Annons

Windows 8 för fotografer - problem, lösningar och tips

Produkter
(logga in för att koppla)
Förhoppningsvis kommer det någon som har en skärm som i alla fall klarar sRGB-färgrymden. Hellre 1366x768 och åtminstonde sRGB än megaupplösning och kass färgrymd (jag vet att den är bra för att vara platta, men varför skall dom alla vara så dåliga?).

Att kunna snabbt få över bilderna till plattan, bildbehandla RAW-filerna och ladda upp dom på internet med plattan via telefonen skulle nog dock göra att jag även skulle bli nöjd även skärmen är något sämre än en iPad3.

/Karl

Ja, det vore en klar fördel att kunna bildbehandla även högupplösta bilder på en platta, och en bra färgrymd skadar inte heller i det sammanhanget. Om man däremot ska visa bilder är megaupplösningen oftast mer imponerande dock (förutsatt att bilderna är skalade till just den upplösningen). Jag vill ha alla kakor - d.v.s. hög upplösning och stor färgrymd :)

Min iPad använder jag mest privat (förutom mejlande), men en snabb platta med Windows 8 skulle jag kunna använda i högre utsträckning i jobbet (där bildbehandling inte ingår).
 
Ja, det vore en klar fördel att kunna bildbehandla även högupplösta bilder på en platta, och en bra färgrymd skadar inte heller i det sammanhanget. Om man däremot ska visa bilder är megaupplösningen oftast mer imponerande dock (förutsatt att bilderna är skalade till just den upplösningen). Jag vill ha alla kakor - d.v.s. hög upplösning och stor färgrymd :)

Min iPad använder jag mest privat (förutom mejlande), men en snabb platta med Windows 8 skulle jag kunna använda i högre utsträckning i jobbet (där bildbehandling inte ingår).

Det är väldigt svårt att bildbearbeta på en skärm med väldigt hög upplösning eftersom man inte ser alla detaljer då tycker jag. Så för mig skulle 1366x768 vara tämligen ok på en 10"-platta, eller 1920x1080 på en 13" platta.

/Karl
 
Jag installerade nyss en testversion av Windows 8 på en gammal klen, enkärning HP DV2 från 2009 som jag hottade upp med en SSD på 128 GB (Verbatim som kostade 649:).

Blev klart anständig prestanda och även om det förstås inte är någon höjdare för bildbehandling så går nog LR att använda i nödfall. Datorn blev i alla fall klart snabbare än den var med Windows 7 (eller Vista som den levererades med) :)

Capture.jpg

Capture2.jpg
 
Skärmprofiler

Hur hanterar W8 egna skärmprofiler? Windows 7 har ju en förmåga att ibland slå av profilen. Tydligen måste man göra någon specialare via färghanteringen för att spika fast den ordentligt.

Någon erfarenhet?
 
Hur hanterar W8 egna skärmprofiler? Windows 7 har ju en förmåga att ibland slå av profilen. Tydligen måste man göra någon specialare via färghanteringen för att spika fast den ordentligt.

Någon erfarenhet?

Jag har inte haft problem vare sig med Windows 7 eller Windows 8 med profiler.

/Karl
 
Ni som kör Windows 8 nu... Testa det här:

1. Öppna 50st TIF bilder i Photoshop

2. Surfa runt på fotosidan medan bilderna öppnas i Photoshop

Hur funkar det? Får du problem att Photoshop tar över varje gång en bild öppnas i PS? så att man inte kan surfa runt på fotosidan?
 
Ni som kör Windows 8 nu... Testa det här:

1. Öppna 50st TIF bilder i Photoshop

2. Surfa runt på fotosidan medan bilderna öppnas i Photoshop

Hur funkar det? Får du problem att Photoshop tar över varje gång en bild öppnas i PS? så att man inte kan surfa runt på fotosidan?

Har inte Photoshop, men om Photoshop är så dåligt programmerat att det fungerar så i Windows 7 fungerar det med största säkerhet så i Windows 8 också.

/Karl
 
Mitt 4G visade sig vara mycket snabbare i Windows 8 än det var när jag använt det i en viruell Windows 7. Jag kommer enligt bredbandskollen upp i drygt 80 Mbit/s ner (fast bara 7 Mbit/s upp vilket spelar mindre roll för mig). När jag hämtade en stoooor fil via ftp tyckte programmet som hör till dongeln att jag var uppe i drygt 180 Mbit/sekund, men det loggade också dubbel datamängd.

Hur som helst har jag gått från 20 Mbit/s till drygt 80 i nerhastighet efter bytet från Windows 7 till Windows 8, men det har troligen med med operatören att göra :)
 
ANNONS