade om detta problem med piratblixtar spec. från Kina.
Så var försiktiga om ni tänker på detta paket!
Visst med IR sändare kan jag rek. detta paket spec. för produktfoto mindre studiojobb för blixtarna funkar bra för sitt väldigt billiga pris C:a 3000 kr.
MEN IR SÄNDARE BARA! c:a 400-800 för en billig.

Mvh danne
 

Bilagor

  • rfalcon eye.jpg
    rfalcon eye.jpg
    58.1 KB · Visningar: 1,358
Tråkiga erfarenheter du fick. Det jag funderar på i ditt resonemang är hur du kommer fram till att detta är "pirat"-blixtar. I ditt fall borde det betyda att så länge du inte har Canon-prylar så är det pirat - eller??? Eller är Elinchrome inte pirat? Givetvis är detta inlägg lite O/T men ändå.

Mvh

Johan Maxe
 
Pirat är kanske inte rätt ord men själv nämner jag allt sånt som egentligen inte har egen verksamhet utan bara sätter sitt namn på nån pryl som är het för pirat. Det finns ju ett antal billiga blixtar numera och gissar att det är i stort samma innhåll med olika kåpor. Det är vad jag kallar pirat, de snor marknadsandelar med billiga skitsaker så att seriösa tillverkare går på knäna.

En fråga, riskerar man inte att IR-mottagaren går sönder? Eller går det på slavtändaren på blixten?
I det senare fallet kan man få problem om man försöker ta bilder med balanserat soljus.

Mvh
Maverick
 
sv:

Det går alldeles utmärkt att tända i min erfarenhet blixtarna med en "allmän" IR sändare eller den inbyggda blixten om man har en sådan. Dock har har jag inte testat utomhus fotografering.
 
Synk på Falconeyes SS110B.

Hej,
Vi har sålt ca.600 blixtar SS110B på ett år.
Av dessa så har 8 stycken varit felaktiga.Av dessa 8 stycken har 1 styck haft fel på
synkspänningen(5volt).Vi lämnar ett års utbytes garanti och därefter ett bra utbytespris.
Tyvärr så händer det att alla studioblixtar
(jag har sålt de flesta) har felaktigheter vilket
brukar märkas i början av användandet.

En IR-sändare för 395:- tar bort denna eventuella felkälla.
Hans Thomasson
 
Re: Radiosync är säkrare!

Maxieboy skrev:
För att undvika problem med höga syncspänningar så är det att rekommendera att köpa en radiosändare för att få säker blixtutlösning solsken eller moln natt som dag spelar ingen roll.
http://stores.ebay.com/Link-Delight...Access_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ5QQftidZ2QQtZkm
Kostar ett par hundralappar från Kina. Borde ingå i varje blixtpaket som säljes till lågpris.
Eftersom säljaren inte uppger sändarfrekvenser på ebay-sidan kan vi inte vara 100% säkra, men risken är mycket stor att de är olagliga. I Sverige (och Europa) är det endast ett fåtal frekvensband som är licensfria, tex 27MHz, 433MHz och 2,4GHz, där allmänheten får sända (med begränsad effekt). De PocketWizards som säljs utanför Europa ligger på andra frekvenser och är olagliga. Inte heller är dessa billiga sändare CE-märkta vilket är ett grundläggande krav för att elektrisk utrustning skall få säljas i/till EU.
 
Re: Synk på Falconeyes SS110B.

Hasset skrev:
Hej,
Vi har sålt ca.600 blixtar SS110B på ett år.
Av dessa så har 8 stycken varit felaktiga.Av dessa 8 stycken har 1 styck haft fel på
synkspänningen(5volt).Vi lämnar ett års utbytes garanti och därefter ett bra utbytespris.
Tyvärr så händer det att alla studioblixtar
(jag har sålt de flesta) har felaktigheter vilket
brukar märkas i början av användandet.

En IR-sändare för 395:- tar bort denna eventuella felkälla.
Hans Thomasson

Ett bra svar som förklarar allt .
 
Re: Re: Radiosync är säkrare!

Emil-G skrev:
Eftersom säljaren inte uppger sändarfrekvenser på ebay-sidan kan vi inte vara 100% säkra, men risken är mycket stor att de är olagliga. I Sverige (och Europa) är det endast ett fåtal frekvensband som är licensfria, tex 27MHz, 433MHz och 2,4GHz, där allmänheten får sända (med begränsad effekt). De PocketWizards som säljs utanför Europa ligger på andra frekvenser och är olagliga. Inte heller är dessa billiga sändare CE-märkta vilket är ett grundläggande krav för att elektrisk utrustning skall få säljas i/till EU.

Dessa sändare har 433,9Mhz frekvens och torde vara helt OK att använda i Sverige. Det är samma frekvens som det är på radiosändare från Svenska underleverantörer fast till en 1/4 del av priset.
Kanske just för att dom inte har någon CE märkning. Men det kan man väl ha överseende med!
Kommer farbror Blå och haffar en för detta fruktansvärda brott så får man väl inte mer än någon månad på hotell för överträdelsen.
 
Re: Re: Re: Radiosync är säkrare!

