Klotterplanket

Sida: 1 2 Nästa Sista 
Rapportera
pullman
Jag kommer lite sent till den här gruppen men är glad att jag fann den.

Använder för tillfället tre Leicor, varav två M - M4 och TTL (båda svarta) - och fotar helst gatufoto med 35, 50 och 90 (Summilux och Elmarit-M). Sen har jag ju min gamla Leica II också med flera objektiv, tex 2,8cm f6.3 Hektor är, sin begränsade största bländare till trots, ett jättebra objektiv för gatufuto med zonfokus - Tri-X, f8+ och sen är det bara att fota :)

Jag har inga större svårigheter att bedöma exponering utomhus utan det falerar mest inomhus, men även där går det bättre och bättre, tycker jag. Diafilm gör ju saken svårare förstås.

Funderade ett tag på den nya digitala M, men köpte en Coolscan 9000 istället och sålde min 5D2. Jag är all-in film.
för 3 månader sedan
Rapportera
Shogun
Var idag ute med min svarta M3:a. Hade satt på en Voigtländer ljusmätare, men fann det ändå mycket frustrerande att ta spontana gatubilder. Fattar inte hur jag tidigare kunde jobba med mina leicor. Det var förstås för över 30 år sen och jag var yngre." Leica-greppet" satt i ryggmärgen på den tiden, men idag har jag inte längre tålamod med det manuella analoga. Har nog blivit väldigt bortskämd med den digitala automatiken. Känner dock stor respekt och ödmjukhet inför de entusiaster, som hänger kvar i det analoga arbetssättet. Hoppas nu att Canons nya EOS M snart får en adapter för Leica-gluggar. Har ju några såna i byrålådan.
för 8 månader sedan
Rapportera
Urr
Urr
Mina ögon har åldrats. Så med glasögon är det lite jobbigt att plåta med min gamla Leica. Annars är det ju den kamera man är inkörd på som är smidigast. Det var länge sedan jag var inkörd på Leica, men det begränsade antalet reglage gillar jag, blir så lät fel i menyerna på min digitala SLR. Ojdå, där knäppte jag på 1600 asa, trodde kameran var inställd på 200....
för 8 månader sedan
Rapportera
Urr
Urr
Svårt att ge råd om detta, men en sak vet jag: En svart M3 är sällsynt och har samlarvärde. Själv sålde jag ett gammalt objektiv på auktion med hjälp av Lp-foto och fick bra betalt för det.
för 8 månader sedan
Rapportera
Shogun
Urban,

Jag såg att LP-foto nu tar emot anmälningar till höstens auktion. För några år sedan lämnade jag in en mycket exklusiv filmkamera till auktionen, men fick mycket dåligt betalt. Jag säljer hellre mina Leica-prylar billigt direkt till en verklig entusiast.

Beträffande min svarta M3:a så köpte jag den begagnad 1972 i Saigon. En kinesisk butiksägare sålde allt han hade för att få ihop till flygbiljetter åt hela sin familj. Många ville lämna Syd-Vietnam på den tiden.

Men tack för visat intresse!
för 8 månader sedan
Rapportera
Shogun
På grund av nya omständigheter funderar jag på att sälja mina Leicor och objektiv. Kan någon tipsa mig om hur man bäst går tillväga?

