Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket borde jag välja

Produkter
(logga in för att koppla)

SlashHh

Aktiv medlem
Hej hej

Sitter här och funderar och funderar men kommer ingenvart.

Är så att jag tänkte köpa mig en systemkamera igen, har tänkt mig antingen en Nikon D750 eller en Canon 6D.

Har känt och klämt på båda i affär och gillar dom båda i ergonomin som är väldigt viktigt för mig.

Fotade med en Canon 5D mark 3 förut när dom kom men gillade verkligen inte bandningen som blev när man lyfte skuggor eller bruset som gömde sig där.

Har hört att 6Dn ska vara bättre där, hur mycket vet jag inte. D750 verkar ju ha en grym sensor som gör att man kan leka mer i efterbehandligen. Fotar mest landskap och en del porträtt.

6Ds fokussystem verkar ju inte vara så roligt, men tror jag skulle klara mig bra med det i alla fall.

Det är ju bara synd att D750 inte tar Canon glas, känns som att det finns så mycket mer glas till Canon för en rimlig peng, tex 24-70 f4, 70-200 f4 och alla primes med bländare 2,8

Visserligen finns det ju Nikon D gluggar också som jag inte alls är främmande mot. 24, 50 och 85mm.

Finns ju en del tredjeparts glas som är intressant, tex Samyang 14mm, irix 15mm, Tamron 24-70 osv. Det finns ju till både Nikon och Canon.

Sen verkar det ju finnas en del problem men D750, ljusläckage och sånt.

Är inte alls märkes lojal eller så, bara för att jag har fotat med Canon förut så ute sluter det inte Nikon alls. Valde Canon förut pga av greppet i kameran. Gillade inte alls tex Nikon D600 osv.

Ska jag tänka på glaset som jag gillar hos Canon, för kameror kommer ju och går tänker jag. Kanske dyker upp en 6Dmk2 någon gång men en lite roligare sensor som skulle kunna vara mer lik en ISO invariant sensor som finns i tex Nikons kameror.


Med vänlig hälsning Adam
 
har just kombinationen 6d med 24-70 f/4L + 70-200 f4/L
du kommer riktigt långt med den utrustningen och jag är helnöjd.
brushanteringen är helt ok tycker jag. har dock inte så mycket att jämföra med.
 
har just kombinationen 6d med 24-70 f/4L + 70-200 f4/L
du kommer riktigt långt med den utrustningen och jag är helnöjd.
brushanteringen är helt ok tycker jag. har dock inte så mycket att jämföra med.

Du ser, det är de jag gillar med Canon glas. Att dom har bländare 4 alternativen på en del objektiv.

Tror 6Dn kommer fungera utmärkt men det är fortfarande Nikon D750 som spökar för mig, sensorn med det bra dynamiska omfånget och iso variant. Sen att det finns en del andra schyssta grejer i som borde vara standard hos Canon. Tex intervalometer, visserligen finns det ju Magic Lantern för det.
Auto fokusen är ju inte heller helt fel i Nikon huset vad jag förstår.

Tack för svar i alla fall.

Med vänlig hälsning Adam
 
Du ser, det är de jag gillar med Canon glas. Att dom har bländare 4 alternativen på en del objektiv.

Tror 6Dn kommer fungera utmärkt men det är fortfarande Nikon D750 som spökar för mig, sensorn med det bra dynamiska omfånget och iso variant. Sen att det finns en del andra schyssta grejer i som borde vara standard hos Canon. Tex intervalometer, visserligen finns det ju Magic Lantern för det.
Auto fokusen är ju inte heller helt fel i Nikon huset vad jag förstår.

Tack för svar i alla fall.

Med vänlig hälsning Adam

Stämmer. Med Tex D750 så får du nästan lika bra AF som 5Dmk3 (dock inte lika mycket finputsinställningar).

6D är en riktigt trevlig kamera (själv varit nära att köpa den). D600/610 har dock klart bättre AF, och lite bättre sensor (iaf på lägre ISO). D750 har ännu bättre AF än D750 (stor skillnad, har bägge). Sensorn presterar väldigt lika emellan D600/610 och D750. 6D har bättre sensor än D5mk3 (men inte samma klass som Nikon/Sony). Alla är dock tillräckligt bra för de absolut flesta situationer.

Oavsett om det blir Canon eller Nikon så håller jag med om att f/4 är trevligt och smidigt på småbildszoomar.

Kan rekommendera 16-35/4 och 70-200/4 med stabilisering. Komplettera med en billig 50/1,8 och du har ett rikigt bra standardkit (Nikon och Canon pretsterar riktigt bra, och väldigt lika här).

Du kan nästan gå på känslan och ta det system som du tror mest på. Canon och Nikon är generellt väldigt bra och har de två absolut största ekosystemen av optik och andra tillbehör att välja på. Skillnaden de emellan är mest marginella och mindre detaljer.

Vill du ha ett bra DSLR-system så kommer du garanterat att bli kanonnöjd med bägge.

Lycka till! :)
 
Fotade med en Canon 5D mark 3 förut när dom kom men gillade verkligen inte bandningen som blev när man lyfte skuggor eller bruset som gömde sig där.
Är det någon speciell knapp man måste trycka på för att få fram den omtalade brusbandningen, jag lyckas inte :p Nu ser jag iofs inte som en örn längre..
/erik
 
Är det någon speciell knapp man måste trycka på för att få fram den omtalade brusbandningen, jag lyckas inte :p Nu ser jag iofs inte som en örn längre..
/erik

Jag är inne på samma linje, har både 5Dmk3 och 6D och ser ingen bandning som stör mig på någon av dem. Säger inte att det inte finns, men för den typen av foto som jag ägnar mig åt så är det en icke-fråga.

