Annons

Windows 8 för fotografer - problem, lösningar och tips

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Till att börja med: om du känner att du absolut måste hävda att något annat operativsystem som Windows XP, Windows 7, Linux eller vad som helst är bättre - starta då en VS-tråd om detta. Den här tråden är tänkt för oss som tidigt hoppat på Windows 8 av en eller annan anledning, och vill hjälpa varandra i stället för att tjafsa om vad som är bäst.

Jag arbetar med programutveckling för Windows och måste hålla mig uppdaterad på deras operativsystem. Av den anledningen har jag kört Windows 8 preview på min jobbdator i några veckor, men inte använt den för någon egentlig fotografirelaterad verksamhet. Idag har jag installerat den färdiga versionen av Windows 8 på min hemdator, där jag hanterar alla bilder.

Installationen av själva Windows tog inte mer än tio minuter, vilket får sägas vara ganska imponerande i jämförelse med tidigare versioner. Jag kör på en tre år gammal hembyggd dator med i7 920 (utan överklockning) som jag kompletterat med SSD och nytt grafikkort.

Det tog ytterligare ungefär en kvart att installera drivrutiner för de enheter Windows inte hittade (ljud- och grafikkort samt Eye-One kalibrator) och program för att använda min TV-mottagare (Elgato EyeTV SAT).

Det första jag märker med fotografhatten på är att jag kan ha olika bakgrundsbilder på mina tre skärmar :)

Nästa trevlighet är att Internet Explorer 10 äntligen är färghanterad. Efter att jag profilerat mina skärmar ser bilderna nästan likadana ut oavsett vilken skärm jag visar dem på (jag kör tre Dell U2410).

Nackdelar med Windows 8 jag upptäckt än så länge:
  • Startskärmen: den känns väldigt anpassad för pekplattor och mobiler, men är lätt att komma förbi med Windows+D
  • Ingen Aero Glass: i previewversionen kunde man få fönstren att vara halvgenomskinliga i toppen, vilket är borta nu. Enbart kostmetika, men jag gillade det :)
  • Rätt många webbsidor ser klart annorlunda ut i IE10, och kan kräva kompatibilitetsläge för att fungera
  • Inte helt enkelt att hitta allt, men det är förstås en vanesak

På det hela taget är jag rätt nöjd med W8 - jag har som sagt kört det på min bärbara ett tag och vant mig, men jag trodde det skulle vara mer problem på min hembyggda stationära än det blev. Just nu håller jag på med körning av den nya backupfunktionen som kallas File History - den gör bara backup på mina filer, och inte operativsystem och program, men verkar lätthanterlig och är förstås bättre än ingen backup alls (det går att göra fullständig backup av allt med funktionen Microsoft kallar Windows 7 File Recovery).

Jag har ännu inte hunnit installera Creative Cloud på datorn (men har kört LR 4.1 på den bärbara), men de lär knappast bete sig annorlunda i Windows 8 än i Windows 7 ...

Någon annat som testat och har några problem eller tips att delge?
 
Jag har kört det i ett halvår nu på min 2år gamla laptop som är en tablet Acer 1825 (lätt moddad med en hybrid-disk).
Allting går mycket fortare på den än vad det gjorde i Windows 7, skärmen på laptopen lämnar dock mycket till övers att önska så jag har faktiskt inte ens profilerat den.

Jag har nu helt vant mig vid den nya startmenyn och irriterar mig över att den gamla är så ointeraktiv. Fördelen med den nya är enligt mig att man får en bra översikt över det man vill där. Hur många olästa email har jag, hur många notifications i facebook osv, allt detta syns i startmenyn och ger en bra översikt. Sedan tycker jag snap-in-läget är mycket bra, då man t.ex. kan ha sina mejl uppe i vänster eller höger-kant av skärmen utan att andra program kommer över där, väljer man fullskärm på dom andra programmen fyller dom bara upp resten av skärmen.

I början använde jag touchscreenen mycket men nu kör jag 99.9% med musen. Det är nog lätt att känna sig lite lost dom första 5 minuterna med Windows 8, men sedan märker man att det är ett rejält uppsving.

