Proffsfoto

TEST: Nikon D500

Nikon D500 är en dröm som blev verklighet. 10 bilder/s, vädertätat proffshus och samma toppmoderna autofokus som Nikon D5. Specifikationerna har fått många APS-C-entusiaster att dregla, frågan är om D500 lyckas uppfylla hajpen den skapat.

Många Nikon-fotografer har väntat länge på D500. Väldigt länge. Det är sju år sedan D300s introducerades som många ser som den senaste semiproffs-kameran med APS-C-sensor från Nikon. Visst har vi haft D7100 och D7200, men de har inte riktigt fyllt behovet för alla. Deras släktskap med D90, lillasyskon till D300s har helt enkelt varit för tydligt. 

D300 beskrevs ibland av Nikon som ”baby D3” och D500 är definitivt en ”baby D5”. När du greppar kameran och jobbar med den känns D500 mer som en D810 än som en D7200. Du har samma biffiga grepp, samma runda sökarokular med slutare och samma typ av inställningsknappar uppe till vänster. Kombinera det med serietagningshastigheten hos D4 och den helt nya autofokusen från D5. D500 är byggd som en proffskamera.

Mindre positiva likheter med de fullstora proffshusen är att D500 saknar inbyggd blixt och AF-hjälplampa. Det senare är ett mindre problem med tanke på hur ljuskänslig den nya autofokusen är. Men möjligheten att fjärrstyra lösa blixtar via en inbyggd blixt kommer nog många att sakna.

Samma autofokus som D5

Autofokusen har samma AF-modul som i D5 med 153 fokuspunkter, varav 99 korslagda. Mittpunkten klarar -4 EV, övriga -3 EV. Ljusmätaren som hjälper autofokusen har 180 000 pixlar mot 1 005 i D300s eller 2 106 i D7200, den ökningen och att kameran har en rejält mycket snabbare processor märks tydligt i synnerhet när du kör läget 3D-fokus.

D500 hittar initialfokus mycket snabbare än sina föregångare, men precis som i D5 är det mest slående hur mycket bättre kameran är på att följa rörliga motiv. Även 3D-fokus, Nikons automatiska motivföljning är mycket bättre. 

Dessutom täcker fokuspunkterna hela bildbredden vilket gör det enklare att följa besvärliga motiv. Notera att när du kör med objektiv med maxbländare f/4 eller långsammare används inte en del av de yttersta fokuspunkterna. Kör du med telekonverter används ännu färre. Men du har alltid fler punkter och fler korspunkter än i D300s eller D7200. Resultatet är att träffprocenten är mycket hög även med besvärliga motiv.

Praktiskt innebär det här att saker som att följa flygande fåglar är enkelt, kameran hänger med bra även när fåglar flyger rakt emot dig. Det är enklare att följa idrottare eller springande barn och hundar. Vi är enormt imponerade av fokusprestanda i konkurrenter som Sony A6300 eller X-Pro2, men autofokusen i D500 är både snabbare, träffsäkrare och enklare att använda.

Suverän autofokus. Autofokusen i D500 imponerar enormt, den är snabb att sätta fokus och den är mycket bra på att följa ett motiv i trassliga situationer. Som en löpare som ideligen skyms av andra deltagare. Inte ens riktigt besvärligt motljus får autofokusen att tveka. Bilddata: Nikon D500, 200-500/5,6 vid 210 mm och f/5,6, 1/640 och ISO 500.

Bilddata: Nikon D500, 300/2,8 + 1,4x, 420 mm, f/4, 1/5000 och ISO 320.

Ny snabb sensor

Sensorn i D500 har 20 megapixel, mot 24 i D7200 och den har snabbare utläsningshastighet. Det går inte att låta bli att fundera på om den kan innehålla liknande teknik som de nya sensorerna med kopparbaserade kretsar som Sony nyligen introducerat. 

Sensorn i storasyskonet D5 fick lite blandade reaktioner när den visade sig ha mindre dynamiskt omfång på basiso jämfört med sin föregångare. Men D500 uppvisar samma fina prestanda vid basiso som den redan mycket imponerande D7200, men lyckas ändå ge lite bättre bilder på höga iso. Skillnaden börjar bli tydlig runt iso 6 400 och blir sedan allt mer märkbar med högre iso-värden.

Skillnaden i mängden luminansbrus är liten jämfört med D7200, men färgteckningen fungerar märkbart bättre på iso-värden över 3 200 och det är framför allt ytterst lite av mönstrat färgbrus, ens på mycket höga iso som 40 000 eller 51 200. 