Här är listan:
LEICA M3 Silver # 1139821 1966
LEICA M3 Silver # 973081 1959
LEICA M3 Black # 1042612 1961
LEICA M6 Silver # 2169955 1995
ELMARIT 1:2.8/90 # 1683249 1959
SUMMILUX 1:1.4/50 #2221101 1966
TELE-ELMAR 1:4/135 # 2189306 1966
SUPER-ANGULON m. sökare 1:3.4/21 # 2035447 1964
SUMMICRON-M 1:2/35 # 3683920 1995
VOIGTLÄNDER SUPER WIDE-HELIAR m. sökare 15mm F4.5 # 9934351
för 8 månader sedan
Rapportera
riesen1970
ngn som har kvalitetstips och köpställe för bra m39-M adapter?
för ett år sedan
Rapportera
Urr
Urr
Det finns adaptrar som kopplar in de övriga ramarna också.
T ex på M2 35, 50 eller 90
På M6 kopplas två ramar in samtidigt.
för ett år sedan
Rapportera
Marrapirreparra
Vilken som helst funkar okej, dock kommer ramen automatiskt välja 50mm. Jag köpte min från Tv-spelswebb eller vad dom heter. Funkar jättefint.
för ett år sedan
Rapportera
Alf Johansson
Jag hoppar av denna grupp, hinner inte engagera mig så mycket.
-affe
för ett år sedan
Rapportera
sandas
Tack för uppslaget. Känner faktiskt museipersonalen här i stan som i sin tur känner..............Om inte Anticimex har en fotoavdelning förståss.
för 2 år sedan
Rapportera
JanKw
Ring Anticimex!
för 2 år sedan
Rapportera
sandas
Mina gamla bilder som legat några decennier har en massa loppor som bitit sig fast i filmen. Finns det nåt sätt att avlägsna dem. Eller är det "spot healing brush" som gäller efter inscanningen?
för 2 år sedan
Rapportera
froderberg
Kanske kan man skölja om dem. Du kanske kan kolla med ett museeum. Har för mig att Nordiska Museet har stora bildsamlingar och kanske folk med kunskap. Även stadsmuseum i Stockholm har stora negativsamlingar.
för 2 år sedan
Rapportera
Jazt
Skönt M- snack här!
Försöker hitta något labb som kan framkalla olika s/v filmer. Mina egna på graden och på sekunden- framkallade filmer är bättre. Vet inte hur de provade labbens noggrannhet beträffande detta samt exempelvis färskheten på kemikalierna verkligen är.
Är det någon som har ett tipps om ett toppenlabb?
för 2 år sedan
Rapportera
froderberg
Då skulle jag rekommendera svartvita filmer som framkallas i en vanlig C-41 färgprocess. Då får du svartvita negativ som är lätta att skanna.

Vanlig svartvit film är bäst att framkalla själv. Det är inte svårt och man kan fintrimma framkallningstiden.
för 2 år sedan
Rapportera
JanKw
När jag går ut med Leican (M6) brukar jag "roa" mig med att uppskatta exponeringen. Sen kollar jag förstås. (Jag är ingen självplågare i mörkrummet.) Det brukar fela 0 till 1 steg.
Alltså: Om man har ljusmätare i kameran kan man träna upp sin bedömning. (Fast man inte behöver). Om man inte har ljusmätare är det svårt att träna upp sig eftersom man inte har "facit" förrän man framkallat och hunnit glömma ljusomständigheterna.
för 2 år sedan
Rapportera
froderberg
Jag brukar göra samma sak. Men ett stegs underexponering är inte så kul.
för 2 år sedan
Rapportera
sandas
Fotade med Leica M4 ett tiotal år på 70-talet. Funderar nu allvarligt på att skaffa ett sånt kamerahus igen. Tacksam för uppslag om lämpliga inköpsställen. Scannar fn in gamla negativ och återupptäcker en svunnen skön värld. En del bilder från den tiden lägger jag upp på Fotosidan. Kanske det också ska va ett Summicron 35 mm till - det enda nödvändiga tillbehöret.
för 2 år sedan
Rapportera
sandas
Och jag som trodde att dom stora analogfotograferna nästan hade som inbyggda exponeringsmätare i ögonen. Skämdes för min lilla blanka box monterad ovanpå M4:an som jag ivrigt konsulterade.
för 2 år sedan
Rapportera
froderberg
Obeslöjad sol kan man lätt räkna ut exponeringen för, men resten är myt. De som påstår sig kunna bestämma exponeringen med bara blicken har de vidrigaste negativen.

Jag mäter med M6 mot skuggad handflata med negativ. Det lärde jag mig av Lars Kjellberg när jag var praoelev ppå Aktuell Fotografi på 80-talet.
för 2 år sedan
Rapportera
sandas
Schysst pris faktiskt. Kanske man ska spana på en M6. Och så inbyggd ljusmätare - man behöver ju lite starthjälp innan man lär sig okulärbedöma exponeringvärdena. Pst - man ska kanske inte säga det på denna poolsida. Spanar på en bra Contax oxå.
för 2 år sedan
Rapportera
froderberg
M6 är inte heller så jobbigt dyra längre. För sex tusen kan man hitta en i okej bruksskick. Lyxigt med inbyggd ljusmätare.

Billigast är M2:or. Men de är ju lite krångligare att ladda och har lite mer problem med slutarna eftersom de är så gamla.
för 2 år sedan
Rapportera
sandas
Tack Magnus för alternativen. Kameran ska inte stå i vitrinskap utan är ute efter maximal analog funktionalitet för gatufoto till lägsta pris.
för 2 år sedan
Rapportera
froderberg
M4-2 och M4-P är nyare och billigare. Har inte samma samlarvärde, men bra brukskameror.

