Annons

Windows 8 vs andra operativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Tredjepartslösningar är inte riktigt samma sak som ett välfungerande operativsystem.

Operativsystemet är det mest välfungerande som Microsoft någonsin lanserat. Finns otroligt mycket bra saker med det. Jag håller mest på med Windows Server 2012 som är ruskigt bra och har sjukt mycket bra grejer och är totalt överlägset 2008R2, men mycket av godsakerna finns även i Win8.

Gränssnittet är nytt och det gillar som sagt inte jag heller, men det finns ju alternativ som sagt. Det ersätter inte OSet, utan är ett kompletterande program för att starta andra program. Inget ingrepp i OSet eller så.

Eller har du problem med att använda andra program på din Windows-dator som inte följer med operativsystemet? Använder du Paint för bildredigering istället för Photoshop?

Microsoft lär inte komma med någon uppgradering som inför tidigare gränssnitt. På samma sätt som de inte uppgraderade Windows95 en gång i tiden att återgå till Program Manager.

Var glad istället att de inte lanserade Microsoft BOB :)

Äh, gränssnittet är en fjuttig detalj och vill man ha det som det var tidigare så finns det alternativ som man installerar på nån minut och inte kostar nånting alls eller ett par tior beroende på vad man väljer, så problemet är ju typ icke-existerande.

Icke-fungerande operativsystem... Strunt.


/Mats
 
Tycker man att gränssnittet är en fjuttig detalj, så kan man lämpligen gå över till något *nixigt och ge fanken i att installera X. ;)
 
Håller med Karl, tycker också den nya fungerar bättre när man väl vant sig. Tycker överlag Windows 8 är riktigt bra, och hittills är det inget som har strulat för mig.

Känns som om du sätter ribban för bra lite väl lågt. Att inget strular är en självklarhet. Bra är det när du blir avsevärt mer produktiv. eller åtminstone så mycket mer produktiv att du tjänar in kostnaden för uppgradering (inklusive updatering och validering av andra program, inlärning) innan du blir påtvingad en ny uppdatering. Som jag ser det är det tveksamt om någon windows version efter win2k har uppfyllt det kriteriet. Återståtr att se hur det går för windows 8.
 
Sedan är det ju långt ifrån ett snyggt gränssnitt. Fattig grovt tillyxad kantig grafik, platt är den också. I Windows 7 såg programmen snygga ut.

Fullskärm. Program eller Appar som de vill kalla dem nuförtiden uppför sig som gamla ouppfostrade DOS program. Fyller hela skärmen, inga menyer eller synliga avstängningsknappar. Det var ju den stora poängen med windows en gång i tiden, enhetligt gränssnitt med program som var "fönster" som var skalbara och kunde flyttas över skärmen.

Kantig, platt grafik 2013??? Windows 8 ser ut att vara designat 1973.
Om jag har använt det själv? Tja jag skriver i det nu
 

Bilagor

  • 7_22.jpg
    7_22.jpg
    31.6 KB · Visningar: 267
  • 8_22.jpg
    8_22.jpg
    32.5 KB · Visningar: 266
Poängen med Windows 8 är att det byggts för att anpassa sig/oss efter telefoner och surfplattor. Så det är en app åt gången, två om du har stor skärm. Just nu går det att köra gamla Windows i Windows 8, men om något år när det fasas ut så får vi acceptera att vi bara använder ett åt gången.

Har själv inte provat, så jag vet inte hur begränsande det är. Vet heller inte hur det funkar att köra program i bakgrunden. Jag hopas i vart fall att chat, musik osv ska gå att köra även när man har ett annat program öppet. Fast skulle inte bli förvånad om det inte gick...
 
Det är synd att man har tagit bort startmenyn, det borde man kunnat ha kvar för de som vill.

Det är för mycket apptänk, man får se till att logga in med lokalt konto och inte nåt windows-konto för då vill den direkt koppla upp till windows-store.

Enda anledningen till att Microsoft gör såhär är att de tappar marknadsandelar, de vill det ska se ut på samma sätt som deras smartphones. Visst har man förbättrat vissa prestanda mot tidigare, det sker vid varje ny version. Men det finns inga fördelar men den nya interfacen. Det är bara en fördel om du har nån padda, smartphone eller touch-screen.

Det går tyvärr i denna riktning, man måste uppgradera förr eller senare ändå.
 