En snabbare sensor skulle inte hjälpa mycket om inte kamerans processor också är snabbare. D500 har visserligen fyra megapixel mindre än D7200, men den bearbetar ändå 40 procent mer bilddata per sekund under serietagning. Tänk också på att den till exempel under serietagning dessutom skall analysera data från en 90 gånger mer högupplöst ljusmätningssensor jämfört med D7200, och det i tio bilder/sekund istället för sex.

Summan av den nya sensorn och den nya processorn är att D500 är en ruskigt snabb kamera. Tagna bilder visas snabbt och kameran är lika pigg och responsiv även när den skriver till minneskorten. Sökarblackouten är knappt märkbar och slutarfördröjningen är inte bara kort utan trevligt konsekvent. 

10 bilder/sekund. Det här är fyra bilder mitt i en längre sekvens som påbörjades när hackspetten stack ut huvudet strax innan den tänkte lämna boet. Med en hälften så snabb serietagning hade det kanske inte blivit någon enda bild där man kan se hela fågeln i luften. Bilddata: Nikon D500, 500/4 vid f/4, 1/2500 och ISO 6400. Foto: Henrik Lundström

Vinklingsbar pekskärm

Bildskärmen i D500 går att vinkla uppåt och nedåt och har pekfunktion. Pekfunktionen är ganska begränsad, men du kan göra sådant där pekskärm faktiskt hjälper, som att bläddra och zooma i visade bilder. Du kan även flytta fokus i live view eller under videoinspelning. Bildskärmen är härligt högupplöst vilket allmänt gör att bilder ser bättre ut på skärmen, men också att det är enklare att granska skärpa. 

Redigeringsfunktionerna för tagna bilder har uppdaterats på samma sätt som i D5: du kan nu inte bara beskära utan också räta på bilder. Visserligen bara cirka 15 grader, men ändå. Du kan även betygsätta bilder med 1-5 stjärnor direkt i kameran. En sak vi saknar från de fullstora proffshusen är möjlighet att spela in röstmemo.

På ungefär samma sätt som storasyskonet D5 exponerar D500 annorlunda jämfört med tidigare Nikon-modeller. Tonkurvan är förändrad för att skydda högdagrar. Det gör att bilderna känns lite mörkare än till exempel i en D7200. Men det här är något du vänjer dig vid och du får mer sällan fula utbrända högdagrar. Dessutom finns nu det mycket användbara exponeringsläget Highlight-mätning där kameran går långt i att skydda högdagrar. Det här fungerar mycket bra till exempel vid scenljus där bara en liten del av motivet är belyst.

Exponeringsmätningen fungerar lite bättre än tidigare modeller i ljussituationer med blandat ljus, som där du har både lysrörsljus och dagsljus. Samma sak med den automatiska vitbalansen. Den nya funktionen flimmerreducering gör att kameran anpassar serietagningen en aning så du kraftigt minskar problemet med färgväxlingar som annars lätt uppstår med korta slutartider i lysrörsljus.

Inomhusljus inget problem. Prestanda på höga ISO är bra. Att fotografera på ISO 6400 som här ger ett synligt men mycket hanterbart brus och färgteckningen hänger med bra. Funktionen för flimmerreducering gör att kameran lyckas undvika färgväxlingar från lysrör. Bilddata: Nikon D500, Tokina 11-20/2,8 vid 11 mm och f/2,8, 1/500 och ISO 6400.

SD- och XQD-kort

D500 har som förväntat dubbla kortfack. Det som däremot kanske överraskar är att bara det ena facket är för SD-kort, det andra är för XQD-kort som hittills bara använts i de stora proffshusen. XQD-kort är en modernare och avsevärt snabbare ersättare till CF-kort. XQD-kort är rejält snabba och kan framför allt hålla ihållande höga skrivhastigheter bättre än SD-kort.

Nikon D7100 fick massiv kritik för sin underdimensionerade buffert vid serietagning. D7200 var bättre, men fortfarande begränsad. Med D500 kan du fota ungefär 100 råfiler i full fart till ett snabbt SD-kort och uppemot 200 råfiler till ett XQD-kort. Det här gör att du aldrig behöver tveka att dra iväg en serie, uppstår det en ny situation strax efter kan du följa upp med serie efter serie utan att kameran storknar.

Snabb grupp-AF. Här körde vi grupp-AF som fungerar som en enklare form av enpunktsfokus med prioritering av närmsta delen av motivet. Det här läget gör de mycket enkelt att följa motiv som rör sig både snabbt och ryckigt och där det är lätt att missa med klassisk enpunktsfokus. Bilddata: Nikon D500, 200-500/5,6 vid 500 mm och f/5,6, 1/3200 och ISO 500.

Överföring med wifi och blåtand

D500 är den första kameran med Nikons nya Snapbridge-teknik som kombinerar Bluetooth och wifi. Tanken är smart, Bluetooth drar mycket mindre effekt än wifi, i synnerhet när uppkopplingen bara hålls aktiv utan att uträtta något. Plus att det är enklare att upprätta en uppkoppling med Bluetooth, du slipper upprepade inloggningar. 

