Proffsfoto

Nytt motljusskydd. Föregående generation hade ett två delat motljusskydd. Fördelen var att man kunde använda en sektion om man ville ha en kortare kombination. Samtidigt upplevde många att den lösningen var bökig och tidsödande att montera.

TEST: Nikon 400/2,8E FL ED VR

Nikon har satt sina supertelen på en bantningskur. Vi testar hur Nikons nya och lättare 400/2,8 fungerar ute i fält.

Nikon AF-S 400 mm f/2,8E FL ED VR  är det andra objektivet i en ny generation supertelen från Nikon. Först ut var AF-S 800 mm f/5,6E FL ED VR – Nikons första 800 mm med autofokus.

Under utvecklingen av den nya serien har låg vikt varit ett viktigt mål. Huvudkonkurrenten Canon tog för något år sedan fram fyra nya supertelen med drastiskt lägre vikt än sina föregångare. Nikon vill inte vara sämre och AF-S 400 mm f/2,8E FL ED VR väger 3800 gram, 50 gram mindre än Canons motsvarighet och 820 gram mindre (– 20 procent) jämfört med föregångaren AF-S 400/2,8G ED VR II.

Flera fördelar med flouritglas

För att få ned vikten har Nikon gjort två av linselementen i lätt flouritglas. Den optiska konstruktionen är helt ny och innehåller sexton element i tolv grupper. Ett av flouritelementen sitter i fronten vilket innebär att objektivet inte blir lika framtungt som föregångaren.

Nikon uppger att flouritglasen även bidrar till högre optisk prestanda – hög överföringsfrekvens, låg kromatisk aberration och låg ljusspridning, även i jämförelse med super-ED-glas.

Våra testbilder visar som väntat att objektivet presterar i absolut toppklass. Det är lite vinjettering vid största bländaröppning, men i övrigt är bildkvaliteten i det närmaste perfekt. Skärpan är imponerande bra redan med bländare f/2,8.

Bättre för fågelfoto än föregångaren

För fågelfotografering är 400 mm i kortaste laget i kombination med en FX-kamera (småbild/fullformat). Men för fotografering av djur i skymning är ljusstyrkan en tillgång. Nikon har lanserat en ny 1,4 gångers telekonverter, AF-S TC-14E III, samtidigt med objektivet. Vi använde denna kombination under testet.

Den minskade vikten och förbättrade balansen gör att AF-S 400 mm f/2,8E FL ED VR fungerar betydligt bättre för handhållen fotografering än föregångarna. Hur länge man orkar hålla kamerahus och objektiv är naturligtvis individuellt. För mig fungerar det bra i 5-10 minuter och längre än så behöver man sällan hålla kameran uppe till ögat.

Nikon har inte bara förbättrat vikt och balans. Nytt är också att handgreppet/stativfoten vänts så att objektivet blir bekvämare att bära monterad på ett enbensstativ över axeln. Stativkragen har fått kullager för att göra det lättare att växla mellan horisontell och vertikal orientering. Det nya motljusskyddet är bara i ett stycke och kan vändas. VR-funktionen har fått ett sportläge som inte påverkar serietagningshastigheten genom att VR-funktionen bara använts vid själva exponeringen.

Superskarpt och supersnabbt supertele. Det finns inget negativt att säga om bildkvaliteten. Det är knivskarpt redan på bländare 2,8. Fokuseringen är blixtsnabb och även i kombination med den nya AF-S TC-14E III blir bilderna väldigt skarpa. Den minimala försämringen av skärpan från telekonvertern har ingen större praktiskt betydelse. Bilddata: Nikon D4s, AF-S 400/2,8E FL ED VR , f/4, 1/2500s, iso 400, bländarstyrd tidsautomatik.

100-procentigt utsnitt från bilden ovan. Det innebär att bilden visas pixel för pixel på skärmen, precis som det är fångat på sensorn. Bilden är tagen med Nikon D4s. En D810 hade givit bättre detaljåtergivning i fjärderdräkten.

SLUTSATS

Nikon har gjort ett imponerande jobb med att banta vikten nästan ett kilo. Om ryggsäcken väger ett kilo mer eller mindre spelar kanske inte så stor roll. Men för handhållen fotografering är skillnaden stor, särskilt som den nya versionen även är bättre balanserad. Optiskt presterar objektivet på absolut toppnivå. Priset är i högsta laget, cirka 20 000 mer än konkurrentens.

