Annons

Vilka objektiv har ni med på resan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer5

Avslutat medlemskap
Vilka objektiv man vill har med är väl självklart - alla.

Något vidvinkligt, något normalt och något vädertätat känns väl mest logiskt? Kriterierna är att det inte ska ta upp plats och vikt. En superzoom är bara att glömma, då kan jag lika gärna ta med en kompaktkamera.

DA 16-45, 50mm 1,4 samt 50-200 wr eller takumar 105 2,8 känns mest troligt just nu.

Väntar mig inte regn i Grekland, men 18-55 wr VS 16-45?

Den ultimata resekombon hade väl varit DA 15, 40 och 70. Men den är tyvärr bara att glömma.


Vilka objektiv brukar ni ha med, och hur tänker ni kring brännvidder?


Vad man vill ha med sig beror på hur man reser och vilka objektiv man har samt vad man tänker fotografera.

Om man inte vill ha en superzoom på resan då får det väl bli det som man själv tycker om att foto med och som passar för resmålet så det är svårt att tala om vad du skall välja.
 

PMD

Aktiv medlem
Vadå? Räcker inte telefonen? Det går ju att digitalzooma.
Den räcker alldeles utmärkt för många. Jag skulle tro att det tas betydligt fler bilder numera när nästan alla har en kamera med sig hela tiden. De flesta människor som nu tar bilder med sin mobiltelefon skulle aldrig släpa på en kamera ens en bråkdel av tiden bara för att kunna knäppa kort.
 

PMD

Aktiv medlem
På mina senaste längre resor hade jag med mig systemkamera och lång telezoom (100-400) eftersom jag skulle fotografera vilda djur under delar av resorna. Sen hade jag desutom med mig en kompaktkamera (Canon G7) för allmänt fotograferande (då fick systemkamerautrustningen vila på hotellrummen). Det är mycket bekvämare att använda en kompaktkamera när man ska göra annat än bara fotografera.
 

Christer5

Avslutat medlemskap
Att ta med sig en kompaktkamera är klokt för allmän fotografering då det är jobbigt ibland att släpa med sig systemkamera utrustningen.

Då kan man välja dag för dag vad man tycker sig behöva för utrustning.

Själv använder jag till min Canon EOS 50D ofta Canon EFS 15-85 IS USM som jag tycker räcker till för allmänt foto.

Tar även med mig ibland Canon 70-300 om tror att jag kommer att använda det.
 

mindmeld

Aktiv medlem
Att ta med sig en kompaktkamera är klokt för allmän fotografering då det är jobbigt ibland att släpa med sig systemkamera utrustningen.

Då kan man välja dag för dag vad man tycker sig behöva för utrustning.

Själv använder jag till min Canon EOS 50D ofta Canon EFS 15-85 IS USM som jag tycker räcker till för allmänt foto.

Tar även med mig ibland Canon 70-300 om tror att jag kommer att använda det.
Helt klart, kör med en som funkar i extrem värme och kyla samt under vatten, Har ingen vädertätad slr så den vill man inte gärna ha med på stranden eller när man snorklar ;)
 

riesen1970

Medlem
som sagt... helt beroende på vad du ska fota! personligen skulle jag packa litet och lätt men macron är självklar!
 
ANNONS