Summicronerna blir allt dyrare. Du får utmärkta nya objektiv från Voigtländer och Carl Zeiss för en mindre eller samma pengar.
för 2 år sedan
Rapportera
Benganbus
Kul att se att det är så många olika bildtyper i poolen!
Färg och svartvitt, gatufoto och naturfoto osv, osv...
Och ibland så är det kommentarer, och ibland inga kommetarer,
för går ju bra att bara titta på bilderna också! Man behöver inte kommentera bara för att en kompis har hängt ut en ny bild! ;) :)
för 2 år sedan
Rapportera
Anders Berlin
Det verkar som om jag ej varit på fotosidan speciellt ofta den senaste tiden - upptäckte just denna eminenta gruppering som jag naturligtvis inte kunde låta bli att ansluta mig till., framförallt nu när min M2:a är "fit for fight" igen...
för 2 år sedan
Rapportera
Benganbus
Internettrafiken kan vara avstängd i Peking då och då vad jag förstått!? ;)
Hur som helst Anders, hjärtligt välkommen till de förrycktas skara!
/Bengan
för 2 år sedan
Rapportera
JanKw
Och längst in i filmens silversalt sitter små molekyler som reagerar på fotonerna. Antingen eller. Dvs digitalt.
Sug på den. / Messerschmitt.
för 2 år sedan
Rapportera
TomasKronberg
Tycker som du....
Hälsningar
Tomas
för 2 år sedan
Rapportera
Instantclassic
Visst är det kul med språklig dekonstruktion! Och vips är alla skillnader som bortblåsta eller hade Bengt rätt hela tiden?
för 2 år sedan
Rapportera
TomasKronberg
Analog och digital förresten: nu ska jag vara riktigt bezzervizzigaktig.

Det viktigaste på en digitalkamera: objektivet och sensorn är fortfarande analoga!!!

Det är bara lagringen som är digital, filmen är utbytt liksom... mot en sensor.

Hävdar fortarande att objektivet är det viktigaste på en kamera, sedan tycker jag att en Leica är väldigt enkel att handha och man har full kontroll över vad man gör - (om man vet hur man gör ).

Tomas
för 2 år sedan
Rapportera
TomasKronberg
Jag skrev till David Norrvi och jag kan skriva det här igen (som varande ägare till ett par M och en X1:

Håller med dig. Det är trots allt inte bara kamerorna (även om de är gedigna och bra) som gör bilderna bra: det är också LEITZ UNDERBARA OBJEKTIV och till dem kan man också använda en digital Leica.

Men jag kan förstå att Bengt vill begränsa gruppen till analoga M-kameror. M-kamerorna (de analoga) är speciella.


Tomas
för 2 år sedan
Rapportera
Instantclassic
En Leica M-fotograf som ni kanske känner till förtjänar mer uppmärksamhet. Tänk att få se Emmanuel Smagues bilder på Fotografiska.
http://www.smague.fr/
för 2 år sedan
Rapportera
Benganbus
Tack för den länken Hans!
Håller med dig om att de här bilderna skulle det vara trevligt att få se på närmare håll!
Å så när jag tittar på bra fotografers bilder,
så kan man tappa litet styrfart liksom ;)
Man upptäcker att man själv inte kommit så långt..
Men det är bara att bita ihop :)
lära sig genom tittandet, och försöka se det positivt! :) ;)
/B
för 2 år sedan
Rapportera
Norpan
Bra intiativ, men lite sur är jag över att digitala M-Leicor inte får vara med.
Det står dessutom olika på olika ställen i poolen. I reglerna när man lägger till en bild så står det att den enda kravet är att det är en M-Leica.

På andra ställen så står det analog M-Leica.

Kul ändå, men kom igen nu. Låt mig ladda upp lite M9-bilder.
för 2 år sedan
Rapportera
TomasKronberg
Håller med dig. Det är trots allt inte bara kamerorna (även om de är gedigna och bra) som gör bilderna bra: det är också LEITZ UNDERBARA OBJEKTIV och till dem kan man också använda en digital Leica.

Men jag kan förstå att Bengt vill begränsa gruppen till analoga M-kameror. M-kamerorna (de analoga) är speciella.

Tomas
för 2 år sedan
Rapportera
Benganbus
Tack för det David!
Funderade på det här länge hur jag skulle ha det, ev alla mätsökare,
eller alla M Leicor, men då hade hela tanken med en pool för den här unika, och dryga femtioåriga och även historiska analoga M Leican försvunnit, tycker jag!
Så därför bestämde jag, analog M Leica! ;)
/Bengan

Ps. Om ni är flera digitala M Leicaägare här på Fotosidan;
som vill fota mer tillsammans, så kan ni numera skapa en egen bildpool!
för 2 år sedan
Sida: 1 2 Nästa Sista 

Bli medlem i gruppen för att skriva