Acceptera????
Tråden heter Windows 8 och andra operativ. Personligen tror jag att Microsoft kommer att tappa kunder på det här agerandet.

Vet inte de på microsoft att en dator och telefon är två skilda saker?

Jättestora färgglada klossar och program/appar som tar hela skärmytan, tror de att jag är halvblind eller ett småbarn? Visst, jag kan få skrivbordet på min Linuxmaskin att se lika platt och kantigt ut. Men vem vid sina sunda vätskor vill det?
 
Jag tror också att man gått åt fel håll med Windows 8 när det gäller användargränssnittet.

En sak som jag reagerar över är att i tidigare versioner av Windows så var ikonerna viktiga. De var lätt identifierbara (nåja). Skulle man hitta något så gick man via en logisk (nåja) struktur från startknappen och vidare i ett träd.

Med Windows 8 så hamnar allt i en enda stor massa där "ikonerna" är mycket svårare att identifiera. De saknar urskiljning. Att söka fram ett program förväntas man göra genom att skriva in dess namn.

Hur fungerar det för det för barn och andra icke läs- och skrivkunniga?

Många användare i mindre länder kör kanske Windows på ett språk som inte är deras eget eftersom översättning saknas. Hur fungerar det för dem att söka fram program?

Jag har också svårt med "app-mode" där en app tar hela skärmytan. Vad är det för fel på att ha flera fönster igång samtidigt och synligt?

För mig är upplevelsen av Windows 8 mera likt gamla DOS-världen vilket jag ser som en nackdel.

Jag har nu "lekt" i någon månad med Windows Server 2012, Windows 8 på en laptop och Windows 8 på en läsplatta och på plattan tycker jag det fungerar helt OK, om än lite ovant.

Men på en vanligt dator med traditionell skärm, mus och tangentbord så tillför det nya gränssnittet ingenting - tvärtom försvårar det.

Lite lustig när man får supportsamtal från användare som logar in remote på Server2012 och de säger "Fasen vad snabbt och fint det går men hur gör jag för att logga ut?"

Gränssnittet är inte speciellt intuitivt.

Jag kan inte förstå varför det inte finns en inställning som gör att man kan få det gamla gränssnittet inklusive startknappen. Skrivbordet finns ju där så varför inte inkludera även start-knappen?


Tycker jag.
 
har kört 7:an i flera år och nyligen hoppat på 8:an - och med Classic Shell installerat, så stör inte Metro det minsta. Ser det knappt. Gränsnittet är väl inte det snyggaste, men allt funkar problemfritt, så jag kan leva med det. För 270 spänn är det inget att snacka om.
 
Jag vet inte hur andra tänker, men jag vill iallafall inte ha en 24 tum stor mobiltelefon.
Det ytterst lilla som är förändrat "under huven" motiverar inte på långa vägar heller en uppgradering.
98 -> 2000 no brainer
2000 -> xp no brainer
xp -> vista hell no
xp -> win7 no brainer
win7 -> win8 över min döda kropp
 
Det ytterst lilla som är förändrat "under huven" motiverar inte på långa vägar heller en uppgradering.

Ytterst lilla?

WinRT, WinToGo, Integrerad HyperV och StorageSpaces gjorde det till en "no brainer" för mig att uppdatera.
File History borde ju onekligne vara en attraktiv funktion för hemanvändare.
 

Jo, det är ju också ytterst sällan du väljer att hålla med om något jag skriver, men det kan vi nog tyvärr inte göra någonting åt. Handlar ju om personlighetsdrag.
Googla vad John Carmack har att säga om Windows 8, du borde veta vem han är. Men känner jag dig rätt är nog han en nolla som inte vet eller kan något.
 
Jo, det är ju också ytterst sällan du väljer att hålla med om något jag skriver, men det kan vi nog tyvärr inte göra någonting åt. Handlar ju om personlighetsdrag.
Googla vad John Carmack har att säga om Windows 8, du borde veta vem han är. Men känner jag dig rätt är nog han en nolla som inte vet eller kan något.

Jag har inga jättesynpunkter på hans åsikter alls, han ger ju så att säga inte några objektiva anledningar under sin Quake-Con keynote (Jag gissar att det är den du hänvisar till?) annat än "Jag gillar det inte"

Jag håller med om att Win7 var ett större tekniskt steg upp över föregående version än Win8 är. Men jag tycker det är bakvänt att säga "det ytterst lilla", det är ganska mycket som är nytt och spännande under huven. Men precis som i Win8 så är det framförallt enterprisekunderna som får nytta av nyheterna.
 