Systemet fungerar smidigt, det är verkligen enkelt att koppla upp och överföra bilder. Du kan välja att appen automatiskt överför alla bilder eller så bläddrar du och hämtar manuellt. Du kan även välja om appen skall hämta små mobilvänliga tvåmegapixelsbilder eller fullstora bilder.

Dessutom kan kameran via Snapbridge lägga in positionsdata i bildfilernas EXIF-data som den hämtar från mobilen. Smidigt plus att mobilens positioneringsfunktion är mer exakt än de små gps-enheter som Nikon tidigare haft eller som finns inbyggda i andra kameror.

En sak vi tycker är lite synd är att Snapbridge-appen för Android bara fungerar med Android 5 eller nyare, inte äldre Android-versioner. Det som gör det här lite störigt är att om du har en äldre Android-telefon kan du inte heller använda Nikons gamla app: Det är bara Snapbridge som kan ansluta trådlöst till D500. 

Ett annat irritationsmoment är att den automatiska överföringen alltid enbart använder Bluetooth vilket gör den seg. Det är bara när du manuellt väljer ut filer som skall överföras som wifi används. Det känns helt enkelt inte riktigt som Bluetooth och wifi agerar ihop, bara att du kan välja den ena eller det andra. Tyvärr ärver också Snapbridge en del av begränsningarna hos den gamla appen, som att du enbart kan fjärrstyra kameran i autoläge och du inte kan fjärrstyra filmning.

Snapbridge drar trots allt en del batteri, även när kameran är avstängd. Ett tips är att lägga in inställningen Flygplansläge i snabbmenyn så kan du enkelt spara batteri när du inte vill ha kameran uppkopplad.

D500 har 4K-video i UHD-storlek och ger riktigt bra bildkvalitet. Men tyvärr innebär det 1,5x extra beskärning ur APS-C-sensorn så utsnittet blir ungefär som en Micro Four Thirds-kamera. Kvaliteten med Full-HD är bra. Du har uttag både för mikrofon och hörlurar. Kameran har högdagervarning, men inte fokushjälp. Du kan styra var autofokusen skall fokusera under videofilmning via pekskärmen. Men tyvärr har autofokusen i videoläget en tendens att leta fokus vilket inte ser så bra ut. 

Precis som D5 har D500 automatiskt fokusjustering som hjälper dig att finjustera fokus. Du sätter fokus i live view och trycker in en speciell knappkombination. Kameran räknar då själv ut hur mycket fokus behöver finjusteras. Enkelt och smidigt. Men du bör köra några gånger och hitta ett genomsnittsvärde. Tänk på att justeringen bara är riktigt exakt för det avstånd där du gjorde den.

SLUTSATS

Förväntningarna på D500 är mycket stora och den är riktad till en mycket kräsen målgrupp. Men den levererar verkligen. Det mest slående är hur snabb den är och hur bra autofokusen fungerar. Siffermässigt finns det många kameror med liknande prestanda, men D500 levererar verkligen det siffrorna lovar.

Dessutom ger den mycket bra bildkvalitet, omfånget är bra rakt igenom hela iso-skalan vilket gör det enkelt att arbeta med filerna. Det finns några skönhetsfläckar som att Snapbridge är lite ofärdigt och beskuren 4K-video. Men totalintrycket är mycket imponerande.



Martin Agfors
Publicerad 2016-11-02. Läst av 29677 personer.

Bra AF-täckning. Här ser du sökarmarkeringarna som D500 kan visa. Notera hur AF-punkterna täcker hela bildbredden. Du har även vattenpass nedtill och till höger vilket ofta är hjälpsamt.



Upplysta knappar. Det kan låta som en tramsig funktion, men knappar som lyser är genuint hjälpsamt när du till exempel sitter i ett mörkt gömsle eller fotograferar en konsert. Du drar av-/påknappen ett steg extra så blir toppdisplayen och knapparna till vänster belysta.


Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad
2016-11-03 00:05   Sabud
En grym kamera, önskar bara att den passat på mitt tele;)

/Stephan
Svar från Grevture   2016-11-03 01:09
Prova med silvertejp :-)
2016-11-03 07:34   snap01
När har ni testat kameran ? På bilderna ser det ut som det är gjort i somras?
froderberg   2016-11-03 08:29
Ja, testet gjordes i början av sommaren och publicerades i Fotosidan Magasin nr 5/2017 som kom ut den 28 juli. Våra tester kommer nästan alltid först i tidningen.
2016-11-03 08:33   snap01
ok tur att det inte var en sony kamera då hade uppföljaren redan kommit ;)
froderberg   2016-11-03 08:35
Eller så skaffar man tidningen om man är angelägen om att snabbt få läsa våra tester ;)
2016-11-03 10:37   nalle9
Bra artikel och låter ju som en strålande kamera. Men när kommer uppföljaren till D810? Skulle inte den lanseras på Photokina?
Svar från Grevture   2016-11-03 13:50
Vad som skall lanseras är det ytterst sällan någon kameratillverkare säger något om högt :-)

Men om jag får spekulera så styrs det nog delvis av hur försäljningen ser ut och av den att döma så säljer fortfarande D810 ganska bra, så de känner sig nog inte så stressade där. Den FX-kamera som de nog verkligen kan behöva uppgradera är nog snarare D610.
2016-11-03 14:58   Jan Rönnlund
Som vanligt ett mycket bra test/artikel Martin. Tack.
Nikon har gjort några fina kameror nu och det är trevligt.
D810 är en helt fantastisk kamera som du säger.
Jag får inte låna den mera för sambon har den hela tiden ;)
Porträtt/bröllop/dop/blommor/macro (+Tamron 90/2,8) ja den är populär.
Man får allt stå brevid och njuta av resultatet.
D500 verkar vara en riktigt perfekt allround... skulle ha köpt den till henne i stället.
(ja för att få njuta av D810)
2016-11-04 09:02   Gurkan2003
Jag har har haft min D500 sedan i april och jag rekommenderar den starkt. Bildkvalitén och autofokusen är enastående och även på mycket höga ISO så får man väldigt rena bilder.
Det enda jag retat mig på är att den "äter" batterier och batterigrepp är ett måste.
Jonathan Björklund   2016-11-04 14:17
Stängt av snapbridge?
Gurkan2003   2016-11-05 22:42
Jag ska nog dubbelkolla det... :)
2016-11-04 17:20   kskare
Berätta gärna att Snapbridge bara levererar bilder till appen om du fotar i .jpg, inte RAW. För övrigt är jag riktigt nöjd med hur jag slösat bort hela mitt sparkapital på denna kamera... :)
2016-11-04 18:38   lennart.sindahl
D500 verkar lika otroligt överlägsen konkurrenterna 2016 som min D300 var vid tidpunkten den kom. Faaan, detta kostar mig 20 lakan......
Skrotfotaren 2.0   2016-11-06 05:01
Ta de luuuuuungt, den här kameran börjar sakta men säkert sjunka ner till "rätt" pris. Hittar 2 firmor som säljer den för 18990:- . Den kommer säkert vara ännu billigare i mars/april när fåglarna återvänder :-).
2016-11-06 08:24   Bengf
Hur står den sig skärpemässigt mot Fujis nya X-pro2 och detaljförmågan, har ni gjort några jämförelser ännu, vore kul med framtida test av A6500, Fuji X-Pro2 och D500 tillsammans.
Svar från Grevture   2016-11-06 11:01
När vi testar nya kameror som flyttar gränserna för upplösning eller introducerar någon ny teknik (som när tillverkare började prova att ta bort AA-filter) så tar vi en noggrann titt på saker som förmåga att teckna detaljer och jämför hur den förändrats i relation till andra kameror som varit ledande på den saken.

Vi kikar också på hur detaljteckning blir på höga iso, något som ju hela tiden utvecklas, och här är ju D500 väldigt imponerande.

Men hur detaljteckningen rent generellt och på lägre iso ser ut för kameror med sensorer med runt 20 megapixel ser vi som ganska väl utforskat vid det här laget och är ärligt talat inget vi lägger någon stor energi på. Skulle vi notera att en kameras detaljteckning på låga iso på något tydligt sätt avviker från andra med liknande sensorupplösning skulle vi kika på det, men så är inte fallet med D500.
2016-12-06 01:19   JonasM.
Tack för tipset om vattenpasset i sökaren, det stod inte tydligt i manualen vad jag såg hur man får fram den, men gå in på: meny , f1 och ställ in en av funktionsknapparna;)

Merläsning

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 16

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 1

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 48

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45

Patent- och marknadsdomstolen fäller Wikimedia

Patent- och marknadsdomstolen har, i linje med Högsta domstolens tidigare beslut, fastställt att Wikimedia och andra som vill lägga ut omfattande samlingar av konst i offentlig miljö på nätet måste söka en bildlicens. Läs mer... 136

Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus. Läs mer... 22

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 29

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...

Laddad för 2 minuters fotografering

Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror. Läs mer... 14

Profoto-sändare med TTL för Olympus

Olympus och Profoto har tillsammans utvecklat en blixtsändare som ger TTL-automatik och High Speed Sync med Profotos nya blixtar ihop med flera Olympus-kameror. Läs mer... 1