Gatufotograf

Varför finns det inte statsbidrag till en riktig cykel?

Av nån anledning kan man få tio tusen kronor i statsbidrag vid köp en eldriven cykel. Kanske för att staten vill att folk inte ska ta bilen till jobbet. Man vill få bort så många bilar som möjligt från gator och vägar.

Anser att alla cykelköp borde premieras. Särskilt cyklar som drivs med muskelstyrka. Det är ju miljövänligt och förbättrar folkhälsan.

Slussen i Stockholm. Bilden visar en man som ligger på rygg och cyklar. Hans fordon är roligt och intressant. Han borde givetvis ha statsbidrag. 

I bakgrunden skymtas en bekväm elcyklare. Hans fordon har små kraftiga jul och verkar alltför klumpig att framföras på traditionellt sätt. Ska sådant verkligen premieras?

Cyklisten på rygg upptäckte att jag stod intill och fotade Gav honom ett brett smile och en gillande lyft tumme. Han var värd uppmuntran.

Inlagt 2019-06-10 08:27 | Läst 1307 ggr. | Permalink
Håller med dig!

Cyklar året runt till o från jobbet med "vanlig" cykel. Bör väl vara än mer miljövänligt och hälsobefrämjande än elcykel, men inte får jag/andra några bidrag när jag behöver byta ut en sliten cykel.

Daniel
Svar från Nisse Larsson 2019-06-10 12:16
Javisst. Men heder åt dig som cyklar så ihärdigt.
Finns flera sidor av allt. Själv lider jag av artros (ett knä bytt, det andra på väg). Köpte en elcykel för en månad sen, en hopfällbar som jag kan ha med i bilen. Den har blivit min "inträdesbiljett" till Järvafältets naturområde norr om Stockholm. Klarar inte att gå de långa transportsträckorna på de bilfria vägarna, inte heller en vanlig cykel. Med elens hjälp går det galant!

Så: alla som använder elcykel gör det inte av lättja. Och inte syns det utanpå om man har nån åkomma. Något bidrag har jag inte sökt eller fått, men jag tycker det var väl värt en trave egna pengar.
Svar från Nisse Larsson 2019-06-10 12:56
Självklart är eldrivna fordon en välsignelse för alla med någon form av funktionsnedsättning. Jag är däremot frågande till att det vräks ut massor miljoner på såna här cyklar till envar. Här en bekant som köpte elcykel med bidrag och som blivit stående oanvänd.
Den liggande cykeln tycker jag inte ser bekväm ut.. ser dom också ibland.. gissar att många får 'nackproblem/gamnacke' med den lutningen på huvudet som man tvingas ha.. min nacke skulle inte gilla det.. Cykeln i bakgrunden används här i stan nästan alla som en 'elmoped'.. det vill säga den 'driver på' utan att föraren behöver trampa, och dom verkar gå extra fort dessutom.. för att få kallas 'elcykel' så måste konstruktionen vara så att man måste trampa för att då också få 'elassistans', annars är det en elmoped och då krävs en Trafikförsäkring! Gissar att folk har 'kopplat ur/programmerat bort' funktionen att man måste trampa för att få 'el-assistansen'.. Här finns den modellen med tjocka däck: https://www.rawbike.se/?gclid=EAIaIQobChMI_ZXA-9re4gIVHs-yCh1QxwxPEAAYASAAEgLPqvD_BwE
Hälsn!
Svar från Nisse Larsson 2019-06-10 13:01
Det verkar som det finns nackstöd. Borde förhindra gamnacke. Fördelen är att det nog är en säker framfart med tre hjul och låg tyngdpunkt. Kanske den finns eldriven också.
Att ligga på rygg på en trehjulig "cykel" verkar som den optimala kombinationen av nackdelar. Små hjul som är känsligare för gropar, om det regnar blir man rejält blöt, hur ställer man sig upp o trampar när det blir motlut?
Nä, inget statbidrag till stolligheter!

Ha det gott! /Thomas
Svar från Nisse Larsson 2019-06-10 19:08
Jag tycker det verkar rätt kul ändå. Blir man sömnig så är det bara att stanna cykeln och ta en tupplur. Pröva det på en vanlig cykel!
Jag har aldrig sett en sådan cykel förrän nu. Är det så att han inte kan cykla vanligt så det är för de som har något handikapp. Kanske bra motion för att få starka ben. Det gäller kunna hålla farten så ingen kommer för fort bakifrån. Fick så många tackar kring detta.
Cykeln var för mig en frihet men så kom den dagen jag inte fick cykla mer så nu gäller apostlahästarna. De kommer jag inte så långt med.
Intressant bild.
Hälsningar
Gun-Inger
Svar från Nisse Larsson 2019-06-11 07:42
Liggcykel som den kallas här funnits länge. Den är bekväm och går mycket fortare än en vanlig cykel. Lågt luftmotstånd. Finns att köpa och poppis för långfärder.