Jag har inga jättesynpunkter på hans åsikter alls, han ger ju så att säga inte några objektiva anledningar under sin Quake-Con keynote (Jag gissar att det är den du hänvisar till?) annat än "Jag gillar det inte"

Jag håller med om att Win7 var ett större tekniskt steg upp över föregående version än Win8 är. Men jag tycker det är bakvänt att säga "det ytterst lilla", det är ganska mycket som är nytt och spännande under huven. Men precis som i Win8 så är det framförallt enterprisekunderna som får nytta av nyheterna.

Det finns flera intervjuer med honom som berör windows 8.
Att nyheterna främst är till nytta för företag är vi helt överens om, men varför då använda ett mobiltelefongränssnitt? Jag förstår det inte. Har Microsoft släppt något officiellt "classic"-gränssnitt? Det fanns ju möjlighet i betorna och releasekandidaterna att få tillbaka classic med startmeny utan obskyra tredjepartsprogram, men vad jag förstod tog dom helt bort den möjligheten (reghack var det väl?) i releasen?
 
Det finns flera intervjuer med honom som berör windows 8.
Att nyheterna främst är till nytta för företag är vi helt överens om, men varför då använda ett mobiltelefongränssnitt? Jag förstår det inte. Har Microsoft släppt något officiellt "classic"-gränssnitt? Det fanns ju möjlighet i betorna och releasekandidaterna att få tillbaka classic med startmeny utan obskyra tredjepartsprogram, men vad jag förstod tog dom helt bort den möjligheten (reghack var det väl?) i releasen?

Du får gärna källhänvisa till de intervjuer du talar om, och gärna ge ett referat på vad han anser och när.

Nej, Aero finns inte kvar, och varför skulle det? Jag personligen tycker att Win8 är markant mer lättjobbat än Aero efter en viss tillvänjningsperiod.

Men det är ju med Win8 som det var med Win95, NT4, XP, Vista... såfort man ändrar i gränssnittet så verkar världen gå under för somliga... som oftast själva kör plattformen de klagar på något eller ett par år senare.

Men, om vi går tillbaka till din ursprungsreplik: Du säger att det inte finns mycket nytt under huven. Jag framlade då en hög nyheter som faktiskt är rätt spännande. Jag skulle gärna vilja ha en replik på varför du anser att det inte finns något nytt i Windows 8?
 
Du får gärna källhänvisa till de intervjuer du talar om, och gärna ge ett referat på vad han anser och när.

Nej, Aero finns inte kvar, och varför skulle det? Jag personligen tycker att Win8 är markant mer lättjobbat än Aero efter en viss tillvänjningsperiod.

Men det är ju med Win8 som det var med Win95, NT4, XP, Vista... såfort man ändrar i gränssnittet så verkar världen gå under för somliga... som oftast själva kör plattformen de klagar på något eller ett par år senare.

Men, om vi går tillbaka till din ursprungsreplik: Du säger att det inte finns mycket nytt under huven. Jag framlade då en hög nyheter som faktiskt är rätt spännande. Jag skulle gärna vilja ha en replik på varför du anser att det inte finns något nytt i Windows 8?

Inte för mig hemma. Ingen av nyheterna lockar för mig hemma. Drivrutiner och program skiljer inte, och jag slipper managera en tredjepartsprogramvara för att få tillbaka startknappen, som förmodligen kommer behöva uppdateras vid servicepack och liknande. Jag har en windows 8 installerad för test, men jag kan verkligen inte se någon anledning för mig att uppgradera. 8:an tillför ingenting för det jag använder min dator till. Och låt oss vara ärliga. Metro-interfacet tycker jag är fullständigt horribelt. Kanske skulle finnas någon poäng om alla hade pekskärmar, men det är jag inte heller intresserad av. Jämför det hela med att osx skulle försvinna för datorer och ersättas av ios. Vansinne. Jag får plats med så mycket mer program på en startmeny och en quicklaunch, så tills microsoft ger mig möjlighet att blir det ingen uppgradering förrän supporten på windows 7 går ut.
Jag förstår deras baktanke, att allt ska se likadant ut hela vägen från mobil till platta till dator, men nej tack. Att dom dessutom aktivt spärrat möjligheten att få tillbaka "gamla" gränssnittet irriterar mig något enormt. Det fanns i betorna men har aktivt, i sann apple-anda, tagit bort det för att dom vill bestämma hur vi ska jobba. Sist dom gjorde så var väl mer än 15 år sedan, från 3.11 till 95, och nt3.51 till nt4, men då hade du inte möjlighet i betorna heller. Annars har man ju alltid lätt kunnat växla tillbaka till äldre utseende.

