TEST: Samyang AF 14/2,8 ED AS IF UMC FE

Samyang har gjort flera högpresterande objektiv, men de har hittills saknat autofokus. Vi har testat deras första autofokusobjektiv: Samyang AF 14/2,8 ED AS IF UMC FE.

Samyang har sedan tidigare en manuellt fokuserad 14 mm f/2,8 i sitt sortiment, men den är utformad för att fungera på spegelreflexkameror. Det här nya objektivet är speciellt utformat för spegelfria kameror och kan därför byggas mer lite mer kompakt. Det tecknar ut fullformat precis som sin spegelreflex-kusin, det är lika ljusstarkt och det har som sagt autofokus. 

Konstruktionen är avancerad med 14 linselement i 10 grupper där hela tre element är asfäriskt formade och flera element är antireflexbehandlade. Det sistnämnda märks i motljussituationer där det visserligen finns överstrålning, men objektivet hanterar både detta och spökbilder ovanligt bra för en så extrem vidvinkel.

Optiskt sköter sig objektivet generellt bra, det har tydlig tunn- och mustachformig distorsion som syns redan i sökaren. Det syns lite kromatisk aberration i bildkanterna och objektivet vinjetterar ungefär som andra vidvinklar av samma typ. Mittskärpan är riktigt bra vid maxbländaren och blir ännu bättre med ett eller ett par stegs nedbländning. Nästan mer imponerande är att kantskärpan bara är en aning sämre än mittskärpan. Oskärpeteckningen är bra, det lilla du ser av den.

Bra i motljus. Med kraftig vidvinkel är det svårt att undvika att få med kraftiga ljuskällor i bilderna Samyang AF 14/2,8 hanterar sådant mycket bra. I den här bilden kan du se en liten spökbild diagonalt över från solen, men kontrasten är bra tack vare att överstrålningen hålls tillbaka. Bilddata: Sony A7 II, 14 mm, f/7,1, 1/200 och ISO 100.

Till skillnad från sin manuellt fokuserade kusin har det här objektivet AE-chip så du kan köra med exponeringsautomatik. Men huvudnumret är förstås autofokusen som tack vare konstruktionen med stegmotor är tyst och rimligt snabb. Fokusen är inte supersnabb, men säker och jagar nästan aldrig. Manuell fokusering känns lite lös och sladdrig, men det är vanligt med autofokusobjektiv. Lite irriterande är att du inte direkt på objektivet kan växla till manuell fokusering, men det är enkelt att programmera en av kamerans knappar till det.

En kompromiss med designen är den välvda frontlinsen och frånvaron av filtergänga. Det finns inte heller någon möjlighet till insticksfilter baktill. Skall du köra med filter krävs det utanpåliggande lösningar. Men med tanke på prisnivån känns det här som helt acceptabla kompromisser.

Sätter du det här objektivet på en APS-C-kamera blir bildvinkeln ungefär 90 grader vilket ungefär motsvarar ett objektiv med 21 mm på en småbildskamera. Det gör det här objektivet riktigt intressant också för ägare av Sonys APS-C-modeller.

Bra skärpa och närgräns. Samyang AF 14 mm f/2,8 har mycket bra skärpa redan vid maxbländaren och fantastiskt bra om du bländar ned. Oskärpteckningen är bra, även om den ganska sällan märks. Undantaget är som här vid den trevligt korta närgränsen där du får suddig bakgrund vid maxbländaren.
Bilddata: Sony A7 II, 14 mm, f/2,8, 1/1250 och ISO 100

SLUTSATS

Samyang har skämt bort oss med högpresterande och prisvärda objektiv och även om AF 14 mm f/2,8 ED AS IF UMC FE är dyrare än sin manuellt fokuserade släkting känns det verkligen värt pengarna. Det är skarpt och bra i motljus, de två saker som de flesta troligen värderar högst hos en kraftig vidvinkel. Nackdelarna med tydlig distorsion och att det saknar filtergänga kan vi leva med.



Martin Agfors
Publicerad 2017-03-07. Läst av 2485 personer.
 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2017-03-07 11:10   fotografmanuelek
Men det är väl inte deras första med AF? De har ju en 50 redan?!
froderberg   2017-03-07 11:51
AF 14 mm och AF 50 mm presenterades samtidigt. 14 mm var den första vi fick till test.
2017-03-07 12:48   jonas18z
Hur är den mot de gamla samyang 14mm med den disturtionen Är extremt. Har det hänt något sen tidigare versioner?
Svar från Grevture   2017-03-07 14:44
Vi har inte jämfört den rakt av mot manuella 14 mm, men den här har helt klart en tydlig distorsion. Som vi skriver i texten: "det har tydlig tunn- och mustachformig distorsion som syns redan i sökaren"

Merläsning

TEST: Canon EF 16-35/2,8L III USM

En uppdatering av Canons 16-35/2,8 har efterfrågats i flera år. Nu står det klart varför Canon inte stressat fram EF 16-35/2,8L III. De har utnyttjat tiden till att få fram en vidvinkelzoom med optiska prestanda som få objektiv med fast brännvidd når upp till. Läs mer...

Har du fotat övergivna platser?

Nu har du chansen att få någon av dina bästa bilder på en övergiven plats publicerade i Fotosidan Magasin. Alla publicerade bilder får feedback av ett proffs. Förutom "övergivna platser" har vi också tema "närbild". Läs mer ...

Nytt på Fotosidan

Vi har släppt lite nya saker - aktivitetspoäng, uppfräschning av bildvisningssidor och lite andra detaljer. Läs mer...

Kulturama-elever lär sig modefoto av brittiska proffs

Eleverna på Kulturamas högre utbildning i fotografi hade nyligen en workshop tillsammans med en brittisk modefotograf och en "set designer". Fotosidan passade på och gjorde ett besök under workshopen. Läs mer...

Höga böter för drönarfotografering i naturreservat

En uppsalabo använde en drönare för att fotografera smålom i ett naturreservat. Nu tvingas han betala 33 000 kronor i böter för artskyddsbrott och otillåten miljöverksamhet. Läs mer... 30

Kalle Assbring vinnare av Svenska Fotobokspriset 2017

Kalle Assbrings bok "Fadern, Sonen och Göran" har tilldelats Svenska Fotobokspriset 2017. Boken berättar om mordet på Kalles far Göran i Eritrea 1983. Läs mer...

Reportage från norsk naturfotofestival

Lena Holm har gjort ett intressant reportage i sin blogg från den norska naturfotofestivalen i Ski. Läs mer ...

Nya bilder i Galleri FS

Nya bilder i Galleri FS bland annat Andreas Christensens vackra LOST. Läs mer...

Naturbilder med skav

Som barn växte Nic Kruys upp i en nationalpark i Wales och som 13-åring fick han sin första kamera. Att han skulle fotografera naturen som vuxen var nästan förutbestämt. Läs mer...

TEST: Sony FE 50/1,4 ZA, 50/1,8 och 50/2,8 Macro

Sony har fått en del kritik för att de varit långsamma med att bygga upp ett objektiv­utbud till sina spegelfria kameror. Men i en del av utbudet har du gott om alternativ: normalobjektiv. Vi har testat tre nya normaler från Sony med tydligt skilda egenskaper. Läs mer... 2

Elinchrom Skyport Plus HS