För bildbearbetning kör jag ViewNX2, CaptureNX2, Microsoft ICE, Hugin, Gimp, Irfanview och Rawtherapee. Alla dom programmen fungerar fin fint i Windows 8.

/Karl
 
Nu har jag hunnit köra lite mer på min stationära dator, och det funkar riktigt bra. Förstår inte varför folk klagar så mycket på Windows 8 och till och mer jämför det med missfostret Windows ME ...
 
En sak jag upptäckte alldeles nyss är att Internet Explorer äntligen fått stavningskontroll, vilket ju är rätt så praktiskt när man skriver en massa dynga på Fotosidan :)
 
Jag kör W8 på två gamla bärbara (4 år gamla) Funkar kanon! Visst krävs lite tid innan man hittar allt men jag har vant mig och tycker det är ett bra alternativ för att speeda upp gamla tröga bärbara XP maskiner.
 
Jag kör W8 på två gamla bärbara (4 år gamla) Funkar kanon! Visst krävs lite tid innan man hittar allt men jag har vant mig och tycker det är ett bra alternativ för att speeda upp gamla tröga bärbara XP maskiner.

Ja, handbromsen XP vill man gärna bli av med även om handbromsen inte är riktigt lika illa som Vista.

Skönt är också att antivirusprogrammet är inbygt (det avaktiverar sig självt om man installerar något annat).

/Karl
 
Kan ni prova min hemsida och se om den funkar i färdig version? www.msun.se
Kör Preview just nu.. Verkar ha ej stöd för Java? Så jag fick köra med Chrome istället för IE10.

Har vanat mig vid nya startmeny, metro och allt går fort att jobba med Win8 tycker jag. Kör med i7 3770k, 16gb ram, SSD och allt går väldigt fort!

En sak är väldigt irriterande, hoppas de löser det i riktig version är att när jag öppnar massor bilder i PS så kan jag ej surfa webb samtidigt utan PS hoppar fram hela tiden. Då man vill gärna surfa undertiden bilderna öppnas i PS.

Hoppas att det dyker upp fler program i Windows 8 shop..
 
Kan ni prova min hemsida och se om den funkar i färdig version? www.msun.se
Kör Preview just nu.. Verkar ha ej stöd för Java? Så jag fick köra med Chrome istället för IE10.

Har vanat mig vid nya startmeny, metro och allt går fort att jobba med Win8 tycker jag. Kör med i7 3770k, 16gb ram, SSD och allt går väldigt fort!

En sak är väldigt irriterande, hoppas de löser det i riktig version är att när jag öppnar massor bilder i PS så kan jag ej surfa webb samtidigt utan PS hoppar fram hela tiden. Då man vill gärna surfa undertiden bilderna öppnas i PS.

Hoppas att det dyker upp fler program i Windows 8 shop..

Sajten funkar bra i IE10 om man kör i kompatibilitetsläge - inte annars.
 
Har de implementerat vettigt stöd för virtuella skrivbord än? (inte som skämtet i os x)

Nej, inga virtuella skrivbord i operativsystemet. ATI har dock en bra lösning som kommer med deras grafikkort.
Har dock bara testat den, finner ingen nytta av att ha extra desktops när man inte kan se alla samtidigt. Windows klarar dock av mer än två skärmar utan tredjepartsdrivrutiner nu.

/Karl
 
Det här är väl egentligen lite OT, men jag installerade Windows 8 i en virtuell maskin som jag kör i VMWare Workstation 9 (med Windows 8 Pro som värd-OS). Jag körde Windows egen prestandatest och fick nedanstående resultat:

VMWare:

vm.jpg

Fysisk dator:

datan.jpg

Att processor och minne fick sämre prestandaindex i den virtuella är förstås naturligt. Lite förvånande är att hårddisken var nästan lika snabb som i den fysiska datorn (trots att den virtuella ligger på gamla snurrdiskar - visserligen tre velociraptor i RAID-0), medans den fysiska kör SSD (SATA-2). Att den virtuella fick högre grafikprestanda var dock högst oväntat (jag har ett Radeon 7970).

