** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Lite mer om Prophoto och stora färgrymder

När man följer bloggar och foruminlägg inte minst här på FS förstår man långsamt men säkert att det här med färg är intressant, engagerande och väldigt ofta fyllt med antaganden, missuppfattningar och allmänt tycka till. Inte sällan lutar man sina tankar och resonemang mot mätbara faktorer som i och för sig är sanna men alltsomoftast svåra att faktiskt översätta till den individuella upplevelsen av färgmättnad, kontrast med mera. Har vi ett problem?
   Ett sätt att lösa den här knuten skulle kunna vara att tänka färg, kontrast och liknande med hjälp av andra vägar, alltså lämna RGB som rättesnöre för den individuella färgupplevelsen. RGB, additiv färgrymd må vara rätt och korrekt för färgbeskrivningen men handen på hjärtat inte helt adekvat för hur ögat och den individuella färgupplevelsen faktiskt förhåller sig.
   Ett sätt att runda det är att utnyttja NCS-systemet för att förstå färgupplevelsen. Observera att NCS (Natural colour system) inte är en färgmodell för att beskriva additiva färgrymder men den beskriver rätt bra en metod att förstå färg. Sen är det som alltid upp till individen att utnyttja sitt intellekt för att förstå. Om man så säger.
   NCS beskriver och förklarar färger utifrån hur färger upplevs och utifrån samlade erfarenheter från fler och fler personer och mätningar blir beskrivningen mer och mer exakt dock aldrig slutgiltig. NCS används i huvudsak inom färgindustrin och är ett välbekant instrument bland inredningsarkitekter, målare med flera. Ett sätt att kommunicera färg helt enkelt.
  I NCS ligger förutom färgupplevelsen som kan vara gemensam hos individer en förståelse för att färgupplevelsen skiftar beroende på mätsituationen. Om du ser två olika färgprover bredvid varandra kan du sannolikt se skillnaden mellan dem (en hyfsat skärpt försöksperson kan sannolikt uppfatta upp mot en miljon olika färgnyanser) oavsett hur nära de ligger. Om man placerar färgproverna i olika rum blir det genast lite svårare, eller visar upp proverna med förskjutning i tid. Från uppåt en miljon nyanser krymper omfånget avsevärt.
   Men kom ihåg, NCS-systemet kan inte översättas till additiv färgrymd eller färgblandning. Min poäng är att din färguppfattning är och bör vara din individuella, gärna understött av yttre faktorer som betraktningsmiljö ( vilket är väsentligt viktigare än huruvida du kalibrerat din skärm på exakthetens rand) likväl hur du kalibrerat din förståelse för hur färg förstås och upplevs, inte minst av dig själv.
Hårda ord. Jo, kanske men det är också en väg mot bättre bild.

Inlagt 2023-07-13 21:46 | Läst 347 ggr. | Permalink
Läser med intresse men då jag försöker skriva drar det iväg för långt. Tackar för att du delar med dig!

Färg ÄR intressant och, om det ska bli bra, svårt!
Svar från mombasa 2023-07-14 17:26
Ja! Färg är superintressant och svårt att få till så där exakt som man vill. All den stund som vetskapen om hur mottagaren är ”kalibrerad” är ytterligt ungefärlig. (Och här sitter jag och blandar Antwerpenblått med Indiskt gult, ytterligare ett sätt att hantera färg :-)
/Gunnar S
Måns H 2023-07-14 18:10
Då det gäller foto så duger DNG-raw, bildbehandling och export till srgb gott för mina behov.

I yrket har jag färgsatt jättemånga byggnader. I början försökte jag med NCS, men blev aldrig vän med systemet. Övergick sen till att tänka i pigment och bindemedel. I Visby satte vi upp färgprover inne på den då olåsta gården till kommunens hus. Kalkfärg utan pigment eller med guldockra eller engelskt eller grön umbra (blir grå) som pigment blev en bra färgskala.

Vi sa nej till blått eller grönt. Historiskt sett hade det inte funnits kalkäkta såna pigment att köpa. Kalkfärg var en rekommendation, plastfärg avrådde vi hårt från, silikat- eller KC-färger kunde väl vara OK.

I Alingsås hade en kompis fått antikvariskt besked om hur hans och fruns hus skulle målas. NCS nånting. Det såg inte bra ut varför han och konstnärsfrun bad mig om hjälp. Jag jobbade då på länsstyrelsen. Vi gick till färgaffären, tog bort alla onödiga pigment och landade i en snarlik nyans. Den blev jättesnygg på huset. Husägarna nöjda, antikvarien jättenöjd tills jag berättade att receptet var ändrat, antikvarien ville inte tro det.
Svar från mombasa 2023-07-16 20:49
Hej. Ditt exempel visar på ett bra sätt att vi har flera olika sätt att kommunicera färg. Sånt som faktiskt går att relatera till, som olika pigment om man är bevandrad i det. Jag tror ändå att NCS-systemet kan hjälpa människor i gemen att förstå färg. Ja inte färgkoderna alltså :-)
/Gunnar S
Vi vet egentligen inte hur våra ögon uppfattar färger. Vi vet att cirka tio procent av befolkningen är färgblinda. Själv har jag olika färgseende på mina ögon så det kan säkert skilja en hel del från person till person.
Svar från mombasa 2023-07-14 17:28
Nä men precis! Hur många färger finns det egentligen? Ja, så många som DU kan se. Svårare än så är det inte. Eller det gör väl det hela supersvårt :-)
/Gunnar S
Spännande läsning. Detta är viktigt. Jag nöjer mig ofta med mobilen som redigerare numera. Där blir färghanteringen lite begränsad.
Vi ser färger olika, ser bilderna på skärmar som kalibrerats olika och redigerar bilderna efter egen smak. Bilder utan färg funkar bäst när jag ska göra dem. Blir osäker pga annorlunda färgseende

Motivet och kompositionen är kanske inte det viktigaste alltid. Ibland är det kanske det viktiga en egen känsla eller ståndpunkt jag vill förmedla.
Ha de gott.
Jerry
Svar från mombasa 2023-07-16 20:46
Hej Jerry och tack för kommentaren. Du skriver på slutet om egen känsla eller ståndpunkt du vill förmedla och det tycker jag är huvudet på spiken. Det är det bilder till syvende och sist handlar om. Visst kan det vara både roligt och intressant att gotta ner sig i teknikaliteter, men det är nog inte det som gör bilden, men kanske en pusselbit i bildkommunikationen.
/Gunnar S
jerrysoderberg 2023-07-16 23:20
Hej igen. Håller med 100%. Jerry