Annons

vilken kamera skall välj?

Produkter
(logga in för att koppla)

zacken542

Avslutat medlemskap
Hej
vad är det naturliga steget för att uppgradera en 600D?
kör mest med 100-400L och fotar fåglar

Sven Åke
 
Nästa steg torde vara en 7D, men den har hängt med ett tag och det är inte helt omöjligt att det kommer en uppföljare. Jag skulle vänta till efter Photokina (som är om två veckor) och se vad som är visat då :)
 
Håller med om att 7D är ett bra val som nästa steg. Men vänta inte, det har snackats om en uppföljare i minst 1,5 år, mycket snack alltså;) Dessutom fick 7D ny firmware för ett lite tag sedan...

Som jag såg någon annan svarade på samma fråga för ca 1,5 års sedan, "du kan inte ta bilder idag med morgondagens kamera, bara med de som finns nu".
 
Du har åtminstone 3 val om du vill stanna hos Canon.

1. Köp en 7D ny eller begagnad. Du behåller 1,6 förlängningen och får en betydligt bättre kamera.Fast många gillar inte bruset. En synvilla vid 100% anser jag men många håller inte med.
2. Köp en 1DMKIV begagnad för cirka 25`och få en riktig proffskamera med bra följande fokus och många bilder per sekund. Många begagnade har få bilder på räknaren. Håller i många år framåt rent tekniskt.
3. Köp en 5DMKIII med suveränt AF men med bara 6 FPS. Samtidigt är bildkvaliten bland det bästa Canon kan prestera för tillfället. Fast du måste komma närmare förstås och klarar inte AF på 8 som du gör med !DMKiV.
 
1d SERIEN !

Jag vet inte hur stor plånbok du har och vad du känner kan vara det viktigaste men jag tror att en 5da kan vara för seg ? om inte för seg så kommer du att få bättre resultat med 1d serien när du fotar fåglar.

du kommer en lite bit längre bort med tanke på aps-h formatet men jag tror att det gör mindre.



7d kan vara ett bra alternativ men man har hört förvånansvärt mycket prat om hög brusnivå på bilderna ? jag kan inte bekräfta det och de låter kanske som en överdrift många gånger tycker jag.

5D serien kommer nog vara lika snabb som din 600d. när jag bytte från 450dn till 5dn så kände jag att den gick något snabbare och letade inte fokus i mörkare partier som 450dn.

1d mark 2, 1ds mark 2 kan vara bra val av 1dor då dom ligger mellan 5 - 10 000 mot kanske mark 4an som för många kan vara lite väl mycket deg
 
Jag vet inte hur stor plånbok du har och vad du känner kan vara det viktigaste men jag tror att en 5da kan vara för seg ? om inte för seg så kommer du att få bättre resultat med 1d serien när du fotar fåglar.

du kommer en lite bit längre bort med tanke på aps-h formatet men jag tror att det gör mindre.



7d kan vara ett bra alternativ men man har hört förvånansvärt mycket prat om hög brusnivå på bilderna ? jag kan inte bekräfta det och de låter kanske som en överdrift många gånger tycker jag.

5D serien kommer nog vara lika snabb som din 600d. när jag bytte från 450dn till 5dn så kände jag att den gick något snabbare och letade inte fokus i mörkare partier som 450dn.

1d mark 2, 1ds mark 2 kan vara bra val av 1dor då dom ligger mellan 5 - 10 000 mot kanske mark 4an som för många kan vara lite väl mycket deg

Pratar du 5DMKIII Christer eller äldre 5D. Af på 5dMKIII är tillsammans med 1DX som är lite bättre, det bästa Canon hittills producerat. Många som fotograferar flygande fågel anser idag 5dMKIII som klart godkänd.
För mig är detta inget specialintresse och jag sysslar bara med det när tillfälle ges.
 
Pratar du 5DMKIII Christer eller äldre 5D. Af på 5dMKIII är tillsammans med 1DX som är lite bättre, det bästa Canon hittills producerat. Många som fotograferar flygande fågel anser idag 5dMKIII som klart godkänd.
För mig är detta inget specialintresse och jag sysslar bara med det när tillfälle ges.

Jag pratar eos 5D mark 1, men det är klart att mark 3an kan vara bättre då den har fått samma fokussystem som 1dx om jag inte minns fel ?
 
Det låter som det är 7D som ligger bäst till för mig
dags att läsa på lite mer om den

men vilket fall som helst väntar jag till efter Photokina

Sven Åke
 
Håller med om att 7D är ett bra val som nästa steg. Men vänta inte, det har snackats om en uppföljare i minst 1,5 år, mycket snack alltså;) Dessutom fick 7D ny firmware för ett lite tag sedan...

Som jag såg någon annan svarade på samma fråga för ca 1,5 års sedan, "du kan inte ta bilder idag med morgondagens kamera, bara med de som finns nu".

Nja, börjar det bli dags för en uppföljare så kanske man ska vänta. Då droppar ju priset som oftast en hel del.
 
Jag fick ju rådet för 1,5 år sedan att vänta, eftersom det var en uppföljare på gång. Efter 6 månader ledsnade jag på att vänta, dessutom sänktes priset i en svensk butik med 4000-5000 tusen under några dagar, och då slog jag till. Alternativet hade ju varit att jag fortfarande sitter och väntar, och väntar, och väntar...
 
För tillfället finns det inte mycket rykten om en uppgraderad 7D. Det brukar finnas gott om rykten en god tid före en ny kamera släpps så det lär nog dröja.
Kanske blir det istället 6D, FF med samma af som 7D men lägre bildhastighet som blir ersättaren.
 
Nikon har ju bättre DR för låga ISO. Canon verkar ha bättre DR för ISO över 400. Nikon / Sonys 100 ISO är ju inte riktigt sant utan betydligt lägre uppmätt i klass ISO 50, ISO 70 vilket i sin tur ger bättre DR tydligen endast i mörka skuggor. Har märkt att Canonvänner kör med Canon objektiv, medan Nikon/Sonyvänner oftare har något Sigma eller Tamron. Fotosidan verkar ha en förkärlek för Nikon och Sony. Kom i kontakt med åtskilliga yrkesfotografer i Estland och så gott som alla använde Canon. Har vi blivit förledda och felinformerade på något sätt då så många föredrar Nikon/Sony istället för Canon? Canons objektivserie är ju av högsta klass, så Canon bör ju vara ett tryggare märke att välja.
 
ANNONS