Läs även:

Test av Nikon AF-S 500/4E FL ED VR och NIKON AF-S 500/4E FL ED VR
Test av Nikon AF-S 800/5,6E FL ED VR



Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-12-28. Läst av 5045 personer.

Sportläge. Bildstabiliseringen VR har fått ett sportläge som är anpassat för snabba rörelser. Det gör att serietagning och slutarfördröjning inte påverkas av att bildstabiliseringen är aktiverad.


Följ oss

Om Proffsfoto

Proffsfoto riktar sig till dem som vill ha den bästa fotoutrustningen för studio, sport, naturfoto med mera. Det är såväl yrkesverksamma fotografer som avancerade hobbyfotografer har råd att satsa på sin hobby. Vi testar all utrustning ur ett professionellt helhetsperspektiv ute på fältet. Hur fungerar prylarna tillsammans i ett arbetsflöde? Vi hittar de avgörande detaljerna oavsett om det gäller objektiv, blixtar, stativ, kameror eller mjukvara. Proffsfoto bevakar också nya trender i branschen och gör intressanta intervjuer med fotografer där vi pratar om deras drivkrafter och affärsupplägg.
 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2016-01-04 14:18   esbtse
Vill byta ut min 300/2.8 till denna. Behöver dock öka min inkomst nivå med 30% innan jag har råd med detta.

Nya artiklar

Vi pratar blixtteknik med Profoto

Fotosidan besökte Profotos monter på Photokina och kikade på deras nya snabba D2 och ännu snabbare Pro-10, men passade samtidigt på att prata lite allmän blixtteknik. Läs mer... 2

Vi provar Fujifilm GFX 50S

Intresset är stort för Fujifilms nya mellanformatskamera. Vi har gått igenom kameran tillsammans med utvecklingsteamet. Vår slutsats: Fujifilm har verkligen tänkt till när de utformat GFX. Läs mer... 5

Profoto Pro-10 - världens snabbaste blixt

Svenska Profoto lanserar en ny toppmodell på Photokina. Profoto Pro-10 kan ta 50 bilder per sekund och använda så korta brinntider som 1/80 000 sekund. Profoto säger att det är världens snabbaste blixtaggregat. Läs mer... 2

Tre nya proffsobjektiv från Sigma

Många har förväntat sig att Sigma 85 mm f/1,4 DG HSM Art skulle presenteras på Photokina. De två andra nya objektiven blev däremot en större överraskning. Läs mer... 8

Fujifilm GFX - nytt spegelfritt system

GFX är namnet på Fujifilms nya spegelfria mellanformatsserie. Först ut är kamerahuset Fujifilm GFX 50S med 50 megapixel. Tillsammans med GFX 50S lanseras sex nya objektiv med G-fattning. Läs mer... 39

Sigma satsar på videoobjektiv

Döljer det sig ett kommande Sigma 85mm f/1,4 DG HSM Art bland Sigmas nya objektivserie för professionell video? Sju av de åtta objektiven har objektivkonstruktioner som vi känner igen från motsvarande stillbildsobjektiv. Men 85:an är helt nykonstruerad. Läs mer... 3

Zeiss Milvus-familjen växer

Zeiss fortsätter att bygga ut sin Milvus-serie med tre nya objektiv som passar spegelreflexkameror från Canon och Nikon. Läs mer... 1

Två 27-tummare från Eizo

27 tum är den populäraste storleken för bildskärmar bland fotografer. Nu lanserar Eizo två nya 27-tummare i sin Coloredge-serie: CS2730 och CG2730. Läs mer... 5

TEST: Leica SL

Efter Leica S, M, X, Q och T kommer nu SL. Leica SL är en ny kameraserie från den anrika tyska kameratillverkaren Leica. En futuristisk serie där kvalitet går före kompromiss. Läs mer... 14

Canon Eos 5D Mark IV - allt nytt på insidan

UPPDATERAD. Till det yttre är det svårt att skilja nya Canon Eos 5D Mark IV från föregångarna 5D Mark III och 5Ds. Men på insidan är nästan allt nytt. Canon har plockat mängder av funktioner från storebror 1D X Mark II och adderat några unika funktioner. Läs mer... 57