Har du någon teori om varför dom spärrat officiell möjlighet till windows7-utseende i releaseversionen, när funktionaliteten bevisligen fanns inbyggd ända till sista RC:n?

https://www.google.se/url?sa=t&rct=...88Gy6qUoZHRNDWmPOewqP-Q&bvm=bv.42080656,d.bGE

https://www.google.se/url?sa=t&rct=...Tz1yJbjPmf7Xh5-In6K7sxQ&bvm=bv.42080656,d.bGE

https://www.google.se/url?sa=t&rct=...111AB30uTuZZF4icHTFKELA&bvm=bv.42080656,d.bGE
 
Jag har haft Win 8 sen sista betan, några månader. Jag upplever att allt är betydligt snabbare. Uppstart är snabbare, starta program går snabbare, till och med surf upplever jag som snabbare. Jag har inte haft ett enda problem.

Nya utseendet upplever jag inte som något problem. Man använder det om man vill annar är det en manöver bort då det går hur enkelt som helst att växla mellan gammalt och nytt.


Så sant som det är sagt. Efter en månad ser jag också att allt går snabbare, men det finns en massa onödiga appar man kan städa undan t.v.
Finns säkert irriterande brister också, men dom har jag inte än stött på.
/
 
Inte för mig hemma.


Då kanske du bör uttrycka dig på ett sätt så att det framgår att det _för dig_ inte finns några nyheter som är värda att uppgradera för, istället för att rakt av säga att det knappt finns något nytt?

Har du någon teori om varför dom spärrat officiell möjlighet till windows7-utseende i releaseversionen, när funktionaliteten bevisligen fanns inbyggd ända till sista RC:n?

Jajamensan, men jag får inte prata om det.
 
Jag väljer "helt spontant" ut några ord: Windows Store, Windows Phone och RT, appar, marknadsandel, "install base".
 
Kan hålla med om att man borde få välja men kan nån förklara för mig vad det är startknappen gör för magiskt som man har svårt att klara sig utan?

Med ett tryck på windows-tangenten så kommer jag åt alla min program som jag använder mest. Behöver jag ta fram ett program eller inställning för jag musen till höger övre hörn, eller så använder jag kortkommandot win+F och söker programmet. Vill man hellre det så kan man fästa programmen på aktivitetsfälten precis som i win7 eller på skrivbordet.

Störde mig också från början på att programmen var i helskärms-läge, men numera tänker jag inte på det så mycket, får jag ett mail, eller ett meddelande så får jag en notifiering om det.

Men har för mig att det går att köra två "appar" på en skärm om man vill och då bestämma hur stor del av skärmen varje app ska ta upp genom att dra kanten på en av apparna. Sitter inte vid en Win 8 burk nu så jag kan inte testa, nån får rätta mig om jag har fel.

Hittade förövrigt den här listan på kortkommandon på : http://blogg.tkj.se/windows-8-snabb-kommandon/

Håll nere [Windows]-tangenten och tryck en av följande:

C: Öppna sidopanelen till höger
D: Visa Skrivbordet
E: Öppna Utforskaren
F: Sök efter filer och annat
H: Dela saker via sociala nätverk och annat
I: Öppna inställningar
K: Sidopanalen för Enheter
L: Byt användare
M: Minimera fönster om du befinner dig på Skrivbordet
P: Välj skärmvisare (extern skärm, TV, projekter etc)
R: Kör-funktionen.
T: Fokus på Aktivitetsfältet så att du kan växla mellan appar med piltangenterna
U: Öppna Hjälpmedelscenter
W: Sök bland Inställningar
X: Öppna meny för administratörer
Z: Öppna applikationsfältet i Metro
+: Zooma in
-: Zooma ut
.: Fäst en applikation i Metro till panelen
[Enter]: Öppna funktionen för att läsa upp saker på skärmen (för synskadade)
[Tab]: Växla mellan applikationer
 
ANNONS