** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Canalogg

Allt som händer och fötter, tankar och betraktelser men inte minst bilder i både färg och svartvitt!

Magnifika Mille Miglia – motorevent med mersmak!

Att få se det anrika veteranbilsloppet Mille Miglia har länge stått högt upp på önskelistan – och nu blev det av.

Jag och min kompis B i Forshaga hittade en specialresearrangör i Skåne som hade paketresor till MM 19 – 23/5, och vi bokade in oss på en sådan resa redan i början på januari. Flyg t.o.r Sthlm - Milano, dubbelrum på hotell, busstransfer, evenemang och museibesök mm.

Tyvärr kom beskedet från researrangören i början av mars att paketresan ställts in pga. för få anmälningar. Trist – så vi resonerade så, att det kan vi väl fixa själva? Sagt & gjort, flygbiljetter med SAS, hyrbil och hotell, tåg till Sthlm och så bar det iväg på onsdag i förra veckan. Häftigt! 

Mille Miglia kördes som riktig tävling mellan 1927 och 1957 (med uppehåll under krigsåren med undantag för 1940), en slinga på ca 160 mil mellan Brescia i Norditalien, till Rimini/Bologna, Rom och åter till Brescia. Sträckningen har varierat lite men är i huvudsak lika lång och körs numera ( sedan 1982) som veteranbilsrally under 4 dagar.

Bugatti på gång i regnet

1930 då Tazio Nuvolari vann loppet i en Alfa Romeo 6C1750, hade han en medelhastighet på strax över 100 km/tim – obs att detta var en medelhastighet, så det måste ha gått ganska fort även genom små byar och städer efter vägen - på den vägstandard som gällde då! 

Healey 244 Silverstone 1949 på väg in i Desenzano



Japaner japaner...i en Maserati A6GCS "Monofaro" 1948



Patriarca 750 Sport 1950, hamnstråket i Desenzano



Det gäller att ha en bra trasa att vrida ur när man har torkat ur sittbrunnen! Fiat Bernardini 1100 1949

Att delta i loppet nuförtiden innebär att man måste ansöka till tävlingskommittén – dels måste fordonet (fordonstypen) ha deltagit i ett av de riktiga MIlle Miglia-loppen mellan 1927 och 1957, fordonet beskrivas noga med bilder och text, och inte minst erlägga den icke obetydliga anmälningsavgiften på 7000 € plus moms (ca 85.000:- SEK!) Man kan förstå att merparten av deltagarna är rika pojkar där pengar inte spelar nån större roll…


Desenzano Del Garda vid Gardasjöns sydspets

Vi hade bokat hotell i den lilla mysiga staden Desenzano del Garda, vid Gardasjöns södra ände, där bilarna passerade kort efter starten från Brescia längs gatan nere i hamnen. En pittoresk liten pärla, som tyvärr hälsade bilarna med ett ogästvänligt hällregn den första dagen på väg mot Rimini. Att åka i en öppen bil utan sufflett den första etappen på ca 40 mil i måste ha varit en prestation – och att få sin dyrgrip helt genomblöt av regn både ut- och invändigt måste ha varit påfrestande!

Vi åkte inte med på den långa resan runt, utan stannade och besökte bl. a Mille Miglias bilmuseum i Brescia en dag, gjorde en lång båttur på Gardasjön i strålande solsken en annan dag och begav oss till den klassiska racingbanan Monza norr om Milano dagen för målgången.  Veteranbilsloppet hade en kontrollstation där som möjliggjorde för intresserad publik att få se bilarna på nära håll.

En tjusig Lancia Aurelia 1957 på Mille-Migliamuseet i Brescia

Testar innedrinken "Spritz" - läskande!

Jag släpade inte med mej någon tung fotoutrustning med systemkamerahus och objektiv, utan nöjde mej med den lilla kompaktkameran G1x. Jag tycker ändå att jag fått riktigt skapliga bilder med mej därifrån – den enda detalj som egentligen besvärade mej var slutarfördröjningen vid avtryck på G1x:en, det var svårt att ta en bild i rätt ögonblick när dom kom körande.

Monza

Aston Martin Le Mans 1931

Alfa Romeo 6C 1750 GS Zagato 1931

Fiat 508 Balilla1933

Jaguar SS 100 1937

Bentley Le Mans Eight 1947

Talbo-Lago T26 GS 1950 - motorn kokar pga tomgångskörning

Alfa Romeo 1900 SS Zagato 1955 - kanske den häftigaste efterkrigsalfan enl min mening, möjligen med fel färg (borde väl varit röd)

MB 300 SL Gullwing - varmt i kupén

Ferrari 500 TR Spider Scagletti 1956 - kanske den dyraste kärran för dagen?

Triumph och Alfa - bland många läckra kärror

Notera SAAB:en i mitten - kördes av två belgare

Summan av kardemumman var i alla fall att det var en häftig upplevelse – och det är alldeles speciellt att se och HÖRA dessa gamla klenoder ute i det fria – körda i stadsmiljö och på Monza, i stället för inne i ett dunkelt bilmuseum! Hela resan kostade c:a 7500:- per skalle (Måltider och fickpengar oräknade) för 5 dagar - och det blev t o m billigare än vad den inställda paketresa skulle ha kostat. Så jag åker gärna dit igen!


Postat 2016-05-26 12:25 | Läst 3137 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera