TEST: Olympus M.Zuiko 300/4 IS Pro

Äntligen har Olympus kommit med ett teleobjektiv som passar för fågelfoto. M.Zuiko 300/4 IS Pro ger ett utsnitt motsvarande 600 mm jämfört med småbildsformatet.

MFT-partnern Panasonic introducerade under 2016 en rejäl telezoom på 100-400 mm. Olympus har istället valt att bygga ett teleobjektiv med fast brännvidd, men i gengäld är det ljusstarkare. Resultatet är imponerande.

Olympus har ofta framhållit möjligheten till superkompakta teleobjektiv som en stor poäng med Micro Four Thirds-systemet. Men faktum är att bortsett från ett par måttligt imponerande telezoomar, en 75-300 mm från Olympus och en 100-300 från Panasonic, så har det saknats riktigt långa objektiv till systemet. Men nu har vi två utmärkta telen: Olympus M.Zuiko Digital 300/4 IS Pro i och Panasonic Leica DG 100-400/4-6,3 Asph Vario-Elmar Power OIS

Olympus 300/4 spelar i en helt annan division än den tidigare 75-300-zoomen, och det avspeglas inte minst i priset som är rejält högt. Det här objektivet är nästan 10 000 kronor dyrare än Nikons 300/4G PF VR och dubbelt så dyrt som Canons EF 300/4L IS USM.

Men det är också ett gediget kvalitetsobjektiv med mängder av omtänksamma finesser och framför allt, en riktigt hög optisk kvalitet. Skärpan är bra över hela bilden redan vid maxbländaren och nedbländat ett eller två steg är skärpan fantastiskt bra. Skärpan är bra redan vid närgränsen på 1,4 meter och imponerande bra på riktigt långa avstånd. Vinjettering, distorsion och kromatisk aberration är försumbara. 

Bra räckvidd och skärpa. Bildvinkeln du får med Olympus 300/4 IS Pro motsvarar 600 mm på en småbildskamera (fullformat). Det här fungerar bra för att fånga fåglar och djur på bild. Ljusstyrkan på f/4 och det faktum att objektivet är skarpt redan vid maxbländaren gör att du kan ta bilder även när ljuset inte är så starkt. (Mandarinand, E-M5 II, 300 mm, f/4, 1/320 och ISO 800)

Den inbyggda stabiliseringen, Olympus första för Micro Four Thirds, är mycket effektiv och ger i sig själv upp till fyra stegs stabilisering, och ihop med stabiliseringen i de nya kamerahusen skall du kunna få upp till sex stegs stabilisering. Tyvärr är objektivet inte kompatibelt med Panasonics liknande Power IS-funktion. 

Fokuseringen är tyst och mycket snabb. Olympus har en smidig lösning för att växla till manuell fokus, du bara drar fokusringen ett snäpp mot dig. Fast vi hade gärna sett en spärrknapp för den funktionen. Det är lätt att oavsiktligt växla till manuell fokus bara genom att ta fram kameran. 

Objektivet är omsorgsfullt vädertätat och med tanke på att det inte ändrar längd vid fokusering drar det inte in någon luft. Motljusskyddet är inbyggt, stativfoten är rejäl, löstagbar och Arca Swiss-kompatbibel.

Det här är ett efterlängtat objektiv i Micro Four Thirds-systemet, men priset svider. För många naturmänniskor och kanske i synnerhet fågelskådare kan det här ändå vara ett prisvärt lättviktsalternativ till ett APS-C- eller småbildssystem.

Smidig manuell fokus. Skall du fotografera ett par skäggmesar som gömmer sig inne i vassen är autofokusen helt chanslös. Olympus har en elegant lösning där du bara drar fokusringen ett snäpp emot dig så har du helt manuell fokus där kameran kan förstora eller lägga på kontrastframhävning (peaking). Vi önskar dock att det fanns en spärrknapp för att byta till manuell fokus, det är lätt att växla av misstag vilket kan leda till fokusmissar. (E-M5 II, 300 mm, f/5,6, 1/640 och ISO 200)

Slutsats

Olympus M.Zuiko Digital 300/4 IS Pro är ett ljusstarkt men ändå kompakt och måttligt tungt objektiv. Det har härliga optiska prestanda och mängder med smarta detaljer. Men priset är högt. Det här objektivet fyller ett stort behov för Olympus och för Micro Four Thirds-systemet: ett hyfsat ljusstarkt toppresterande långt teleobjektiv.



Martin Agfors
Publicerad 2017-01-17. Läst av 9751 personer.
2017-01-17 14:15   mrsyclone
Hur står den mot Panasonic 100-400?
Svar från Grevture   2017-01-17 14:30
Vi har tyvärr inte kunnat köra dem sida vid sida, men jag skulle säga att Olympus 300/4 är lite skarpare än Panasonic 100-400 är vid 300 mm. Men skillnaderna i optisk kvalitet är ganska små, jag skulle säga att den mest uppenbara skillnaden är att Olympus-objektivet är lite drygt ett steg ljusstarkare - jag har för mig att 100-400 hamnar på ungefär f/5,6-f/6 vid 300 mm. Och att Olympus-objektivet faktiskt är tyngre (1270 vs 985 gram).
PMD   2017-01-17 20:33
Martin,
Har ni gjort ett regelrätt test på Panasonic 100-400? (Jag hittar inget i innehållsförteckningarna till Fotosidan Magasin, men alla artiklar finns kanske inte listade här på webben?).

En intressant sak att testa i så fall är att jämföra med Panasonics och Olympus zoomar som går till 300mm, och se om man vinner på att använda Panasonic 100-400 eller på att beskära från de kortare zoomarna.
Svar från Grevture   2017-01-17 20:50
Vi hade med testet av Panasonic 100-400 i samma nummer (7-2016) som testet av Olympus 300/4. Det testet har däremot inte publicerats på webben ännu.

Angående de kortare zoomarna upp till 300 mm så är de enkelt uttryckt inte i samma division som Olympus 300/4 eller Pansonics 100-400, inte ens när du jämför på samma brännvidd utan att beskära.
PMD   2017-01-17 21:46
Tack! Nu hittade jag testet.
2017-01-17 17:56   fredrikno
Ni skriver inget om att man kan använda Olympus telekonverter på 1.4x tillsammans med detta objektiv. Då får man motsvarande 840mm och tappar lite i ljusstyrka men det är fortfarande förvånansvärt skarpt :)
2017-01-23 19:25   fiolmattias
Hur är AF jämfört med 100-400mm objektivet? Det enda objektivet som jag testat på båda systemen (20/1,7) var hyfsat snabbt på Panasonic, men märkbart långsammare på Olympus.
Svar från Grevture   2017-01-24 00:09
Som jag nämnde i svaret till Robert ovan så hade vi aldrig möjlighet att köra dem sida vid sida. Det var i praktiken nästan 3 månader mellan testerna, plus att vi körde dem på olika kameror (Panasonic GX8 och Olympus E-M5 Mark II) så jag kan inte heller i efterhand säga så mycket om just autofokusskillnader mellan dem. Bägge har snabb fokusering, så mycket kan jag säga.
fiolmattias   2017-01-27 12:09
Tack Martin!
2017-01-28 12:41   Lars Jn
"Det här objektivet är nästan 10 000 kronor dyrare än Nikons 300/4G PF VR och dubbelt så dyrt som Canons EF 300/4L IS USM."

Varför jämföra med dessa? Om man jämför med Canon och Nikon 600 mm så blir bilden en annan. Dessa ligger på över 100 000:-. De är dessutom bra mycket större och tyngre.
Svar från Grevture   2017-01-28 13:13
Ser man till pris är det nog mer relevant att jämföra ett 300/4 med ett annat 300/4.

Jag antar att du syftar på att ett 300 mm på MFT kan sägas ha ekvivalent brännvidd (samma bildvinkel) som ett 600 mm på småbild. Men då tar du bara upp ena delen av ekvivalensen och hoppar över den andra som ju ofta är den som verkligen gör teleobjektiv dyra - ljusinsamlingen. För att få en rättvis jämförelse behöver du hitta ett 600/8 för Canon eller Nikon att jämföra med, och några sådana tillverkas inte. (Vilket på ett sätt är lite synd - de hade varit smidiga).

En teknisk ekvivalent jämförelse som däremot funkar är ju med Canons 400/5,6 på en APS_C-kamera. Det objektivet väger lika mycket som Olympus 300/4 Pro, är ungefär jämnstort men kostar hälften så mycket, ca 12 000 kr. Fast den prisskillnaden handlar nog mest om "nytt vs gammalt".
Lars Jn   2017-01-29 21:50
Samma bildvinkel och samma ljusstyrka. Det enda jag kan se som skiljer är ju skärpedjupet, och det är ju till 300:ans fördel i detta fallet. Jag kan inte se varför man inte ska jämföra MFT 300/4 med ff 600/4.
Svar från Grevture   2017-01-29 22:25
Skärpedjupet är en av de saker som påverkas ja, men även brusnivån, i bägge fallen skiljer det två steg. Det som får både sport- och naturfotografer att envisas med sina stora tunga 600/4 och småbildskameror är just att de (jämfört med det här objektivet på en MFT-kamera) faktiskt samlar in fyra gånger (dvs två steg) mer ljus vid samma exponering och därmed ger två steg mindre brus.

Skall du har ett 300 mm till Four Thirds som verkligen ger samma bildresultat (samma ljusinsamling) som en 600/4 på småbildskamera får du ha en 300/2, och ett sådant objektiv blir ungefär lika stor som en 600/4. Eller omvänt, som jag redan nämnde, du kan jämföra en 300/4 på Four Thirds med en 600/8 på småbild.

Om du vill läsa mer om hur det här kan jag rekommendera den här artikeln:
https://www.dpreview.com/articles/2666934640/what-is-equivalence-and-why-should-i-care

Merläsning

Är en av de bästa analoga kamerorna på väg tillbaka?

Ihärdiga rykten på nätet påstår att en av världens kanske bästa analoga kameror är på väg att göra comeback. Läs mer...

Bildmanipulering - vad är det?

Fotosidan har sedan starten ett dokument som beskriver vad vi menar med manipulation. Ordet i sig är negativt laddat och ramarna för det är alltid debatterat. Ansel Adams ansåg skapa rena bilder ("pure photography") men manipulerade han bilder enligt vår definition? Läs mer... 13

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 7

Adobe gör rekordvinst

Adobe har återigen kommit med en kvartalsrapport med rekordvinst. Omsättningen ökade 26 procent och vinsten har ökat cirka 50 procent. Läs mer... 12

Vinn workshop med Magnus Nyman/N

Tillsammans med Olympus anordnar Fotosidan en fototävling med tema rovfågel, där vinsten är att få åka på workshop med Magnus Nyman/N, redovisa bilder och bli publicerad på Fotosidan. Tävlingen är öppen och sista dag att ladda upp är 31 oktober. Läs mer...

Loppis och internationell fotografi på Uppsala Fotofestival

Årets upplaga av Uppsala Fotofestival bjuder på ett brett program med allt från kameraloppis till paneldebatt till utställningar av etablerade utländska konstfotografer. Festivalen pågår 21-24 september. Läs mer... 1

Fotosidan-medlem vinner fotografins fredspris

19 000 bilder från 165 länder hade skickats in till Alfred Fried Photography Award på temat "Hur ser fred ut?". Fotosidan-medlemmen Cletus Nwadike fick ta emot medalj och 10 000 euro under en ceremoni i Österrike nyligen. Läs mer... 10

Jämnare ljus i Lightroom och Photoshop

Peter Györffy visar hur du jämnar ut ljusheten i en bild i Photoshop och Lightroom. Läs mer...

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 17

Världspremiär för nya Tunbjörk-bilder

Lars Tunbjörk hann aldrig visa sina bilder från Paris Fashion Week innan han plötsligt gick bort. Den 13 oktober visas bilderna upp för första gången i samband med invigningen av ett Lars Tunbjörkrum på Borås Konstmuseum. Läs mer... 2

Phottix Mitros Plus Speedlight