Däremot så har jag inte blivit riktigt god vän med ergonomin på 6D. Saknar joysticken för att välja fokuspunkt och gillar inte placeringen av fokuspunkterna. Som porträttkamera tycker jag därför att 5D är bättre eftersom jag ofta vill lägga fokus på ögat, dvs en bit från centrum av bilden. Mycket lättare med 5Dmk3 än 6D.

Landskap fotar jag inte så ofta men där ser jag inga som helst problem med 6D.

Om nu bandningen var ett så stort problem med mk3 för TS, då är skulle jag nog föreslå att TS går på annat märke eller åtminstone provar 6D noga innan köp.
 
Det finns gott om vettigt glas, både nytt och begagnat, för såväl Nikon som Canon, så det är nog inget du behöver oroa dig över.

Fundera hellre över om du hellre fotograferar springande barn, sport, djur och natur än landskap och andra relativt sävliga företeelser. Fotograferar du snabba motiv eller macro där den utfällbara skärmen är praktisk, välj D750 annars kan det nog gå på ett ut.
 
Är det någon speciell knapp man måste trycka på för att få fram den omtalade brusbandningen, jag lyckas inte :p Nu ser jag iofs inte som en örn längre..
/erik


Inte direkt, prova lyft lite skuggor så får du nog se vad jag menar. Kommer iallafall krypa fram mer brus än önskat. Visserligen kan man ju ta fler exponeringar och göra lite mer arbete i efterbehandligen om vill, så som Luminosity masks osv.
För min del vore det skönt att slippa göra det ofta.
 
Jag är inne på samma linje, har både 5Dmk3 och 6D och ser ingen bandning som stör mig på någon av dem. Säger inte att det inte finns, men för den typen av foto som jag ägnar mig åt så är det en icke-fråga.

Däremot så har jag inte blivit riktigt god vän med ergonomin på 6D. Saknar joysticken för att välja fokuspunkt och gillar inte placeringen av fokuspunkterna. Som porträttkamera tycker jag därför att 5D är bättre eftersom jag ofta vill lägga fokus på ögat, dvs en bit från centrum av bilden. Mycket lättare med 5Dmk3 än 6D.

Landskap fotar jag inte så ofta men där ser jag inga som helst problem med 6D.

Om nu bandningen var ett så stort problem med mk3 för TS, då är skulle jag nog föreslå att TS går på annat märke eller åtminstone provar 6D noga innan köp.

Gillade också ergonomin på 6D, tänkte inte så mycket på att jag saknade joysticken. Visserligen så är det ju många år sedan jag använde min 5dmk3 så.

Lite det med D750 också, tror det fokuserar automatiskt på ögon i vissa autofokus inställningar.
 
Stämmer. Med Tex D750 så får du nästan lika bra AF som 5Dmk3 (dock inte lika mycket finputsinställningar).

6D är en riktigt trevlig kamera (själv varit nära att köpa den). D600/610 har dock klart bättre AF, och lite bättre sensor (iaf på lägre ISO). D750 har ännu bättre AF än D750 (stor skillnad, har bägge). Sensorn presterar väldigt lika emellan D600/610 och D750. 6D har bättre sensor än D5mk3 (men inte samma klass som Nikon/Sony). Alla är dock tillräckligt bra för de absolut flesta situationer.

Oavsett om det blir Canon eller Nikon så håller jag med om att f/4 är trevligt och smidigt på småbildszoomar.

Kan rekommendera 16-35/4 och 70-200/4 med stabilisering. Komplettera med en billig 50/1,8 och du har ett rikigt bra standardkit (Nikon och Canon pretsterar riktigt bra, och väldigt lika här).

Du kan nästan gå på känslan och ta det system som du tror mest på. Canon och Nikon är generellt väldigt bra och har de två absolut största ekosystemen av optik och andra tillbehör att välja på. Skillnaden de emellan är mest marginella och mindre detaljer.

Vill du ha ett bra DSLR-system så kommer du garanterat att bli kanonnöjd med bägge.

Lycka till! :)


Tack så mycket för svar. Har en del att tänka på, vill inte hasta mig in i ett köp. Ska fundera den här gången.

Mvh Adam
 
Det finns gott om vettigt glas, både nytt och begagnat, för såväl Nikon som Canon, så det är nog inget du behöver oroa dig över.

Fundera hellre över om du hellre fotograferar springande barn, sport, djur och natur än landskap och andra relativt sävliga företeelser. Fotograferar du snabba motiv eller macro där den utfällbara skärmen är praktisk, välj D750 annars kan det nog gå på ett ut.

Finns verkligen många fina gluggar till båda märkena och begagnat marknaden är stor. Ska ta mig en funderare på vad som fotas mest och vilka brännvidder som andvänds.

tack!
 
Är det någon speciell knapp man måste trycka på för att få fram den omtalade brusbandningen, jag lyckas inte :p Nu ser jag iofs inte som en örn längre..
/erik

Bandningen visade sig när man lyfte skuggor (och inte bara 1 steg). Har en 6D och 7D2 och ser inte den alls på samma sätt där (har faktiskt inte sett den alls). Så Canon verkar ha fått grepp om det problemet iallafall (detta har bekräftats av många 6D ägare).
 
ANNONS