Jag vet att Windows prestandaindex egentligen inte säger så mycket, men blev förvånad över resultatet :)
 
sten i glashus;)

Nu har jag hunnit köra lite mer på min stationära dator, och det funkar riktigt bra. Förstår inte varför folk klagar så mycket på Windows 8 och till och mer jämför det med missfostret Windows ME ...

Förlåt, men jag var bara tvungen. Du avrådde alla som ville tjafsa om huruvida win 8 var bra eller inte, eller jämföra OS, att skriva i tråden. Du kunde själv hålla dig till ditt andra inlägg=)

Gillar också win 8. har bara haft några timmar i det än så länge med trivs. Har till och med ändrat planer angående en ny platta (nexus 7) till surfacen... kanske...
 
Förlåt, men jag var bara tvungen. Du avrådde alla som ville tjafsa om huruvida win 8 var bra eller inte, eller jämföra OS, att skriva i tråden. Du kunde själv hålla dig till ditt andra inlägg=)

Gillar också win 8. har bara haft några timmar i det än så länge med trivs. Har till och med ändrat planer angående en ny platta (nexus 7) till surfacen... kanske...

En Win8-platta blir det helt säkert, blir ju första plattan man kan göra något produktivt med och man kan ju slö-surfa/lyssna/titta/spela på den också som dom andra plattorna också. Att kunna köra sitt vanliga bildbehandlingsprogram och bildvisare kommer bli jäkligt skönt. Att det sedan även kommer fungera att koppla in kameran och minneskortsläsaren utan extra tillbehör eller timmtals letande efter en bra app som klarar det är också en stor bonus.

/Karl
 
Förlåt, men jag var bara tvungen. Du avrådde alla som ville tjafsa om huruvida win 8 var bra eller inte, eller jämföra OS, att skriva i tråden. Du kunde själv hålla dig till ditt andra inlägg=)

Gillar också win 8. har bara haft några timmar i det än så länge med trivs. Har till och med ändrat planer angående en ny platta (nexus 7) till surfacen... kanske...

Jag skrev att jag inte ville ha en vs-tråd där fördelar med andra OS framhävs, och i ett senare inlägg skrev jag att jag inte förstår vad folk klagar på ;)

Angående platta tycker jag fortfarande att min iPad 3 är skitbra, men det är inte alls omöjligt att jag kan komma att skaffa en som kör Windows 8 framöver (om det kommer någon med lika bra skärm).
 
En Win8-platta blir det helt säkert, blir ju första plattan man kan göra något produktivt med och man kan ju slö-surfa/lyssna/titta/spela på den också som dom andra plattorna också. Att kunna köra sitt vanliga bildbehandlingsprogram och bildvisare kommer bli jäkligt skönt. Att det sedan även kommer fungera att koppla in kameran och minneskortsläsaren utan extra tillbehör eller timmtals letande efter en bra app som klarar det är också en stor bonus.

/Karl

Jag tror också att jag kommer att skaffa en platta med W8 som sagt, när det kommer en med lika hög upplösning som iPad3. Min padda använder jag mest för slösurf, mejl och bildvisning - ska jag ha en Windowsplatta ska det vara en med "riktigt" OS (alltså inte Windows RT) och bra prestanda så att det går att göra allt med den. Visserligen kommer dessa vara större och tyngre, men fortfarande klart smidigare än en laptop.
 
Jag skrev att jag inte ville ha en vs-tråd där fördelar med andra OS framhävs, och i ett senare inlägg skrev jag att jag inte förstår vad folk klagar på ;)

Angående platta tycker jag fortfarande att min iPad 3 är skitbra, men det är inte alls omöjligt att jag kan komma att skaffa en som kör Windows 8 framöver (om det kommer någon med lika bra skärm).

Förhoppningsvis kommer det någon som har en skärm som i alla fall klarar sRGB-färgrymden. Hellre 1366x768 och åtminstonde sRGB än megaupplösning och kass färgrymd (jag vet att den är bra för att vara platta, men varför skall dom alla vara så dåliga?).

Att kunna snabbt få över bilderna till plattan, bildbehandla RAW-filerna och ladda upp dom på internet med plattan via telefonen skulle nog dock göra att jag även skulle bli nöjd även skärmen är något sämre än en iPad3.

/Karl
 
ANNONS