Annons

Vilken är absolut bästa proffs kompaketen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, fast kan välja tid och bländare manuellt har man ju ingen större nytta av expkomp.

På min första analoga systemare hade jag ingen expkomp. Då kunde man mycket riktigt kompensera med ISO-inställningen och lura kameran för filmen låg ju fast på t ex 100. Det blir ju riktigt samma sak på en digitalare.
 
Menar du att den nämnda kameran har M exponering?



Jag tänkte att man i "P" ("Programautomatik" antar jag att det handlar om) har såklart väldans storstor nytta av exp,kompensation.

Kan man inte kompensera på ngt vis i en kamera så duger den endast som slamskamera i mina ögon..

MVH Niclas,
 
Usch, vi lägger ner.

Jag tror vi menar samma sak men skriver lite runt varandra,
 
Ja det är möjligt att vi gör;)

Jag är lite nyfiken på den kameran.

Men jag hittar ingen info om den har exp,komp, utan en sådan och "bara P" så kan man inte göra ngt mer manuellt än att vandra upp och ned på tider/bländare med samma automatiska exponeringsval av kameran.

Tror nog inte den är för mig ändå..

MVH Niclas,
 
Att ändra ISO-inställningen förändrar ju faktiskt sensorkänsligheten (eller iallafall den upplevda känsligheten) och kompenserar inte exponeringaen alls.
I en film-kamera har du ju fortfarande din ISO100/21 film i fast du exponerar efter ISO 50 eller 200 t ex.
Sâ i en digitalare är det exponeringskompensation som gäller om du inte har M-läge.
 
Ja, du har nog rätt där Gunnar. I alla fall om vi jämför analog/digital rakt av.

Men en slags kompensation blir det ju eftersom du använder samma tid & f och en mer känslig sensorinställning.. jaja..
 
Niclasfoto skrev:
A & P hjälper ju lite om det inte finns ngn slags exponeringskompensation, finns det?

Kan ju kompensera med ISO,inställningen,, finns det en manuell ISO,inställning?

Det finns både exponeringskompensation (+-2,0EV), manuell ISO (80,100,200,400), bracketing och M läge - allt som kan tänkas behövas.

Angående hög brus... ja. Å andra sidan är den inte så värst högre än på andra kompakter där manska undvika fota på ISO 400. Men i skillnad från dem kan man använda lägre ISO pga optisk IS (för stilla motiv naturligtvis).

Ja tycker faktiskt att det är få kompaktkameror (om någon) som slår LX-1 vad gäller "pro"-finesser.
 
Jaha, så bra. Då ær den rættså komplett med andra ord.

Då får du komplettera ditt tidigare inlægg, det var dær jag utgick ifrån;)

MVH Niclas,
 
Det finns bara en kompakt med "stor" sensor vad jag vet, ( 21 mm) och det är Sony som har den, R1 heter modellen.
 
Niclasfoto skrev:
Då får du komplettera ditt tidigare inlægg, det var dær jag utgick ifrån;)

Exponeringskompensation och manuel ISO har de flesta kompaktkameror därför ansåg jag att det inte var nödvändigt att presentera specarna. Om du intresserad av de fullständiga specarna kan du alltid kolla på dpreview.

pellepiano skrev:
Det finns bara en kompakt med "stor" sensor vad jag vet, ( 21 mm) och det är Sony som har den, R1 heter modellen.

Jag skulle inte kalla den "kompakt". Du måste ha rätt stora fickor för att kunna stoppa den i dem, som Martin önskade. ;-)
 
ANNONS