Maxieboy skrev:
Dessa sändare har 433,9Mhz frekvens och torde vara helt OK att använda i Sverige. Det är samma frekvens som det är på radiosändare från Svenska underleverantörer fast till en 1/4 del av priset.[...]
Om du säger det så...

Som jag skrev i mitt förra inlägg så framgår detta inte av annonsen på Ebay, därav mitt tvivel. De flesta liknande utrustningar som säljs utanför Europa arbetar inte på de i Europa fria frekvenserna, helt enkelt för att de inte är fria utanför Europa. USA t.ex. har helt andra fria frekvenser (ja, jag vet att det här är en kinesisk annons). Jag tror inte du riskerar hotell, möjligen får du hala upp plånkan...
 
va 7£, en hundring alltså. Stod inte så mycket om den men vad gäller för den? Jag syftar alltså på Ebaylänken, den undre med bara en kanal. Ngn som har en aning om dess prestanda? Hur många "blixtmottagare" följer med tror ni? Alltså triggers för blixtarna eller är det de som kostar sju miljoner styck...annars är det ju löjligt billigt och då köper jag direkt.
 
raskolnikov skrev:
va 7£, en hundring alltså. Stod inte så mycket om den men vad gäller för den? Jag syftar alltså på Ebaylänken, den undre med bara en kanal. Ngn som har en aning om dess prestanda? Hur många "blixtmottagare" följer med tror ni? Alltså triggers för blixtarna eller är det de som kostar sju miljoner styck...annars är det ju löjligt billigt och då köper jag direkt.

Jag har ett sett motsvarande denna:

http://cgi.ebay.com/FM-Wireless-Rad...hZ010QQcategoryZ30086QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Den kostade ca 170:- SEK hemburen till dörren, två kanaler. Den betår av en sändare till kameran och en mottagare till studioblixtar. denna modellen har inget inbyggt batteri i mottagaren utan får spänning via kabeln till blixtarna. Det finns andra typer också så att man kan ha blixtrna utomhus eller koppla utlösaren till en standard extern kamerablixt typ SB600 - SB800 osv. Många bra alternativ.

Detta är den batteridrivna modellen:

http://cgi.ebay.com/Radio-Slave-Wir...hZ010QQcategoryZ30084QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Ungefär samma pris, skilljer från dag till dag.
 
hur många triggers är det med den batteridrivna? spelar inte så stor roll förvisso,går ju köra tvåan på slav.... hur lång är räckvidden, rätt less på att snubbla över tio meter kabel...
 
hittade på kaffebrus för 400:- känns lite säkrare kanske.

Fråga till. Reflexskärm silver vit eller guld silver??? Skulle vilja haft en guld/vit men finns inte. Så vilken av ovanstående är bäst att köra? Ska användas ute samt inne i ministudio, hur stor är lagom? Ska med i ryggsäcken vid friluftsaktiviteter...
 
Du får alltid ett set, en sändare och en mottagare. Du kan köpa till extra mottagare. Standard AAA 1,5volt batterier i mottagaren och 12volt 23A batteri i sändaren. Räckvidd med nya batterier ca 30 meter utomhus och ca 15 meter innomhus. Funkar klockrent i studion och ute on location. Jag har inte behövt byta battrier ännu har haft dem sedan ett år tillbaka. Det finns en modell som har hotshoe inbyggd så att du kan montera din Sigma blixt på den direkt och placera allt på ett stativ med 1/4" gänga.

http://cgi.ebay.com/Wireless-Slave-...hZ010QQcategoryZ30084QQtcZphotoQQcmdZViewItem
 
Reflexskärm i set om 5 st i en är den bästa och mest prisvärda. Silver ger lite hårdare skuggor och vitt ger mjukare. Svart är bra att skugga med och guld ger fin solbränna på modellerna!

Mitt råd är att du köper en som är 1 meter i dia och innehåller 5 st skärmar i en i praktiken. Det är lätt att vika ihop till en dia på ca 30cm.
 
23 A är en batterityp

Emil-G skrev:
Ett batteri som lämnar 23A? Nej, jag tror inte det...

Det är lika mycket som matarledningen in i din villa lämnar. Tro inte på allt som står på nätet...

Innan Du säger att man inte skall tro allt som står på nätet så kanske Du borde kolla fakta först...

/Jörgen
 
Man lär så länge man har lever...

Det är dock skrivet på samma sätt som man brukar ange maxkapacitet på strömförsörjningar, kolla på baksidan av din mobiltelefonladdare, tex 5V 0,5A.
 
Emil-G skrev:
Man lär så länge man har lever...

Det är dock skrivet på samma sätt som man brukar ange maxkapacitet på strömförsörjningar, kolla på baksidan av din mobiltelefonladdare, tex 5V 0,5A.

Ditt uttalande grundar sig fortfarande på bristande erfarenhet. Man specificerar INTE batterier som inte är uppladdningsbara med ström och spänning. Detta görs normalt bara på ström/spänningskällor. Data för uppladdningsbara batterier anges ofta i Ah tillsammans med typspänningen, detta kan även ibland anges på icke uppladdningsbara batterier.

Återigen kolla upp Dina fakta.....

/Jörgen
 
ANNONS